Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gripa blev 5 månader igår och eftersom att jag var ledig så passade vi på att ta bussen in till Florens. Första bussturen och det gick super. Passade även på att träna lite grann och det gick också bra! Hon som annars bara strosar runt på landet. Älskar denna lilla tokhunden :love:

Grattis!
ina_dance5.gif

Jag skickar ett PM, du vet säkert - dom har spaniel också :)

Ja, det är så galet mycket att hålla ordning på! Framförallt på jakterna, att hålla ordning på hur många och var alla fåglar landar. Är helt slut efter en sån jakt :laugh:

Jag gissade rätt! Hon verkar tuff men bra :up:

Förstår det, jag gillar de små jakter jag varit på, jag följer hunden, skyttarna följer mig och det faller en i taget :D

Jag gissade rätt! Hon verkar tuff men bra :up:

Förstår det, jag gillar de små jakter jag varit på, jag följer hunden, skyttarna följer mig och det faller en i taget :D

Ja, hon kan nog vara rätt sträng, särskilt om man inte lyssnar på henne :p Men jag tycker hon var väldigt bra, det lilla vi tränade igår!
Jag har köpt ett klippkort på 8 timmar, men eftersom Floyd inte orkar mer än en halvtimme så föreslog hon att vi delar upp de första två timmarna på fyra tillfällen i stället. Det är himla schysst tycker jag och verkligen inte en självklarhet :up:

Helt klart en fördel med spaniel :D

Ja, det var superkul! Floyd älskade B, han ville typ inte åka därifrån. Hon hade ju fickorna fulla med massa kul grejer :D
En memory kan nog egentligen se ut hur som helst, syftet är att träna minnet hos hunden :) Hos lite äldre hundar kan det vara att man droppar en tennisboll (tydligt, så hunden ser den och kan memorera den), sedan fortsätter man promenaden ett par-tre hundra meter och sedan skickar man hunden att hämta bollen.
Floyd gör ju inte så avancerade ännu, utan vi gick fot typ 50m, slängde iväg en dummie, vände och gick fot tillbaka och sedan skickade vi från utgångsplatsen :)
Jag fattade det som att vi gjorde det mest för att se hur väl han kunde hålla ihop minnesbilden efter att ha fått en ny uppgift (gå fot) efter att vi droppat den och hur han greppade och lämnade av.
Aha, sånt gör vi ju! Hade ingen aning om att det kallas för memory.

Blev besviken, såg framför mig hur han lyfte på brickor och parade ihop;) :D

Aha, sånt gör vi ju! Hade ingen aning om att det kallas för memory.

Blev besviken, såg framför mig hur han lyfte på brickor och parade ihop;) :D

Då vet du det nu :D läste en artikel om vikten av just minnesträning hos apportörerna och hur sällan man faktiskt tränar det, så jag ska försöka vara noga med att fortsätta och göra mer utmanande memorys allt eftersom.

Hahaha, det hade varit något :D

Då vet du det nu :D läste en artikel om vikten av just minnesträning hos apportörerna och hur sällan man faktiskt tränar det, så jag ska försöka vara noga med att fortsätta och göra mer utmanande memorys allt eftersom.

Hahaha, det hade varit något :D
Det är ju verkligen viktigt. Jag tycker mig ha sett stor skillnad på mina hundar och tex labbar när vi varit på kurs, labbarna har redan från början bättre minne än vad mina har. Jag får vara nöjd om mina kan 2-3 markeringar, med mycket träning, men retriverna är fenomenala!

Det är ju verkligen viktigt. Jag tycker mig ha sett stor skillnad på mina hundar och tex labbar när vi varit på kurs, labbarna har redan från början bättre minne än vad mina har. Jag får vara nöjd om mina kan 2-3 markeringar, med mycket träning, men retriverna är fenomenala!

Ja, det gör stor skillnad om de har bra minne!

Det är enorm skillnad på Wachtlarna och Floyd också, Ladda kan ta ett par-tre men Floyd minns lätt tre. Typ utan träning :p

Träning med Hund igår, som skötte sig väldigt fint med tanke på att vi var inne i klubbhuset med flera andra hundar samtidigt. Skällde lite på en Malle (den började!) men annars fanns det faktiskt fokus. Har börjat tränat ingångar nu, vilket Hund verkar förstå hyfsat. Vår tränare tyckte det var dags att lägga upp ribban och att jag ska börja röra mig tävlingsmässigt! Så blev ingång med omvänt lockande i sätta det och jag fick träna på att står rakt och titta framåt under tiden. Tror jag tyckte det var svårare än Hund. :D
Men imorgon blir det påsklov och på lördag hämtar jag upp Hund för en veckas kollo! Målet för veckan är att få till ingångar med kommando, börja klossträna och kanske komma vidare till början på att hålla position i rörelse.

Träning med Hund igår, som skötte sig väldigt fint med tanke på att vi var inne i klubbhuset med flera andra hundar samtidigt. Skällde lite på en Malle (den började!) men annars fanns det faktiskt fokus. Har börjat tränat ingångar nu, vilket Hund verkar förstå hyfsat. Vår tränare tyckte det var dags att lägga upp ribban och att jag ska börja röra mig tävlingsmässigt! Så blev ingång med omvänt lockande i sätta det och jag fick träna på att står rakt och titta framåt under tiden. Tror jag tyckte det var svårare än Hund. :D
Men imorgon blir det påsklov och på lördag hämtar jag upp Hund för en veckas kollo! Målet för veckan är att få till ingångar med kommando, börja klossträna och kanske komma vidare till början på att hålla position i rörelse.

Vad säger Hunds ägare nu när hunden får jobba lite? Märker ägaren någon skilnad på hunden?

Ibland är jag så blond så jag borde ha en smäll i pannan.
5 fralla pojkar,från 3 olika kullar,skilljer 5 dagar mellan äldst o yngst, jag kastar in 1 grisöra,gissa hur många sek det tog innan resursförsvaret slog till???
Så det var bara o gå in o huta åt marodören och sen dela ut resterande 4 öron.
2 min senare var jag inne o delade upp dom i 2 olika hundgårdar :banghead::banghead:

ahhh måste sluta läsa rastips-trådar på FB :banghead::banghead::banghead: Blir tokig på alla idiotiska förslag och det bara rycker i fingrarna att skriva "NEJ inte aussie, rottis, howawart eller vilken ras det nu är som föreslås till en person som typ söker en aktiv sällskapshund! :rage:
Bästa kommentaren - "jamen personen har ju får, hunden [föreslagit rottis] kan ju alltid valla fåren. Det ligger ju i generna mer än spår och sök." :banghead:

@Migo Varför har du inte rottis? Ligger tydligen i deras gener att valla får :angel:

Ska hålla kurs ikväll och är så trött så ögonen går i kors. Får inta tre snabba koppar kaffe i klubbstugan känner jag, ger inte så bra intryck att konstant gäspa vid första kurstillfället... :meh:

ahhh måste sluta läsa rastips-trådar på FB :banghead::banghead::banghead: Blir tokig på alla idiotiska förslag och det bara rycker i fingrarna att skriva "NEJ inte aussie, rottis, howawart eller vilken ras det nu är som föreslås till en person som typ söker en aktiv sällskapshund! :rage:
Bästa kommentaren - "jamen personen har ju får, hunden [föreslagit rottis] kan ju alltid valla fåren. Det ligger ju i generna mer än spår och sök." :banghead:

@Migo Varför har du inte rottis? Ligger tydligen i deras gener att valla får :angel:
För att jag är en insnöad rasist som inte förstår att uppskatta "andra raser som vallar med andra tekniker". Så klart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 111
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat