Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär, nu har jag betalat till ännu en tävling! Det har ändrats nu, så att det istället för lottning är "först till kvarn" och anmälan stänger när det kommit upp i maxantal, så det gäller att anmäla snabbt... Ner till Skåne i påskhelgen, uppåt i landet 2-3 veckor senare (eller något sådant).. Allt bara i hopp om att få vara med och åka ännu längre till tävling :cautious: (satsar på EM-kval)

Det känns lite galet det här, men nu har jag hunnit landa i allt från helgen som var och gjort en noggrann planering för hundarnas träning fram t.o.m. nästa tävling.

Systrarna och Mamma Mu har fått spårat. Skägget fick vara hemma och hålla sjuka lillhusse sällskap.
I dag fick vi besked om att Lilla S urna fanns att hämta hos veterinären. Vi fick också besked att försäkringsbolaget ansåg hennes skada som just skada och inte arv samt att de betalade ut livvärdet. En liten tröst i hela soppan då vi nu kan köpa in en vuxen, friröntgad tik och iaf inte förlorar ett års avel och tävlingsmöjligheter också. Men det känns märkligt....

Pysslingen har bestämt att urhundar av vinthundstyp består av spring och skallben :arghh: Kul (både för mig och övriga) att träna agility med en hund som drar som en avlöning VARJE gång kopplet tas av :meh:

Och jag vet inte hur vi ska träna - det finns inget så gott som att springa. Det kan regna köttbullar och oxfilé och halvruttna råttkadaver...

Vi överlevde gårdagen :D
Det gick bra, Floyd fick en massa beröm :love: Jag fick också lite beröm, så det var ju kul :D Hon tyckte att jag hade gjort ett bra grundjobb med honom och att han är långt framme för sin ålder, utan att ha "fallit isär". Vi började med att göra en memory för att hon skulle se hur han betedde sig där, vilket han löste fint.
Efter det gjorde vi halva klockan, dvs att jag platsade honom och ställde ut med tre dummies: en kl 9, en kl 12 och en kl 15. Det är egentligen en lite för svår övning för honom i dagsläget, men hon ville se hur han sorterade. Jag skickade honom på den kl 9 och han gick jättefint rakt ut typ 5 meter innan han vinklade 90 grader och tog den kl 12 :angel: :laugh: Resten hämtade han i rätt ordning, dvs dit jag pekade.
Sedan gjorde vi en rutan-variant, där vi gjorde en mini-markering i hörn nr 1, gick fot till hörn nr 2, skickade på dummien i hörn nr 1, när han lämnat av gjorde vi en ny minimarkering i hörn nr 2, gick fot till hörn nr 3, osv tills vi kommit hela varvet runt. När vi hade gjort klart den började han bli lite trött i skallen, så då tog vi en paus och gick igenom läxorna jag ska göra till nästa gång.
När vi pausat lite så ville hon se hur han betedde sig med apportkastaren. Vi sköt iväg ett par tennisbollar som han fick hämta, vilket han också löste fint :)

Läxa till nästa gång är att köra hela rutan, dvs gå med honom runt och lägga ut en dummie i varje hörn, sedan först stå i hörn nr 1 och skicka på nr 2 och nr 4, sedan ställa sig i hörn 2 eller 4 och skicka på dummiesarna i hörn nr 1 och 3.
När han fixar det så ska jag göra liknande, dvs fortfarande gå ut rutan med honom, men försöka lägga ut dummiesarna "dolt" så att han inte markerar dem utan bara har spåret att gå på som hjälp.
Sedan ska vi träna på klockan och nöta stoppsignal.
Vi har med andra ord fullspäckat schema till nästa träningstillfälle om två veckor :D Så himla roligt!

Jag blir så träningssugen när jag läser ditt inlägg @AraSlei fast rally då :angel:

Funderar om det kanske går att ställa ut lite skyltar på gårdsplanen om det inte är för halkigt. Skulle vara så skoj att träna lite. Tar mig ju inte iväg någonstans när jag inte får köra bil :(

igår var vovven med på P&J. jag hade planerat att hon skulle vara hemma med sambon när jag skulle iväg med medryttaren som skulle hoppa P&J på min häst. Men sambon skulle iväg och eftersom vovven varit på hans kontor hela dagen kände jag att det var taskigt att stänga inne henne ensam när det var så fint väder ute. Hon skötte sig jättebra. visst var det jättespännande med alla hundar och människor - hästar är ganska ointressanta ;) och följde mig bra överallt. gjorde bara två avstickare och hälsade på folk - men då hade de uppenbart "bjudit in henne". Det bästa är att hon kopplar av och sätter/lägger sig när jag stannar och är fokuserad på annat.

Det gick bra, Floyd fick en massa beröm :love: Jag fick också lite beröm, så det var ju kul :D Hon tyckte att jag hade gjort ett bra grundjobb med honom och att han är långt framme för sin ålder, utan att ha "fallit isär". Vi började med att göra en memory för att hon skulle se hur han betedde sig där, vilket han löste fint.
Efter det gjorde vi halva klockan, dvs att jag platsade honom och ställde ut med tre dummies: en kl 9, en kl 12 och en kl 15. Det är egentligen en lite för svår övning för honom i dagsläget, men hon ville se hur han sorterade. Jag skickade honom på den kl 9 och han gick jättefint rakt ut typ 5 meter innan han vinklade 90 grader och tog den kl 12 :angel: :laugh: Resten hämtade han i rätt ordning, dvs dit jag pekade.
Sedan gjorde vi en rutan-variant, där vi gjorde en mini-markering i hörn nr 1, gick fot till hörn nr 2, skickade på dummien i hörn nr 1, när han lämnat av gjorde vi en ny minimarkering i hörn nr 2, gick fot till hörn nr 3, osv tills vi kommit hela varvet runt. När vi hade gjort klart den började han bli lite trött i skallen, så då tog vi en paus och gick igenom läxorna jag ska göra till nästa gång.
När vi pausat lite så ville hon se hur han betedde sig med apportkastaren. Vi sköt iväg ett par tennisbollar som han fick hämta, vilket han också löste fint :)

Läxa till nästa gång är att köra hela rutan, dvs gå med honom runt och lägga ut en dummie i varje hörn, sedan först stå i hörn nr 1 och skicka på nr 2 och nr 4, sedan ställa sig i hörn 2 eller 4 och skicka på dummiesarna i hörn nr 1 och 3.
När han fixar det så ska jag göra liknande, dvs fortfarande gå ut rutan med honom, men försöka lägga ut dummiesarna "dolt" så att han inte markerar dem utan bara har spåret att gå på som hjälp.
Vi har med andra ord fullspäckat schema till nästa träningstillfälle om två veckor :D Så himla roligt!
Låter kul!
Hur funkar memoryt?

Åh vad roligt det låter! Hur stor gjorde ni rutan? Det låter som en övning som skulle passa för Doris.

Lite småångest, för nu har jag bokat tid för att ge Mini en P-spruta :nailbiting:
Jag är absolut inte för kastrering och har endast låtit en tik tidigare bli kastrerad och det var en tik som efter sin första valpkull blev galet skendräktig efter varje löp. Så pass att hon fick så enorma mängder mjölk att hon fick mjölkstockning och 40 graders feber varje gång och hon tålde inte Galastop. På henne var det det bästa jag gjort.

Vad gäller Mini så är hon inte aktuell för avel och hon har väldigt långa löp (minst 4,5 vecka) och hon ställer till lite trubbel hemma när det finns valpar, så detta är något jag funderat på i 1,5 år nu.
Hon går igång och blir lätt skendräktig två månader efter löp, men beter sig "illa" när det finns valpar hemma och främst utanför valphagen (när valpar är stora nog att flytta ut i köket i avgränsat område). Hon vill in till valparna (vilket är big nono), samtidigt som hon inte kan bete sig vilket gör att hon fått en del åthutningar. Hon stressar helt enkelt när det finns valpar och hon är själv kluven då i vad hon verkar känna och tycka för hon är inte en hund som alltid är så snäll mot valpar.
Med dessutom en unghane i huset så känns lååånga löp heller inte speciellt lockande :cautious: Just nu efter vinterns två bogledsoperationer gör att min plånbok skriker nej nej till en kirurgisk kastrering, men ska jag göra något så bör det ske inom det snaraste så det får bli en P-spruta nu och kirurgisk kastrering senare i år :)

Min värsta farhåga är bara om hon smäller till och blir ännu mer lättfödd/tjockare - för hon är redan småfet och gräsligt svår att få ner i vikt, men jag får väl sätta henne på sallad i så fall :meh: Jag tror hon kommer må bättre av detta och mindre svajig i humöret :) Så nästa vecka ska hon få besöka Bengt Röken och hon kommer svära ve och förbannelse över att få träffa en veterinär som sätter en nål i henne igen :rage:

Låter kul!
Hur funkar memoryt?

Ja, det var superkul! Floyd älskade B, han ville typ inte åka därifrån. Hon hade ju fickorna fulla med massa kul grejer :D
En memory kan nog egentligen se ut hur som helst, syftet är att träna minnet hos hunden :) Hos lite äldre hundar kan det vara att man droppar en tennisboll (tydligt, så hunden ser den och kan memorera den), sedan fortsätter man promenaden ett par-tre hundra meter och sedan skickar man hunden att hämta bollen.
Floyd gör ju inte så avancerade ännu, utan vi gick fot typ 50m, slängde iväg en dummie, vände och gick fot tillbaka och sedan skickade vi från utgångsplatsen :)
Jag fattade det som att vi gjorde det mest för att se hur väl han kunde hålla ihop minnesbilden efter att ha fått en ny uppgift (gå fot) efter att vi droppat den och hur han greppade och lämnade av.

Åh vad roligt det låter! Hur stor gjorde ni rutan? Det låter som en övning som skulle passa för Doris.

Det var superkul!
Vi gjorde den typ 40x40 kanske? Jag tyckte det kändes stort, men B menade på att om man gör den mindre blir det ofta svårare, eftersom hundarna lättare både ser och får vittring av de andra dummiesarna då :)

En memory kan nog egentligen se ut hur som helst, syftet är att träna minnet hos hunden :) Hos lite äldre hundar kan det vara att man droppar en tennisboll (tydligt, så hunden ser den och kan memorera den), sedan fortsätter man promenaden ett par-tre hundra meter och sedan skickar man hunden att hämta bollen.
Jag brukar lägga en memory i början av kortare promenader och sen skicka Svansson när vi kommer tillbaka - han älskar det och löser det galant! Så det går ju att göra varianter och utveckla beroende på :)

Jsg säger även "kvack" ibland på promenaderna, droppar någonstans (dock inte så tydligt vart men jag har ju uppmärksamheten iom kvacket") och sen skickar. Men då blir det ju mer nosarbete i kombination med minne eftersom det inte är tydligt vart exakt vante/dummy/gosedjur/boll hamnade :) @lady_vip

Jag brukar lägga en memory i början av kortare promenader och sen skicka Svansson när vi kommer tillbaka - han älskar det och löser det galant! Så det går ju att göra varianter och utveckla beroende på :)

Jsg säger även "kvack" ibland på promenaderna, droppar någonstans (dock inte så tydligt vart men jag har ju uppmärksamheten iom kvacket") och sen skickar. Men då blir det ju mer nosarbete i kombination med minne eftersom det inte är tydligt vart exakt vante/dummy/gosedjur/boll hamnade :) @lady_vip

Precis, det går att variera i oändlighet :)
Memorys kan ju se ut typ hur som helst, det är väl mer ett samlingsnamn för minnesträning.
Jag har gjort lite som du också, att jag slängt in en tennisboll i ett buskage typ, i början av promenaden, som jag sedan skickar som ett närsök när vi har gått klart. Dels för att avdramatisera markeringar (eftersom han går igång rätt hårt på dem) och dels för att han med hjälp av minnet ska ha lättare att lösa närsöksuppgiften.

Nu blir jag också supernyfiken på vem B är, även om jag har dålig koll på labbefolk än så länge. Rutan ska jag testa!

Går en apporteringskurs just nu och jösses vad man måste tänka hela tiden, T är drygt 2år nu och hitills så har jag mest kastat lite hit och dit.
Nu får jag skäll om jag inte har en tanke med vart dummien ligger :o

Nu blir jag också supernyfiken på vem B är, även om jag har dålig koll på labbefolk än så länge. Rutan ska jag testa!

Går en apporteringskurs just nu och jösses vad man måste tänka hela tiden, T är drygt 2år nu och hitills så har jag mest kastat lite hit och dit.
Nu får jag skäll om jag inte har en tanke med vart dummien ligger :o

Jag skickar ett PM, du vet säkert - dom har spaniel också :)

Ja, det är så galet mycket att hålla ordning på! Framförallt på jakterna, att hålla ordning på hur många och var alla fåglar landar. Är helt slut efter en sån jakt :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 111
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat