Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker man inte kan räkna kullar rätt av. Att fem kullar är max tycker jag är bra med tanke på dräktighet men sen kan två kullar vara i mesta laget för en tik medans 4 för en annan är lätt. Det beror på ras, hur tiken mår under dräktugheten, hur valpningen går, antal valpar i kullen, hur tiken axlar sin mammaroll osv.

Jag skulle aldrig drömma om att para om en schäfer som blivit snittad tex, oavsett hur bra kullen än blev medans i andra raser är det inget konstigt alls.

Skriver lite mer eftersom jag har tråkigt :p

Sitter nu på vandrarhemmet, har sovit otroligt bra inatt och fler timmar än vad jag gjort någon natt de senaste månaderna. Jag har packat ihop våra grejer, vi har ätit frukost och om en knapp timme kanske det kan få vara dags att åka. Det är så många tävlande idag att det blev väldigt sen tid för veterinärbesiktningen för oss. Känns konstigt med så lång sovmorgon!

Jag är också mycket stolt över mina dårar redan nu. När jag skulle gå och äta frukost så lämnade jag dem helt enkelt i rummet. De har aldrig varit här förut, inget här luktar hemma eftersom inte ens sängkläderna är våra.. och när jag kom tillbaka låg båda två lugnt i sängen. Jag har alltid tagit för givet att sådant inte går, har hört så mycket om hundar som rivit hotellrum, själv haft hundar som inte kunnat vara ensamma på nytt ställe förrän de hunnit bo in sig lite osv. Men mina två fixar det, utan problem. Så otroligt skönt!
Kom att tänka på dig idag när vi var på Hovdala och gick en sväng med vår hund :) hoppas att det gick bra med tävlandet!

Någon av er som har tollare? Eller som har andra erfarenheter av rasen?

Mina egna erfarenheter av rasen var (innan vi fick ha den här lånehunden ett tag då) att de är skarpa, att det finns mycket dålig mentalitet i rasen, att de kräver mycket både fysisk och mental stimulans. De jag vet från klubben som har tollare tränar och tävlar på hög nivå, och ägnar i stort sett all ledig tid åt hundarna. De jag träffat på innan har heller inte hållit sig friska så länge.

Den här tiken vi nu lämnade tillbaka idag, var otroligt trevlig! Bara hon fick godis gjorde hon allt :p Stor "will to please" , trevlig hemma, trevlig att ha med sig, trevlig att träna med! Börjar omvärdera tollaren lite.... :)

Senast ändrad:
Jag tycker man inte kan räkna kullar rätt av. Att fem kullar är max tycker jag är bra med tanke på dräktighet men sen kan två kullar vara i mesta laget för en tik medans 4 för en annan är lätt. Det beror på ras, hur tiken mår under dräktugheten, hur valpningen går, antal valpar i kullen, hur tiken axlar sin mammaroll osv.

Jag skulle aldrig drömma om att para om en schäfer som blivit snittad tex, oavsett hur bra kullen än blev medans i andra raser är det inget konstigt alls.

Jag var mest nyfiken på vad SSK säger rent generellt. Fanns ingen baktanke med mitt inlägg :D

BAH! Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha för hund i framtiden! Hur kan det vara så svårt att välja ras?! Ena dagen bestämmer jag mig för att det blir en schäfer, andra dagen faller jag tillbaka till aussien och tredje dagen ska jag ha en beauceron. Och alla andra dagar hittar jag nya, intressanta raser.
Hur bestämmer man sig? Det kommer nog aldrig bli någon valp för min del. Jag kommer förmodligen fortsätta dra på mig omplaceringar, för att jag inte kan bestämma mig och så står det plötsligt en hund där som säger Älska mig!
Jag blir tokig :banghead:

BAH! Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha för hund i framtiden! Hur kan det vara så svårt att välja ras?! Ena dagen bestämmer jag mig för att det blir en schäfer, andra dagen faller jag tillbaka till aussien och tredje dagen ska jag ha en beauceron. Och alla andra dagar hittar jag nya, intressanta raser.
Hur bestämmer man sig? Det kommer nog aldrig bli någon valp för min del. Jag kommer förmodligen fortsätta dra på mig omplaceringar, för att jag inte kan bestämma mig och så står det plötsligt en hund där som säger Älska mig!
Jag blir tokig :banghead:

Man skaffar flera hundar. :idea: Jag ska ha en Malle i framtiden, men nu får det bli en BC om allt går som det ska. Har ändå lite ångest över det. :rofl:

Man skaffar flera hundar. :idea: Jag ska ha en Malle i framtiden, men nu får det bli en BC om allt går som det ska. Har ändå lite ångest över det. :rofl:
Haha, ja det känns ju så! Tror jag skulle trivas med alla de raser jag har på min lista, men vilken ska man skaffa FÖRST? För alla har ju för- och nackdelar..

Alltså, får...:rage: Lammen skulle börja komma på Onsdag, så vi skulle få några lugna dagar att landa på. Lammen började komma natten till idag, så allt jag har hunnit med är att lamma, sova och rasta hundar... Har nu fyra timmar tills mitt nästa pass börjar, hur sjutton jag nu ska lyckas somna... Jyckarna är iaf mätta, trötta och nöjda.

17457317_10154613638018666_8126955356649395890_n.jpg

Nu är vi hemma! Och jag fattar ingenting av den här dagen!

I första loppet blev Aysu och Ebrah lottade att springa tillsammans. Det såg halvdant ut från där jag stod. Så fort vi kom av banan rusade en man fram till oss och öste ur sig fina ord om båda två, främst Aysu. Han är en av de som varit med och startat upp hela LC-verksamheten i Sverige för tokigt många år sedan, så tja, han borde ju veta vad han pratar om :p

Domarna var ändå mer inne på min linje. Aysu, som hittills alltid sprungit jättebra, låg absolut sist(!) efter första loppet. Ebrah, hon var bara någon enstaka placering ovanför och det var måånga poäng upp till placeringarna.

Andra loppet gick bättre. Erfarna salukiägare som känner mig och hundarna fick för sig att Ebrah var Aysu, vilket utan tvekan är en komplimang. De sa också att Ebrah och den andra sprang dagens finaste lopp av det de sett åtminstone. Sedan var det Aysus tur och äntligen kände jag igen henne igen! Visserligen såg man inte mycket av banan, men där jag såg henne så såg jag snabba svängar, enormt fokus och i vanlig ordning var hon lååångt före den andra hunden.

Jag hade en liten förhoppning om att de åtminstone skulle sluta någonstans mitt i resultatlistan, men tänkte ändå åka hem direkt efter Aysus lopp för att komma hem i hyfsad tid.

Ändå stannade jag, men lämnade hundarna i bilen vid prisutdelningen. När de skulle säga vem som kom trea hörde jag plötsligt Ebrahs namn ropas ut! Smått kaos utbröt och jag ropade att jag skulle hämta henne för fotografering. En funktionär sa åt mig att vänta och jag var helt övertygad om att det berodde på att det skulle störa ordningen. Men, så ropade de ut Aysu som tvåa!

Jag förstår inte. Det borde inte vara möjligt att hämta in så mycket. Men ja... Jäklar vilka bra hundar jag har!

Jag måste lägga ut en bild också!
17494553_744662899049499_7594773300669054976_n.jpg

Aysu är så underbar som står helt stilla och fint på prispallen, trots att hon fick stå där själv :p Det blev lite bökigt när Ebrah skulle stå en bit bort och jag hörde en funktionär berätta för någon av domarna att jag även håller på med lydnad...

Nuu ska vi försöa sova! :D

@Tonto Jaa, som @YorkWann skriver så finns det ju hur mycket som helst. Och plus som samtidigt kan vara minus, beroende på vad man är på för humör :angel::nailbiting: Men om vi ser till aussien och schäfern så är det ju aussiens benägenhet för rädslor, otrygghet, stress, tramsighet (som är både ett plus och ett minus), schäferns benägenhet för resursförsvar, könsbunden aggressivitet, ohälsa, skärpa, osv.
Dom bra sakerna är ju aussiens förighet och mjukhet, schäferns allvar och tryck. Men skulle nog trivas med både en bra aussie och en bra schäfer. Dock är det ju lite så att med båda raserna kan man få dåliga exemplar och då kan det vara riktigt kassa hundar.. Det är ju risken med raserna, att det är en sån spridning. Det hade varit lättare att köpa en sällskapshund som hade mindre av allt, för då känns det som mindre risk att det blir fel.

Förhoppningsvis kommer jag ju få ett bra exemplar av den ras jag väljer, jag har ögonen på kennlar jag gillar både inom aussien och schäfern. Och då är det ju frågan om vad är det egentligen man vill ha? För väljer man en schäfer får man dom där härliga schäferegenskaperna man vill åt, men man får ge avkall på de bra aussieegenskaperna man också vill ha, och väljer man en aussie är det vice versa.
Och det är i det här läget som det börjar ploppa upp andra raser - typ beauceronerna. Och sen slänger någon in en jaktgolden i mixen och då är jag plötsligt tillbaka på ruta ett igen. För då kommer jag på att det hade ju varit kul att testa jakt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 111
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka