Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ju en av de där som aktiverar min hund till tusen :angel: Jag tycker ju att det är så roligt! Det är ju därför jag behöver en till hund, så jag kan sprida ut all aktivering på två hundar :D Även om Tinja faktiskt mår väldigt bra med allt hon får nu.

Hon är ju nästan alltid med mig. På dagis sitter hon i en box medan jag jobbar, ibland med en annan hund. Hon lyssnar efter folk, håller koll på oss, ligger och sover. Sen åker jag till brukshundsklubben efter jobbet och tränar i en timma och går ut och går med henne. När jag är ledig går jag ut i 1-3 timmar med olika aktiviteter, allt från Apportering , godissök och uppletande till fyspass och skritträning, och så klart underhåller vi inkallningen. Utöver det springer hon lös i skogen hela promenaden. Så våra promenader är ju aldrig bara att gå ut och gå i koppel.

Jag älskar verkligen att aktivera hunden :D Tycker det är hur roligt som helst! Jag kan titta på en hund som söker godis i all evighet :love:

@machafuko det är inte kul att ha mer hund än man klarar men jag vet att det inte är roligt att ha mindre hund än man önskar heller.

Det är verkligen så himla svårt. För jag vet att hon går att träna exempelvis rally med. Hon älskar allt typ av nosrelaterad jobb så det blir säkert inte heller något vidare problem att testa olika typer av spår/sök framöver. Det jag tycker saknas är väl framförallt föremålsintresse och lekintresse, även om hon till viss del har det inomhus och går att leka med kortare stunder inomhus. Men det dör snabbt av och hon tappar intresset. Utomhus går det inte alls. Det är det för mycket annat som lockar (att stoppa nosen i marken) och hur mycket jag en försökt leka upp henne så fungerar det inte utomhus. Jag har tänkt att det kommer allt eftersom jag bondar bättre med henne, men samtidigt har jag ju insett att trots att jag var riktigt väl medveten om att Eurasier inte är så föremålsintresserade så trodde jag inte att det var någon egenskap jag skulle sakna hos en hund.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta, men jag börjar inse att jag skulle uppskatta en hund att träna apportering med. Inser att jag ofta uppmuntrar vår hund att bära på saker...

Det är verkligen så himla svårt. För jag vet att hon går att träna exempelvis rally med. Hon älskar allt typ av nosrelaterad jobb så det blir säkert inte heller något vidare problem att testa olika typer av spår/sök framöver. Det jag tycker saknas är väl framförallt föremålsintresse och lekintresse, även om hon till viss del har det inomhus och går att leka med kortare stunder inomhus. Men det dör snabbt av och hon tappar intresset. Utomhus går det inte alls. Det är det för mycket annat som lockar (att stoppa nosen i marken) och hur mycket jag en försökt leka upp henne så fungerar det inte utomhus. Jag har tänkt att det kommer allt eftersom jag bondar bättre med henne, men samtidigt har jag ju insett att trots att jag var riktigt väl medveten om att Eurasier inte är så föremålsintresserade så trodde jag inte att det var någon egenskap jag skulle sakna hos en hund.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta, men jag börjar inse att jag skulle uppskatta en hund att träna apportering med. Inser att jag ofta uppmuntrar vår hund att bära på saker...

Vet vad du menar. Min senaste schipperke gick absolut att träna och tävla på lägre nivå men han ville inte lika mycket som jag ville.

Jag tycker ju att det är kul att träna och hålla på och tränar en hel del med Minn och aktiverar henne. Men det blir inte varje dag. Vissa dagar blir det istället både träning på dagen och kurs på kvällen.

Hur är hennes fysiska kondition? Jag upplever att de flesta hundar blir lättare att få igång om de är i hög fysisk form - de vänjer sig vid aktivitetsnivån.

Hur är hennes fysiska kondition? Jag upplever att de flesta hundar blir lättare att få igång om de är i hög fysisk form - de vänjer sig vid aktivitetsnivån.

Intressant!
Konditionen är väl inte vara på topp, hon hade valpar i vintras och när hon kom till oss var hon både för smal och mycket omusklad. Hon ser absolut bättre ut i kroppen nu, men hon behöver fortfarande lägga på sig lite mer muskler och konditionen jobbar vi på. Visst kan det ha med det att göra.

Hon kanske behöver tid att lära känna dig också :)

Jo så är det med största sannolikhet! Men kommer tyvärr inte ifrån att jag inser att det jag uppskattar i hundar just nu skiljer sig från vad jag hade tänkt mig när jag kollade på raser innan. :)

Hade du frågat mig då hade jag vält tyckt att apportering var helt ointressant och att jag endast skulle syssla med rally och utställning. Så är det inte längre. :angel:

På ett sätt vill jag ju ge henne tid för att lära känna mig och se hur det blir. Samtidigt så måste jag ju mot ägaren vara ganska tydlig snart om jag har för avsikt att behålla henne eller lämna tillbaka henne. Hon har ju varit på prov hos oss hitintills. Men att lära känna en hund kan ju ta lång tid.

Jo så är det med största sannolikhet! Men kommer tyvärr inte ifrån att jag inser att det jag uppskattar i hundar just nu skiljer sig från vad jag hade tänkt mig när jag kollade på raser innan. :)

Hade du frågat mig då hade jag vält tyckt att apportering var helt ointressant och att jag endast skulle syssla med rally och utställning. Så är det inte längre. :angel:

På ett sätt vill jag ju ge henne tid för att lära känna mig och se hur det blir. Samtidigt så måste jag ju mot ägaren vara ganska tydlig snart om jag har för avsikt att behålla henne eller lämna tillbaka henne. Hon har ju varit på prov hos oss hitintills. Men att lära känna en hund kan ju ta lång tid.

När vi köpte vår Dalmatiner så blev det precis likadant för mig. Vad han ville räckte inte till när jag väl fick upp ögonen för hur roligt det var att träna hund. Sen att han var en hussgris hjälpte inte speciellt mycket. ;)

Ja det förstår jag, och är det viktigt med tex apportering så är ju rasen helt fel.
Men en del grejor du beskriver känns ju som att det är för att hon inte känner dig än och förmodligen inte gjort så mycket i sitt liv.

Ja det förstår jag, och är det viktigt med tex apportering så är ju rasen helt fel.
Men en del grejor du beskriver känns ju som att det är för att hon inte känner dig än och förmodligen inte gjort så mycket i sitt liv.

Nej precis. Trodde som sagt aldrig att det skulle komma en dag då jag säger att jag uppskattar apportering. Men som @Tonto skrev så blev intresset triggat av att ens ha hund. Vill ha mer av allt liksom. :D

Vilka saker tror du kan komma mer med tiden?

Nej precis. Trodde som sagt aldrig att det skulle komma en dag då jag säger att jag uppskattar apportering. Men som @Tonto skrev så blev intresset triggat av att ens ha hund. Vill ha mer av allt liksom. :D

Alltså seriöst. Det blir bara värre och värre.

Flyttade till gård för att få mer plats för fler hundar och bokade en Border Collie som vi ska hämta i slutet på Maj. :rofl:

Jag tycker att det låter mer som att Eurasier kanske inte är rasen för dig. Även om en del säkert har att göra med att hon inte landat helt hos er ännu så är ju inte Eurasier en ras man väljer om man önskar träna och kanske tävla en del utan att behöva jobba häcken av sig för att motivera hunden. Svårt läge, men ska du ha kvar henne ska du verkligen vilja det och känna att ni har ett utbyte. Något annat vore orättvist mot hunden.

Trygghet! Och samarbetsvilja när hon känner dig. Kontakt. Och med det så kommer intresset för att vilja göra saker...

Men om det inte känns rätt så är det ju bättre att lämna igen henne. Det ska ju vara roligt att ha hund! Och det kommer det ju inte bli om ni vill olika saker du och hunden!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 564
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 128
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka