Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Önskade ibland att jag kunde vara en "hundrasrasist" och kunde vara helt frälst på en hundras, men icke. Jag har i alla fall kommit fram till att det blir fler Kooikrar, när jag ska ha en vinthund till blir det Magyar men vatusan jag vill ha en brukshund också.BAH! Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha för hund i framtiden! Hur kan det vara så svårt att välja ras?! Ena dagen bestämmer jag mig för att det blir en schäfer, andra dagen faller jag tillbaka till aussien och tredje dagen ska jag ha en beauceron. Och alla andra dagar hittar jag nya, intressanta raser.
Hur bestämmer man sig? Det kommer nog aldrig bli någon valp för min del. Jag kommer förmodligen fortsätta dra på mig omplaceringar, för att jag inte kan bestämma mig och så står det plötsligt en hund där som säger Älska mig!
Jag blir tokig
Så elak man känner sig när man klipper pälsen mellan trampdynorna på en helt förskräckligt kittlig Bobber Han blev lite förnärmad och ville gå ut en tag, så nu ligger han på gräsmattan och tittar argt på mig
Nu bad du ju inte om tips, men jag kan inte låta bliIgår var första träningen som inte riktigt fungerade med Floyd.
Han är ju galen i godis och vi har haft lite problem med missförstånd senaste gångerna. Jag har inte riktigt fått honom att fatta det här med att han får belöning för att han håller dummien, inte för att han spottar ut den. Igår blev det väldigt tydligt, och han började spotta ut dummien typ 5m innan han kom fram till mig, vilket han inte gjort tidigare
Provade lite omvänt lockande, men även där missförstod vi varandra och för varje godis han fick så spottade han ut dummien fortare i stället för att hålla i.
Fick sätta mig en stund mitt på åkern och tänka Började om, tog bort allt godis och provade med tennisboll (som han älskar) vilket inte var några problem att hålla kvar alls. Han lämnar över den om jag ber honom, men kunde lätt både följa med och gå och sitta med den i munnen utan att släppa.
Gjorde sedan som man verkligen inte "ska" göra och lekte med honom med dummien för att försöka höja upp värdet på den. Han svarade väldigt snabbt på det och jag satt ner och bara berömdeberömdeberömde när han sprang runt med den i munnen utan att släppa och var noga med att han fick lämna av den när han var typ på mig, dvs stod med tassarna i mitt knä och dummien i mitt ansikte. Testade att skicka honom på en dummie sedan och fick då en fin leverans i handen igen
Men jag måste nog fokusera på att bygga mer värde i dummiesarna nu och sluta belöna med godis eftersom han lägger allt fokus på de där trista torrfoderbitarna... Han älskar ju att hämta allt som finns, så jag får nog börja bygga upp belöningarna så i stället och bara berömma med rösten och kel.
Måste även komma ihåg att han bara är 7 månader
Han är en sådan kontrast mot mina andra hundar
I morgon ska vi åka på vår första riktiga retrieverträning för instruktör Ska bli så kul!
Nu bad du ju inte om tips, men jag kan inte låta bli
Jag hade kört handtarget med avlämningen. Har du inte handtarget så kör in utan dummie, sen tränar du avlämning inomhus och sätter fram handflatan när han kommer (klicker tycker jag är skitbra i detta läget). Får du inte dummien i handflatan står du bara kvar tills du får det, kanske backar.
Så behöver du inte strunta i godiset, men "kräver" mer tanke av honom.
Det är exakt så Tage gör också! Hämtar leksaken, kommer glatt mot mig, släpper leksaken några meter ifrån mig och fortsätter sen glatt fram till mig och väntar på beröm Har han väl släppt den är den inte intressant alls, så går inte att vänta ut honom heller för han tar den inte igen om jag inte kastar iväg den. Bad ju om tips för ett tag sen på buke och du tipsade om handtarget då vet jag. Har inte tagit tag i den träningen riktigt, för vår del är det ju inget viktigt att kunna liksom. Handtarget kan han rätt så bra men har inte inte fått till det tillsammans med leksak. Men du får gärna uppdatera här om hur du tränar och hur det går, du är mycket duktigare på att träna hund än mig så hade varit kul att läsa om hur du löser detMen förra gången vi tränade så började han släppa tidigt, och igår så släppte han ju alldeles för tidigt då. Det är tydligt kopplat till godiset.
Kommer han inte in med dummien direkt, så är han inte så intresserad av den sedan. Den har liksom inget värde i sig själv längre, och därför tror jag att det är i den änden jag behöver börja.
När jag försökt "vänta ut" honom när han släppt för tidigt så leder det inte till att han självmant går och hämtar dummien igen, utan då börjar han försöka med vacker tass eller något annat trick för att få godiset, alternativt att han börjar söka runt om mig som om jag gömt något. Jag behöver typ påminna honom om att det är dummien jag syftar på, för honom är den redan avverkad och färdig - han har ju hämtat den. Typ så
Det är exakt så Tage gör också! Hämtar leksaken, kommer glatt mot mig, släpper leksaken några meter ifrån mig och fortsätter sen glatt fram till mig och väntar på beröm Har han väl släppt den är den inte intressant alls, så går inte att vänta ut honom heller för han tar den inte igen om jag inte kastar iväg den. Bad ju om tips för ett tag sen på buke och du tipsade om handtarget då vet jag. Har inte tagit tag i den träningen riktigt, för vår del är det ju inget viktigt att kunna liksom. Handtarget kan han rätt så bra men har inte inte fått till det tillsammans med leksak. Men du får gärna uppdatera här om hur du tränar och hur det går, du är mycket duktigare på att träna hund än mig så hade varit kul att läsa om hur du löser det