Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var första träningen som inte riktigt fungerade med Floyd.
Han är ju galen i godis och vi har haft lite problem med missförstånd senaste gångerna. Jag har inte riktigt fått honom att fatta det här med att han får belöning för att han håller dummien, inte för att han spottar ut den. Igår blev det väldigt tydligt, och han började spotta ut dummien typ 5m innan han kom fram till mig, vilket han inte gjort tidigare :cautious:
Provade lite omvänt lockande, men även där missförstod vi varandra och för varje godis han fick så spottade han ut dummien fortare i stället för att hålla i.

Fick sätta mig en stund mitt på åkern och tänka :p Började om, tog bort allt godis och provade med tennisboll (som han älskar) vilket inte var några problem att hålla kvar alls. Han lämnar över den om jag ber honom, men kunde lätt både följa med och gå och sitta med den i munnen utan att släppa.
Gjorde sedan som man verkligen inte "ska" göra :angel: och lekte med honom med dummien för att försöka höja upp värdet på den. Han svarade väldigt snabbt på det och jag satt ner och bara berömdeberömdeberömde när han sprang runt med den i munnen utan att släppa och var noga med att han fick lämna av den när han var typ på mig, dvs stod med tassarna i mitt knä och dummien i mitt ansikte. Testade att skicka honom på en dummie sedan och fick då en fin leverans i handen igen :)

Men jag måste nog fokusera på att bygga mer värde i dummiesarna nu och sluta belöna med godis eftersom han lägger allt fokus på de där trista torrfoderbitarna... Han älskar ju att hämta allt som finns, så jag får nog börja bygga upp belöningarna så i stället och bara berömma med rösten och kel.
Måste även komma ihåg att han bara är 7 månader :idea:
Han är en sådan kontrast mot mina andra hundar :p

I morgon ska vi åka på vår första riktiga retrieverträning för instruktör :) Ska bli så kul!

Så elak man känner sig när man klipper pälsen mellan trampdynorna på en helt förskräckligt kittlig Bobber :angel::D Han blev lite förnärmad och ville gå ut en tag, så nu ligger han på gräsmattan och tittar argt på mig :rofl:

BAH! Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha för hund i framtiden! Hur kan det vara så svårt att välja ras?! Ena dagen bestämmer jag mig för att det blir en schäfer, andra dagen faller jag tillbaka till aussien och tredje dagen ska jag ha en beauceron. Och alla andra dagar hittar jag nya, intressanta raser.
Hur bestämmer man sig? Det kommer nog aldrig bli någon valp för min del. Jag kommer förmodligen fortsätta dra på mig omplaceringar, för att jag inte kan bestämma mig och så står det plötsligt en hund där som säger Älska mig!
Jag blir tokig :banghead:
Önskade ibland att jag kunde vara en "hundrasrasist" och kunde vara helt frälst på en hundras, men icke. :angel: Jag har i alla fall kommit fram till att det blir fler Kooikrar, när jag ska ha en vinthund till blir det Magyar men vatusan jag vill ha en brukshund också. :rofl:
Har förstått att jag får leva med många hundar i min familj i framtiden. :p

Så elak man känner sig när man klipper pälsen mellan trampdynorna på en helt förskräckligt kittlig Bobber :angel::D Han blev lite förnärmad och ville gå ut en tag, så nu ligger han på gräsmattan och tittar argt på mig :rofl:

Jag badade, fönade, borstade OCH klippte klorna på Brihanna igår. Jag var inte så populär där ett tag :rofl: (Skämt åsido, hon klarar det riktit bra)

För övrigt var det första gången jag klippte hennes klor (de slits bra av underlaget vi går bra). Det gick ändå oväntat bra!

Angående det där med att välja ras. Jag har ju ett krav på pälsen som gör att utbudet inte blir så stort, men det finns ändå en bunt intressanta raser. Nu har jag hittat en uppfödare jag klickat totalt med vars hundar jag älskar så jag orkar liksom inte försöka hitta bra uppfödare av de andra raserna. Jag är för lat för att få problem med rasval helt enkelt. :D

Igår var första träningen som inte riktigt fungerade med Floyd.
Han är ju galen i godis och vi har haft lite problem med missförstånd senaste gångerna. Jag har inte riktigt fått honom att fatta det här med att han får belöning för att han håller dummien, inte för att han spottar ut den. Igår blev det väldigt tydligt, och han började spotta ut dummien typ 5m innan han kom fram till mig, vilket han inte gjort tidigare :cautious:
Provade lite omvänt lockande, men även där missförstod vi varandra och för varje godis han fick så spottade han ut dummien fortare i stället för att hålla i.

Fick sätta mig en stund mitt på åkern och tänka :p Började om, tog bort allt godis och provade med tennisboll (som han älskar) vilket inte var några problem att hålla kvar alls. Han lämnar över den om jag ber honom, men kunde lätt både följa med och gå och sitta med den i munnen utan att släppa.
Gjorde sedan som man verkligen inte "ska" göra :angel: och lekte med honom med dummien för att försöka höja upp värdet på den. Han svarade väldigt snabbt på det och jag satt ner och bara berömdeberömdeberömde när han sprang runt med den i munnen utan att släppa och var noga med att han fick lämna av den när han var typ på mig, dvs stod med tassarna i mitt knä och dummien i mitt ansikte. Testade att skicka honom på en dummie sedan och fick då en fin leverans i handen igen :)

Men jag måste nog fokusera på att bygga mer värde i dummiesarna nu och sluta belöna med godis eftersom han lägger allt fokus på de där trista torrfoderbitarna... Han älskar ju att hämta allt som finns, så jag får nog börja bygga upp belöningarna så i stället och bara berömma med rösten och kel.
Måste även komma ihåg att han bara är 7 månader :idea:
Han är en sådan kontrast mot mina andra hundar :p

I morgon ska vi åka på vår första riktiga retrieverträning för instruktör :) Ska bli så kul!
Nu bad du ju inte om tips, men jag kan inte låta bli:D

Jag hade kört handtarget med avlämningen. Har du inte handtarget så kör in utan dummie, sen tränar du avlämning inomhus och sätter fram handflatan när han kommer (klicker tycker jag är skitbra i detta läget). Får du inte dummien i handflatan står du bara kvar tills du får det, kanske backar.

Så behöver du inte strunta i godiset, men "kräver" mer tanke av honom.

Nu bad du ju inte om tips, men jag kan inte låta bli:D

Jag hade kört handtarget med avlämningen. Har du inte handtarget så kör in utan dummie, sen tränar du avlämning inomhus och sätter fram handflatan när han kommer (klicker tycker jag är skitbra i detta läget). Får du inte dummien i handflatan står du bara kvar tills du får det, kanske backar.

Så behöver du inte strunta i godiset, men "kräver" mer tanke av honom.

Jag älskar tips, så det gör ingenting :D

Jag har ju lärt Ladda avlämningarna med hjälp av handtarget, och Floyd gör handtarget bra utan föremål i munnen. Har inte börjat med föremål än eftersom jag inte lärt honom "frysa" targeten utan föremål ännu.

Avlämningarna har ju funkat bra enligt kraven hittills, jag har inte haft högre krav än att han ska komma hela vägen fram och lämna i min absoluta närhet. Oftast har jag fått den i handen ändå, ibland har han droppat den vid fötterna typ :)
Men förra gången vi tränade så började han släppa tidigt, och igår så släppte han ju alldeles för tidigt då. Det är tydligt kopplat till godiset.
Kommer han inte in med dummien direkt, så är han inte så intresserad av den sedan. Den har liksom inget värde i sig själv längre, och därför tror jag att det är i den änden jag behöver börja.
När jag försökt "vänta ut" honom när han släppt för tidigt så leder det inte till att han självmant går och hämtar dummien igen, utan då börjar han försöka med vacker tass eller något annat trick för att få godiset, alternativt att han börjar söka runt om mig som om jag gömt något. Jag behöver typ påminna honom om att det är dummien jag syftar på, för honom är den redan avverkad och färdig - han har ju hämtat den. Typ så :p På ett sätt är det ju bra - han lägger inte onödig energi på att leta efter saker han redan hämtat vilket förmodligen är en egenskap som kommer göra honom effektiv i jakten. Men i det här läget är det lite frustrerande :p

Men, planen är att köra handtarget eftersom jag tycker det är ett suveränt hjälpmedel, särskilt vid t ex vattenavlämningarna sedan. Men den träningen har vi inte gjort så mycket det sista, eftersom avlämningarna har fungerat så bra ändå. Ja, tills nu då :p

Men förra gången vi tränade så började han släppa tidigt, och igår så släppte han ju alldeles för tidigt då. Det är tydligt kopplat till godiset.
Kommer han inte in med dummien direkt, så är han inte så intresserad av den sedan. Den har liksom inget värde i sig själv längre, och därför tror jag att det är i den änden jag behöver börja.
När jag försökt "vänta ut" honom när han släppt för tidigt så leder det inte till att han självmant går och hämtar dummien igen, utan då börjar han försöka med vacker tass eller något annat trick för att få godiset, alternativt att han börjar söka runt om mig som om jag gömt något. Jag behöver typ påminna honom om att det är dummien jag syftar på, för honom är den redan avverkad och färdig - han har ju hämtat den. Typ så :p
Det är exakt så Tage gör också! Hämtar leksaken, kommer glatt mot mig, släpper leksaken några meter ifrån mig och fortsätter sen glatt fram till mig och väntar på beröm :p Har han väl släppt den är den inte intressant alls, så går inte att vänta ut honom heller för han tar den inte igen om jag inte kastar iväg den. Bad ju om tips för ett tag sen på buke och du tipsade om handtarget då vet jag. Har inte tagit tag i den träningen riktigt, för vår del är det ju inget viktigt att kunna liksom. Handtarget kan han rätt så bra men har inte inte fått till det tillsammans med leksak. Men du får gärna uppdatera här om hur du tränar och hur det går, du är mycket duktigare på att träna hund än mig så hade varit kul att läsa om hur du löser det :)

Det är exakt så Tage gör också! Hämtar leksaken, kommer glatt mot mig, släpper leksaken några meter ifrån mig och fortsätter sen glatt fram till mig och väntar på beröm :p Har han väl släppt den är den inte intressant alls, så går inte att vänta ut honom heller för han tar den inte igen om jag inte kastar iväg den. Bad ju om tips för ett tag sen på buke och du tipsade om handtarget då vet jag. Har inte tagit tag i den träningen riktigt, för vår del är det ju inget viktigt att kunna liksom. Handtarget kan han rätt så bra men har inte inte fått till det tillsammans med leksak. Men du får gärna uppdatera här om hur du tränar och hur det går, du är mycket duktigare på att träna hund än mig så hade varit kul att läsa om hur du löser det :)

Det är frustrerande! :D Eftersom jag shejpade in apporteringen på Ladda så fattade hon ju rätt snabbt att "Aha! Dummien var det ja!" när jag väntade ut henne om hon släppt för tidigt, att hålla och bära dummies är väldigt starkt kopplade till godis för henne eftersom jag fick lära henne det. Floyd har ju tagit allt från första stund så jag har ju inte lagt någon träning alls på det, jag tror det är därför han inte kopplar riktigt vad jag menar :p

Tack, vad gullig du är :heart Jag tror dock inte att jag är duktigare än någon annan här inne, och inte duktigare än dig!, tvärtom :D
Jag ska lägga lite krut på att frysa handtargeten denna veckan, och se om vi kan kedja ihop det och få polletten att trilla ned :) Det är bra när man blir påmind om sina egna tips, ibland kör man fast :D

Kollade mitt tävlingsschema.
Kommer tävla så himla mycket agility :angel: Behöver bara 3 pinnar för uppflytt, men har anmält mig till inte mindre än 15(!!) tävlingar. Nu har jag lite utrymme att diska mig :rofl: Och flera av tävlingarna är flera starter.

Om vi lyckas flytta upp oss så finns det ju möjlighet att byta klass, om man säger till i tid :D Annars får vi väl satsa på titel!

Sen har jag anmält oss till 3 lydnadstävlingar och 2 rallytävlingar. Förhoppningsvis kan vi få uppflytt avklarat. Behöver bara 1 godkänt resultat till i Rally. Sen har jag faktiskt inte helkoll på vad som krävs för uppflytt från Klass 1. Är det ett 1:a-pris?

Senast ändrad:
underbart väder i helgen! :D lusten att vara ute och pyssla blir så mycket större, tyvärr var jag uppbokad på ridklubbens "städdag" funderade på om jag skulle ta med Vovven men bestämde mig för att hon fick vara hemma med sambon. och efteråt var jag glad att jag gjorde det. Det var ovanligt mycket folk - kanske det bra vädret gjorde sitt ;) och ett antal löst springande och skällande hundar som både var i vägen och sprang fram till folk och skulle hälsa på alla. Jag kände att jag hade haft fullt upp med att ha koll på min hund om jag hade haft med henne och även om hon säkert hade varit snäll så hade jag blivit ännu mer irriterad på de som inte hade koll på sina hundar. bla några som nästan började bråka då en lös hund sprang fram och skulle hälsa på en i koppel.. :meh: tänk vad olika man tänker...

Det är otroligt skönt att se utvecklingen mellan oss och Brihanna sedan hon kom. Hon känns betydligt gladare och bekvämare nu bara 3,5 veckor senare. Ännu märks det att vi har en del att jobba på. Men det är skönt att allt går åt rätt håll i alla fall. Leklusten och den generella glädjen har höjts. Hon känns livligare, vilket är skönt.

Ser fram emot att snart få komma hem till en fluffboll som hälsar på mig med glada spratt och sin gosepanda i munnen. :love:

Stackars Skalman tog årets första simtur ikväll - ofrivilligt :D
Han kutade ner till ån och skulle dricka vatten efter vår skogstur, men han gick ner på fel sida (fel sidan av bron) där det var superbrant. Efter han druckit, så lyckades han inte vända sig om för att ta sig upp igen utan trillade i och fick simma över :p

Blöt hund :love:

Jussi fyller fem imorgon, det känns som igår när jag tog hem den här fluffbollen :love:

522184_10151149515834045_594623473_n.jpg

I dag har systrarna spårat. Jag drog tyvärr nitlotten med att motionera Mamma Mu och skägget samt baka bullar men sambon var mycket nöjd.
Han har kommit med på en ny skyddsfiggurantutbildning i slutet av april. Skitkul. Han ska gå med en av våra valpköpare. Mycket användbart för oss :up:
Nu ska vi börja med skyddet lite smått på systrarna. På Onsdag kommer Crigas troligtvis blivande fodervärd. Vi har träffats ett par ggr nu och det är väl i stort sett klart att Criga åker på prov om ca en månad. Går det som vi tror samt att hon friröntgas skrivs fodervärdsavtal.
Blir lätt illamående av tanken på att röntgen bara är 8 v bort :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 111
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka