Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Paniken när hunden hoppar till och lyckas fälla en mitt på ett övergångsställe när det är svinhalt och kommer en bil :eek: Nåja, det gick bra!
Och efter bus i Djupsjön på ängarna med kompis så snarkar vi nog snart ikapp :D det blev en bra dag trots att jag bara kunnat sova 2 timmar efter nattjobbet!

Jag är alltid nojig över att jag ska halka ut framför en mötande bil, särskilt när det är plogvallar.

På promenad idag med mina grabbar + daghunden mötte vi en leonberger på andra sidan gatan. Visst, den stirrade på oss, men såg annars helt lugn ut. Vet inte vad det tog åt gubben, sist han skällde ut en mötande hund... tre år sen typ? Ja, det var vad han gjorde iallafall. Började gapa, och de andra två hängde såklart på :banghead: Daghunden skällde mest för skällandets skull, hon är sån. Lillpumin däremot, tittade på gubben, på leonbergern och stämde sen in... Jag borde såklart ha mutat gubben tyst, istället sa jag "nej" - vilket han såklart ignorerade. Det är som att prata med en tegelsten när han är på det humöret... Till sist drog jag bara med mig dem, medan ägaren till den andra hunden bara stod stilla och glodde :meh:.

:o Jag blir ocksa staende och bara tittar nar nagon annans hundar skaller ut oss. Jag vet inte riktigt vad jag ska gora for att hjalpa till. Jag brukar lagga mina sa fort jag ser att det ar ett problem ... och sedan vantar jag bara ut den andra forarens hantering av det hela. For att hjalpa till. :o Det har inte ens slagit mig att nagon skulle kunna uppfatta det negativt.

:o Jag blir ocksa staende och bara tittar nar nagon annans hundar skaller ut oss. Jag vet inte riktigt vad jag ska gora for att hjalpa till. Jag brukar lagga mina sa fort jag ser att det ar ett problem ... och sedan vantar jag bara ut den andra forarens hantering av det hela. For att hjalpa till. :o Det har inte ens slagit mig att nagon skulle kunna uppfatta det negativt.
Här blir det lugnast om mötande hund går bredvid sin ägare. Stannar de så blir mina hundar mer oroliga och lägger de sig ner så blir det kaos, för i 99% av fallen när andra hunden lägger sig så kommer ett rejält utfall ungefär när vi är bredvid dem :meh: Du är faktiskt den första jag hör om som lägger hundarna på kommando och får det att fungera.

Här blir det lugnast om mötande hund går bredvid sin ägare. Stannar de så blir mina hundar mer oroliga och lägger de sig ner så blir det kaos, för i 99% av fallen när andra hunden lägger sig så kommer ett rejält utfall ungefär när vi är bredvid dem :meh: Du är faktiskt den första jag hör om som lägger hundarna på kommando och får det att fungera.

Jag borjade lagga dem da de var losa och i en riktigt stor los flock med en massa hundar sa la vi alla nar andra kom med sina hundar. (For sakerhets skull la jag mina lite bakom var flock om den andra hunden var los och sa kopplade jag mina trots att det aldrig hade behovts. Jag ar lite angslig av mig:p) Da det har fungerat sa mycket battre for alla inblandade har jag fortsatt att lagga mina nar vi moter hundar med problem. Jag stiger forst av gangvagen/stigen sa vi kommer undan lite och lamnar oppet for den som har problem att gora vad de finner bast. For det mesta verkar den andra hundagaren tycka att det ar bra, kanske mest for att jag stiger at sidan?

Och jag lagger dem inte forran den/de andra hundarna har problem. Gar de ordentligt gor vi det ocksa och jag ser till att mina gar i fotpossition aven om det inte ar formell fot.

Hm... ja, så kan man ju också se det :) Det jag inte uppskattade var att leonbergern stirrade ut oss och för mig hade det varit mycket enklare om ägaren fortsatt gå åt det håll de var på väg - bort från oss. På andra sidan gatan dessutom. Men hon kanske bara ville vara hjälpsam. Inlägget skrivet i stundens hetta ;)

Funderar nu på vad jag själv gör egentligen när jag möter en hund som skälle och jag kliver oftast ut i diket. Gubben brukar typ alltid börja nosa i backen när han möter en sån hund och lillpumin brukar jag distrahera med godis. Kan du få dina hundar att ligga tänker jag att det borde förvåna hunden som inte kan hantera mötet, det borde väl vara lugnande? Vad som är bäst beror såklart på situationen och den andra hunden.

Jag brukar pakalla uppmarksamhet fran Miss Mandy nar mina ligger. Hon har blivit pahoppad sa manga ganger att hon garna tittar pa den/de andra hunden/hundarna. Men om jag talar om hur duktig hon ar hoppas hon att det kan komma en godis sa hon har mest focus pa mig och sneglar bara da och da pa den/de motande.
Hon litar inte helt pa att jag kan hantera situationen ... med viss ratt, hon har ju blivit pahoppad forut. Princess Diva lagger sig bara och vralstirrar pa mig och hoppas att godiset kommer SNART.:p

Och det ar bara vid MOTE jag lagger mina. Gar jag at andra hallet tror jag nog att det ar enklast for alla om jag gar vidare. lol

Jag hamnade i en riktig cirkus häromdagen på en stig. Två huskies i koppel hade stött på tre lösa heelers. Eller rättare sagt, en heeler var i koppel fast ingen höll i andra änden så när hunden kom farande åt mitt håll skulle jag beskäftigt hjälpa till genom att trampa på kopplet. "Nejdå", sa ägaren, "det är ingen fara, det är bara det att hon löper".

Ach so ...

Jag lyckades ta mig förbi hundröran och strax därpå mötte jag ett par med vitt fluff som pinnade på framför dem. Jag berättade för dem att det pågick ett socialt meltdown kring en löptik alldeles runt kröken så att de åtminstone skulle få chansen att överväga att koppla sin hund ...

Alltså vad som helst verkar ju kunna hända när man är ute med sin hund :confused:

Jag hamnade i en riktig cirkus häromdagen på en stig. Två huskies i koppel hade stött på tre lösa heelers. Eller rättare sagt, en heeler var i koppel fast ingen höll i andra änden så när hunden kom farande åt mitt håll skulle jag beskäftigt hjälpa till genom att trampa på kopplet. "Nejdå", sa ägaren, "det är ingen fara, det är bara det att hon löper".

Ach so ...

Jag lyckades ta mig förbi hundröran och strax därpå mötte jag ett par med vitt fluff som pinnade på framför dem. Jag berättade för dem att det pågick ett socialt meltdown kring en löptik alldeles runt kröken så att de åtminstone skulle få chansen att överväga att koppla sin hund ...

Alltså vad som helst verkar ju kunna hända när man är ute med sin hund :confused:
Jösses... Väldigt snällt av dig att berätta för de med vita fluffet om det där. Jag har själv fått liknande "varningar" vid några tillfällen och det har verkligen(!) uppskattats.

Jösses... Väldigt snällt av dig att berätta för de med vita fluffet om det där. Jag har själv fått liknande "varningar" vid några tillfällen och det har verkligen(!) uppskattats.
Det kändes inte riktigt som att det behövdes en hund till i det där ... Men det är möjligt att husky- och heelerägarna faktiskt HADE koll, hundarna kanske kände varann sedan innan. Ena huskyn studsade på stället, den andra var lugnare men hade båda de lösa mindre hundarna sniffande i ändan vilket den försökte vika undan från, och den lilla löptiken for omkring i zickzack runt alltihop. Så det kändes som att kopplat fluff var säkrare.

Det bästa tycker jag är att gå därifrån/vidare dit ni är på väg. Hundar som har börjat skälla blir generellt för blockerade för att träna (om det inte är enstaka skall och de sen kan ta kontakt). Att andra hundar ignorerar är i mina ögon det som gör det lättast för min.

30 minuter powerwalk till kalhygge - 15 minuter pulsande i backar med 25 cm orörd snö - 30 minuter powerwalk hem.

Bra tisdagsfys för oss alla 6 :up:
img_9415.jpg

Är du sånt hot på utställningar eller vad är hens problem :confused:
Ja man undrar ju. Känns som att det något sådant, för det är nu efter MyDOG som hen skrev. Det gick ju super för oss i Göteborg. Innan har det inte gått jättebra, har åkt ut med VG ibland och sällan fått CK. Och då har hen ju inte brytt sig :meh:

Ja man undrar ju. Känns som att det något sådant, för det är nu efter MyDOG som hen skrev. Det gick ju super för oss i Göteborg. Innan har det inte gått jättebra, har åkt ut med VG ibland och sällan fått CK. Och då har hen ju inte brytt sig :meh:
Jag har helt plötsligt fått en heltidssysselsättning om jag ska börja leta "fel" för att svartmåla alla konkurrenter till oss :D

Jag kan glädja dig med att så länge dom pratar skit om dig så ska du var glad,då ligger du på topp och avundsjukans fula ansikte talar.
Det lärde jag mig på den hårda vägen,jag har kunnat skotta med all skit jag fått.

Jag måste skaffa godare godis. :grin: Valpen fullständigt skiter i mig när vi är ute. Då är det mycket roligare att jaga fåglar, gosa med grannar, fånga löv och favoriten = ligga i en snöhög och tugga på en pinne huuur länge som helst. :banghead:

Inne är hon superduktig och även i skogen. Då kommer hon som ett skott när man kallar.

Så tips på GOTT och gärna billigt (det kommer gå åt en del :meh:) godis som passar valpar och gärna något man kan hantera med handskar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 146
Senast: Scandi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar