Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är givetvis våra avelsmål jag menar,men att fodervärden förstår dom och tex är villig att göra vissa prov för att tiken ska får de meriter som är grundläggande. I vårt fall är det ju en bruksras så det krävs ju att fodervärden kommer att träna hunden en del för att klara detta.

Vi har våra avelsmål på hemsidan och en presentation om tänket osv runt vår avel. Man hoppas ju att de som kontaktar oss delar dessa. Men det ringer ju en å annan märklig person i bland också.
Vi har även en kortfattad text om vår syn/önskemål eller hur man ska uttrycka det när det gäller fodervärd.

Jag tycker det är jättebra om ni är tydliga med era mål och pratar om dom när ni träffar den tilltänkta fodervärden!

Nu har jag bara en fodertik som fått valpar, men uppfödaren har rätt till en kull till och min andra hund är också en helfodertik. Jag tar definitivt hänsyn till stress under dräktigheten. Tiken får göra som hon själv vill. Vill hon inte gå en lång promenad, behöver hon inte det. Skulle aldrig ta med den dräktiga tiken till hundutställning, tävlingar eller annat.
Under nidationen (tiden då ägget fastnar i livmodern) undviker jag hopp och lek. Jag lyfter tiken i och ur bilen, hon får inte leka med andra hundar osv.
Tvångsparning är jag starkt emot! Om tiken inte vill får man ta en annan hane eller överväga insemination.

:up:

Jag tänker liknande som du, eller ja, skulle nog ha tänkt så om jag haft en fodertik.

Hur tänker du angående att flytta tiken under dräktigheten?
Är inte så insatt i fodertikar, men vet ju att det är vanligt att tiken flyttar hem till uppfödaren vid parning/valpning.
Gissar att det också kan vara ett ganska stressigt moment att komma in i ett nytt hem och ny flock, särskilt om tiken inte känner uppfödaren så väl.

Läste häromdagen ett studentarbete om valpar, och kom in på ett avsnitt om prenatal stress. Är det något som ni med fodertikar (som antingen har själva, eller som lämnar ut) tänker på och tar hänsyn till?

Har inte kommit i kontakt med begreppet tidigare, men det kändes lite tänkvärt ändå.

( Kap 6.3 http://ex-epsilon.slu.se:8080/3205/1/Studentarbete_188.pdf )
Nu har vi bara ett par tikar ute och de är i bekantskapskretsen (familj samt klubbkamrat) så hundarna är så väl bekanta med oss, samt är här ibland, så det är liksom ingen big deal. Så det blir ju en ny grej med nästa tik.

Hittills har det varit väldigt enkla parningar så jag/vi har nog aldrigt reflekterat över tvångsparningar. Man har ju hört talas om det och det låter verkligen inte som "vår grej". Vi tar inte många kullar och vi har tre av sveriges mest erfarna, stora kennlar i rasen på rätt nära håll så att byta till en annan bra och eftertraktad hane skulle vara väldigt lätt istället för att våldta tiken :(

Vi tar hit tiken några veckor innan så hon får god tid att landa. De som har tiken vi ska ha till kommande kull bor nära och är välkommna hit och pussa på henne så mycket de och hon vill. ;)

Fy fan vad jag är skakig nu... Var ute och rastade hunden för kvällen på en gräsyta nära lägenheten. Vi stod där i godan ro. Längre bort såg jag två pers komma med två hundar, båda såg ut att vara kopplade. Helt plötsligt kom det en tredje hund farande runt ett hörn och verkligen gjorde värsta tjur-rusningen mot oss (eller min hund snarare). Hann se att det är någon form av Am-staff liknande hund och hann bara tänka "nu smäller det...". Min hund kastade sig baklänges och lyckades precis komma undan. Medan den andra hunden bromsade och svängde för att komma tillbaka så hann jag flyga in mellan min hund och den andra hunden samtidigt som jag i princip vrålade så hårt som lungorna orkade med... Den andra hunden gjorde ett par försök att komma förbi mig men insåg att det nog inte var värt risken eftersom jag sparkade efter den varje gång den försökte. Efter en kort stund vände den och for tillbaka till ägarna som stod längre bort med de andra hundarna och kallade på den.

Dom jävla asen hade inte ens vett att fråga hur det gick eller att be om ursäkt! Nu gick det bra och jag tror inte att den andra hunden var ute efter att äta upp min utan det var nog snarare den typen som är extremt översocial och ska vara in your face på alla den möter. Men det var nog så obehagligt ändå, och när dom kommer rusande på det viset helt utan förvarning vet man ju inte vad man ska vänta sig... Svin rent ut sagt.

For mig ar problemet med hundar som kommer rusande i full fart for att leka att Mandy VERKLIGEN inte gillar det. Hon varnar nar de ar pa vag ... om de inte lyssnar mots de av en Rottweiler som ar beredd att slass for att inte bli ofredad.
Nagot som har hjalpt oss mycket ar att jag sager till sa att mina lagger sig nar det kommer andra hundar. Aven de som hanger langst ut i kopplet och vasnas lugnar ner sig nar mina ligger. De uppfattas uppenbarligen inte bara som ofarliga, men ocksa som ointressanta nar de ligger. Dessutom ar det svart att visa vilken stor och stark Rottweiler man ar nar man ligger "plats".:p
Jag har en kansla av att Mandy inte skulle ligga kvar om hunden som kom var aggressive ... och nar en los hund kommer mot Diva ar det lattare om jag ar mellan Mandy och Diva for att overtyga Mandy att jag vet vad jag gor. Det lustigaste ar att de losa hundarna helt kommer av sig. Stannar och tittar overraskat pa mina och da hinner oftast agaren fram for att fanga in dem.:p

I Californien var det under ett par veckor en dvarg pudel, tva chihuahuas, och ett annat tillfalle tre chihuahuas som var i klart attackmode och dar de attakerande hundarna kom helt av sig nar mina lag ner.
Oh ... och tva pitbulls, men da var vi ute med Lisa's flock och hela var flock lag.

Jaha, idag small det. En hoffe flög på min prick. Jag gick emellan, allt för min hund. Jag var så jävla rädd att han skulle bli skadad, fyfan.. Jag har spillt en del blod och fått pencillin utskrivet nu. Min hund har som tur är inga skador, helt jäkla fantastiskt! Hans täcke är i slamsor, jäkla tur att jag satte på honom det när jag stod o velade. Och tur att det var så många människor runt om som hjälpte mig att få bort hoffen från min hund, hade aldrig klarat det själv.

Jaha, idag small det. En hoffe flög på min prick. Jag gick emellan, allt för min hund. Jag var så jävla rädd att han skulle bli skadad, fyfan.. Jag har spillt en del blod och fått pencillin utskrivet nu. Min hund har som tur är inga skador, helt jäkla fantastiskt! Hans täcke är i slamsor, jäkla tur att jag satte på honom det när jag stod o velade. Och tur att det var så många människor runt om som hjälpte mig att få bort hoffen från min hund, hade aldrig klarat det själv.

Fy fan! Vad sa ägaren??

Kan man fråga ut tänkta fodervärdar om sånt och även neka om magkänslan säger emot. Skulle du tex ta illa upp om uppfödaren var frågvis?
Jag har en tik med bibehållen avelsrätt på en kull. Jag hade nog inte blivit erbjuden hunden om jag inte haft för avsikt att meritera hunden. Och jag vet att uppfödaren inte avlar på henne om hon har något nedärvningsbart fel, typ bettfel, höfter, hudfel eller liknande.
Frågan var inte ställd till mig, men jag hade förväntat mig en frågvis uppfödare :)

Neeej. Beklagar!
Har svårt för den rasen. Finns ett gäng bland div släktingar. Har inte varit så roliga hundar.

Men fy! I vilken situation?

Fy fan! Vad sa ägaren??
Vet inte riktigt, allt skedde så fort.. När vi väl hade fått isär hundarna så drog folk iväg mig därifrån och jag hörde dom säga åt den andra hundägaren att inte vara arg på sin hund (Hon är väldigt.. hård.). Sen tog min kompis min hund och jag blev inledd i klubbstugan och nedlagd för jag höll på att svimma. Men sen när vi skulle åka till akuten kom den andra hundägaren o fråga hur det gick osv.

Vet inte riktigt, allt skedde så fort.. När vi väl hade fått isär hundarna så drog folk iväg mig därifrån och jag hörde dom säga åt den andra hundägaren att inte vara arg på sin hund (Hon är väldigt.. hård.). Sen tog min kompis min hund och jag blev inledd i klubbstugan och nedlagd för jag höll på att svimma. Men sen när vi skulle åka till akuten kom den andra hundägaren o fråga hur det gick osv.
Den andra hundägaren ska dessutom betala för ditt läkarbesök och mediciner!

Usch, jag hade blivit vansinnig!! Att tappa kopplet får ju inte ens hända på en sån hund!

Trött efter en lång dag. Fick åka till en annan stad för att kunna få valparna ögonlysta, då ögonlysaren här var sjuk. Så hela kittet blev gjort idag med ögonlysning, chipmärkning, vaccinering och besiktning. Tog lite mer än 2 timmar hos veterinären och så körtiden på det. Är lite mör nu känner jag :D Men så tacksam jag fick hjälp och handräckning av en vän, för det var guld värt. Att hålla reda på 6 valpar och en mamma-hund, burar, komposthage mm alldeles själv hade gjort mig knas !

Passade på att vaccinera mamma-hund med och då hittade dom en sak jag själv missat - nämligen att hon har en trasig hörntand :( En rejäl bit borta, men hon verkar inte ha ont - men behöver nog få det ordentligt kollat framöver. Dom kunde inte se att pulpan var blottad, dock lite missfärgat så troligtvis har hon haft det ett tag. Men jag fattar inte att jag missat det då jag brukar kolla över tänderna ! Har petat med nageln hårt i båda skårorna där det är borta och ingen reaktion - men dom sa jag skulle kolla henne när hon tuggar ben om hon väljer bort den sidan. Dock är det lite vasst där och det gillar jag inte. Alltid är det något. Undra om det är pga alla revben hon snott från sina valpar och ätit (förutom dom hon grävt ner då...) Sniken morsa :P

Valparna skötte sig bra och är friska och fina. På lördag flyttar dom första två ut och det kommer bli lite lugnare här hemma :P Fast jag kommer sakna dom små busiga liven :love:

Hur mår din hund nu @isafore ?
Han mår bra verkar det som, tack o lov! Har hittat ett litet sår på honom nu, men det är pyttelitet och bara ett skrapsår typ. Tur att han hade täcke med hög krage säger jag bara! Psykiskt verkar han inte tagit någon stryk, vilket är helt otroligt! Han har ju lite svagt psyke. Han fick hälsa på en schäfertik efteråt och det var bara bus i honom då, så skönt att se att han inte verkar rädd för andra hundar iallafall. Ska åka till klubben imorgon o träffa stabila hundar så hoppas jag att han är som vanligt då. Så himla tråkigt, han som älskar att åka till klubben o träna. Hoppas verkligen inte det är förstört nu :(

Han mår bra verkar det som, tack o lov! Har hittat ett litet sår på honom nu, men det är pyttelitet och bara ett skrapsår typ. Tur att han hade täcke med hög krage säger jag bara! Psykiskt verkar han inte tagit någon stryk, vilket är helt otroligt! Han har ju lite svagt psyke. Han fick hälsa på en schäfertik efteråt och det var bara bus i honom då, så skönt att se att han inte verkar rädd för andra hundar iallafall. Ska åka till klubben imorgon o träffa stabila hundar så hoppas jag att han är som vanligt då. Så himla tråkigt, han som älskar att åka till klubben o träna. Hoppas verkligen inte det är förstört nu :(
Skönt att höra att han är någorlunda hel och vid gott mod!
Slagsmål av den sorten kan ju verkligen sluta precis hur illa som helst om man har oturen med sig :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka