Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Alltså jag känner en... eller alltså kanske inte känner, det är typ en bekant... fast kanske inte bekant på så sätt, alltså... vi skriver... på samma forum..."

:laugh:

(Jag kallar er alla numera för mina bekanta, jag blev trött på de undrande blickarna :angel:)

Okej, då behöver jag inte heller känna mig dum om jag börjar benämna er som bekanta? :o

Eller ni kanske inte vågar vara bekant med mig:sneaky::D

@GardenAngel Om det är Jaktgolden som ni snackar om kan jag i alla fall säga att denna "Eld-kennel" har fött otroligt fina, trevliga och arbetsglada hundar. :love: Var nära själv att köpa valp där ifrån men jag valde att vänta lite när det kommer till mina egna valpplaner. :p

Då kanske det är dags att göra en intresseanmälan! Av vad jag har läst från henne verkar vi ha samma tänk om hundträning, vilket inte känns helt vanligt inom jaktvärlden. Skulle vilja snacka mer med henne och se om det stämmer.. Har du haft mycket kontakt med henne?

Inte mycket, mailat lite bara. Vill ha mer kontakt dock. Skriv gärna pm om du vill veta mer:D

@GardenAngel Om det är Jaktgolden som ni snackar om kan jag i alla fall säga att denna "Eld-kennel" har fött otroligt fina, trevliga och arbetsglada hundar. :love: Var nära själv att köpa valp där ifrån men jag valde att vänta lite när det kommer till mina egna valpplaner. :p

Åh vad spännande att höra!
De är absolut de uppfödarna som står högst på min lista just nu inför eventuellt valpköp framöver (även om det kan vara många år fram). Men som sagt, de verkar ha lång "kölista" :o

I början försökte jag dra hela "jo en människa från bukefalos hund- va? eh jo bukefalos är en forumsida, och jag hänger på hundforumet- huh? nej jag vet inte varför det heter bukefalos - men iallafall, på buke hund, det där forumet, där finns det en människa som gav mig det här tipset", men det blev rätt jobbigt rätt snabbt :p
Nu brukar jag bara säga "jag känner en som.." :D

En fråga. Som jag har försåt det så vill man inte ha en hund som har en benägenhet att bita fåren (vilket känns självklart djurmässigt) utan de ska som sagt jobba med sitt eye etc.. Klima säger dock i programmet att Bits ska kunna bita fåren därav namnet??? Eller förstod jag det fel?

På filmer du har lagt ut på dina hundar så verkar de vara så stencoola när fåren "utmanar" dem och viker inte, använder sitt eye och biter inte/ger inga tecken på att bita fåren, vilket ser fantastiskt ut.

Jag håller med om att det var lite olyckligt formulerat/klippt. Men visst vill vi att vallhundarna ska kunna ta till bett om det blir nödvändigt - tex om fåren går till ren attack, eller bara vägrar flytta sig. Hunden får alltid försvara sig om den blir påhoppad av djuren!

Sen är det väldigt individuellt hur man vill ha bettet, när man bedömer att det "är nödvändigt" osv. Alla mina kan bita på kommando, de stöter då med öppen mun mot antingen mulen eller nyper försiktigt över kotleden på bakbenen, beroende på situation. Jag tycker dock att en bra hund ser till att den aldrig hamnar i läget där tänderna behövs! För mig är det styrka att hunden inte behöver gå i fysisk konflikt utan kan ha tålamod och pondus ändå, andra tycker att det är jättemesigt och ineffektivt med hundar som jobbar som mina.

Rent krasst måste vallhunden kunna bita, men den ska inte behöva det!

Jag håller med om att det var lite olyckligt formulerat/klippt. Men visst vill vi att vallhundarna ska kunna ta till bett om det blir nödvändigt - tex om fåren går till ren attack, eller bara vägrar flytta sig. Hunden får alltid försvara sig om den blir påhoppad av djuren!

Sen är det väldigt individuellt hur man vill ha bettet, när man bedömer att det "är nödvändigt" osv. Alla mina kan bita på kommando, de stöter då med öppen mun mot antingen mulen eller nyper försiktigt över kotleden på bakbenen, beroende på situation. Jag tycker dock att en bra hund ser till att den aldrig hamnar i läget där tänderna behövs! För mig är det styrka att hunden inte behöver gå i fysisk konflikt utan kan ha tålamod och pondus ändå, andra tycker att det är jättemesigt och ineffektivt med hundar som jobbar som mina.

Rent krasst måste vallhunden kunna bita, men den ska inte behöva det!
Tack för utförligt svar! :)
Ja men självklart måste hundarna få försvar sig! Gillar ditt tänk!

Jag funderade länge på om jag skulle våga ladda upp den här, men i och med att det är i slow motion så syns det ju väl att hon faktiskt INTE biter utan bara stöter med öppen mun. Hon har inte riktigt självförtroende än att klippa framför näsan på dem när det går så här fort, men notera hur hon backar i farten för att hamna rätt i förhållande till fårets balanslinje- för att det ska vända åt rätt håll när hon väl lägger tryck. Men det är också hon själv som ställer till situationen så att hon behöver bli fysisk, hade hon gjort en lugnare och större rörelse (tydligare flank) åt höger när fåret tänker bryta ut hade det räckt med två-tre steg från hennes sida för att stoppa tackan.

Jag funderade länge på om jag skulle våga ladda upp den här, men i och med att det är i slow motion så syns det ju väl att hon faktiskt INTE biter utan bara stöter med öppen mun. Hon har inte riktigt självförtroende än att klippa framför näsan på dem när det går så här fort, men notera hur hon backar i farten för att hamna rätt i förhållande till fårets balanslinje- för att det ska vända åt rätt håll när hon väl lägger tryck. Men det är också hon själv som ställer till situationen så att hon behöver bli fysisk, hade hon gjort en lugnare och större rörelse (tydligare flank) åt höger när fåret tänker bryta ut hade det räckt med två-tre steg från hennes sida för att stoppa tackan.
Vilken känguru! :eek:

Va snyggt hanterat av henne. Vilken känsla för att hantera fåren ändå för en sån ung vallhund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 568
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 138
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka