Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har funderat under kvällen och lite funderingar har dykit upp. @AraSlei du som jagar har kanske koll (andra får också gärna svara :))
Hur gäller lagen om tillsyn när man släpper en hund lös för jakt? Jag tar för givet att det fortfarande är fullt ägaransvar som gäller.
Om vår hund nu blivit skadad och behöver långvarig vård/rehab, tex nått har gått sönder i benet, därav hältan...vilken försäkring går in då? Jag tar för givet att det är hans när det är hans hund som varit lös ute utan uppsikt och var den som gick på min hund?

Tur nu att det var denna hunden och inte den vi ska para. Vet någon om vad som händer om man måste blåsa av en parning pga tiken är konvalecent efter en attack, vad händer då? I nästa kull tex har vi redan fått in bokningar på valpar. Tar försäkringsbolagen hänsyn till sånt?

Funderingarna snurrar om andra utgångar än den som det tack och lov ändå blev i dag.

Fy vad obehagligt @Voff
Förstår att det känns jobbigt att anmäla när han vet vilka ni är, men jag tänker att det mest troligt inte kommer hända något med anmälan ändå, men att det är bra att den finns om/när den hundägaren anmäls nästa gång. Eller han kanske redan är anmäld vid tidigare tillfälle, trots att det aaaaldrig hänt förut (jo, tjena...) och er anmälan blir droppen som gör att något faktiskt händer.

Heja gammel-tiken, hon verkar vara en mycket klok dam med integritet och skinn på näsan :heart

Har funderat under kvällen och lite funderingar har dykit upp. @AraSlei du som jagar har kanske koll (andra får också gärna svara :))
Hur gäller lagen om tillsyn när man släpper en hund lös för jakt? Jag tar för givet att det fortfarande är fullt ägaransvar som gäller.
Om vår hund nu blivit skadad och behöver långvarig vård/rehab, tex nått har gått sönder i benet, därav hältan...vilken försäkring går in då? Jag tar för givet att det är hans när det är hans hund som varit lös ute utan uppsikt och var den som gick på min hund?

Tur nu att det var denna hunden och inte den vi ska para. Vet någon om vad som händer om man måste blåsa av en parning pga tiken är konvalecent efter en attack, vad händer då? I nästa kull tex har vi redan fått in bokningar på valpar. Tar försäkringsbolagen hänsyn till sånt?

Funderingarna snurrar om andra utgångar än den som det tack och lov ändå blev i dag.
Det är den anfallande/vållande hundens ägares hemförsäkring som skall stå för samtliga utgifter som du o din hund har/har fått till följd av angreppet.

Det är den anfallande/vållande hundens ägares hemförsäkring som skall stå för samtliga utgifter som du o din hund har/har fått till följd av angreppet.
Hoppas han har försäkringar då.
Behövs anmälan för detta?
Har bara hans mobilnr och förnamn. Numret gick till ett kontantkort....

Det kan även vara så, beroende på vilken försäkring hunden har, att den täcker skada på annans egendom också.

Jag är totalt ledbruten idag efter brottningsmatchen igår. Träningsvärk i varje led och muskel. Nån nytta med mötet med jämten kanske :angel:
Gammeltiken är också stel. Hon känner väl sig nog som jag. Hältan är bättre. Är inte orolig för henne. Min pärla :love:
Hoppas hon är sig själv till helgen. Hon och husse ska vara provpar igen. Sist var det till en dommarkurs i spår. Nu är det dommarkurs i IPO och de ska göra en IPO3. Hon är bara tävlad till en 2:a så detta ska bli en "kul grej" för henne och husse. De behöver få busa lite :) Nu är det bara på lek på sätt och vis men hon kommer bli underkänd. Hon tycker lydnaden är skittråkig och ser lidande ut och gör den helt utan entusiasm. Men hon har gått spår på 98 och skydd på 97. Skyddet ÄLSKAR hon :p

Är ledig inatt så idag hade vi bokat träningsdejt med @igbest och Zeppe var lite vääl glad att se "sina" tjejer men tränat blev det iaf. Sen långpromenad med en tjej som från början träffade Zeppe för att hon var intresserad av rasen och nu senare har blivit en vän :D In och käka lite och sen iväg till nästa kompis för promenad med hennes hundar. Idag har vi varit mer sociala än vi annars är på typ..en hel vecka :angel:

Usch vilka saker ni varit med om!

Vi har spårat idag :) det blir av allt för sällan men är ju så roligt! Stoja for iväg som ett ånglok och jag hängde inte med pga kroppen och hade med andra ord inte så stor koll på henne. Och när jag inte lägger mig i jobbar hon bättre än på länge och spårade klockrent :)

Var på rallykurs med lillpumin igår och han gick fantastiskt fint :love: En hel bana, utan belöning förrän på slutet, och han gick som en klocka och inte ett skall. Det är det här som jag tycker är det mest fantastiska med att ha hund. När det klickar om det så är i inkallningen eller i agilityn, när man förstår varandra perfekt :heart Tänk vad roligt när man får till sånt här!

Har märkt av en positiv effekt av rallylydnadstävlingen i lördags. Helt plötsligt går hundmötena tusen gånger bättre med Aysu igen! Det är som om hon återupptäckte att andra hundar inte behöver vara farliga och ikväll kunde vi möta en stor, spänd hund utan att hon gjorde något alls. Visst, vi stod på andra sidan vägen, men förra veckan hade hon mest troligt gjort utfall ändå i hopp om att kunna skrämma bort den. SÅ skönt att det går åt rätt håll. Hoppas bara att vi slipper råka ut för fler otrevliga hundar nu framöver... Ryser bara jag tänker på det som Voff skrev om... Hade väl inte vågat mig ut igen om något sådant hänt oss.

Läget känns lite låst med hundarna just nu. Båda tikarna löper och är allmänt småsura på varandra. Lille skägget är ist kåt och lycklig.
Gammeltiken är okej efter söndagens bravader men liiite stel ännu. Har ingen lust att ge mig ut med hundarna i det området i nuläget. Den andra slingan är på 7 km och med rätt tuff terräng så jag känner att det inte är rätt läge att ta den turen med henne än på ett par dagar. Allternativet som återstår då är att hundarna får rasta sig hemma på gården eller så får vi ta bilen och åka iväg någon annan stanns. Det sistnämnda får duga ett par dagar. Sambon åker ändå och tränar ungtiken som vanligt och kåta skägget och gammeltiken dör inte av att lulla här hemma i några dagar. Bara jag som finner det lite trist.
Det får bli klo och pälsvård och mys i deluxform tills höglöp och älgjakt lagt sig.

Har varit ute mycket(!) idag, så hundarna borde vara helt slut fysiskt (framförallt valpen). Därför busar de som tokar just nu... För att trötta ut dem lite mentalt också tränade vi lite tricks. Valpen är så jäkla duktig och lättlärd. Aysu med för den delen. Det var bara någon dag sedan jag började försöka lära henne snurra på kommando och nu klarar hon snurr under gång nästan så bra som det ska vara på tävling.

Det var som f*n, salukifolket börjar prata om att hälsoundersöka avelshundarna :D :D Inte en dag för tidigt! (Jag själv tänker nämligen att det är bättre att undersöka innan det blir problem med något i en ras, än att försöka åtgärda något när det redan gått fel. I dagsläget är salukin generellt sett en frisk ras, det vore underbart om den fick fortsätta vara det.)

I dag har jag varit ute och utrattat arenden storre delen av dagen. Pa vag till stan stannade vi och gick en stig mellan akrarna i en timma ... Tjejerna sprang losa och fick lite motion pa kuppen.:p Sedan lade jag upp en liten nosovning inne pa en butik for bilartiklar. Helt fantastiskt sa manga platser som tillater hundar har.:D Det ar guld vart att kunna ga mellan hyllorna och lagga ut dofter i olika butiker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka