Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det låter mer som att Eurasier kanske inte är rasen för dig. Även om en del säkert har att göra med att hon inte landat helt hos er ännu så är ju inte Eurasier en ras man väljer om man önskar träna och kanske tävla en del utan att behöva jobba häcken av sig för att motivera hunden. Svårt läge, men ska du ha kvar henne ska du verkligen vilja det och känna att ni har ett utbyte. Något annat vore orättvist mot hunden.

Det är precis så jag tänker. Skönt att ventilera av sig lite här. Det är så himla svårt det här. En del av mig älskar henne och tycker att hon är så underbart lätt och trevlig. En annan del av mig säger att jag borde tänka om helt.

Men behöver han verkligen 3-4 timmar aktivering om dagen? Eller räcker det med exempelvis ett spår, det tar inte så lång tid, eller några minuter uppletande i samband med en promenad?

Att hundar behöver aktivering ifrågasätter jag inte alls, det är det här med 3-4 timmar om dagen jag undrar över.

Nej, det var inte riktigt så jag menade. Jag har bara själv insett att även när det ser ut som hunden är ganska nöjd så kan det ibland handla mer om att avknappen fungerar inomhus, fastän han egentligen skulle ha behövt mer. Jag tror dock precis som du att det sällan handlar om 3-4 timmar om man inte menar enbart koppelpromenader, för det är ju inte särskilt krävande.

Vi började simma honom för ett tag sen och de första gångerna var han utslagen hela dagen efteråt. Nu är han uppe i 20 minuter med jetstream och då piggnar han ändå till på kvällen och kräver en lite längre promenad. Men en sådan intensiv aktivitet räcker dock som huvudaktivering för en dag.

Jag vill ju ha Aussie. För alltid :love:
Men om aveln i rasen går helt åt helskotta och jag inte kan göra något för att stoppa det... Vad gör jag då? Vad för ras ska jag då ha? :confused: Finns det raser jag kanske inte ens känner till som skulle passa??

45-50 cm, 13-19 kg, medellång päls (typ pälsmängd Tinja) som ska till största delen sköta sig själv. (Jag kan trimma tasshår.) Samarbetsvillig, lättmotiverad, förig, alert och med stor arbetslust. Gärna lite jävlar anamma i hunden, modig och nyfiken vill jag att den ska vara. En välbyggd ras utan överdrifter och utan vidare hälsoproblem. Jag vill tävla, i prio-ordning; Agility, lydnad och bruks. Vill även träna och kanske tävla i freestyle, drag, rally, tja, det mesta. Jag vill även avla.

BC faller ju liksom bort på aveln :arghh: Det lär dröja minst tio år innan jag kan tillräckligt om vallning och har får för att kunna träna hundar till att klara vallprov :nailbiting: Det är tio år för mycket! :eek:

(Så. Nu ska jag sluta svamla)

Men om aveln i rasen går helt åt helskotta och jag inte kan göra något för att stoppa det... Vad gör jag då? Vad för ras ska jag då ha? :confused: Finns det raser jag kanske inte ens känner till som skulle passa??

45-50 cm, 13-19 kg, medellång päls (typ pälsmängd Tinja) som ska till största delen sköta sig själv. (Jag kan trimma tasshår.) Samarbetsvillig, lättmotiverad, förig, alert och med stor arbetslust. Gärna lite jävlar anamma i hunden, modig och nyfiken vill jag att den ska vara. En välbyggd ras utan överdrifter och utan vidare hälsoproblem. Jag vill tävla, i prio-ordning; Agility, lydnad och bruks. Vill även träna och kanske tävla i freestyle, drag, rally, tja, det mesta. Jag vill även avla.

BC faller ju liksom bort på aveln :arghh: Det lär dröja minst tio år innan jag kan tillräckligt om vallning och har får för att kunna träna hundar till att klara vallprov :nailbiting: Det är tio år för mycket! :eek:

Det finns gott om duktiga hundförare som klarar fint att lära sig valla och ta VP utan att själva ha får ;) Jag kan tipsa dig om en handfull uppfödare som säkert gärna säljer dig en valp utefter vad jag vet om dig och din hundträning. Det handlar ju om att vara villig att lägga tid på att träna, och det verkar du ju verkligen vara.

Ales uppfödare har tex en kull nu som du nog skulle gilla! ;)

Cattledog kanske?

Inget direkt svar men kollar man på largehundarna som kvalat till SM i agility verkar det vara typ BC x100, Tervuren, Mudi, Tollare, Aussie och jaktlabbe (har säkert glömt någon ras). Så vill du satsa på SM är det väl där du ska kolla men är det Aussie som är det din ras så är det. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 564
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 133
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat