Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det undrar jag ofta med.De här hundarna som kräver 3-4 timmar aktivering om dagen, vilka är de?
Läser i rastrådar att folk vill ha en hund som kan koppla av om man blir sjuk och som inte kräver 3-4 timmar aktivering varje dag. Jag har haft flera hundar av olika raser och har just nu min andra kelpie, en ras som är känd för att vara aktiv. Men ingen av mina hundar har krävt 3-4 timmar aktivering om dagen eller haft svårt att koppla av när jag varit sjuk.
Har funderat jättemycket på det här och kan inte komma på en enda ras som kräver så mycket aktivering även om flera raser inte tackar nej till det.
Jag måste hålla med. Sen den 1 April har mina BCs fått nöja sig med att gå en timmes tur om dagen, kanske shejpa nån minut här och var och sen sova typ 20 timmar. De sover när jag jobbar i fjöset i 9 timmar, sover när jag sover 8 timmar osv. Visst är de lite rastlösa inför den dagliga promenaden, men de köper detta fint.De här hundarna som kräver 3-4 timmar aktivering om dagen, vilka är de?
Läser i rastrådar att folk vill ha en hund som kan koppla av om man blir sjuk och som inte kräver 3-4 timmar aktivering varje dag. Jag har haft flera hundar av olika raser och har just nu min andra kelpie, en ras som är känd för att vara aktiv. Men ingen av mina hundar har krävt 3-4 timmar aktivering om dagen eller haft svårt att koppla av när jag varit sjuk.
Har funderat jättemycket på det här och kan inte komma på en enda ras som kräver så mycket aktivering även om flera raser inte tackar nej till det.
Idag har Ammo varit ute ca 25min totalt xD Jag har haft tvättid och det har regnat konstant hela dagen. Han har snarkat mest hela dagen ändåJag måste hålla med. Sen den 1 April har mina BCs fått nöja sig med att gå en timmes tur om dagen, kanske shejpa nån minut här och var och sen sova typ 20 timmar. De sover när jag jobbar i fjöset i 9 timmar, sover när jag sover 8 timmar osv. Visst är de lite rastlösa inför den dagliga promenaden, men de köper detta fint.
Det är så intressant det här. För anledningen till att vi tog Eurasier var mycket att vi blev "avskräckta" från andra raser. Det är ju så olika vad folk tycker om aktivering. Sett till endast den fysiska aktiveringen verkar åsikterna skilja sig enormt. Vissa tycker att en timmes promenad om dagen är mycket medan andra ser det som ett absolut minsta för att hunden ens ska vara nöjd. Då talar jag alltså till en timmes promenad utan mental aktivering.
Men samma sak kan säga om tex 2 timmars promenad etc. Alla verkar ha olika åsikter. Och avseende mental aktivering har jag också jättesvårt att uppfatta vad som enligt folk är mycket/lite.
Jag tycker det varierar jättemycket hur mycket aktivering vår boxer kräver. Ibland är han ganska chill om det råkar bli en lugn dag men andra gånger talar han om att det här räcker inte. Överlag blir han ju dock mer följsam och mjuk om vi kan starta dagen med riktigt mycket aktivitet, men det är ju inte alltid möjligt. Så även om han kan slappa en hel del utan att visa inomhus att han behöver mer, så är han jobbigare på promenaderna om det har varit en överlag lugn dag. Ibland känns det också som att ju mer vi gör, desto mer förväntar han sig. Vi körde skogsrunda + träning direkt på morgonen två dagar i rad för några veckor sen, och den tredje dagen förväntade han sig samma sak.
Min hund skulle t.ex. aldrig bli trött av en 2 timmars promenad i koppel. Är det lösspring eller om man kör drag så sover han som en gris efter 1 timma. Han överlever även vilodagar, bra av och på knapp.
Men han är alltså nöjd efter en timmes promenad lösspring? Intressant i sådant fall. Jag aktiverar ju gärna vår under promenader. Allt från lättare följsamhet till olika sökövningar, för nuvarande godissök men hoppas avancera framöver.
Det gör jag som sagt gärna även de dagar vi kanske inte går längre promenader. Men jag måste kanske fundera om angående vilka raser som faktiskt skulle passa mig. Har alltid trott och tänkt att jag inte kan ha något annat än en sällskapsras. Men just nu är jag mest förvirrad och tycker att allt är lite jobbigt. Älskar hunden vi har (och sambon vill egentligen bara ha en hund, även om han kanske ser att vi om rätt många år kommer ha två) men jag känner att jag ganska snart vill ha en till hund/annan hund.
Det är så intressant det här. För anledningen till att vi tog Eurasier var mycket att vi blev "avskräckta" från andra raser. Det är ju så olika vad folk tycker om aktivering. Sett till endast den fysiska aktiveringen verkar åsikterna skilja sig enormt. Vissa tycker att en timmes promenad om dagen är mycket medan andra ser det som ett absolut minsta för att hunden ens ska vara nöjd. Då talar jag alltså till en timmes promenad utan mental aktivering.
Men samma sak kan säga om tex 2 timmars promenad etc. Alla verkar ha olika åsikter. Och avseende mental aktivering har jag också jättesvårt att uppfatta vad som enligt folk är mycket/lite.
Men han är alltså nöjd efter en timmes promenad lösspring? Intressant i sådant fall. Jag aktiverar ju gärna vår under promenader. Allt från lättare följsamhet till olika sökövningar, för nuvarande godissök men hoppas avancera framöver.
Det gör jag som sagt gärna även de dagar vi kanske inte går längre promenader. Men jag måste kanske fundera om angående vilka raser som faktiskt skulle passa mig. Har alltid trott och tänkt att jag inte kan ha något annat än en sällskapsras. Men just nu är jag mest förvirrad och tycker att allt är lite jobbigt. Älskar hunden vi har (och sambon vill egentligen bara ha en hund, även om han kanske ser att vi om rätt många år kommer ha två) men jag känner att jag ganska snart vill ha en till hund/annan hund.
Nu var inte frågan riktad till mig men jag svarar ändå
Idag har Minn gått lös i skogen nån timme, lite hopp på stenar, lite läggande och ställande på avstånd och annars mest strosat omkring. Sen var hon på tomten med mammas hund under eftermiddagen medan jag städade bilen och sen satt och fikade med mamma. Vi har alltså inte gjort nått speciellt idag men hon ligger nöjd på mig i soffan och sover.
Jag tror det beror mycket på hur hundens vardag ser ut utöver "aktiv hundtid" och vad man menar med en "promenad".
När jag säger en timmes promenad, så innebär det att mina hundar springer lösa på stora ytor tillsammans. De avverkar lätt två mil på den tiden och hinner leka och lukta runt en massa som gör att de blir mentalt och fysiskt nöjda.
De är sällan bortstängda utan är med mig nästan alla dygnets timmar. Om det sen handlar om att sova med hakan på mina fötter när jag sitter vid datorn, sitta på en bal i fjöset och spana när jag förlöser lamm eller drälla runt på tomten hemma så innebär det ju ett ständigt input av intryck. Mycket viktigt tror jag också är att de sällan eller aldrig upplever frustrationen eller maktlösheten det innebär att bli instängd och lämnad.
Sen gör det nog sitt till att de är 4-5 stycken som kan roa varandra. De har otroligt stort utbyte av
Jag tror att alla mina frågor gällande det här ämnet är till allt och alla, även om jag citerar ett visst inlägg. Det är skönt att höra allas input! Jag känner att det är så himla vanligt bara att man får höra värsta skräckhistorier om hundar som klättrar på väggar hur enkelt som helst.
Men så har vi ju @Migo med ett helt hunddagis med BC. Så allt är ju relativt
Jag tror att alla mina frågor gällande det här ämnet är till allt och alla, även om jag citerar ett visst inlägg. Det är skönt att höra allas input! Jag känner att det är så himla vanligt bara att man får höra värsta skräckhistorier om hundar som klättrar på väggar hur enkelt som helst.
Men så har vi ju @Migo med ett helt hunddagis med BC. Så allt är ju relativt
Dagis? Dagis?
Det här är ett jäkla arbetsläger ska du veta!
Skämt å sido så vet jag flera som tycker att livet med en bra BC är bland det lättaste hundlivet de vart med om. Följsamma, bra offknapp och inställda på att jobba när det behövs. Tyvärr finns det rätt gott om kassa BCs, och det är svårt att förklara för en del hundar när det där jobbet faktiskt behövs och inte...