Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var försiktig i gallertrappor dock... Tänkte att det är bra miljöträning fram till att hunden drog av sig två klor i en...

Just därför låter jag aldrig mina hundar gå i sådana och försöker lära dem att de inte får sätta upp en tass på sådana trappor :( min tant Zala drog av sig en klokapsel när hon låg på stationen och vilade där det fanns galler i golvet bredvid. Plötsligt dök en läskig hund upp, hon flög upp och klokapseln försvann... Fyfan. Jag fick panik då. Måste vi av någon anledning upp för gallertrappor, då bär jag dem.

I dag fick gammeltiken åka med husse för att vara övningsekipage till ett gäng som skulle bli spårdomare. Jösses så glad hon blev över att det var HON som var den utvalda i dag. Ungtiken löper så hon fick vara hemma. Det blev ett himla pipande och gnällande på henne när hon fattade att hon missade nått kul och husse åkte utan henne.
I bland tackar man sin lyckliga stjärna för att man har hundgårdar!!
Lille dvärgen har hållt sig på mattan hittills i löpet men idag började han pilskna till så nu får de vara separerade ett tag.

I går åkte vi till en "ny" skog. Planen var en låååång, rask powerwalk. Jag satte på motionsappen. Här skulle det jäklar i mig motioneras. Vi kom exakt 450 meter....sen kom ett rådjur rätt över stigen och nästan sprang omkull dvärgen. Sen var det kört. Han och gammeltiken försvann som en avlöning :arghh:
De brukar gå att bryta men aldrig har ett djur varit så nära dom så de var totalt stendöva :(
Efter 15 min kom tiken. Hon brukar tröttna väldigt fort. Detta var ovanligt länge för att vara henne.
Men ingen dvärg.
Exakt 58 minuters vrålande dök det lilla skäggfanskapet upp :mad:
I dag har jag lite halsont och motionsappen visar att jag gick 450 meter på en timme och brände noll kalorier :meh:

Hahah, förlåt, men jag kan inte låta bli att skratta åt ditt lilla skäggfanskap och motionsappen ;) tur att det gick bra med allt ändå!

I helgen har jag varit med lillemannen på kurs. Han skötte sig nästan hela tiden. ;)

Tiken är kidnappad. Eller det känns som det. Uppfödaren har dragit utomlands med henne för parning och jag får varken veta vilken hane hon paras med eller i vilket land dom befinner sig i. Känns skit om jag ska vara ärlig. Om något händer vet jag inte var hon är. Det enda jag fick var ett meddelande om ifall det är vanligt att hon matvägrar, vilket aldrig hänt en dag på 4 år tidigare.
Men förhoppningsvis är dom tillbaka snart så att hon får komma hem. Saknar henne.

Ojdå, det har jag aldrig hört! Bäst att vara försiktig då, finns ju många andra ställen att miljöträna också :)
Den hade förmodligen för långa klor eller tilläts hoppa ner istället för att gå ner i trappan. Räddningshundar måste kunna gå i gallertrappor, på gallergolv o avsatser utan att bli spookade.
Räddningstjänsten brukar ha finfina anläggningar att miljöträna hundar i, efter tillstånd naturligtvis.

Jo, det känns olustigt. Dom är ju familj dom också. Så det gör ont i magen att inte få veta var hon är.
Kanske jag som är överdrivet känslig jag vet inte. Känns inte alls bra i magen i alla fall. Vill bara ha hem min lilla gumma.
Usch jobbigt. Låter som ni har en totalkass relation uppfödaren och du - har för mig att jag läst det vid någon tillfälle. Trist :(

Usch jobbigt. Låter som ni har en totalkass relation uppfödaren och du - har för mig att jag läst det vid någon tillfälle. Trist :(

Tala om det. Kommer aldrig mer att köpa hund därifrån och kommer definitivt inte att ha någon mer hund på foder. Då slipper man hamna i en sån här sits i framtiden.

Du verkar ha haft riktig skitotur med din uppfödare @Aningsfull :(

Ska foder bli bra krävs ju så himla mycket extra i relationen mellan uppfödare/hundägare och BÅDA måste ju vilja samarbeta.

Skulle aldrig bete mig så där mot någon som förvaltade en av våra tikar. Utan fodervärdarna skulle vår uppfödning bli jäkligt mycket krångligare. De är guld värda och ska ha all respekt!

Fy fan vad jag är skakig nu... Var ute och rastade hunden för kvällen på en gräsyta nära lägenheten. Vi stod där i godan ro. Längre bort såg jag två pers komma med två hundar, båda såg ut att vara kopplade. Helt plötsligt kom det en tredje hund farande runt ett hörn och verkligen gjorde värsta tjur-rusningen mot oss (eller min hund snarare). Hann se att det är någon form av Am-staff liknande hund och hann bara tänka "nu smäller det...". Min hund kastade sig baklänges och lyckades precis komma undan. Medan den andra hunden bromsade och svängde för att komma tillbaka så hann jag flyga in mellan min hund och den andra hunden samtidigt som jag i princip vrålade så hårt som lungorna orkade med... Den andra hunden gjorde ett par försök att komma förbi mig men insåg att det nog inte var värt risken eftersom jag sparkade efter den varje gång den försökte. Efter en kort stund vände den och for tillbaka till ägarna som stod längre bort med de andra hundarna och kallade på den.

Dom jävla asen hade inte ens vett att fråga hur det gick eller att be om ursäkt! Nu gick det bra och jag tror inte att den andra hunden var ute efter att äta upp min utan det var nog snarare den typen som är extremt översocial och ska vara in your face på alla den möter. Men det var nog så obehagligt ändå, och när dom kommer rusande på det viset helt utan förvarning vet man ju inte vad man ska vänta sig... Svin rent ut sagt.

Fritte och jag har varit på tvådagars clinic, 1½ dygn av vallhundsprat, tävlingsträning och massor av bra tips. Himla lyxigt med bara fyra deltagande hundar, så vi har verkligen kört dem till deras gränser. Fridolf somnade på mina fötter bara nån minut efter att ha gått av sitt sista pass idag ;)

Vi har lång väg kvar till att på ett förutsägbart sätt kunna ta oss runt Ik2 (högsta tävlingsklassen) med höga poäng, men vi är också en väldigt god bit på väg. Och peppar peppar verkar alla grunder jag lagt vara som de ska så det är inte hundens utbildning som brister. Nu är det mattes tävlingskörning och prestationskrav som ska styras upp, om jag inte förväntar mig resultat så skänker jag bort en massa onödiga poäng.

12112243_10153314023278666_5843341139826761131_n.jpg

12118770_10153314139173666_1881097116153421692_n.jpg

Lite filmanalys av egna misstag, styrkor och svagheter. Mycket nyttigt! Husets ena unghund studerade noga filmerna.
12144650_10153313825598666_7285762391294412730_n.jpg

Skönt med "fracken" mellan passen så inte kroppen stelnar. Fridolf verkligen ÄLSKAR när han får på sig täcket!
11234070_10153315281023666_3079479223959163946_o.jpg

Så jobbigt att träna i två dagar, sova borta och sånt. Väl hemma tog det inte mer än tre minuter efter kvällsmaten så låg Fritte i sängen :D
12096003_10153315759438666_782760221816816919_n.jpg

Fy fan vad jag är skakig nu... Var ute och rastade hunden för kvällen på en gräsyta nära lägenheten. Vi stod där i godan ro. Längre bort såg jag två pers komma med två hundar, båda såg ut att vara kopplade. Helt plötsligt kom det en tredje hund farande runt ett hörn och verkligen gjorde värsta tjur-rusningen mot oss (eller min hund snarare). Hann se att det är någon form av Am-staff liknande hund och hann bara tänka "nu smäller det...". Min hund kastade sig baklänges och lyckades precis komma undan. Medan den andra hunden bromsade och svängde för att komma tillbaka så hann jag flyga in mellan min hund och den andra hunden samtidigt som jag i princip vrålade så hårt som lungorna orkade med... Den andra hunden gjorde ett par försök att komma förbi mig men insåg att det nog inte var värt risken eftersom jag sparkade efter den varje gång den försökte. Efter en kort stund vände den och for tillbaka till ägarna som stod längre bort med de andra hundarna och kallade på den.

Dom jävla asen hade inte ens vett att fråga hur det gick eller att be om ursäkt! Nu gick det bra och jag tror inte att den andra hunden var ute efter att äta upp min utan det var nog snarare den typen som är extremt översocial och ska vara in your face på alla den möter. Men det var nog så obehagligt ändå, och när dom kommer rusande på det viset helt utan förvarning vet man ju inte vad man ska vänta sig... Svin rent ut sagt.
Usch så obehagligt. Sagolik tur att det gick bra!

Usch så obehagligt. Sagolik tur att det gick bra!
Minst sagt. Nu tror jag inte att hunden i fråga var aggressiv på det sättet att den ville döda min hund, utan jag tror snarare att det var den typen av hund som vill "leka" besinnigslöst, men sånt kan man ju inte avgöra i stundens hetta utan det enda man uppfattar är en främmande hund som kastar sig mot ens egen. Filimon verkar dock inte ha tagit någon skada. Han höll sig bakom mig hela tiden och verkade fatta iom mitt sätt att försvara honom att detta inte var läge att blanda sig i och göra situationen värre. Han är annars väldigt glad för främmande hundar och blir lätt lite "vild" när främmande hundar kommer fram.

Var ute med hundarna i skogen en sväng. Gammeltiken hade ett ungdomsryck och gjorde sitt bästa för att flirta i gång dvärgen. Slängde sig framför honom, gjorde rusattacker, gnydde, skällde och tramsade.
Dvärgen bara stirrade med en lååång blick "Är du på riktigt eller? Skärp dig kärring"

Rätt var det var kom hon som en kanonkula bakifrån och sprang på honom. Han skrek. Tumlade runt. Reste sig men när han försökte gå så drog han snabbt upp en bakbenet. Han gjorde ett par försök att sätt ner det, men nej.
Jag fick skräcken. Nu har han väl brutit bakbenet. Lockade lite på honom men icke. Gå kunde han inte. Satte mig på huk för att känna över benet.
Känner ett löv i pälsen på låret. Tar bort det och vips! HAN ÄR BOTAD:banana:
Förbaskade drama queen till skägg. Ett löv och han blir förlamad :mad:

Minst sagt. Nu tror jag inte att hunden i fråga var aggressiv på det sättet att den ville döda min hund, utan jag tror snarare att det var den typen av hund som vill "leka" besinnigslöst, men sånt kan man ju inte avgöra i stundens hetta utan det enda man uppfattar är en främmande hund som kastar sig mot ens egen. Filimon verkar dock inte ha tagit någon skada. Han höll sig bakom mig hela tiden och verkade fatta iom mitt sätt att försvara honom att detta inte var läge att blanda sig i och göra situationen värre. Han är annars väldigt glad för främmande hundar och blir lätt lite "vild" när främmande hundar kommer fram.
Skador kan ju väldigt lätt uppstå även under sådan lek, så självklart blir man ju orolig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 026
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka