Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
För fyra veckor sedan - jag ska ge honom lite mer tiden och jag funderar på att köpa lite privat-träningstid för att tala igenom träningsupplägg och få en mer välstrukturerad plan.

Jag tror inte att det är så jättebra att börja träna honom nu. Låt tiden gå och utvärdera sedan när chippet har sin rätta effekt, kvarstår problemet kan du söka hjälp då.
Tänker att det kan skapa onödig stress och onödiga konflikter just nu.

Nu är jag rätt irriterad på min viktigpetter till släkting angående att fodertiken rullade sig i bäcken i morse.
Genast kom kommentaren på fejan " Inge bra att bada när man löper!" ...och en förskräckt smilys som såg lite ledsen ut.
Det var samma när Mamma Mu var dräktig. "Inte bada en dräktig tik!!"
Sen var det valparna. Tikvalpar ska inte bada innan könsmognad!

Nu frågade jag min vette (och här) gällande bad av valpar och dräktig tik och hon såg ut som ett frågetecken och sa "låt dom bada".

Har ni hör om det verkligen finns sanning i det här för jag hittar bara på nätet att det är gamalt nonsens?

Nu är jag rätt irriterad på min viktigpetter till släkting angående att fodertiken rullade sig i bäcken i morse.
Genast kom kommentaren på fejan " Inge bra att bada när man löper!" ...och en förskräckt smilys som såg lite ledsen ut.

Nu frågade jag min vette (och här) gällande bad av valpar och dräktig tik och hon såg ut som ett frågetecken och sa "låt dom bada".

Har ni hör om det verkligen finns sanning i det här för jag hittar bara på nätet att det är gamalt nonsens?

Jäkla dumheter blir mitt svar på det :banghead:
Hon badar räkert inte själv när hon har mens heller. (om det är en hon)

På fb:s olika uppfödarforum är det väääldigt delade meningar. Själv låter jag mina tikar bada och simma om dom vill både under löp och så länge dom orkar och vill under dräktighet :) Hade en del sett dom sumpiga åar och skogstjärnar min ena tik badar i, så hade vissa brutit ihop och ändå så har hon fött två finfina kullar ;) Jag håller henne dock väck från sumpvatten under själva höglöpet (dessa vatten är inte alltid så rena), men att låta henne bada i en sjö skulle jag inte ha några problem med då :)

På fb:s olika uppfödarforum är det väääldigt delade meningar. Själv låter jag mina tikar bada och simma om dom vill både under löp och så länge dom orkar och vill under dräktighet :) Hade en del sett dom sumpiga åar och skogstjärnar min ena tik badar i, så hade vissa brutit ihop och ändå så har hon fött två finfina kullar ;) Jag håller henne dock väck från sumpvatten under själva höglöpet (dessa vatten är inte alltid så rena), men att låta henne bada i en sjö skulle jag inte ha några problem med då :)

Detta har deras uppfödare tutat i dem. För övrigt en rätt oseriös uppfödare som avlar på rädslor och sålde en trasig valp till dem :meh:

Jag litar mer på vad veterinärer säger än av enstaka uppfödare anser. Finns mycket skum avel och träningsmetoder så jag litar inte rätt upp och ner på vad en enskild person påstår vara rätt.

Jag tillhör dom gamla så nej det är inte en gamla skröna,måste vara en nymodighet :idea:
Alla mina valpar lev badas oavsett kön,vill dom senare bada ute så .........kör på ,men man ska komma ihåg att tikvalpar har en tendens att få Uvi om dom inte är varma o torra om Fifi:D

Jag tillhör dom gamla så nej det är inte en gamla skröna,måste vara en nymodighet :idea:
Alla mina valpar lev badas oavsett kön,vill dom senare bada ute så .........kör på ,men man ska komma ihåg att tikvalpar har en tendens att få Uvi om dom inte är varma o torra om Fifi:D

Du vet ju hur valpen de fick därifrån såg ut i knäleden så är du förvånad?

Märker ni någon skillnad på fysioterapeuter som är leg. fysioterapeut/sjukgymnast på humansidan från början och de som bara är hundfysioterapeuter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 110
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat