Okej!Som sagt, jag ser inget om att det finns några godkända vallhundar av den rasen i Sverige.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej!Som sagt, jag ser inget om att det finns några godkända vallhundar av den rasen i Sverige.
Som sagt, jag ser inget om att det finns några godkända vallhundar av den rasen i Sverige. Det är inte vallanlagsprov det har stått om då?
Nej, jag kan inget om nån annan ras än BCMen vet du något om rasen? Är nyfiken på rasen men tycker informationen man kan komma över om rasen är väldigt tafatt.
Nej, jag kan inget om nån annan ras än BC
Vad vill du veta? Flera av mina ungerska uppfödare har en eller flera drällandes på gården,för att valla kor,grisar o fågel (typ höns.gäss mm)Men vet du något om rasen? Är nyfiken på rasen men tycker informationen man kan komma över om rasen är väldigt tafatt.
Vad vill du veta? Flera av mina ungerska uppfödare har en eller flera drällandes på gården,för att valla kor,grisar o fågel (typ höns.gäss mm)
Så jag har möjlighet att fråga.
Har vaknat i ett kallt hotellrum... Tur att jag hade hundarnas täcken och filtar med från bilen så att jag kunde sova med dubbla täcken... Väderleksrapporten uppdaterad och nu ska det visst bli snö istället för regn. Jag har sommardäck på bilen och kan väl inte påstå att jag är sådär överdrivet pepp på någonting alls. Det blir till att köra väldigt försiktigt idag och hoppas på det bästa. Ska dessutom till Öland efter tävlingen och Ölandsbron känns väl inte helt lockande just nu. Jag vill ha sommar!
Jag vet precis vad du menar! Vår lilla vovve är perfekt i de flesta avseenden, ångrar verkligen inte att vi köpte henne, men jag skulle vilja ha lite "mer". En hund som har ännu mer driv att träna och som har lite längre uthållighet, samtidigt är det ju väldigt skönt att hon klarar sig med ett par lugnare dagar.Börjar inse att jag kanske får ge @AraSlei lite rätt för något som sades för ett långt tag sedan. Jag kan, tyvärr, ha tagit på mig en hund som är lite mindre av allt än vad jag önskat. Jag kanske är lite sugen på en mer träningsglad hund.
Som tur var är mitt exemplar av Eurasier ganska följsam och väldigt matglad (därav lite mer lättmotiverad än andra). Men i övrigt så är hon lite väl... lugn. Jag har fått märka den lekglada sidan i henne, men hon tröttnar snabbt. Jag önskar verkligen att det var lite men räser i henne. Samtidigt som jag verkligen uppskattar att hon är så otroligt lätt att ha och göra med. Gör vi inget speciellt en dag så är hon nöjd med det, går vi längre turer och kör lite godissök en dag så duger det. Hon är väldigt anpassningsbar. Hon skäller inte, vilket också är skönt i lägenhet.
Och så är hon världens gosigaste sak. Man kan klia henne non stop i flera timmar, hon tröttnar aldrig. Helt underbar
Jag gillar henne så otroligt mycket, så motit känns det att ens tänka tanken att lämna tillbaka henne. För hon fungerar så bra i vår vardag och sambon är väldigt förtjust i henne (främst för att hon är så lätt, ibland märks hon inte ens). Men det där lilla extra saknas, vilket jag inte trodde att jag önskade i en hund. Men jag har väl insett det nu. Ingen annan ras faller mig dock i smaken riktigt (verkar vara svårt att hitta en liten räser som inte har enormt aktiveringsbehov). Kommer kanske träna någon typ av aktivetet några timmar per vecka (rally, viltspår, nosework etc) men inte varje dag. Vill kunna ha dagar där man är mycket inne utan att hunden blir galen. Men det är svårhittat med alla mina kriterier. Så får nog köra vidare på Eurasiern och sedan införskaffa mig en till när jag känner att sambon är övertalad och jag har tid och lust.
Ska boka in något träningstillfälle här snart så att jag får se lite vad Eurasiern går för. Hon gör trots allt det mesta för att få en liten gobit. Har inte sett gnistran släckas så länge det finns mat eller godis i närheten.
Jag vet precis vad du menar! Vår lilla vovve är perfekt i de flesta avseenden, ångrar verkligen inte att vi köpte henne, men jag skulle vilja ha lite "mer". En hund som har ännu mer driv att träna och som har lite längre uthållighet, samtidigt är det ju väldigt skönt att hon klarar sig med ett par lugnare dagar.
Nästa hund kommer troligtvis bli en mer arbetande hund, för att komplettera mitt träningsintresse. Men samtidigt passar jag på att lära mig så mycket jag kan med min nuvarande för att det inte ska gå tokigt med en mer högenergisk hund där allt händer i 180 knyck
Jag har en liten bostonterrier, sambon ville ha en fransk bulldog och jag ville ha något sportigare som kunde hänga med och träna lite men inte kräver tre timmars aktivitet om dagen. Hon är 2,5 år nu och vi tränar och tävlar lydnad, rallylydnad, agility och olika former av nosarbete. Pigg, glad, lättlärd och intilligent men kan tröttna lite fort och har inte den där uthålligheten som jag som träningsnörd kanske hade velat ha (slipa på lydnadsmoment en hel dag)."Skönt" att höra att jag inte är ensam! Jag har tänkt exakt samma sak. Älskar den här damen här hemma och ska verkligen ta vara på att hon är så lätt att ha ochh göra med. Förhoppningsvis lära mig en hel del på vägen och se exakt vilka träningsmöjligheter och sysslor jag gillar. Vad har du för hund nu?
Usch ! Var är du?Det regnar. Och regnar. Och regnar. Det är kallt och jag vill hem, dricka te och sova. Istället sitter jag här i bilskrället utan fläktar.
Aysu frös som en tok efter första loppet. Jag fick begrava henne under filtar och ha en liten värmegrej mot hennes mage för att hon skulle sluta skaka... Då hade hon ändå haft fleecetäcke och vintertäcke när hon varit ute. Hon ligger nästan sist nu. Jag förstår det. Hoppas lite på att hon ska springa upp sig några placeringar men tror egentligen inte på det.
Ebrah är mer nöjd. Hon sprang bra och ligger nu 2a.
Kommer låta dem vara i bilen under prisutdelningen även om det är stor chans på placering för Ebrah. Det är inte vettigt att vara ute i det här vädret...
Det regnar. Och regnar. Och regnar. Det är kallt och jag vill hem, dricka te och sova. Istället sitter jag här i bilskrället utan fläktar.
Aysu frös som en tok efter första loppet. Jag fick begrava henne under filtar och ha en liten värmegrej mot hennes mage för att hon skulle sluta skaka... Då hade hon ändå haft fleecetäcke och vintertäcke när hon varit ute. Hon ligger nästan sist nu. Jag förstår det. Hoppas lite på att hon ska springa upp sig några placeringar men tror egentligen inte på det.
Ebrah är mer nöjd. Hon sprang bra och ligger nu 2a.
Kommer låta dem vara i bilen under prisutdelningen även om det är stor chans på placering för Ebrah. Det är inte vettigt att vara ute i det här vädret...
Har försökt läst på nu och fått uppfattningen att de är en mycket högaktiv ras!
Var lite nyfiken på den generellt.
Jag var också inne på Mudi ett tag men de mentala problemen och den höga energinivån gjorde att jag backade. Skulle aldrig orka med en hund som går lite på speed och gör först, tänker sen för att det går för fort.
Börjar inse att jag kanske får ge @AraSlei lite rätt för något som sades för ett långt tag sedan. Jag kan, tyvärr, ha tagit på mig en hund som är lite mindre av allt än vad jag önskat. Jag kanske är lite sugen på en mer träningsglad hund.
Som tur var är mitt exemplar av Eurasier ganska följsam och väldigt matglad (därav lite mer lättmotiverad än andra). Men i övrigt så är hon lite väl... lugn. Jag har fått märka den lekglada sidan i henne, men hon tröttnar snabbt. Jag önskar verkligen att det var lite men räser i henne. Samtidigt som jag verkligen uppskattar att hon är så otroligt lätt att ha och göra med. Gör vi inget speciellt en dag så är hon nöjd med det, går vi längre turer och kör lite godissök en dag så duger det. Hon är väldigt anpassningsbar. Hon skäller inte, vilket också är skönt i lägenhet.
Och så är hon världens gosigaste sak. Man kan klia henne non stop i flera timmar, hon tröttnar aldrig. Helt underbar
Jag gillar henne så otroligt mycket, så motit känns det att ens tänka tanken att lämna tillbaka henne. För hon fungerar så bra i vår vardag och sambon är väldigt förtjust i henne (främst för att hon är så lätt, ibland märks hon inte ens). Men det där lilla extra saknas, vilket jag inte trodde att jag önskade i en hund. Men jag har väl insett det nu. Ingen annan ras faller mig dock i smaken riktigt (verkar vara svårt att hitta en liten räser som inte har enormt aktiveringsbehov). Kommer kanske träna någon typ av aktivetet några timmar per vecka (rally, viltspår, nosework etc) men inte varje dag. Vill kunna ha dagar där man är mycket inne utan att hunden blir galen. Men det är svårhittat med alla mina kriterier. Så får nog köra vidare på Eurasiern och sedan införskaffa mig en till när jag känner att sambon är övertalad och jag har tid och lust.
Ska boka in något träningstillfälle här snart så att jag får se lite vad Eurasiern går för. Hon gör trots allt det mesta för att få en liten gobit. Har inte sett gnistran släckas så länge det finns mat eller godis i närheten.
Men du, tänk så här: var glad att du ändå känner att du inte tog på dig för mycket Nu vet du att du kanske vill ha lite mer tryck i nästa hund och eftersom ni redan har siktet inställt på flera hundar så är det ju inga problem.
Jag tror inte att du skulle ha några problem alls med typ en sportig golden, även om jag vet att det inte är vad du vill ha rent utseendemässigt
Däremot tror jag att du får svårt att hitta en spets med det lilla extra som krävs för att orka träna ordentligt. Att ha ett par dagar i veckan när man inte gör mer än hänger i soffan och går promenader bör alla hundar med en vettig av-knapp klara av.