Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Märker ni någon skillnad på fysioterapeuter som är leg. fysioterapeut/sjukgymnast på humansidan från början och de som bara är hundfysioterapeuter?

Nä. Jag vänder mig till såna som är uttalat vana vid arbetande hundar, och som jobbar som anställda och därmed inte är beroende av att klientelet återkommer med tät intervall för att tjäna pengar. Av nån anledning får jag nämligen väldigt mycket färre anmärkningar och väldigt mycket enklare rehabtips då...

Märker ni någon skillnad på fysioterapeuter som är leg. fysioterapeut/sjukgymnast på humansidan från början och de som bara är hundfysioterapeuter?
Nej.
Säger som @Migo ang vana av arbetande hundar.

"Min" fysioterapeut hittar visserligen fel på alla hundar, vilket många är mycket skeptiska till. Dessutom har hon eget företag. Meeen så har hon tex paketpris på 5 behandlingar eftersom i princip ingen hund (om den inte har kronisk skada, vilket de flesta inte har) inte behöver mer än så innan de är så bra att ägarna klarar av allt själva sedan. Tittar man på många andra fysioterapeuter så brukar det ju vara "ja, nu har hunden varit här 10 gånger, så nu börjar vi nog se någon liten förbättring".

När jag visat före- och "efter"bilder på min yngsta tik för folk som varit hos andra fysioterapeuter så brukar jag fråga hur lång tidsskillnad det är mellan bilderna. I princip alla, oavsett vem de gått till, gissar på 6-12 månader. Det är den tiden de är vana vid att det tar för att se sådana skillnader. På bilderna är det exakt 2 veckor(!) skillnad.

Min äldsta tik, hon hade ett hål rakt in i baksidan av låret (förtvinad muskel pga skada) när hon kom till mig. Massor av spänningar i resten av kroppen pga snedbelastningar osv såklart. Hon behövde 3 behandlingar hos fysion, resten skötte jag själv. Efter några månader var hon helt bra i kroppen och hade börjat bygga bra med muskler i hela kroppen också. Därefter blev hon en av landets mest vinstrika tävlingshundar i sin gren, tog tävlingslicens 6 månader efter att hon flyttade till mig.

Det hade inte varit möjligt om vi inte fått hjälp av en riktigt jäkla bra fysioterapeut, för hon var i bedrövligt skick när hon kom till mig. Hon är fortfarande i bra skick, efter något år som aktiv tävlingshund. Jag har ju fått lära mig hur jag ska ta hand om henne på bästa sätt. Fysion har inget intresse av att ha oss rännande där hela tiden, hon lär hundägarna vad de behöver kunna istället. Det brukar bli bäst så.

Och på tal om något helt annat: för ett litet tag sedan var det ju några vinthundar som omplacerades via polisen (vet att det var ett gäng bukefalister som såg det och länkade här). Kan meddela att de verkar ha fått bra hem nu som tur är :)

Nu ska jag krama om mina egna dårar lite extra... Det senaste jag fick veta om omplaceringshundarnas tidigare läge fick mig nämligen att sitta här i soffan och gråta en stund. Huh. Så skönt att allt verkar ha slutat bra.

Jag har aldrig anlitat fysioterapeut men har haft föreläsning på utbildningen av en fysio med bakgrund inom humanvården, och baserat på det skulle jag kunna tänka mig att de som är leg. fysioterapeut för humanvård har större tendens att arbeta evidensbaserat iom att humanfysioterapeut är ett legitimationsyrke. Däremot inte sagt att andra fysio också jobbar så men där får man kanske vara lite mer uppmärksam på vilken evidens de metoder som används egentligen har. I övrigt tror jag det finns både bra och mindre bra fysio i båda kategorier :)

En av de största i Mälardalen. De gillar att sälja viktmanschetter också.
Om ett par veckor påbörjar jag min hundfysioterapeututbildning hos dem. Så vi får väl se om jag börjar propagera för viktmanchetter och klövjeväskor (vilket jag har använt redan tidigare) här vad det lider :o:angel:

Jag tror inte att det är så jättebra att börja träna honom nu. Låt tiden gå och utvärdera sedan när chippet har sin rätta effekt, kvarstår problemet kan du söka hjälp då.
Tänker att det kan skapa onödig stress och onödiga konflikter just nu.
Kloka råd, men planen är snarare att ta hjälp och rensa i vad vi gör och som vi pysslat med kontinuerligt sedan valpkursen.

Jag har backat på kraven. Vi sparar läskiga saker som gungan. Jag har också informerat träningsgruppen om att vi mixtrat med vår hund och att det är roligt och friktionsfritt som gäller.

Vi går också hos samma fysiolog som @Red_Chili. Som småhundsägare är det guld att bara träffa någon som inte bara utesluter patella lux och sedan säger att småhundar ofta rör sig ojämnt. Lägg sedan till att hon fokuserat på vad jag ska göra i vardagen för att Pyssling ska hålla. Och att de leker bra ihop (hund med rädslor)

En av de största i Mälardalen. De gillar att sälja viktmanschetter också.
Undrar om det inte är samma som min mamma går med Corinne till? Mamma går till en fysio och jag en annan och såklart sägs det väldigt olika saker beroende vem vi går till. :grin: Skulle du kanske kunna pm:a vem/vilka det handlar om? :angel:

Nu är jag nojig. Tinja verkar ha mjölk, men bara i två spenar. Hon löpte i februari.

Jag är nojig och oroar mig över att allt inte är som det ska :nailbiting: "Mjölken" är liksom genomskinlig och vattnig, och är inte riktigt vit. Hon har aldrig haft någon mjölk tidigare, men jag minns ju vår förra tik, hennes mjölk var ju helt vit som vanlig mjölk.

Hon som jag gick till med Fähunden mot slutet pga spondylos o urkassa (läs obefintliga höfter) var leg sjukgymnast med vidareutbildning för hund o häst.

Nu är jag nojig. Tinja verkar ha mjölk, men bara i två spenar. Hon löpte i februari.

Jag är nojig och oroar mig över att allt inte är som det ska :nailbiting: "Mjölken" är liksom genomskinlig och vattnig, och är inte riktigt vit. Hon har aldrig haft någon mjölk tidigare, men jag minns ju vår förra tik, hennes mjölk var ju helt vit som vanlig mjölk.
Vad är det som får dig nojig? :p att hon är lite skendräktig är ju inte något jättekonstigt även om hon inte varit det förut, sådant kan ju vara lite olika från gång till gång.

Mycket ensamtid för hundarna idag.. Inte för att de klagar, men jag känner mig dum. Om max 5 minuter måste jag lämna dem igen för att fixa det sista på jobbet. Seeeen ska vi hem, gå en längre rastningsrunda och slappa i soffan resten av dagen!

Jag tror jag har bestämt mig för att jag vill ha retriever! :bump: Med motiveringen att en jakthund går hand i hand med min idé om att bli självförsörjande/om apokalypsen kommer. Ska bara ta jägarexamen också.

Då ska du väl ha någon rejälare jägare, om det är vad din överlevnad ska hänga på? :D
(Kanske behöver ha lite tuffare egenskaper också, med tanke på zombieskydd... :angel:)

Nä, förlåt, klart du ska ha en retriever om det är vad du vill. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 110
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat