Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken jäkla diskussion! :D

För att skriva om något helt annat, mer trevligt ämne ( ;) ) , så kan jag berätta att Aysu älskar den här morgonen. Hon fick sova till 7:30, sedan äta frukost, kissa på gräsmattan utanför huset och sedan lägga sig i sängen under täcket igen. Vanligtvis vid den här tiden har vi hunnit vara på jobbet någon timme. Nu äter jag frukost och funderar på dagens hundmotion.

Igår träffade Brihanna svägerskans amstaff. Det gick inte särskilt bra. Amstaffen var allt för på och min lilla dam försökte säga från med ljud och tänder. Amstaffen fattade inte ett dugg och det hade kunnat gå illa. Jättehemskt.

Min hund är väldigt tydlig i sitt hundspråk, kan man tycka. Men tydligen leker Amstaffs hårdare, antar jag.

Min hund väljer lite vilka hundar hon vill hälsa på eller inte. Långhåriga hundar av medelstora - stora raser är ofta populära. Speciellt spetsar. Så idag på promenaden träffade vi en Bordercollie/Isländsk fårhund- blandis. En 14-årig hane som min kära hund absolut var tvungen att hälsa på (:cool:). Damen med blandrasen ville veta allt om rasen på min hund och hon verkade passa perfekt för en Eurasier enligt vad hon önskade sig i sin nästa hund. Så jag lät hennes blandras hälsa på min, vilket gick hur bra som helst. Första gången jag ser att min hund initierar till lek med annan hund (vi har inte träffat så många andra hundar ännu nämligen).

Men vi har nog lite att jobba på tills hon känner sig helt bekväm med oss etc.

Igår träffade Brihanna svägerskans amstaff. Det gick inte särskilt bra. Amstaffen var allt för på och min lilla dam försökte säga från med ljud och tänder. Amstaffen fattade inte ett dugg och det hade kunnat gå illa. Jättehemskt.

Min hund är väldigt tydlig i sitt hundspråk, kan man tycka. Men tydligen leker Amstaffs hårdare, antar jag.

Min hund väljer lite vilka hundar hon vill hälsa på eller inte. Långhåriga hundar av medelstora - stora raser är ofta populära. Speciellt spetsar. Så idag på promenaden träffade vi en Bordercollie/Isländsk fårhund- blandis. En 14-årig hane som min kära hund absolut var tvungen att hälsa på (:cool:). Damen med blandrasen ville veta allt om rasen på min hund och hon verkade passa perfekt för en Eurasier enligt vad hon önskade sig i sin nästa hund. Så jag lät hennes blandras hälsa på min, vilket gick hur bra som helst. Första gången jag ser att min hund initierar till lek med annan hund (vi har inte träffat så många andra hundar ännu nämligen).

Jag tror aldrig jag träffat varken en Amstaff, Staffe eller blandras av sådan sort som har något som helst hum om hundspråk och att anpassa sig till andra hundars leksätt.

En amstaff-blandning på stallet jag jobbade på förut kunde få syn på Tinja (som alltid höll sig till mig när jag jobbade), lämna sin ägare (för såklart hade hon inte vett att ha hunden kopplad), rusa 50 meter till Tinja och tackla henne så hårt att Tinja skrek rakt ut. Ibland hann vi inte ens varken se eller höra henne komma. Slutade med att jag fick ha hökögon, nästan sparka bort hunden, ge ägaren en utskällning varje gång, och se till så att hon av stallägaren inte längre fick ha hunden lös.

Dock fick den avlivas när den var ca 1 år pga så mycket allergi att hon konstant blödde i huden trots medicinering..

Av sådana anledningar låter jag inte mina hundar leka med amstaffs, rottisar eller andra hundar som älskar att leka fysiskt tufft. Mina gör det inte och ofta är hundarna så långt ifrån varandra mentalt att de inte får någon glädje av varandra hur mycket de än försöker anpassa sig efter varandra. Umgås jag med folk som har sådana hundar, då är det koppelpromenader eller tex lydnadsträning på schemat.

@Fisherling @Red_Chili Skönt (eller ja, egentligen inte) att det inte bara var min uppfattning som var av den sorten då. Jag hade helst velat att de träffades under koppelpromenad men svägerskan ville att det skulle vara okopplat.

Idag ska de träffas igen, så vi får väl se hur det går. Vi spenderar ju mycket tid med den här amstaffen så man vill ju verkligen att de ska gå ihop. De kommer vara under samma tak relativt ofta.

Vi träffade en annan amstaff i veckan, då kopplad promenad. Den hunden var betydligt lugnare mot Brihanna. Min hund ville inte hälsa så intensivt, men efter ett tag nosade hon på hunden i några sekunder i alla fall. Men i övrigt gick det bra på promenaden. Så får nog bli kopplat när vi tärffar svägerskans amstaff här framöver.

Av sådana anledningar låter jag inte mina hundar leka med amstaffs, rottisar eller andra hundar som älskar att leka fysiskt tufft. Mina gör det inte och ofta är hundarna så långt ifrån varandra mentalt att de inte får någon glädje av varandra hur mycket de än försöker anpassa sig efter varandra. Umgås jag med folk som har sådana hundar, då är det koppelpromenader eller tex lydnadsträning på schemat.
Gissas bästa kompis är en överväxt 2årig rottis :) den ligger o leker med henne.

Jag tror aldrig jag träffat varken en Amstaff, Staffe eller blandras av sådan sort som har något som helst hum om hundspråk och att anpassa sig till andra hundars leksätt.

En amstaff-blandning på stallet jag jobbade på förut kunde få syn på Tinja (som alltid höll sig till mig när jag jobbade), lämna sin ägare (för såklart hade hon inte vett att ha hunden kopplad), rusa 50 meter till Tinja och tackla henne så hårt att Tinja skrek rakt ut. Ibland hann vi inte ens varken se eller höra henne komma. Slutade med att jag fick ha hökögon, nästan sparka bort hunden, ge ägaren en utskällning varje gång, och se till så att hon av stallägaren inte längre fick ha hunden lös.

Dock fick den avlivas när den var ca 1 år pga så mycket allergi att hon konstant blödde i huden trots medicinering..

Håller inte med. Jag känner många staffar som leker jättefint med andra hundar. Vi sålde en tik härifrån som inte funkade så bra i just vår flock. Den smälte perfekt in i sin nya flock med tre staffar.
Att vissa raser är svårare med andra hundar håller jag med om. Även att vissa raser leker annorlunda. Men i slutändan handlar det ändå mycket om individen och även vad den har med sig i bagaget. Tror tyvärr att många staffar hamnar hos rätt kassa hundägare från början. En hel del omplaceras och då är offta skadan redan skedd.

Håller inte med. Jag känner många staffar som leker jättefint med andra hundar. Vi sålde en tik härifrån som inte funkade så bra i just vår flock. Den smälte perfekt in i sin nya flock med tre staffar.
Att vissa raser är svårare med andra hundar håller jag med om. Även att vissa raser leker annorlunda. Men i slutändan handlar det ändå mycket om individen och även vad den har med sig i bagaget. Tror tyvärr att många staffar hamnar hos rätt kassa hundägare från början. En hel del omplaceras och då är offta skadan redan skedd.
Som sagt, JAG har aldrig träffat en amstaff, staffe eller sådan blandning som hade ett hum om hundspråk eller kunde leka vettigt. Har ingen tvekan om att de säkert finns där ute.

Ni vet när man varit lite övermodig och det slutar med att man sitter och snyftar i skogen samtidigt som man klappar och ber om ursäkt till sin hund för att man är en dålig matte?
Lite så blev det idag. Så här i efterhand inser jag ju att det inte var så smart att ta med Hund till havet och tro att vi skulle ha en mysig promenad när jag inte haft henne hos mig på typ en månad. Det slutade med att jag blev arg och reagerade med ryggmärgen - dvs korrigerade henne fysiskt. Och sen började jag hopplöshetsgråta lite och satte mig helt enkelt mitt på stigen. Typ 15m från bilen, med en hysterisk schäfer som inte fattade nånting och blev ännu mer hysterisk.

För att inte deppa ihop total åkte jag och tröstshoppade på Arken. Hund fick inte följa med in! Så nu har jag bränt massa pengar på saker jag inte behöver, men det gjorde mig lite gladare. Och när vi kom hem tränade vi lite på sånt vi faktiskt är duktiga på! Typ vara glada och äta godis.
Testade att shejpa lite också, bröt ner det i väldigt små bitar. Istället för att få klick för att kolla på klossen så fick hon klick för att inte kolla på mig! Mycket roligare då, och jag tror hon börjar förstå the basic concept. Att hon kan få mig att klicka genom att göra saker.

Kursstart och min pumi skötte sig exemplariskt! :love: Han chillade när det inte var hans tur, inte ett skall utan låg och vilade. Han fick hälsa på den lilla tiken bredvid oss och var så himla mjuk och fin med henne (som vanligt), och flörtade in sig hos hennes matte också ;) När det blev vår tur att träna fick jag dessutom en liten aha upplevelse. Vi har utvecklats så himla mycket på ett år! Han bjuder mycket mer och har bättre självförtroende. Innan stannade han och skällde på mig när jag inte var tillräckligt tydlig, men nu kör han på istället. Längtar redan till nästa vecka!

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155203019090439&id=655420438
Känner mig omodern nu, men kan man se klippet? :o Fattar inte riktigt hur man gör för att lägga upp fb-klipp. Shejpandet börjar ta sig! Man riktigt ser hur hon klurar på vad hon ska göra när hon lägger sig ner.

Har även kommit på en kort aktivitet vi kan göra istället för att gå kissrundor! Kasta boll på innergården! För om hon är lös så springer hon direkt till bilen. Så jag stod vid bilen och kastade boll bort från bilen! Tyckte jag var väldigt smart. Då slipper vi koppelkonflikterna och kan träna det separat istället. Och vill vi ut och gå så gör vi det i dragspel och dragtrosa, för då ska man dra.

Igår rastade jag hundarna ganska sent och gav en liten extra måltid precis innan vi skulle sova. Det verkar ha fungerat för att lura dem, för idag sov vi lääänge :D Så otroligt skönt! Jag vaknade som vanligt till vid 5-tiden, vilket brukar få hundarna att hoppas på frukost och då vaknar jag definitivt, men inte idag.

I eftermiddag ska det vara varmt, så då tar vi en långpromenad. Aysu fick ett litet skrapsår bak på ett ben igår när hon sprang, så idag blir det koppelpromenad. Vill inte riskera att hon drar upp det osv med tanke på att det inte ens är en vecka kvar innan nästa LC-tävling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 560
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 121
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka