Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har tränat lite stadga i fotgåendet idag, med fint resultat :) Han är så klok den där!

och så var det det där med att ta emot dummien, inte hunden - eller hur var det @Killaloe ? :angel: Tur man hamnar på film emellanåt så man ser att man faktiskt inte alls ändrat mönster, trots att det var planen :p

Nu har jag och Otis varit ute och gått ett dödsök på en liten gris. Träff lite snett framifrån, och Otis var snabb som tusan på att rulla sig i maginnehållet :meh: underbart. Så nu, med en nyduschad Otis, ska jag gå och sova :p

Både Ladda och Otis fick 4km vardera framför kickbiken innan också. Första för Otis på flera veckor pga kastreringen - han tyckte att det var så skönt att få bränna ur sig lite!

Det är inte ett bra trick! Gjorde mig ju av med min fasta telefon när han började med det. :cautious:
Tror jag kör på @Migo s spår, så slipper jag (kanske) arga hundägare efter mig. :laugh:
Jag tycker du ska lära monster hur han ska sköta fjärrkontrollen till TVn så du slipper riskera att få ont i tummarna när du zappar runt.

Alternativt lära honom att klippa gräs, räfsa löv/gräsklipp, rensa ogräs eller vattna växter. Eller, lär honom duscha sig själv :Idea: Den filmen hade jag betala för att se :angel:

Jag tycker du ska lära monster hur han ska sköta fjärrkontrollen till TVn så du slipper riskera att få ont i tummarna när du zappar runt.

Alternativt lära honom att klippa gräs, räfsa löv/gräsklipp, rensa ogräs eller vattna växter. Eller, lär honom duscha sig själv :Idea: Den filmen hade jag betala för att se :angel:

:banghead: :laugh:
1. Jag har ingen TV. :D
2. Det här är tänkt att vara enkla små tips till klubbens sida som folk kan göra - och vilja göra! - med sina egna hundar... Måste ha missat något där tror jag. :laugh:
3. Betala säger du?! :sneaky: :p

:banghead: :laugh:
1. Jag har ingen TV. :D
2. Det här är tänkt att vara enkla små tips till klubbens sida som folk kan göra - och vilja göra! - med sina egna hundar... Måste ha missat något där tror jag. :laugh:
3. Betala säger du?! :sneaky: :p
Jag hade gladeligen betalat dels för att få se monster duscha sig själv :angel: Men även för att få instruktioner till hur jag kan lära Svansson att duscha själv för det är inget vi uppskattar att göra ihop :down:

Men helt seriöst, är det typ hantering och dylikt också? För då tänker jag att det ex kan finnas utrymme för olika förhållningssätt till hunden när en ex klipper klor? Eller borstar tänderna? :)

Och om du inte redan gjort film på hur en skulle kunna lära in olika ord så kanske det kan vara bra? Alltså "hämta randiga strumpan" "hämta prickiga strumpan"?

Fast det är ju aldrig fel att uppvisa bredd i kompetens ;) :up:

Kanske inte, men det kan bli lite tokigt att "ta" ämnen överalltifrån eftersom det kanske blir färre filmer från andra tränare på det sättet. (Just nu är det ju inga.... :D) Tanken är ju att vi alla ska delta med det vi själva tycker är intressant - jag tycker allt är intressant! Men jag kan ju inte göra allt om något ska bli över. :p

Jag hade gladeligen betalat dels för att få se monster duscha sig själv :angel: Men även för att få instruktioner till hur jag kan lära Svansson att duscha själv för det är inget vi uppskattar att göra ihop :down:

Men helt seriöst, är det typ hantering och dylikt också? För då tänker jag att det ex kan finnas utrymme för olika förhållningssätt till hunden när en ex klipper klor? Eller borstar tänderna? :)

Och om du inte redan gjort film på hur en skulle kunna lära in olika ord så kanske det kan vara bra? Alltså "hämta randiga strumpan" "hämta prickiga strumpan"?

Hade jag inte en duschkabin som är så liten så han måste stå som en ostkrok så hade det varit en jättekul sak att lära honom faktiskt - men jag misstänker att en del hade blivit ganska irriterade på att hunden gick och duschade sig själv när han kände för det, och sen gick och la sig i soffan... :angel:
(Sen finns det risker med det, har någon tex använt duschen innan för att fylla en skurhink med hetvatten kan en experimenterande hund bli skållad! :crazy:)

Det finns ett sätt att träna hantering, och det är det rätta sättet! Jag är hanteringsrabiat... :laugh:
Men ja, någon enkel hanteringssnutt skulle det kanske kunna vara dags för.

Jag har funderat på begreppsinlärning och föremålsdiskriminering, men jag är inte säker på att jag kan komprimera det tillräckligt för ett par minuters film bara. Men jag tänker nog prova framöver. :D

men jag misstänker att en del hade blivit ganska irriterade på att hunden gick och duschade sig själv när han kände för det, och sen gick och la sig i soffan... :angel:
Ähhh, det måste ju vara på kommando såklart :D

Annars är det väldigt användbart om hunden kan "torka tassarna" själv ffa med tanke på vilka vintrar vi har i söder :angel:

Och så känns det som träning med hund som vikt alternativt duoyoga med hund är inne just nu - fast det kanske känns lite tungt att slänga upp monster över axlarna och köra knäböj :D

Ähhh, det måste ju vara på kommando såklart :D

Annars är det väldigt användbart om hunden kan "torka tassarna" själv ffa med tanke på vilka vintrar vi har i söder :angel:

Och så känns det som träning med hund som vikt alternativt duoyoga med hund är inne just nu - fast det kanske känns lite tungt att slänga upp monster över axlarna och köra knäböj :D
Ja! Torka baktassarna! Torka framtassarna kunde Alice, det var bara att få henne att gräva på kommando på handduken. Men baktassarna var mycket lurigare!

Kanske inte, men det kan bli lite tokigt att "ta" ämnen överalltifrån eftersom det kanske blir färre filmer från andra tränare på det sättet. (Just nu är det ju inga.... :D) Tanken är ju att vi alla ska delta med det vi själva tycker är intressant - jag tycker allt är intressant! Men jag kan ju inte göra allt om något ska bli över. :p

Hade jag inte en duschkabin som är så liten så han måste stå som en ostkrok så hade det varit en jättekul sak att lära honom faktiskt - men jag misstänker att en del hade blivit ganska irriterade på att hunden gick och duschade sig själv när han kände för det, och sen gick och la sig i soffan... :angel:
(Sen finns det risker med det, har någon tex använt duschen innan för att fylla en skurhink med hetvatten kan en experimenterande hund bli skållad! :crazy:)

Det finns ett sätt att träna hantering, och det är det rätta sättet! Jag är hanteringsrabiat... :laugh:
Men ja, någon enkel hanteringssnutt skulle det kanske kunna vara dags för.

Jag har funderat på begreppsinlärning och föremålsdiskriminering, men jag är inte säker på att jag kan komprimera det tillräckligt för ett par minuters film bara. Men jag tänker nog prova framöver. :D

Jag köper att du har en filosofi runt hanteringsträning. Men nått annat som kan vara kul för båda parter och ökar hundens förtroende för sin förare när det kommer till fysisk närhet?

Jag köper att du har en filosofi runt hanteringsträning. Men nått annat som kan vara kul för båda parter och ökar hundens förtroende för sin förare när det kommer till fysisk närhet?

Lek? :D
Hm, lekregler vore kanske en bra sak att ta upp... Det blir så ofta onödiga konflikter i lek. Kan nog få med föremålsdiskriminering där också, i förbigående...

Men alltså, jag tänkte nog köra hanteringsfilmer ibland, eller tänker du att det vore olämpligt iom att jag har en väldigt bestämd åsikt om hur det ska gå till? (Jag lär ju liksom ut det på kurser redan så det är ingen hemlighet att jag är rabiat... :angel:)

Sen finns det ju massage som möjlighet också, men det är ju dels något jag är usel på (ska alltid ta i för hårt - jag vill få saker gjort :o) och dels är hopplöst att filma. Mörkgrå hund i mysbelysning = svart blob. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 111
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka