Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grr, vad störd jag kan bli på folk som har hund, men inget hundvett:devil:

Kommer hem, har varit och handlat lite, som miljövän har jag inte tagit någon påse utan har mitt mjölkpaket och mina tomater i famnen. Går bak och öppnar bakluckan, kopplar alla hundarna som hoppar ut när jag säger till. Vad jag då missat är att en granne kommer gåendes med sin hund från ena hållet. Han är redan ca 5 meter ifrån mig och jag hinner inte kommendera något åt mina hundar (en döv, en valp och en allmänt övertänd som redan har fattat att jag haft fokus åt ett annat håll). Jag fokuserar på den övertända, som sätter sig. Men ändå väljer grannen att fortsätta promenera förbi, utan ansats att stanna till så att jag hade fått ordning på mina djur. Jag håller samtliga tre i en hand och får hålla emot ganska kraftigt, kanske tur att ingen av dem ryckte. Så säger han "oj vad många hundar!" och försvinner bort...

Det är klart att det inte är hans fel att mina hundar beter sig illa, självklart inte. Hade jag sett honom hade jag såklart väntat med att ta ut dem eller förberett genom att sätta dem, eller ställt undan mina matvaror.
Men hade jag varit i hans sits hade jag nog vänt faktiskt... Där står en person med ryggen emot som håller tre stora hundar, jag hade inte tagit för givet att personen har koll på läget. Eller iaf "hjälpt till" genom att ropa hej eller något.

Fast jag är lite tramsig också.

Kommer hem, har varit och handlat lite, som miljövän har jag inte tagit någon påse utan har mitt mjölkpaket och mina tomater i famnen. Går bak och öppnar bakluckan, kopplar alla hundarna som hoppar ut när jag säger till. Vad jag då missat är att en granne kommer gåendes med sin hund från ena hållet. Han är redan ca 5 meter ifrån mig och jag hinner inte kommendera något åt mina hundar (en döv, en valp och en allmänt övertänd som redan har fattat att jag haft fokus åt ett annat håll). Jag fokuserar på den övertända, som sätter sig. Men ändå väljer grannen att fortsätta promenera förbi, utan ansats att stanna till så att jag hade fått ordning på mina djur. Jag håller samtliga tre i en hand och får hålla emot ganska kraftigt, kanske tur att ingen av dem ryckte. Så säger han "oj vad många hundar!" och försvinner bort...

Det är klart att det inte är hans fel att mina hundar beter sig illa, självklart inte. Hade jag sett honom hade jag såklart väntat med att ta ut dem eller förberett genom att sätta dem, eller ställt undan mina matvaror.
Men hade jag varit i hans sits hade jag nog vänt faktiskt... Där står en person med ryggen emot som håller tre stora hundar, jag hade inte tagit för givet att personen har koll på läget. Eller iaf "hjälpt till" genom att ropa hej eller något.

Skönt, då är jag inte ensam om tycka så!

Delvis KL
Jag är så förbannat trött på en av mina grannar. Ett pensionärpar med en fet, gammal JRT som dock är i god vigör. Gubben envisas med att ha den där lilla hunden lös hela tiden! Och noll koll har han på den.. Häromdagen drog hunden rakt ut i vägen, visserligen ingen stor väg men det kommer bilar ofta. Anledningen var för att hunden såg en annan granne med hund komma gåendes längsmed vägen. Alltså, dels kunde hunden blivit påkörd och dels kunde det varit jag och mina hundar som kom gående. Jag är livrädd när jag rör mig utanför huset med hundarna, att den hunden ska komma farandes fram till min hund. Den hunden är visserligen snäll, men inte min..

Tycker det är en självklarhet att man avvaktar med att passera om man ser att den andra hundägaren inte har koll/fokus av någon anledning. Du hade ju hela tre hundar. Tänk OM du inte hade rett situationen och en eller flera av dina hundar inte var så trevliga i hundmöten?
Det är ju för sin egen säkerhets skull som man avvaktar SAMT för att underlätta för den andra hundägaren.

Precis som @isafore säger är inte alla hundar snälla så varför ens riskera ett möte?

Ser ju hur det gått varje gång en hund sprungit fram till gammeltiken. Samtliga har åkt på stryk. Och varje gång är det hon som blir the bad guy.
Som tur är kan mötande hundar bete sig hur som helst och hon ger dom inte ens en blick. Men kommer de fram....
Värt att tänka på att även den hund som uppför sig exemplariskt kan avsky närkontakt med andra hundar.

Kort sagt. Egoistiskt och tanklöst av den där hundägaren.

Tycker det är en självklarhet att man avvaktar med att passera om man ser att den andra hundägaren inte har koll/fokus av någon anledning. Du hade ju hela tre hundar. Tänk OM du inte hade rett situationen och en eller flera av dina hundar inte var så trevliga i hundmöten?
Det är ju för sin egen säkerhets skull som man avvaktar SAMT för att underlätta för den andra hundägaren.

Precis som @isafore säger är inte alla hundar snälla så varför ens riskera ett möte?

Ser ju hur det gått varje gång en hund sprungit fram till gammeltiken. Samtliga har åkt på stryk. Och varje gång är det hon som blir the bad guy.
Som tur är kan mötande hundar bete sig hur som helst och hon ger dom inte ens en blick. Men kommer de fram....
Värt att tänka på att även den hund som uppför sig exemplariskt kan avsky närkontakt med andra hundar.

Kort sagt. Egoistiskt och tanklöst av den där hundägaren.
Tack för medhåll. Grejen är ju att min mellanhund är inte särskilt bra med främmande hundar, möten är inte heller hennes grej. Men nu sedan jag fick valpen har jag varit så sjukt ambitiös i möten, så valpis har lärt sig att man sätter sig när det kommer andra och vi har kört lite halvt skvallerträning. Men nu när han kom hann jag ju inte reagera, så hon började halvt om halvt yla och hoppa i kopplet mot den andra:angel::D hon ville ju såklart fram till den andra, men kanske inte det jag vill att hon ska hålla på med. Tänk om...

Och ja, det stör mig dessutom att även om hans hund gick förbi så gick den enormt spänt med svansen i högläge och var beredd på fajt. Himla bra... Men det såg han nog inte ens.

Jag tänker att det är samma typ av hyffs som att om jag möter en annan ryttare i skogen så galopperar jag inte förbi det ekipaget, för jag vet ju inte hur den hästen reagerar.

Skönt, då är jag inte ensam om tycka så!

Delvis KL
Jag är så förbannat trött på en av mina grannar. Ett pensionärpar med en fet, gammal JRT som dock är i god vigör. Gubben envisas med att ha den där lilla hunden lös hela tiden! Och noll koll har han på den.. Häromdagen drog hunden rakt ut i vägen, visserligen ingen stor väg men det kommer bilar ofta. Anledningen var för att hunden såg en annan granne med hund komma gåendes längsmed vägen. Alltså, dels kunde hunden blivit påkörd och dels kunde det varit jag och mina hundar som kom gående. Jag är livrädd när jag rör mig utanför huset med hundarna, att den hunden ska komma farandes fram till min hund. Den hunden är visserligen snäll, men inte min..
Fasiken vad störigt! Jag har en granne som också har sin hund lös hela tiden, den lyder iofs, men den går konstant 20 meter bakom henne. Vad händer då när hunden bajsar..? Jo, ägaren "ser inte det"! Störigt!!

Jag älskar mina hundar men just nu är jag trött på dom och önskar mig ett par dagars semester från dom :meh:
Båda tikarna i höglöp.
En okastrerad hane som tillslut fattat vad nuppa är.
Jäääjj :banghead:
Tikarna är assura på varandra. Svansar upp i vädret, morr så fort de ska passera varandra. Som två tonåringar som vaknat på fel sida. Undra hur många gånger i dag jag har skickat iväg dom att gå åt var sitt håll.
Gammeltiken är iaf normal i huvudet. Ungtiken är sååå sugen. Tom Lilla skägget är sexigt nu. Lilla skägget i sin tur är dökåt och tänder på allt. Tom på katten!!

Det går inte ens att gå på toa utan att jag måste ta med skägget in så jag har koll på honom. Känner att jag börjar bli utbränd.
Så varför är han inte kastrerad undrar ni?
Han har faktiskt varit guld under löpen fram till sist. Då började han fatta lite ( han är 2½) så vi bestämde att han skulle kastreras. Men tiden flög iväg.
Nu jäklar ryker kulorna pronto på honom. Räcker med tikarna att hålla koll på.

Usch! :arghh:

Plockade precis en fästing från Monster, och han var alldeles röd och svullen runt den och ville verkligen inte att jag skulle röra! Han brukar aldrig ha just någon reaktion om han får en fästing, så nu blir jag supernojjig att det var någon vidrig smittspridare. :(

Han har varit mysko halva dagen, pipig och konstig utan att jag kunnat räkna ut vad han vill. Nu blev han faktiskt lugn, sedan eländet var borta. Men jag är riktigt skraj, varför har den fästingen stört honom så mycket? :(

Han måste ha fått den idag, så den har inte suttit länge, men har man otur räcker det ju att kräken alls biter...

Edit: och nu drack han upp nästan hela vattenskålen, jag som undrat varför han inte druckit en droppe fast han borde ha varit törstig efter promenader och träning.

Sitter och funderar på hur lång tid det tar innan folk blir sura på mig för mina forumsinlägg om att jag är positiv till hälsoundersökningar av avelshundar :angel: Jag orkar verkligen inte bry mig om vad andra tycker och tänker om mig idag.
Varför ska hundar inte hälsokollas?
Finns det argument mot det?

Jag kommer iaf inte bli sur. Jag hejar på dig :D
Som tur är finns några uppfödare inom rasen som gör detsamma, det är ju därför det öht blivit prat om det nu, var stor diskussion på RAS-träffen som var nyligen (som jag tyvärr inte kunde gå på). Ska bli oerhört intressant att se vad det här leder till.

Varför ska hundar inte hälsokollas?
Finns det argument mot det?
Det finns de som påstår att när hundar i en "frisk ras" hälsokollas så är det för att någon misstänker att det är fel på dem, och genast är skitsnacket igång och alla pratar om sjuka hundar. Det finns också de som inte förstår vad man kan vinna på att hälsotesta hundar och tror att det handlar om att bara avla på "perfekta" hundar (vilket är en omöjlighet). Det finns sedan de som helt enkelt inte bryr sig, som vill tro att det räcker med att se med ögat om hunden verkar frisk eller inte.

Som tur är finns några uppfödare inom rasen som gör detsamma, det är ju därför det öht blivit prat om det nu, var stor diskussion på RAS-träffen som var nyligen (som jag tyvärr inte kunde gå på). Ska bli oerhört intressant att se vad det här leder till.

Det finns de som påstår att när hundar i en "frisk ras" hälsokollas så är det för att någon misstänker att det är fel på dem, och genast är skitsnacket igång och alla pratar om sjuka hundar. Det finns också de som inte förstår vad man kan vinna på att hälsotesta hundar och tror att det handlar om att bara avla på "perfekta" hundar (vilket är en omöjlighet). Det finns sedan de som helt enkelt inte bryr sig, som vill tro att det räcker med att se med ögat om hunden verkar frisk eller inte.
Ja det låter som rent skitsnack
Jag har också en frisk ras, jag ska röntga min hane, både för hans skull och uppfödaren. Hen röntgar sina egna hundar

Jag tror jag är i himmelriket!
For och tränade privat för en instruktör för 4 dar sedan, och fick otroligt bra tips av denne hur jag ska träna bort ryckandet i kopplet, och sedan dess har promenaderna blivit mer och mer harmoniska för varje gång:love:

Nu hoppas jag bara att intruktören även kan hjälpa mig med vår goldens beteende vid hundmöten. Sen kanske jag vågar hoppas på att vi någongång i framtiden kan gå en kurs på klubben och komma igång med hundlivet "på riktigt":D

Blandisen tappade sitt bandage när vi skulle ut på natt-kissen. Det gör egentligen inte så mycket eftersom vi ska på återbesök hos veterinären tidigt imorgon men tyvärr visade det sig att hon har fått ett fult skavsår på tassen. :down: Förhoppningsvis at tassen läkt tillräckligt bra så hon slipper ha den i bandage, annars vet jag inte hur de ska lösa det.
Känner mest att jag har fått nog av sjuka och skadade hundar, det här året har varit sjukt jobbigt med den ena skiten efter den andra. :(

Jag hade gått över på andra sidan vägen. Leon må vara vacker som en dag, men är sällan snäll gentemot andra hundar. Han väger bara ca 20 kg, men skulle kunna dra omkull mig om han gav sig den på det.

Vilka hälsoundersökningar är det dom pratar om då? :)

Framförallt ultraljud av hjärtat, för det har visat sig att det finns några salukis med hjärtproblem. För något år sedan drog salukiringen igång en undersökning där ett större antal salukis fick ultraljudade hjärtan med syfte att ta reda på hur ett friskt hjärta ser ut.

Nu har de haft en enkät ute där ägarna ska fylla i när deras hundar dött och av vad. Tydligen visade det sig att det var fler än folk trott som dött pga hjärtfel (ca 5% om jag minns allt rätt nu på morgonen) och då är ändå inte alla salukis inrapporterade så det kan ju i värsta fall dölja sig mer problem bland det vi inte vet om. Sedan vet jag att det finns några som har ögonfel av olika slag trots att väldigt få är ögonlysta, men det verkar inte någon reagera på, än. Jag själv hoppas att mina hundars uppfödare är positiv till även ögonlysning på hundarna, framförallt om Ebrah ska gå i avel i framtiden. De har själva varit iväg för att ultraljuda hjärtan på några hundar, så det vet jag att de är positiva till :)

Min gammeltik föll ihop i kramper i morse... Vi hann precis ut när jag tyckte att hon frös till på en luktfläck, vilket var konstigt. Jag försöker få henne med mig, hon försöker nog också, men då ramlar hon på sidan och blir stel som en pinne. Några sekunder senare börjar kramperna. Jag sitter bredvid och håller huvudet, klappar henne och tänker att detta är nog slutet..
Efter kanske 15 sekunder avtar kramperna och hon börjar rossla och ta djupa andetag, fortfarande helt borta. Jag typ väntar på sista andetaget, men hon lyfter på huvudet och är tillbaka, förvirrad dock. Hon reser sig och travar iväg, jag var inte med på det alls, så hon sprang ifrån mig, förvirrad som sagt, så jag fick springa efter henne (hon är döv). Till slut verkar förvirringen försvinna och hon kommer till mig, då tycker mellantiken att allt varit skumt, så hon flyger på henne:rage:

Iaf, min sambo var hemma, så jag fick binda hundarna ute (hade jag telefonen med mig, nej!) och hämta honom så han kunde hjälpa mig med rastning och jag hålla koll på gamlan.
Hon är trött, men verkar vara som vanligt, om än vinglig. Vi får se vad som händer, det är inte första gången hon har någon typ av anfall, men detta är absolut det allvarligaste. Jag träffar veterinären i eftermiddag så jag får rådgöra med henne.

Min gammeltik föll ihop i kramper i morse... Vi hann precis ut när jag tyckte att hon frös till på en luktfläck, vilket var konstigt. Jag försöker få henne med mig, hon försöker nog också, men då ramlar hon på sidan och blir stel som en pinne. Några sekunder senare börjar kramperna. Jag sitter bredvid och håller huvudet, klappar henne och tänker att detta är nog slutet..
Efter kanske 15 sekunder avtar kramperna och hon börjar rossla och ta djupa andetag, fortfarande helt borta. Jag typ väntar på sista andetaget, men hon lyfter på huvudet och är tillbaka, förvirrad dock. Hon reser sig och travar iväg, jag var inte med på det alls, så hon sprang ifrån mig, förvirrad som sagt, så jag fick springa efter henne (hon är döv). Till slut verkar förvirringen försvinna och hon kommer till mig, då tycker mellantiken att allt varit skumt, så hon flyger på henne:rage:

Iaf, min sambo var hemma, så jag fick binda hundarna ute (hade jag telefonen med mig, nej!) och hämta honom så han kunde hjälpa mig med rastning och jag hålla koll på gamlan.
Hon är trött, men verkar vara som vanligt, om än vinglig. Vi får se vad som händer, det är inte första gången hon har någon typ av anfall, men detta är absolut det allvarligaste. Jag träffar veterinären i eftermiddag så jag får rådgöra med henne.

Fy, vad läskigt!

KL

Jag och lilla nykomlingen har nu varit på första veterinärbesöket. Vi har vaccinerat oss mot rabies och skaffat pass. Så om nästan en månad kan lilla råttan börja följa med då jag åker och jobbar i Danmark.
Hon var otroligt snäll och satt blickstill och uthärdade sticket. Men hon ville under inga förutsättningar hälsa på vet efter sprutan. Och inte ta emot godis av henne heller.
Vi kom in på kliniken med stolt hållning. Men slank ut med svansen mellan benen..

Det var en hel del vidriga hundar där inne. Som gjorde utfall mot varann, stod och skällde och drog i kopplet så de halvt ströp sig själva.
Åh, vad glad jag var över min duktiga tjej!

Hon har också gått upp bra i vikt. Nu slog vågen mellan 2800-2900. Så hon borde gått upp iaf 150-200 gr på de här 3 veckorna. Bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka