Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag är en liten hönsmamma, sitter och känner o klämmer på honom typ hela tiden för att inte missa någonting :D Han känns förvånansvärt fräsch. Lite tufsig i pälsen mest. Dock tyckte han att det var obehagligt när vi fick en hund bakom oss på promenaden.. :( Vet inte riktigt hur jag ska hantera det.. ? Nu gick vi åt sidan så dom fick passera och det gick bra.
Försök att vara neutral, spänn dig inte. Det kommer kanske ta lite tid innan han släpper det, så ladda upp med lite godisar och leksaker och beröm honom när han fokuserar på dig.

Försök att vara neutral, spänn dig inte. Det kommer kanske ta lite tid innan han släpper det, så ladda upp med lite godisar och leksaker och beröm honom när han fokuserar på dig.
Ja godis har vi alltid :D Ska jag försöka få honom att traska på alltså, inte släppa förbi den andra hunden? Han satte svansen mellan benen och sprang så långt han kunde i kopplet, sen stannade han och stirrade på den andra hunden tills jag gått förbi honom, då sprang han framåt igen. Han ville liksom inte släppa den andra med blicken och han ville ha mig mellan sig själv o den andra hunden. Han är ju väldigt godismotiverad så jag kunde lätt få honom gå vid min vänstra sida men han slängde blickar bakåt. Så jag stannade och lät dom passera för att han skulle se att den andra hunden inte var ute efter att flyga på honom. O då gick det bra! :)

Ja visst är det så. Men det känns så drygt att anmäla, vi är ju klubbkompisar.. Vet inte varför jag känner så egentligen. Det var ju hennes/hennes hunds fel. Men ja.. Jag är lite för snäll. Jag tänker mest "shit happens". Men å andra sidan kunde det gått riktigt illa. Och nästa gång kanske det inte går såhär bra..
Inte shit happens. Sin sak om det hade varit ett gruff utan skador, men här är det skador på dig och hade antagligen varit på din hund också om han inte haft täcke.

Jag tänker lite att när hundar "slåss på lika villkor" får var och en av ägarna ta ansvar för det. Tex råkade min gamla hund bli biten av en rasfrände för nåt år sen, det var egentligen bara en markering som tog illa och jag betalade själv för antibiotikan. Båda hundarna var kopplade, vi var oaktsamma som förare.

Och jag ska vara helt ärlig, jag har en surtant. Jag har en nagel i ögat på henne hela tiden när vi är med andra. Det är mitt förbannade ansvar att se till att hunden inte kan skada någon. Hade hon skadat någon hade jag betalt ALLT och förstått om det kom en anmälan, för då hade jag brustit i min tillsyn.

Ja visst är det så. Men det känns så drygt att anmäla, vi är ju klubbkompisar.. Vet inte varför jag känner så egentligen. Det var ju hennes/hennes hunds fel. Men ja.. Jag är lite för snäll. Jag tänker mest "shit happens". Men å andra sidan kunde det gått riktigt illa. Och nästa gång kanske det inte går såhär bra..
Shit happens inte, det tillåts av oansvariga hundägare o dess omgivning. Ansvariga i klubben har rapporteringsskyldighet. Själv förutsätter jag att mitt o mina hundars liv inte är i farozonen när jag deltar i SBK/SKKs aktiviteter.

Shit happens inte, det tillåts av oansvariga hundägare o dess omgivning. Ansvariga i klubben har rapporteringsskyldighet. Själv förutsätter jag att mitt o mina hundars liv inte är i farozonen när jag deltar i SBK/SKKs aktiviteter.

Det här är ju en ganska viktig poäng. Det ska inte vara förenat med livsfara att vistas på en av klubben arrangerad träning/kurs. Har man en farlig hund innebär det att man får anpassa sig. Det är INTE ok att "tappa kopplet" då!!

@isafore, hur har du det med stelkrampsvaccin? När jag blev hundbiten förut så insåg jag att det borde varit dags att förnya vaccinet, så det gjordes då. Nu lär jag inte behöva det på.. evigheters evigheter igen.

(förövrigt håller jag med de som säger att du bör polisanmäla, anmäla till SKK samt se till att ägaren står för alla kostnader som den andra hunden orsakat. Alla kostnader för din vård, eventuella sårtvättmedel till din hund, nytt likadant eller motsvarande täcke osv)

@isafore, hur har du det med stelkrampsvaccin? När jag blev hundbiten förut så insåg jag att det borde varit dags att förnya vaccinet, så det gjordes då. Nu lär jag inte behöva det på.. evigheters evigheter igen.

(förövrigt håller jag med de som säger att du bör polisanmäla, anmäla till SKK samt se till att ägaren står för alla kostnader som den andra hunden orsakat. Alla kostnader för din vård, eventuella sårtvättmedel till din hund, nytt likadant eller motsvarande täcke osv)
Jag behövde inte ta stelkramp sa läkaren. Jag har grundvaccin från skolan, och tydligen behövde man inte ta stelkramp när man blir hundbiten om man inte har fått massa jord eller rost eller något sånt i såret ? Vi pratade med 1177 också och dom sa samma sak, så jag antar att det är så ;)

Alltså "shit happens" sa jag när min blev biten på en kurs för ett par år sedan, men då i ett riktigt trängt läge med "byte", den andra hunden flög på min, hundens förare ryckte tillbaka sin på en hundradels sekund och min fick visserligen en rispa av en hörntand men jag tror att den andra hundens förare fick en riktigt ögonöppnare efter det och såg sin hund som vi andra såg den. Min tog ingen skada och var inte det minsta brydd efter den situationen så då tyckte jag att det var "shit hanppens" men i ditt fall så var det betydligt värre.

Alltså "shit happens" sa jag när min blev biten på en kurs för ett par år sedan, men då i ett riktigt trängt läge med "byte", den andra hunden flög på min, hundens förare ryckte tillbaka sin på en hundradels sekund och min fick visserligen en rispa av en hörntand men jag tror att den andra hundens förare fick en riktigt ögonöppnare efter det och såg sin hund som vi andra såg den. Min tog ingen skada och var inte det minsta brydd efter den situationen så då tyckte jag att det var "shit hanppens" men i ditt fall så var det betydligt värre.
Ja i mitt fall är det värre. Jag är bara så lättad över att min hund klarade sig såpass bra. Men ja, jag ska prata med ordförande eller någon i klubben o se hur vi går vidare. Någon bör ju åtminstone tala med den andre hundägaren, hon bör ju inte ha hunden lös när andra är på klubben..

Jag längtar efter en sak när valparna flyttat ut och det är att få mitt kök städat ! Fram till valparna var 5 veckor, så hade jag enbart pads - men sen fick det bli tidningar (pads är svindyra). Nu är det trycksvärta överallt :banghead: Golvet, skåpsluckor, mattan utanför valparnas köksdel då det följer med under mina foppa-tofflor. Hemskt och sätter sig fast stenhårt. Det är dock ingen större ide att göra en grovrengöring så länge de flesta är kvar - för vare morgon så kutar dom över kisspölarna och ut på golvet :cautious::p

Var ute i en underbar skogsdel efter jobbet idag där det också fanns en stor äng. Jösses så hundarna sprang :D Aysu var helt galen och sprang runt, runt, runt i hysterisk hastighet tills hon knappt orkade gå, valpen gjorde något liknande men tog det lite lugnare och orkade därför busa nästan hela vägen tillbaka till bilen också. Nu har de fått lunch och sover i sängen. Lär bli en lugn eftermiddag det här :p

De har tva stjarnorna har redan varit ute och gatt en timmas promenad. Just nu jobbar vi hart pa att de ska lyssna pa sitt namn och bara utfora det jag ber dem om individuellt. :cool: Fy vad det ar svart ... bada ar SAKRA pa att den andra far gora nagot aldeles speciellt kul om det andra namnet sags. Aven efter att ha fatt ga genom dorren for att lagga sig pa andra sidan igen ... Men forst behover man vara.:cautious:

Tjejerna ligger pa golvet och sover ... snart ska jag aka ut sa det blir kott ben i dag.:)

Tävling imorgon och jag försöker undvika att tänka på allt som vi säkert hade kunnat träna bättre sedan förra tävlingen... Det går ju ändå inte att göra något åt det nu. Senaste träningspassen har känts kanonfina och idag fick Aysu som sagt var springa massor så att hon är nöjd fysiskt. Jag kan inte göra mer nu än att försöka sova och se till att komma i tid till tävlingsplatsen. Ska vara bra väder också. Just nu känns det som att det är bra att den här tävlingen blir Aysus sista för i år. Efter den här helgen väntar bara en inoff-utställning för valpen och sedan är det tävlingsfritt i många månader. Då ska vi bara träna, leka, utvecklas ihop och ha hur kul som helst.

Hoppar in här. Var igår på första lydnadsträningen på klubben med min 7 månaders lilla skäggtroll. det är såååå roligt och det det känns som en evighet till nästa tillfälle

Välkommen hit!
Hoppas han går i mammas fotspår ;)
(Det är jag som har mamma Dahlia)
:rofl: Jag tänkte för mig själv att det är hopplöst med de där skäggtrollen, de är ju så lika varandra! :D Så var det mor och son! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka