Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Framförallt ultraljud av hjärtat, för det har visat sig att det finns några salukis med hjärtproblem. För något år sedan drog salukiringen igång en undersökning där ett större antal salukis fick ultraljudade hjärtan med syfte att ta reda på hur ett friskt hjärta ser ut.

Nu har de haft en enkät ute där ägarna ska fylla i när deras hundar dött och av vad. Tydligen visade det sig att det var fler än folk trott som dött pga hjärtfel (ca 5% om jag minns allt rätt nu på morgonen) och då är ändå inte alla salukis inrapporterade så det kan ju i värsta fall dölja sig mer problem bland det vi inte vet om. Sedan vet jag att det finns några som har ögonfel av olika slag trots att väldigt få är ögonlysta, men det verkar inte någon reagera på, än. Jag själv hoppas att mina hundars uppfödare är positiv till även ögonlysning på hundarna, framförallt om Ebrah ska gå i avel i framtiden. De har själva varit iväg för att ultraljuda hjärtan på några hundar, så det vet jag att de är positiva till :)

Intressant och bra att veta!
Jättebra att det pratas om det :)

Vad är historien bakom din nykomling @tuaphua ? Är det en omplacering?

Ja, det är en omplacering. Men hon kommer från ett bra hem och har haft det super där.
Jag blev ju utan hund och ringde min gamla uppfödare. Hon hade inget lämpligt själv och skulle inte få på ett tag. Men hon ringde runt lite och lyckades övertala den som ägde nyförvärvet att släppa henne till mig. Min uppfödare har fött upp henne och haft henne 1 år. Sen har hon sålts till den här kenneln.
De älskar den här hunden. Men hon var lite stressad av att bo i kenneln. Hon skulle hela tiden ha koll på alla i flocken. Det blev ju en del med deras 8 vuxna hundar och ibland valpar..
Så de hade funderat på att lämna bort henne, för hennes egen skull. Men de tyckte så om henne och var väldigt måna om att hon hamnade rätt.
Just att min uppfödare pratade så gott om mig gjorde att de släppte henne.
Det är min förra hunds barnbarn. Så det är himla kul!

Alltså flyttade hon hem till mig på prov först. Hon bodde snabbt in sig. Och fick stanna.
Hade hon varit orolig eller vi inte trivts ihop hade hon fått åka tillbaks till dem.

Hon hade blivit lite tunn där sista tiden. Ingen fara direkt. Men hon fick gärna lägga på sig lite iaf. :)
Och nu är hon ganska lagom.

De hon kommer från verkar fantastiska. Så jag hade absolut kunnat köpa hund från dem igen. Jätterara och vettiga!
Och det märks ju på hunden att hon haft det bra där. Hon har en himla skön grundtrygghet, trots sin yttepytte-storlek.
Det är en väldigt lätthanterlig hund. Som är otroligt social och go!

Hoppas din vovve kryar på sig!

Som tur är finns några uppfödare inom rasen som gör detsamma, det är ju därför det öht blivit prat om det nu, var stor diskussion på RAS-träffen som var nyligen (som jag tyvärr inte kunde gå på). Ska bli oerhört intressant att se vad det här leder till.

Det finns de som påstår att när hundar i en "frisk ras" hälsokollas så är det för att någon misstänker att det är fel på dem, och genast är skitsnacket igång och alla pratar om sjuka hundar. Det finns också de som inte förstår vad man kan vinna på att hälsotesta hundar och tror att det handlar om att bara avla på "perfekta" hundar (vilket är en omöjlighet). Det finns sedan de som helt enkelt inte bryr sig, som vill tro att det räcker med att se med ögat om hunden verkar frisk eller inte.

Jag tycker det är jättebra att hälsochecka avelsdjur!
Min ras har man ju krav att ögonlysa och kolla patella på avelsdjur. Så jag är ju van vid att man kollar dem innan avel.
Det är säkert en invänjningsperiod för gnällspikarna. Om några år så är man vana.
Jag tycker du gör djuren en tjänst. Så heja dig!

Jag hade helt hysteriskt övertaggade odjur i förmiddags. Sigge pigg och tokbusig redan inne, Stoja började hypa när vi kom ut och gick och skrek (inte skälla utan skrik) efter grannens nya collie. Jag skäms ju inte alls vid sådana tillfällen...

I dag duggade det nar vi gick pa "banan" (en lopbana i en oval) for motion for mig och pa grund av regnet dagens motion for hundarna ocksa. Efter ett varv fick jag saga till Diva att vi ska VIST ga vidare ... efter tva varv fick jag saga till bada, pa tredje varvet var jag tvungen att ta fram "rosten" for att fa bada med mig pa ett varv till.
Vid slutet pa fjarde varvet tog bada tva av som tokdarar till bilen och hade absolut fatt nog i blotan. :p Inkallningen nar de tog av var inte alls i samma fart som det brukar vara :devil: men de kom (mjakigt travande med hangande huvud) och jag lat dem springa till bilen efterat.:cool:

Jag hade helt hysteriskt övertaggade odjur i förmiddags. Sigge pigg och tokbusig redan inne, Stoja började hypa när vi kom ut och gick och skrek (inte skälla utan skrik) efter grannens nya collie. Jag skäms ju inte alls vid sådana tillfällen...

Ungefär som min kvällsraastning då... Tokbusig valp flög runt eft Aysu, jag röt åt dem att f*n skärpa sig för jag ville hem, en annan hund dyker upp och stannar i mörkret med en matte som verkligen inte kan få med sig sin plutthund (då hade jag hunnit korta upp kopplen på mina och stod vid vägkanten). När de till sist gick förbi så blev Aysu arg, verkade som om hon ville säga åt den unga hanen att sluta bete sig som ett as (vilket den gjorde). Valpen ville istället bara leka och jag fick ett sår i handen av kopplet när hon för femhundrade gången drog till...

Sedan skulle jag bara ta mig några hundra meter hem med en Aysu som drar i kopplet för att hon vill hem till sängen och en valp som flyger åt tusen håll samtidigt för att jaga nattfjärilar. Gah! :banghead:

(Nu sover de och är jättesöta)

Ungefär som min kvällsraastning då... Tokbusig valp flög runt eft Aysu, jag röt åt dem att f*n skärpa sig för jag ville hem, en annan hund dyker upp och stannar i mörkret med en matte som verkligen inte kan få med sig sin plutthund (då hade jag hunnit korta upp kopplen på mina och stod vid vägkanten). När de till sist gick förbi så blev Aysu arg, verkade som om hon ville säga åt den unga hanen att sluta bete sig som ett as (vilket den gjorde). Valpen ville istället bara leka och jag fick ett sår i handen av kopplet när hon för femhundrade gången drog till...

Sedan skulle jag bara ta mig några hundra meter hem med en Aysu som drar i kopplet för att hon vill hem till sängen och en valp som flyger åt tusen håll samtidigt för att jaga nattfjärilar. Gah! :banghead:

Tycker det är så roligt att läsa dina inlägg :laugh:
Man får verkligen se hur livet med valp är :D

Hahaha! Förlåt att jag skrattar men fick verkligen en rolig bild i huvudet hur ebrah jagar nattfjärilar samtidigt som både du och aysu ville hemåt.

Inte hunnit skriva så mycket, fullt upp. Men lilla Nike har fått en makeover, matte blev trött på allt som fastnade i skägget, tassarna och pälsen. Som tur är för Nike så hittade jag en fantastisk stalloverall på B***es så hon slapp bli korthårig på kroppen :D.

Hon var lös sist jag var ute och tömkörde och skötte sig utmärkt så jag har gott hopp om att hon ska kunna följa med på nån ridtur när hon vuxit på sig lite till. Var ute ikväll och hade henne lös, tränade lite på att hon skulle stanna kvar när jag gick iväg en kort bit och sen att hon skulle vänta på min signal innan hon fick springa efter boll också. Hon var faktiskt jätte-duktig! Skäms för att säga att hon hunnit bli sex månader och jag har knappt orkat träna med henne (som tur har dottern gjort det), antagligen pga att vi tog bort Ozzy strax efter att vi köpte henne. Som tur är hon en glad och lättsam liten tös som är nöjd med att ligga omkring här hemma och rasar av sig ute, nu är jaga runt i löven favoritsysslan utomhus :).

b170337.jpg

b170339.jpg

b170340.jpg

Tycker det är så roligt att läsa dina inlägg :laugh:
Man får verkligen se hur livet med valp är :D
Haha, det är bra att jag kan roa någon ;)

Hahaha! Förlåt att jag skrattar men fick verkligen en rolig bild i huvudet hur ebrah jagar nattfjärilar samtidigt som både du och aysu ville hemåt.
Precis så det var! Jämfotahopp rakt upp i luften från morrande valp som började hugga som en tok i kopplet och springa i cirklar runt mina ben så fort jag försökte avbryta henne... Bara att stanna, plocka bort kopplet från hennes mun, vänta tills hon är lugn, gå två meter och börja om proceduren :p

Ungefär såhär blir det då och då när vi är ute på promenader!
https://instagram.com/p/9flc3sPxV4
(och ja, hon hade fått springa lös en stund tidigare och när jag slutade filma så var det för att hon flög bakom min rygg och hoppade rakt på Aysu. Då höll jag ändå i Aysus sele för att försöka hålla situationen lite lugn)

Haha, det är bra att jag kan roa någon ;)

Precis så det var! Jämfotahopp rakt upp i luften från morrande valp som började hugga som en tok i kopplet och springa i cirklar runt mina ben så fort jag försökte avbryta henne... Bara att stanna, plocka bort kopplet från hennes mun, vänta tills hon är lugn, gå två meter och börja om proceduren :p

Ungefär såhär blir det då och då när vi är ute på promenader!
https://instagram.com/p/9flc3sPxV4
(och ja, hon hade fått springa lös en stund tidigare och när jag slutade filma så var det för att hon flög bakom min rygg och hoppade rakt på Aysu. Då höll jag ändå i Aysus sele för att försöka hålla situationen lite lugn)

Herreguud vilken härlig film! Sådär gjorde min gamla hund som valp oxå! Samma beteende när snön kom! Ploga under....

Jag hade glomt just det dar.:eek: Bada mina var hysteriska som valpar ocksa ... Tva aringen far fortfarande sina ryck.:crazy: Kanske bra att vanta ett tag med en till valp.:p

Såg nu att en ovtjarka som precis kommit till Sverige har sprungit bort... Finns på missing dog västra Götalands Facebook. Brukar inte reagera på sånt där, men nu är jag faktiskt glad åt att inte bo i närheten. Känns inte som att jag vill,råka möta en stressad sådan utan ägare när jag är ute med hundarna :/

Jag borjar bli lite orolig for Mandy. Hon ror sig inte lika smidigt som vanligt. Hon undviker trappor och tar tid pa sig att hoppa in i bilen ... och blir efter pa promenader da hon verkar trott (ont?) allt for tidigt. Jag har sett tendenser i nagon vecka, men da hon ar lika lycklig nar hon far jobba som vanligt har jag ignorerat det. Det verkar dock bli mer uttalat, aven om det bara ar en vag "kansla" fortfarande.:(

Jag borjar bli lite orolig for Mandy. Hon ror sig inte lika smidigt som vanligt. Hon undviker trappor och tar tid pa sig att hoppa in i bilen ... och blir efter pa promenader da hon verkar trott (ont?) allt for tidigt. Jag har sett tendenser i nagon vecka, men da hon ar lika lycklig nar hon far jobba som vanligt har jag ignorerat det. Det verkar dock bli mer uttalat, aven om det bara ar en vag "kansla" fortfarande.:(
Fy vad jobbigt... Tassarna antar jag att du har kollat ordentligt, hon kan inte ha åkt på någon sträckning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka