Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu pa morgonen har vi varit ute och hundarna har fatt springa som skjutton. Fort gick det och mycket spring blev det.:D Om en liten stund ska vi aka och kora nostraning pa ett modell storre bygg varuhus. De ar helt perfecta platser for nos jobb. Mycket som stor sa det jobbar verkligen pa uthallighet och focus. I dag har jag dessutom hjalp sa jag har ingen aning om var lukten ar gomd :cool: sa jag vet att jag inte ger nagra signaler till hunden var de kan hitta det.
Sedan ska vi ut pa en langre hike med kompisen Lisa och hennes hundar.
Vadret ar helt suverant har ... runt 25-27*C som varmast med en sval bris fran Stilla Havet. Perfect hundjobbar vader :)

Nu pa morgonen har vi varit ute och hundarna har fatt springa som skjutton. Fort gick det och mycket spring blev det.:D Om en liten stund ska vi aka och kora nostraning pa ett modell storre bygg varuhus. De ar helt perfecta platser for nos jobb. Mycket som stor sa det jobbar verkligen pa uthallighet och focus. I dag har jag dessutom hjalp sa jag har ingen aning om var lukten ar gomd :cool: sa jag vet att jag inte ger nagra signaler till hunden var de kan hitta det.
Sedan ska vi ut pa en langre hike med kompisen Lisa och hennes hundar.
Vadret ar helt suverant har ... runt 25-27*C som varmast med en sval bris fran Stilla Havet. Perfect hundjobbar vader :)

Åh vad skönt det lät! Här var det 3 grader imorse.

Kurs igår. Knasfian uppförde sig riktigt fint och gör framsteg mellan varje gång.
Fick en läxa att lista 20 ord som beskriver hundens personlighet. Lite kul, gick faktiskt ganska lätt men testade en för sigge också,svårare

undrar mer än någonsin om det finns NÅGON schäfer som inte beter sig som ett j*vla as vid hundmöten. Idag när vi gick i skogen dök det plötsligt upp en schäfer som drog omkull sin husse (han var på cykel) i sitt utfall mot oss, ett tyst, läskigt utfall från hund som verkligen inte såg trevlig ut om vi säger så. Aysu som redan innan har problem med just schäfrar fick panik och inte förrän jag lämnade valpen i bilen och tog en runda med bara Aysu så blev det trevligt...

Jag fattar inte. Jag har träffat några schäfrar nu ändå, även utan att Aysu varit med och jag kan inte minnas att någon av dem betett sig ok vid hundmöten. Även när de möter hundar som går på något större avstånd och som verkligen inte borde provocera igång något så blir det utfall från schäfern. Önskar att jag någon gång kunde få träffa någon som inte gör så, för någon borde det väl ändå finnas?

undrar mer än någonsin om det finns NÅGON schäfer som inte beter sig som ett j*vla as vid hundmöten. Idag när vi gick i skogen dök det plötsligt upp en schäfer som drog omkull sin husse (han var på cykel) i sitt utfall mot oss, ett tyst, läskigt utfall från hund som verkligen inte såg trevlig ut om vi säger så. Aysu som redan innan har problem med just schäfrar fick panik och inte förrän jag lämnade valpen i bilen och tog en runda med bara Aysu så blev det trevligt...

Jag fattar inte. Jag har träffat några schäfrar nu ändå, även utan att Aysu varit med och jag kan inte minnas att någon av dem betett sig ok vid hundmöten. Även när de möter hundar som går på något större avstånd och som verkligen inte borde provocera igång något så blir det utfall från schäfern. Önskar att jag någon gång kunde få träffa någon som inte gör så, för någon borde det väl ändå finnas?

Är du på brukshundklubben någonting? Där borde det gå att få träffa trevliga schäfrar i alla fall. :(

Finns här ;)
Och gammeltiken ogillar förvisso tikar men uppför sig exemplariskt i hundmöten. Mötande hundar är inte ens värda en blick från henne. Aldrig att hon skulle låta, försöka gå fram el annat. Ungtiken tittar på mötande och är intresserad men mer är det inte.

Är du på brukshundklubben någonting? Där borde det gå att få träffa trevliga schäfrar i alla fall. :(

Har gått förbi den ibland, men bara sett schäfrar när de varit upptagna med tex lydnadsträning (och jag räknar med att ingen hund som är upptagen med sådant tar sig tid att göra utfall mot andra). Är inte där mer än nödvändigt dock eftersom flertalet personer där verkar ha ett tänk kring hundträning som får mig att må illa. I princip varje gång jag går förbi där och tittar lite på när de tränar (vilket jag gjort för att vänja Aysu vid att se ofarliga schäfrar) så är det så mycket ryck och slit och skrik på hundarna att jag går därifrån...

Alla där tränar ju inte så, finns några som jag blir riktigt glad av att se, men det är för mycket negativt där för att jag ska orka med det. Är tydligen inte ensam om det heller, fick höra av en bekant som utbildar sig till instruktör på en annan klubb att flera som hon pratat med undviker min närmaste klubb, av ungefär samma anledning :/ Funderar på att ta mig till någon klubb och vara publik när det är lydnadstävling eller något, och bara hålla mig kring parkeringen osv just för att få titta på lite fler hundar som förhoppningsvis beter sig trevligt.

I vissa linjer kan det finnas en del burrighet mot hundar. Speciellt könsbunden. En del raser har ju mer sånt i sig än andra. Men det är ju absolut ingen undanflykt för att inte uppfostra och hålla ordning på sin hund.

Vi har det tänket att visst....hundarna behöver inte gilla andra hundar. Eller umgås om de inte vill. De är ju också individer. Men de ska bannimej acceptera och uppföra sig. Och det ligger ju på oss.

Dock tror jag många hundägare är lata när det kommer till jusst hundmöten och skyller på olika saker. Träffar själv på sånt mellan varven. Ägare som skyller på hundens inrikting i viss sport, linjer, mm.
Personligen anser jag att kunna passera en mötande hund på ett normalt och säkert sätt är ett av de mest grundläggande i hunduppfostran så vida hunden inte lider av rädslor eller nått trauma som framkallar utfall ( har haft en sån hund också och då får man jobba ÄNNU mer)

Vi har det tänket att visst....hundarna behöver inte gilla andra hundar. Eller umgås om de inte vill. De är ju också individer. Men de ska bannimej acceptera och uppföra sig. Och det ligger ju på oss.

Där har vi helt lika tänk!

Det blir så jäkla trist nu.. Min Aysu blev jagad av en schäfer när hon var liten valp. Sedan fick hon ingen miljöträning eller något alls hos förra ägaren (hon fick knappt komma ut för att bli rastad verkar det som...) och ja, det var ju en hel del att träna på då. När hon kom till mig för 2 år sedan fick hon fullständig panik av att se andra hundar. Det blev ändå bättre, mycket bättre, även om jag hela tiden märkte att just schäfrar var extra jobbigt för henne. I början av den här sommaren kunde hon ändå gå förbi även mötande schäfrar om vi bara kunde ha hyfsat stort avstånd (gå på olika sidor av en mindre bilväg tex gick bra och hon var avslappnad).

Sedan blev hon jagad av en schäfer, igen. Det blev värre, igen. Jag jobbade på och det blev lite bättre, men så mötte vi ännu en jäkla otrevlig schäfer och kort därefter blev hon jagad av en amstaffliknande sak. Plötsligt var alla större hundar läskiga. Så fick vi det bättre och hon fixade att vara på rallylydnadstävling där det också fanns stora hundar. Så idag då möter vi den där otrevliga schäfern som tänkte flyga på oss. Jag orkar inte. Förut gick jag t.o.m. med i en schäfergrupp på facebook och frågade efter snälla schäfrar i sthlms-området att träna hundmöten med, men utan att få napp.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, mer än att (såklart) fortsätta träna. Valpen är i alla fall oberörd, än så länge, men idag tyckte även hon att det var läskigt och försökte gömma sig bakom Aysu med rest ragg :( Jag går undan, försöker komma på så långt avstånd att Aysu inte längre försöker fly, låter henne titta och se att det inte händer något och försöker att själv vara så oberörd som det bara går. Om vi är i skog även nästa gång så borde jag kanske släppa henne lös, för hon är mycket mer avslappnad då, jag är bara rädd att hon ska tycka att det är så läskigt med schäfrar att hon faktiskt flyr. Annars går hon ju lös under promenaderna, men vid möten med människor/hundar kopplar jag alltid av respekt för den/de vi möter.

Blä :( en av mina närmsta vänner har en hund som är gammal nu och hon har haft lite alla möjliga problem. Idag ringde vännen och berättade att hunden plötsligt blivit dålig och att hon skulle prata med sin sambo ikväll om hur de skulle göra. Skickade ett sms under kvällspromenaden och frågade hur det gick med allt och fick till svar att det inte längre är frågan om de ska ta bort hunden utan frågan om när... Vi skulle höras mer imorgon, men jag antar att det blir väldigt snart som gamlingen får somna in... Hon som var så mysig och pigg när vi träffades för några få dagar sedan...

Där har vi helt lika tänk!

Det blir så jäkla trist nu.. Min Aysu blev jagad av en schäfer när hon var liten valp. Sedan fick hon ingen miljöträning eller något alls hos förra ägaren (hon fick knappt komma ut för att bli rastad verkar det som...) och ja, det var ju en hel del att träna på då. När hon kom till mig för 2 år sedan fick hon fullständig panik av att se andra hundar. Det blev ändå bättre, mycket bättre, även om jag hela tiden märkte att just schäfrar var extra jobbigt för henne. I början av den här sommaren kunde hon ändå gå förbi även mötande schäfrar om vi bara kunde ha hyfsat stort avstånd (gå på olika sidor av en mindre bilväg tex gick bra och hon var avslappnad).

Sedan blev hon jagad av en schäfer, igen. Det blev värre, igen. Jag jobbade på och det blev lite bättre, men så mötte vi ännu en jäkla otrevlig schäfer och kort därefter blev hon jagad av en amstaffliknande sak. Plötsligt var alla större hundar läskiga. Så fick vi det bättre och hon fixade att vara på rallylydnadstävling där det också fanns stora hundar. Så idag då möter vi den där otrevliga schäfern som tänkte flyga på oss. Jag orkar inte. Förut gick jag t.o.m. med i en schäfergrupp på facebook och frågade efter snälla schäfrar i sthlms-området att träna hundmöten med, men utan att få napp.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, mer än att (såklart) fortsätta träna. Valpen är i alla fall oberörd, än så länge, men idag tyckte även hon att det var läskigt och försökte gömma sig bakom Aysu med rest ragg :( Jag går undan, försöker komma på så långt avstånd att Aysu inte längre försöker fly, låter henne titta och se att det inte händer något och försöker att själv vara så oberörd som det bara går. Om vi är i skog även nästa gång så borde jag kanske släppa henne lös, för hon är mycket mer avslappnad då, jag är bara rädd att hon ska tycka att det är så läskigt med schäfrar att hon faktiskt flyr. Annars går hon ju lös under promenaderna, men vid möten med människor/hundar kopplar jag alltid av respekt för den/de vi möter.

Prova att fråga en kennel. Hade jag fått frågan hade jag sett det som ett tillfälle att få visa upp en trevlig och positiv sida av både oss ägare och hundarna som kan generera i ett postitivt rykte för egen del. En fördel även för mig alltså.
Har inte du en blogg eller mins jag heltokigt? Locka med lite fina bilder och att bli omnämnd i din blogg.

Veterinärbesök imorgon, återbesök till och med. Hoppas till den Gud jag inte tror på att hunden numera är frisk och slipper Kortisonet. För ärligt talat, jag älskar henne men när hon äter kortison är hon en liten mardröm. :love:

Veterinärbesök imorgon, återbesök till och med. Hoppas till den Gud jag inte tror på att hunden numera är frisk och slipper Kortisonet. För ärligt talat, jag älskar henne men när hon äter kortison är hon en liten mardröm. :love:

Känner igen det där. När dobben käkade kortison hade han en extra växel på sin "hispig"-låda, och den låg i hela tiden! :laugh:

Prova att fråga en kennel. Hade jag fått frågan hade jag sett det som ett tillfälle att få visa upp en trevlig och positiv sida av både oss ägare och hundarna som kan generera i ett postitivt rykte för egen del. En fördel även för mig alltså.
Har inte du en blogg eller mins jag heltokigt? Locka med lite fina bilder och att bli omnämnd i din blogg.

Bra idé! Ska kika runt lite :)

Idag på kursen fick vi välja tre moment som vi skulle utföra tävlingsmässigt. För mig spelade ingen roll vilka moment vi tog för vi kan alla ungefär lika bra/dåligt och har inga favorit- vs. hatmomemt. Tog momenten som programmet börjar med, dvs linförighet, läggande under gång och inkallning. Kommentarerna vi fick var Snyggt!!, exemplariskt (efter en kraftig förarmiss som ledde till grovt DK, men när hunden fattat vad matte menade så gjorde han allt exemplariskt) och 10 poäng!! Plus en massa fina ord om både mig som förare och om Zippo. Det här kommer jag leva länge på. :heart:heart:heart

Jag njuter för fullt av att lydnadsmotivationen är tillbaka med råge :)

Och så inser jag att det är hög tid att skaffa nya reflexer till hundarna.

Usch sa trakigt.:( Jag haller helt med att allt for manga hundagare ar helt enkelt for lata for att jobba med sin hund.:mad: Man kan undra hur de ser sitt hundliv? Sjalv har jag inte haft nagon att jobba med dar vi kunnat ha hundarna i en stor flock forran jag kom hit till Californien. Kompisen Lisa har sina 6 hundar Jag har mina tva och sedan ar det oftast nagon eller nagra av hennes klienters hundar med ocksa. Det ar sa awesome med allt fran border terriers till Mallar, rottisar och schafrar (och lite annat i bland) springa i en stor flock. Nu vet jag precis hur jag vill ha mitt hundliv och det blir till att trana pa att det blir precis sa ...

Jag undrar om Aysu ar sa nervos att hon sander ut "vibbar" till andra hundar som gor att de hoppar pa henne?
Jag vet att Mandy blir pahoppad ganska ofta, med henne ar det for att hon ser for "stoddig" ut. Hon star med bred bringa, hogburet huvud och svans. Hon gor inga utfall eller forsoker hoppa pa andra hundar ... men jag tror att andra hundar kan ta det som en utmaning. Mandy gor inget forran den andra hunden kommer fram, hon backar INTE men hon stiger inte heller framat. Jag ar saker pa att hon utstralar, "Nana nana na na ... du kan inte ta mig" pa ett mycket bossigt och overlagset satt. :cautious:
Princess Diva har ett bra hundsprak och visar klart att hon laser av andra nar vi gar ut. Vissa undviker hon andra leker hon med. Hon upptrader "artigt" mot vissa, men haller sig undan. Haromdagen nar en intact Malle kille som har som vana att hoppa pa andra hundar pa tavlings omradet, eller pa promenader med agarna, "gomde" sig Diva flera ganger mellan mina ben nar det blev "laskigt". Det vill saga, han tittade och nosade pa henne och kom upp nara. Miss Mandy fick inte ga med pa den promenaden. Det galler ju ocksa att inte gora det for svart for dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka