ungponny eller lite äldre? (kat.D)

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare jessicajosefsson
  • Startdatum Startdatum
J

jessicajosefsson

Hej!
nu letar ja ny Ponny, en D-ponny!
och ska kolla på en unghäst som är 3 år, spännande faktiskt! eftersom med en unghäst kan man ju göra den lite "som man vill" elr ni fattar..
men ja kan ju inte hoppträna m.m. eftersom ja är mycket intresserad av hoppning.. men iaf.. tycker ni att ja ska kanske sattsa på en unghäst? eller en lite äldre dponny som har tävlat m.m max 16 år typ. som man kan komma ut på lite tävlingar och träna i hoppning OCH dressyr.?.
men jag vet inte hur ja ska göra.. såklart är det svårt att säga innan man provridit nån eller träffat och sett hur den är!
men ja vill ha lite råd/tips.. hur ska ja göra nu?
har haft lite otur med mina hästar.. nu så vill ha en ja kan ha så länge som möjligt!! :)
Tacksam för svar!!
Kram

Sv: ungponny eller lite äldre? (kat.D)

Sitter i samma sits. Undrar även om jag ska ha en D-ponny eller storhäst.
Haft 2 ungponnysar på foder tidigare och hjälpt till att ridit in en shettis.

Hej!

Det du behöver tänka på när det kommer till en ungponny är att denna fortfarande växer, man kan inte rida på den varje dag och den måste få vila och ha tid att växa ikapp sin kropp. De är ofta inte mentalt redo för stora uppgifter utan lite "lulla i skogen" är alldelles utmärkt. Dessutom är en 3åring inte mycket mer än inriden/riden alla gångarter och kan svänga, ska inte vara heller.

Vet att det var en dressyrryttare som en gång i tiden sa om ridning av unghästar:
3 år - 30 minuter - 3 gånger i veckan
4 år - 40 minuter - 4 gånger i veckan
5 år - 50 minuter - 5 gånger i veckan
Osv. men att alla ska ha 1 vilodag.

Fördelen med en ungponny är att man precis som du säger kan forma den till vad man vill, om man har ett bra öga för att se vilken häst som passar ens ändamål (exteriör osv. - för hållbarheten).man växer tillsammans.

När jag letade ponny letade jag efter en färdigutbildad ponny ca 13-18år, jag var då 16 och hade "bara" 2 år kvar på ponnyåldern och om jag skulle få för mig att tävla så hade jag en utbildad häst som iproncip var startklar, skulle bara komma ihop oss lite först. Har faktiskt aldrig varit ett stort fan av unghästar, då jag inte vill att något ska bli fel i inridningen/utbildningen och lämnar gladeligen över detta till en erfaren duktig/duktigare ryttare än mig.

Det handlar mycket om personkemi, att man trivs med varann är det viktigaste.

:) /DS

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag tycker man ska gå efter det så mycket man kan men som dom 2 jag hade, båda 4 år.
Ena var man tvungen att rida trött i huvudet 5 dagar/veckan annars gick det inte o sitta på henne. Den andra fick man Kanske skritta 1-2 dagar och rida lugnare resten. Jag tycker inte det är lika kul att rida äldre hästar men samtidigt kan man ju inte rida unghästar lika mycket.

okej!, ja tack för svar och mkt info.. jag har iaf tänkt att åka och kolla på den innan jag bestämmer mej! :)

okeej, nja jag ska iaf hålla mej till dponny.. men frågan är.. tror 3åringen var 143 cm eller något.. kommer den stanna som Dponny tror du? eller kommer det bli en liten storhäst?

Det beror på ras, stam, om den är högre bak osv. Men jag tror inte den kommer växa över om det inte är så att den är 5 cm högre bak vilket låter rätt otroligt i mina öron.

Hej!

Jag tycker du utelämnar ganska mycker viktig information som tex:
*Hur mycket häst/ridvana har du?
*Hur mycket unghästrid/vana har du?
*Vad vill du använda din ponny till? (Vill du ut och tävla nu och direkt eller vill du hellre ha en kompis att tävla med om några år?).
*Hur mycket kunnigt folk har du omkring dej- som kan hjälpa vid eventuella problem?
*Vem kommer betala för ponnyn, hur mycket pengar är den personen villig att lägga på ponnyn?

Som du själv säjer är det jätteskoj att ha unghäst och få forma själv- men- det tar lång tid innan man kan rida en treåring i tävling, det tar ännu längre tid om man själv inte är van vid unghästar och unghästridning och ännu ännu längre tid om man inte har kunnigt folk omkring sej. Gör man fel med en unghäst tar det också längre tid för den att lära om till rätt sätt.

En äldre häst kan redan saker, man kan fortare ta sej ut på riktiga träningar/tävlingar och även en äldre häst anpassar sej till nya människor och formas av dom som hanterar den (jag har sett 18-åringar som ändrat sej både rid och beteendemässigt på bara några månader hos nya människor). En äldre häst vet också oftast vad det är du försöker göra och du kan lättare lära av den- utvecklingen går fortare framåt.

Jag hade inte köpt en 3-åring idag om jag ville ut och tävla. Ville jag däremot ha en kompis att ta det lugnt med och inte stressa så kanske.. Fast troligtvis inte, jag är alldeles för rastlös för att vänta..

/Lavinia

som ovanstådende har skrivit kan även äldre hästar anpassa sig och förändras. Vi har själva "förändrat" en aggresiv hingst med dåliga betenden och med stor rädsla för vatten och klättring på 16 år. Idag, ett år senare är han världens goaste häst i hantering som med glädje galopperar i meterdjupt vatten och klättrar i skogen. Så allting är möjligt ;)

Jag skulle aldrig köpa en 3årig d-ponny. Dels för att jag är på mina sista ponnyår och dessutom vill tävla, dels för att jag är rädd för att något ska gå fel "från början" eftersom det är svårt att lära om en häst under inridningens gång... Andra säger att jag säkert skulle kunna rida in våra nordsvenska unghästar själv men jag vill helt enkelt inte att något ska bli fel pga min ovana vid inridningar.

Hur gammal är du och vad vill du ha hästen till? Vill du ut och tävla skulle jag rekommendera en häst som är minst 5-6 år och är ridbar i alla gångarter samt hoppad ca 80 cm. Ca LB dressyr. Det brukar vara tillräckligt mycket att jobba med, om man ska kolla på de unghästar och tjejer jag sett hittills. Lycka till i hästletandet :)

Vet att det var en dressyrryttare som en gång i tiden sa om ridning av unghästar:

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på att rida så många dagar i veckan som hästen är i år.. det funkar inte riktigt i praktiken.
Jag red in min häst när han var 3½år, vi tränade då 5/dagar i veckan men tränade då endast ca 5-10min. Vi tränade ofta men väldigt korta stunder.
Sen tycker jag att 50min på en 5åring 5dagar i veckan är för mycket.. Jag tränade en 5åring under några månader och red då ca 20min 4dagar i veckan. -det var lagom för honom.
Tiden och antal dagar i veckan tycker jag att man ska lägga upp så att det passar hästen

okeej, nja jag ska iaf hålla mej till dponny.. men frågan är.. tror 3åringen var 143 cm eller något.. kommer den stanna som Dponny tror du? eller kommer det bli en liten storhäst?

Som någon ovan sagt beror det mycket på ras och hur den har växt fram tills nu. Men troligtvis kommert den att växa några centimeter till, och kanske bli en maxad. riasken finns ju alltid att de växer över, men det är en chansning man får ta :)

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på att rida så många dagar i veckan som hästen är i år..

Absolut inte, och det var inte det heller jag ville ha fram med inlägget. Det beror helt hur hästen är riden innan, och hur den har sina växtperioder. Ska väl tilläggas att jag tror detta handlade om hästar som matchades inför årgångschampionaten, är dock osäker på den punkten.

:) /DS

okeej! tack för svar!

jag har mycket hästvana + många häst vana bekanta /föreldrar m.m
men har tänkt egenom mycket och det lutar nog mot en lite äldre ändå.. dock inte en gammal som det inte händer något med elr så.. jag vill kunna komma ut på någon tävling då och då. och åka till kompisar och rida.. och det är klart.. med en unghäst kan man ju inte göra sånt och gör man något fel så sitter det ju i som du säger och tar en längre tid och ändra på.

ja va kul att höra! men det lutar nog ändå åt en lite äldre.. har hittat en 17 åring, valack som är hur pigg som helst! :)

okej, jo jag har tänkt så oxå att ja kanske inte vill att något ska bli fel, och den enda hästen jag har ridit in är en shettis hingst som va 10 år ,.. och ja kanske inte har den kunskapen att verkligen få den dröm häst jag vill ha.. jag vill komma ut och tävla ibland, åka runt till tex ridhus.. mysiga ridturer i skogen.. m.m. :)

skulle bara säga att det blev en 17 årig valack :) skimmel! en liten "piggelin" :p
otroligt fiiin är han!! :D
37529_414718572019_841202019_4379014_4692222_n.jpg

37529_414718582019_841202019_4379016_4069702_n.jpg

Grattis! Vad kul :) Han ser jättetrevlig ut! Hoppas ni får det jättebra tillsammans!

tack! ja .. när vi provred han så va han jätte trevlig och gjorde absolut ingenting! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 712
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 005
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar