Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma här! Med min ras är det också massa "dalmatiner är såna". T ex så går det inte att lära en dalmatiner att gå fint i koppel och det går inte att lära dom att inte sno mat från bord/bänkar. Jag måste nog reklamera min prick, han är alldeles för väluppfostrad för att vara renrasig :meh:
Fast jag måste säga att jag väldigt sällan ser en hund av min ras som kan gå fint i koppel:D själv orkar jag inte bry mig tillräckligt, finns ju roligare saker att träna, typ inkallning:angel:

Ja, kanske det :) Jag har aldrig skvallertränat innan. Är katten för svår att börja med tror du?

Skulle inte tro det, men det beror ju en del på hunden också. Man ska såklart inte ta risker med att han faktiskt kniper katten.

Men det handlar ju bara om att skapa en annan förväntan och association till katten, just nu verkar den vara "byte"? Tanken med att skvallerträna för djur som ses som byten är ju att i steg ett flytta fokus (katten är inte längre en trigger för att jaga, utan för att kontakta matte/husse) utan att röra energin, och först när det sitter ordentligt börja varva ner (göra katten icke-spännande, genom tex lugnare/sämre belöning). Jag har inte gjort det här själv med just "bytesdjur", men jag har hört från andra som lyckats bra just med jakthundar och katter så hade jag det problemet hade det varit mitt första försök i alla fall.

Fast jag måste säga att jag väldigt sällan ser en hund av min ras som kan gå fint i koppel:D själv orkar jag inte bry mig tillräckligt, finns ju roligare saker att träna, typ inkallning:angel:
Nej men det betyder ju inte att dom inte går att lära ;) Jag såg faktiskt en Weimaraner idag som gick bra i koppel :up:

Nej men det betyder ju inte att dom inte går att lära ;) Jag såg faktiskt en Weimaraner idag som gick bra i koppel :up:
Två av mina har gått bra i koppel, den lilla vi har KAN gå bra i koppel, men hon är så framåt överlag att hon har lätt för att glömma:D generellt är det ju klart svårare för vissa typer av hundar med det där med snöre, men rasspecifikt, nej.

Skulle inte tro det, men det beror ju en del på hunden också. Man ska såklart inte ta risker med att han faktiskt kniper katten.

Men det handlar ju bara om att skapa en annan förväntan och association till katten, just nu verkar den vara "byte"? Tanken med att skvallerträna för djur som ses som byten är ju att i steg ett flytta fokus (katten är inte längre en trigger för att jaga, utan för att kontakta matte/husse) utan att röra energin, och först när det sitter ordentligt börja varva ner (göra katten icke-spännande, genom tex lugnare/sämre belöning). Jag har inte gjort det här själv med just "bytesdjur", men jag har hört från andra som lyckats bra just med jakthundar och katter så hade jag det problemet hade det varit mitt första försök i alla fall.
Ja, nu är katten verkligen ett byte. Men han är inte så stor så katten kommer hinna undan honom innan han når fram, hoppar katten bara upp på matbordet så når inte hunden. Vet att jag har en klicker någonstans, ska se om jag hittar den imorgon :) Han är opererad för urinsten så han får tyvärr bara äta sitt veterinärfoder... Supertrist och lite svårare kanske att bryta hans blick på katten när jag bara har fodret att erbjuda. Men klicket från klickern kanske kan hjälpa till att bryta. Ska testa lite imorgon :) Tack för bra tips!

Och nu ligger den lille "jakthunden" och snarkar på min mage... :p Tänk att han kan bli förvandlad till en sådan kattjägare!

Ja, nu är katten verkligen ett byte. Men han är inte så stor så katten kommer hinna undan honom innan han når fram, hoppar katten bara upp på matbordet så når inte hunden. Vet att jag har en klicker någonstans, ska se om jag hittar den imorgon :) Han är opererad för urinsten så han får tyvärr bara äta sitt veterinärfoder... Supertrist och lite svårare kanske att bryta hans blick på katten när jag bara har fodret att erbjuda. Men klicket från klickern kanske kan hjälpa till att bryta. Ska testa lite imorgon :) Tack för bra tips!

Och nu ligger den lille "jakthunden" och snarkar på min mage... :p Tänk att han kan bli förvandlad till en sådan kattjägare!

Jag hade inte börjat på nivån "bryta blicken", utan mycket tidigare. Kanske bara på att närma sig platsen där han såg katten senast eller så - där du ser första intresset helt enkelt, där "katt!"-lampan tänds i skallen på honom.

Bra att han är så liten, då låter det plötsligt mycket tryggare! :D

Jag har den klassiska situationen pågående här hemma - vänja hund vid katt. Vi har blivit med katt, en hundvan katt som verkligen är cool. Valpen är inga problem, han är så fjäskig så (att inte stoppa in huvudet i kattlådan är en annan femma...). Men gammelhunden (9 år) med jaktinstinkt och som nästan aldrig träffat en katt på nära håll innan. Han blir stel som en pinne, skakar och blir liksom låst på katten, jag får ingen kontakt. Har haft han inne hos katten (som bor i köket och matrummet med kompostgaller ut till vardagsrummet där hundarna är) med koppel två gånger nu och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Någon som har tips?

Låter som hur det var för mig med min första tik, förutom att jag inte hade hundvan katt och att hunden slängde sig runt i kopplet och skrek för att försöka komma åt att äta upp katten... Det fick jag såpass bra att hunden kunde vara i samma rum lös som katt, om jag höll ett öga på dem. Mycket löste sig bara av att jag hade koppel på och lät katten gå runt, och lärde hunden att vad katten än gjorde så skulle hon ligga i soffan. Hade jag varit mer hundkunnig då än vad jag var (jag visste verkligen ingenting om hundträning då) så hade jag skvallertränat också.

Jag hade inte börjat på nivån "bryta blicken", utan mycket tidigare. Kanske bara på att närma sig platsen där han såg katten senast eller så - där du ser första intresset helt enkelt, där "katt!"-lampan tänds i skallen på honom.

Bra att han är så liten, då låter det plötsligt mycket tryggare! :D
Får studera honom lite imorgon helt enkelt för att se när lampan tänds ;) Han kan ligga och sova precis vid kompostgallret medans jag kelar med katten på andra sidan, så jag har hoppet uppe än iaf!

Låter som hur det var för mig med min första tik, förutom att jag inte hade hundvan katt och att hunden slängde sig runt i kopplet och skrek för att försöka komma åt att äta upp katten... Det fick jag såpass bra att hunden kunde vara i samma rum lös som katt, om jag höll ett öga på dem. Mycket löste sig bara av att jag hade koppel på och lät katten gå runt, och lärde hunden att vad katten än gjorde så skulle hon ligga i soffan. Hade jag varit mer hundkunnig då än vad jag var (jag visste verkligen ingenting om hundträning då) så hade jag skvallertränat också.
Ja, målet är just så - att han ska ge f*n i katten ;) Och skönt att höra om liknande "fall" som slutade just så :)

Idag känns som en bra hunddag ändå, och jag är SÅ glad att jag har de där hundarna.. De är verkligen fantastiska. (vilket de i princip alltid är, men ändå :p )
Tog långpromenad på förmiddagen och eftersom Ebrah nu accepterar barnvagnen riktigt bra så kunde vi äntligen gå en ordentlig långpromenad! Det känns som om vi inte fått till någon sådan sedan hon kom, förrän nu då. Hoppas på att kunna få till ännu en imorgon, men då kan det bli lite tight med tid eftersom hon ska vaccineras också... Nåja.

Filmade Aysu när hon sprang lite i skogen idag. Såhär jätteglad var hon :D
https://instagram.com/p/8GGnsEvxX8/?taken-by=ninniosterholm
(och jag är väldigt glad att inkallningen fungerar, för plötsligt hade vi svampplockare väldigt nära och de hade nog inte uppskattat om Aysu rusat fram i den där höga hastigheten för att hälsa.. Jag hade inte uppskattat om en hund rusade fram i det där tempot i alla fall! Ska erkännas att jag fick hjärtat i halsgropen när jag först upptäckte dem)

I dag har mina tjejer fatt trana lite lydnad igen. Mest for att visa upp vart man kan komma. Det fick mig dock att inse att jag maste satta igang och jobba lite mer pa allvar igen. Det har glomts bort en hel del och plotsligt ar det tamligen kort "duration" pa det mesta. "Back to the drawing board", som man sager. suck.
En kille och hans make foll nastan i grat nar de sag hur Diva anstrangde sig att halla kopplet slakt medan deras Wheaten Terrier kastade sig handlost runt i kopplet som en idiot.

Precis vad jag tankte saga. Skvaller traning ihop med att forklara for hunden att Nej betyder Nej sa brukar det ga bra.

Gah, dagens planer kollapsar runt mig, jag har ingen hundvakt!
102.gif
:banghead: :arghh:

Vaddå, är det inte att gå fint när de hänger längst ut och far runt som elvispar? Det hävdar jag bestämt :angel:

En tjej i en grupp för wachtelhundar jag är med i på facebook var helt säker på att VGW-selen var framtagen för wachtelhundar och att det stod för Våga Gå med Wachtel, men det kanske även står för Våga Gå med Weimaraner då? :D

Vaddå, är det inte att gå fint när de hänger längst ut och far runt som elvispar? Det hävdar jag bestämt :angel:

En tjej i en grupp för wachtelhundar jag är med i på facebook var helt säker på att VGW-selen var framtagen för wachtelhundar och att det stod för Våga Gå med Wachtel, men det kanske även står för Våga Gå med Weimaraner då? :D
Det måste vara så:D

Träffade en så jäkla cool kerry blue terrier på en tävling förut. Matte var riktigt trevlig också, så jag letade upp henne på facebook och skickade vänförfrågan :P Nu dyker det därför upp bilder i mitt nyhetsflöde lite då och då på den hunden och hur bra den lyckas på tävlingar osv. Alltså, åh vad jag önskar att det var en ras för mig. Jag blev helt kär i den där hunden :D

Ska alla strävhåriga hundars pälsar skötas på samma sätt? Och då är det enda sätt jag vet om s.k. ryckning. Vet inte ens om det är rätt uttryck. Jag kommer dessutom bara på terrierraser, schnauzervarianterna och irländsk varghund just nu, varav jag inte ens vet om den sista är strävhårig eller bara "raggig"... Vad finns det mer för strävhår? Ja, vorsteh förstås. Men det står verkligt still i skallen.

Ska alla strävhåriga hundars pälsar skötas på samma sätt? Och då är det enda sätt jag vet om s.k. ryckning. Vet inte ens om det är rätt uttryck. Jag kommer dessutom bara på terrierraser, schnauzervarianterna och irländsk varghund just nu, varav jag inte ens vet om den sista är strävhårig eller bara "raggig"... Vad finns det mer för strävhår? Ja, vorsteh förstås. Men det står verkligt still i skallen.

Nej alla strävhårsraser sköts inte på samma sätt. Det kan skilja i trimteknik, hur ofta man ska trimma, vilka delar på kroppen som trimmas etc. Finns också strävhår som inte ska trimmas utan se raggiga ut. Strävhårig podengo portugues till exempel.
Finns ju många strävhårsvarianter av olika jakthundsraser. Typ hälften av alla terrier är strävhår.
Taxar finns som strävhår.

Nej alla strävhårsraser sköts inte på samma sätt. Det kan skilja i trimteknik, hur ofta man ska trimma, vilka delar på kroppen som trimmas etc. Finns också strävhår som inte ska trimmas utan se raggiga ut. Strävhårig podengo portugues till exempel.
Finns ju många strävhårsvarianter av olika jakthundsraser. Typ hälften av alla terrier är strävhår.
Taxar finns som strävhår.

Aha, där ser man, tack för hjälpen. Och tax - såklart. :D

Woho, det går framåt med relationen mellan gammalhunden och den nyinflyttade katten - tack vare klickern! Idag kunde hunden sitta en meter från katten utan försök till utfall. Visst var han lite spänd men låååångt ifrån så spänd han varit tidigare. Katten är så himla cool vilket såklart hjälper jättemycket. Vid ett tillfälle gick katten runt hunden väääldigt nära, vilket såklart var överkurs för hunden men sånt som händer när en handskas med djur tänker jag :o:p Hunden satt kvar iaf, även när katten luktade på hans svans :up:

Utmanade mitt tålamod igår och tog med Stoja (och sigge,men det är ingen utmaning) på höstmarknad. Riktigt nöjd!
Lugn runt människor, skvallrade ordentligt på både hundar och hästar men gick fint hos mig utan att låta och släppte marknadsbord som luktade gott hyfsat fort. Och charmade många :) ankor var superintressant och grisar konstigt. Inte alls tålamodsfrestande utan bara roligt även om hon kräver lite fokus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka