Alltså.. Lite kluven i den frågan. Förstår poängen, men tror också att det blir vääääldigt få hundar som kan gå i avel om man tar bort alla hundar som är osäker på nya saker? Jag tror man får titta mer på hur hunden tar sig an det läskiga. Om den springer därifrån och inte vågar gå fram eller om den löser problemet och överkommer rädslan? Är den lika rädd nästa gång den träffar på barnet, eller lär den sig efter en gång att det inte är farligt?Fler avelsfunderingar i stil med @isafore
Själv satt jag nyss på Fb och läste i den rasgrupp för Dvärgschnauzers som jag är med i och reagerade på ett inlägg. Inläggets ämne var "Tycker era hundar om barn?" Flera stycken svarade att deras hundar inte var vana med barn och därför inte gillade dom.
Jag kanske är ute och cyklar här men ska man verkligen behöva vänja hundarna för sånt som dom ska gilla? Helt ärligt så tycker jag det mer lutar åt en osäker mentalitet. Och sånt ska ut ur avelslinjerna!!
Jag tycker inte det är ok med hundar som är miljösvaga och har sociala rädslor oavsett storlek. Om det hade gällt en schäfer hade inte ens en halvseriös människa avlat på ett sånt beteende. Men på småhundar verkar det vara ok och man slätar över det med "Han är inte van....."
Mitt skägg upplever då och då en massa saker och situationer som han är helt ovan vid och jag tar för givet att han ska fixa dem.
Eller vad tycker ni? Känns det som en okej och normal sak att hundar ogillar/ är rädda för barn (som finns överallt i vårat samhälle) av den ursäkten att de inte är vana? ( Om de varit med om ett trauma är det ju en annan sak)
På tal om skillnad på avel, brukshundar vs. sällskapshundar. En dalmatinerhane som använts hyfsat flitigt senaste året har ett hemskt MH med 5 på skott, 3 på avreaktioner, 4 på aktivitet osv. Varför ens göra MH om ingen bryr sig ändå? Och sen har vi en hane på hanhundslistan som har Good, Sufficicent och Disk med rapportering på utställning samt ett brutet MH (beskrivaren bröt). Brukar säga att hade det varit en schäfer hade ingen tagit i den med tång ens..