Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lek? :D
Hm, lekregler vore kanske en bra sak att ta upp... Det blir så ofta onödiga konflikter i lek. Kan nog få med föremålsdiskriminering där också, i förbigående...

Men alltså, jag tänkte nog köra hanteringsfilmer ibland, eller tänker du att det vore olämpligt iom att jag har en väldigt bestämd åsikt om hur det ska gå till? (Jag lär ju liksom ut det på kurser redan så det är ingen hemlighet att jag är rabiat... :angel:)

Sen finns det ju massage som möjlighet också, men det är ju dels något jag är usel på (ska alltid ta i för hårt - jag vill få saker gjort :o) och dels är hopplöst att filma. Mörkgrå hund i mysbelysning = svart blob. :cautious:

Ja, jag uppfattar väldigt ofta att hundarna inte accepterar hantering, vilket gör att folk tvingar sig på eller skiter i att hantera dem. Känns som ett problem som väldigt sällan adresseras? Annat än i samband med veterinärbesök då... Tråkigt, med tanke på hur jobbigt det är för alla parter att leva med och hur effektiv taktil beröring är för att sänka stress.

Jag är lite nyfiken på din rabiata metod, även om jag inte direkt upplever att nån här just nu behöver tränas i kroppskontakt och förtroende :D

Ja, jag uppfattar väldigt ofta att hundarna inte accepterar hantering, vilket gör att folk tvingar sig på eller skiter i att hantera dem. Känns som ett problem som väldigt sällan adresseras? Annat än i samband med veterinärbesök då... Tråkigt, med tanke på hur jobbigt det är för alla parter att leva med och hur effektiv taktil beröring är för att sänka stress.

Jag är lite nyfiken på din rabiata metod, även om jag inte direkt upplever att nån här just nu behöver tränas i kroppskontakt och förtroende :D

Absolut! Det är ett jätteproblem tycker jag med, och riktigt sorgligt. Jag började med AIC (animals in control) i höstas för hantering, och är helsåld. Kört med min egen hund, andras hundar, lärt ut det på kurser, och nu håller jag på med lite andra tillämpningar än hantering och ljud/rörelse - jag är ju intresserad av "problemhundar" så det är ju dit mina tankar går rätt snabbt. Det behöver inte vara några problem för att använda den metoden, den är kul ändå. ;)

Ja, flera hundar, så du kan göra en massa skojiga övningar!

Problemet är inte att Monster är för stor, det är att jag är för otränad. :D
(Han hade varit för stor ändå, men just nu är det inte problemet. :laugh:)

Absolut! Det är ett jätteproblem tycker jag med, och riktigt sorgligt. Jag började med AIC (animals in control) i höstas för hantering, och är helsåld. Kört med min egen hund, andras hundar, lärt ut det på kurser, och nu håller jag på med lite andra tillämpningar än hantering och ljud/rörelse - jag är ju intresserad av "problemhundar" så det är ju dit mina tankar går rätt snabbt. Det behöver inte vara några problem för att använda den metoden, den är kul ändå. ;)

Problemet är inte att Monster är för stor, det är att jag är för otränad. :D
(Han hade varit för stor ändå, men just nu är det inte problemet. :laugh:)

En elev har en hund som knorrar när man tar i bakparten på den. Jag rekommenderade fysioterapeut. Fysioterapeuten rekommenderade att hon skulle smälla till den för den var bara löjlig... :banghead::banghead::banghead::banghead:

Hur ska jag göra med Pyssling-skruttet? Jag har kastrerat honom kemiskt och jag undrar om det är det som spökar. Han har börjat ljuda enormt mycket och skäller ut folk och försöker nypa dem i haserna när de vänder sig om:crazy::(. Främmande människor får inte ta i honom.

Han är ett så rart litet skrutt. Arbetsmoralen är total (han kan vara rädd så att han darrar - men om han upplever att det finns ett jobb att utföra, t.ex. ett agilityhinder eller en doft av eucalyptus så går det före allt! Himlen ramlar ner och han ska bara göra färdigt först. Schäfern blev inte rädd när hon jobbade - han blir rädd men jobbar ändå)

Förmodligen inte, jag gillar hoppande hundar... :o

(Jag kan såklart lära ut det - och brukar göra det - men det blir kanske lite falskt. :D)
Ähhh, det viktigaste är väl att folk får verktygen till att kunna ha en konfliktfri välkomstcermoni om de nu inte vill ha hundar som studsar? Så får de göra hur de vill sen men iaf ha möjligheten att hitta ett sätt som fungerar :)

Fodertiken dök i den halvt uttorkade bäcken på tomten i morse och gjorde sig fin inför träffen med hanen :meh:
Tid fanns inte till mer än gnugga av det jävligaste med handduk.
Men det blev mest lek som sen gick över till flirt och förspel så det är inte riktigt dags. Åker tillbaka på torsdag morgon och ser om de är sugna då.

Hur ska jag göra med Pyssling-skruttet? Jag har kastrerat honom kemiskt och jag undrar om det är det som spökar. Han har börjat ljuda enormt mycket och skäller ut folk och försöker nypa dem i haserna när de vänder sig om:crazy::(. Främmande människor får inte ta i honom.

Han är ett så rart litet skrutt. Arbetsmoralen är total (han kan vara rädd så att han darrar - men om han upplever att det finns ett jobb att utföra, t.ex. ett agilityhinder eller en doft av eucalyptus så går det före allt! Himlen ramlar ner och han ska bara göra färdigt först. Schäfern blev inte rädd när hon jobbade - han blir rädd men jobbar ändå)

När kastrerades han? Hormonpåslaget ökar de första veckorna innan chippet börjar verka till fullo dvs efter 6-8 veckor.
Hanarna kan alltså bli mer sexuella, aggressiva, stressade etc i början av behandlingen.

När kastrerades han? Hormonpåslaget ökar de första veckorna innan chippet börjar verka till fullo dvs efter 6-8 veckor.
Hanarna kan alltså bli mer sexuella, aggressiva, stressade etc i början av behandlingen.
För fyra veckor sedan - jag ska ge honom lite mer tiden och jag funderar på att köpa lite privat-träningstid för att tala igenom träningsupplägg och få en mer välstrukturerad plan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 110
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka