Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag la jag ett helt annorlunda spår mot vad jag brukar.

Jag började i högt gräs i skogsdungen bakom vår gård (bor i lägenhet). Gick över den asfalterade parkvägen in i "skogen" där jag gick både i blåbärsris, över berghällar och på stigar. Ut på den klippta gräsmattan runt nästa bostadsrättsförening och in i skogsdungen igen. Över en hög med sand och sedan en bit grus. Ner för berget och sedan upp på den asfalterade gångvägen bara någon meter förbi flera portingångar för att göra en 90-graders vinkel på asfalten och ner tvärs över en backe där gräset var nyklippt och sedan in i skogen igen där spåret slutade. Ca 300 meter långt med lätt vind. En del folk och hundar i rörelse överallt där spåret gick. Lät det ligga ca 40 min sedan var det dags.

Tjoho vad kul der var tyckte schnauzerfröken som spårade klockrent över första asfaltsdelen trots att hon aldrig gått ett hårt spår innan.
Den svåraste delen var absolut där det växlade från skogsmark till sand och sedan grus samt sista asfaltsdelen då det stod en collie och skällde i ena porten vi gick förbi, trots det fortsatte hon att spåra efter små korta avbrott där hon var tvungen att kika vem det var som skällde så dant på henne.
Genade lite i 90-gradersvinkeln på asfalten men vinden låg på åt det hållet så spåret hade ju "flutit ut" lite.

Ett jättefint avslut blev det trots den stora, läskiga schäferblandisen som dök upp ur skogsdungen bara några meter bort.

Riktigt jäkla stolt över min arbetsglada Dahlia :love:

Dahlia är bäst! Det har jag alltid sagt :love:

Ja, nog för att det mest är ett "stim" med hundar när man har fem bcs, men en sjätte tror jag märks. Olik de andra är hon tyvärr ;)

Sörjer lite att jag har så svårt att sälja hundar, hade varit jättekul och lärorikt att träna upp och sen sälja henne vidare. Finns enorm efterfrågan på utbildade hundar...

Kan du inte hitta någon som vill köpa henne och sedan anställa dig att utbilda hunden då? Då behöver du ju inte köpa hunden själv och säga "jag säljer sedan" utan har redan klart för dig att hunden kommer flytta osv.

Idag la jag ett helt annorlunda spår mot vad jag brukar.

Jag började i högt gräs i skogsdungen bakom vår gård (bor i lägenhet). Gick över den asfalterade parkvägen in i "skogen" där jag gick både i blåbärsris, över berghällar och på stigar. Ut på den klippta gräsmattan runt nästa bostadsrättsförening och in i skogsdungen igen. Över en hög med sand och sedan en bit grus. Ner för berget och sedan upp på den asfalterade gångvägen bara någon meter förbi flera portingångar för att göra en 90-graders vinkel på asfalten och ner tvärs över en backe där gräset var nyklippt och sedan in i skogen igen där spåret slutade. Ca 300 meter långt med lätt vind. En del folk och hundar i rörelse överallt där spåret gick. Lät det ligga ca 40 min sedan var det dags.

Tjoho vad kul der var tyckte schnauzerfröken som spårade klockrent över första asfaltsdelen trots att hon aldrig gått ett hårt spår innan.
Den svåraste delen var absolut där det växlade från skogsmark till sand och sedan grus samt sista asfaltsdelen då det stod en collie och skällde i ena porten vi gick förbi, trots det fortsatte hon att spåra efter små korta avbrott där hon var tvungen att kika vem det var som skällde så dant på henne.
Genade lite i 90-gradersvinkeln på asfalten men vinden låg på åt det hållet så spåret hade ju "flutit ut" lite.

Ett jättefint avslut blev det trots den stora, läskiga schäferblandisen som dök upp ur skogsdungen bara några meter bort.

Riktigt jäkla stolt över min arbetsglada Dahlia :love:

Det är såna här inlägg som får mig sugen på att köpa schnauzer att ha som tränings- och tävlingshund i "vanliga" hundsporter :D

Kan du inte hitta någon som vill köpa henne och sedan anställa dig att utbilda hunden då? Då behöver du ju inte köpa hunden själv och säga "jag säljer sedan" utan har redan klart för dig att hunden kommer flytta osv.
Hade jag kunnat provköra den lite innan skulle det absolut vara ett alternativ! Tyvärr finns hon i Danmark så det är ett stort och dyrt projekt att träffa och provköra :(

Jag har ju redan blodet i de jag har, bättre att spara plats och pengar till avkomma efter Fritte ;)

Hade jag kunnat provköra den lite innan skulle det absolut vara ett alternativ! Tyvärr finns hon i Danmark så det är ett stort och dyrt projekt att träffa och provköra :(

Jag har ju redan blodet i de jag har, bättre att spara plats och pengar till avkomma efter Fritte ;)
Äsch så synd! Hoppas det blir en toppenbra Fritteavkomma när det är dags för det ;)

Jag och huliganen har haft riktigt bra dagar nu ett tag, först en snabb sväng till sommarstugan med familjen, vilket innebar att han fick simma, lyckan var fullständig! :D Sen sova framför kaminen och sova i samma rum som matte är fina grejer! :D
Hemma igen så hann vi vara ute 1,5 h och plocka svamp, jag blev en aning nervös när svansen började gå helt hysteriskt och jag inser att det är fullständigt uppbökat och trampat dit vi är på väg... Frågan är hur nära grisarna vi var... Vi gick åt ett annat håll och hittade massor av svamp men huliganen var lite sur på mig, han ville hellre följa de där spännande spåren.
Sen har vi varit i trädgården och stökat i två dagar och han har varit med lös, lyssnat och lytt när jag har bett honom om saker, det är så uppenbart att han helt stänger av hjärnan när det är löptikar i omgivningen och när de inte löper, ja då är han sitt eget underbara trevliga jag...

Mira och jag började med inklickningen igår! Bara godis-klick 5-8 ggr tills hon förstod vad det handlade om.

Vi gjorde det en gång till senare på kvällen och imorse gjorde vi sitt-klick-godis och ligg-klick-godis.

Sedan gick vi ut då jag även tänkte börja skvallerträna lite! Vi gick ner till gröningen vi har här, hon såg en fågel och fick klick-godis. Upprepade en gång till.

Vi gick vidare, en hare for upp från gräset, mira frös till och tittade och fick klick-godis. Haren stannade en bit bort så mira fortsatte titta och fick klick-godis. Tillslut tog hon kontakt med mig själv och mer klick-godis!

Vi gick lite till, jag stannade upp, mira tog kontakt och fick klick-godis.

Det är ju kul det här! Går jag för fort fram eller låter det lagom såhär i början?

Fått provsvar angående knölarna vi kollade upp förra veckan. Den ena var en fettknöl, som förväntat.
Den andra var också som förväntat, en reaktiv lymfkörtel. Hon har inga andra symtom, inga andra förstorade lymfkörtlar, ingen feber. Så det blir återbesök i början av september, då vi ska kolla om den har förändrats på något sätt och också kolla igenom henne igen så att hon inte har fler förstorade lymfkörtlar.
Den tredje knölen hette något annat, som jag inte kommer ihåg... follikel..? men den skulle vara ofarlig som den var nu i varje fall. Ska bara hålla koll att den inte växer eller att det kommer fler, då just den här är i juverområdet.
Varför kan inte djur bara hålla sig hela, friska och utan problem???

Idag var det äntligen dags att åka till veterinären, nojjat något fruktansvärt över knölarna i helgen.
Den på benet sa hon direkt var en lymfkörtel som är aktiv nu p g a ett sår han har fått på benet av bandaget. Att jag inte tänkt på det.. Fast tror inte ens jag visste att det satt lymfkörtlar där:o
Den i nacken satt i musklen så hon trodde att det mycket väl kunde vara en muskelknut, men vi skulle ha lite koll så den inte växte.
Och nu är stygnen i tassen borttagna också, och han slipper äntligen bandage! Skönt, tycker både vovve och matte:D

Tränade en kortis nu ikväll igen (tot. 3 korta stunder idag) och jisses vad hon fattar galoppen :love: När vi var hemma på området igen var hon lös när en katt dök upp framför näsan på henne, hon luktade men sedan när jag glatt kallade kom hon springandes :love: Fast då var godiset slut så vi hade inte klickern längre men hon tänkte väl att matte är roligare :angel:

Men det var inte därför jag skrev :D Undrar vad ni har för träningsgodis som inte är för onyttigt? Blir ju en del när man klickertränar..

Sitter och tittar på programmet "världens bästa veterinär". Har aldrig sett det förut, lite fascinerande men en del som känns långt över gränsen för vad som är OK... :/

Tränade en kortis nu ikväll igen (tot. 3 korta stunder idag) och jisses vad hon fattar galoppen :love: När vi var hemma på området igen var hon lös när en katt dök upp framför näsan på henne, hon luktade men sedan när jag glatt kallade kom hon springandes :love: Fast då var godiset slut så vi hade inte klickern längre men hon tänkte väl att matte är roligare :angel:

Men det var inte därför jag skrev :D Undrar vad ni har för träningsgodis som inte är för onyttigt? Blir ju en del när man klickertränar..

Oftast torrfoder eller rent torkat kött, typ planet pets.

Sigge har idag varit med på ett 9h pass på jobbet och lekt som en dåre med två barn och även rymt över till grannarna titt som tätt! Han är helt slut och sover som en död, men han är lycklig :)

Fin kväll! Cykeltur med Stoja och sen lite specialsök med båda hundarna.

Var förresten iväg och tränade rallylydnad i förra veckan, funderar på debut i augusti.

Sitter och tittar på programmet "världens bästa veterinär". Har aldrig sett det förut, lite fascinerande men en del som känns långt över gränsen för vad som är OK... :/

aldrig hört talas om det programmet. Vilken kanal går det på eller är det något som bara sänds på internet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
785
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka