Unghästridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Unghästridning?

Jag reagerade på det han gör vid 1:10, Det ser ju helt galet ut, han flyttar ju bara ut rumpan och
kallar det för öppna. Varför flytta bakdelen i en öppna?
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästridning?

Jag kallar också den övningen för "shoulder in", den syftar till att hjälpa hästen att "lyfta" bogen samtidigt som den aktiverar rumpan. Ofta när man tar in hästen på en volt så "tappar" den bogen, blir framtung, då ber man hästen flytta ur bogen, samtidigt som den går framåt på böjt spår och korsar bak, då får man den effekten att hästen vinklar sitt bäcken och kommer bort från bogen...

Men det var egentligen inte det diskussionen handlade om, utan om den "cirkelrörelse" han gör med handen/tygeln och vad den har för syfte...i övrigt har jag egentligen ingen kunskap alls om hans träningsupplägg..:)
 
Sv: Unghästridning?

Möjligt! Mindes en hon gjorde med båda händerna mest.

Oavsett tycker inte jag det är manövrar för den unga och oskolade hästen. Massor med andra byggstenar ska till innan det blir aktuellt.

En ung häst ska få lära sig gå fram, start, stop, backa o svänga och göras trygg i tidningen utan press och tvång av tygel. Det ger ingen positiv känsla kring ridningen. Den kan inte fly framåt IOM strukits tempo och steglängd och den har konstant press av en järnbit i sin mun. Den förstår inte vad det betyder. En stadig häst testar lite lugna saker för att undkomma smärtan i munnen. En känslig kan mycket väl utveckla stegringsproblematik.
 
Sv: Unghästridning?

Observera att TS vill veta hur man tränar en unghäst på AR-vis.
De filmer du länkar till är utmärkta exempel på hur man gör traditionellt, men får nog anses som lite OT i den här tråden.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Fast TS var ju intresserad av det här: "Jag såg nämligen en video på en unghäst igår. I beskrivningen står det att den utbildas enligt dom klassiska principerna (vilket jag trodde att jag gjorde : P) så nu undrar jag om det är fler som kan berätta hur dom gör och kanske förklara syftet med det?"

Klimke är väl ett alldeles utmärkt exempel på hur man utbildar hästar efter klassiska principer, kan jag tycka.
 
Sv: Unghästridning?

Fast det var ju inte frågan om ständigt tryck, utan snabb eftergift så fort hästen ger efter, eller minns jag så fel? Tvång hur tänker du då? Om jag vill att hästen ska ge efter för tryck (från tygeln eller whatever) så väntar jag tills den gör det, om det så tar hela ridbanan runt första gången. Det är bara ett annat sätt att tänka, tvång blir det först när hästen inte har något val alls, och valet för hästen som jag ser det är att ge efter...låta den försöka hitta det själv....

Sen när du stoppar hästen, drar du inte i tygeln då? Det gör ju dom flesta, själv använder jag en tygel, ungefär som PK fast inte lika mycket uppåt och aldrig med bett på en ung häst.

Nån gång måste man ju lära in signalen, ju tidigare desto bättre, så tänker i alla fall jag.
 
Sv: Unghästridning?

Prova att göra en eller flera upprepade små signaler o se....

att peta till den för att just inte få MOTTRYCK.

Det där som du menar ger oxå en häst som går emot skänkeln- blir helt okänslig för små signaler.

när man gör förhållningar ska de direkt följas av eftergifter- DÅ!! ger hästen eftergift. Annars blir det traditionell dragkamp som jag trodde att man visste att man inte ska ha med häst.

Den där snabba o exkta timingen är skillnaden på en skicklig o en medioker ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästridning?

Fast jag väntar tills hästen ger sig själv eftergift, små punktvisa signaler kommer senare, när hästen förstått principen...tryck = det finns en eftergift. Om hästen är ihärdig, så kan jag "pulsera" i tygeln för att ge hästen en hint om hur den kan göra...men dom flesta hästar kommer snabbt på vad det hela går ut på alldeles av sig själva.

Jag har aldrig stött på en häst som blivit skänkeldöv eller tygeldöv på detta sätt, som alltid handlar det om timeing...och känsla.

Skickliga är dom ryttare som förstår att allt handlar om kommunikation...och att ryttaren måste lyssna på hästen och ha förmågan att "känna" och belöna minsta lilla försök från hästens sida...
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästridning?

Jag kallar också den övningen för "shoulder in", den syftar till att hjälpa hästen att "lyfta" bogen samtidigt som den aktiverar rumpan. Ofta när man tar in hästen på en volt så "tappar" den bogen, blir framtung, då ber man hästen flytta ur bogen, samtidigt som den går framåt på böjt spår och korsar bak, då får man den effekten att hästen vinklar sitt bäcken och kommer bort från bogen...

Men det var egentligen inte det diskussionen handlade om, utan om den "cirkelrörelse" han gör med handen/tygeln och vad den har för syfte...i övrigt har jag egentligen ingen kunskap alls om hans träningsupplägg..:)

kalla den inte för "shoulder in" för det ÄR "öppna" på engelska :) alltså inte samma sak som vi säger bog in... ursäkta inhoppet på termer men jag tycker det är viktigt att det blir rätt :)
 
Sv: Unghästridning?

OK, jag förstår;) Men i den värld jag rider så kallas den så, så det blir svårt att komma ifrån. Det är egentligen bara en övning för att lossa bogen och aktivera rumpan...alltså inte en "öppna" enligt något regelverk...
 
Sv: Unghästridning?

OK, jag förstår;) Men i den värld jag rider så kallas den så, så det blir svårt att komma ifrån. Det är egentligen bara en övning för att lossa bogen och aktivera rumpan...alltså inte en "öppna" enligt något regelverk...

förstår det, :) men det blir ju konstigt om samma begrepp ska betyda olika saker. Om det är så så är det nog viktigt att förtydliga från din sida att det är just det, för i större delen av världen så betyder det just öppna och inget annat.

Lite nyfiken, hur benämner du öppna på engelska?
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästridning?

förstår det, :) men det blir ju konstigt om samma begrepp ska betyda olika saker. Om det är så så är det nog viktigt att förtydliga från din sida att det är just det, för i större delen av världen så betyder det just öppna och inget annat.

Lite nyfiken, hur benämner du öppna på engelska?

Inte alls:D ..den finns inte med i mitt register. Den "shoulder in" som jag utövar på en volt är i sitt utförande väldigt lik en öppna på rakt spår och eftersom jag använder denna övning för att lösgöra...inte för att utöva en precis övning...så faller den "regelrätta" öppnan bort helt som namngiven övning i sig...men jag brukar utöva den vid uteritter, på rakt spår, då kallar jag den bara för "öppna"...
 
Sv: Unghästridning?

Fast TS var ju intresserad av det här: "Jag såg nämligen en video på en unghäst igår. I beskrivningen står det att den utbildas enligt dom klassiska principerna (vilket jag trodde att jag gjorde : P) så nu undrar jag om det är fler som kan berätta hur dom gör och kanske förklara syftet med det?"

Klimke är väl ett alldeles utmärkt exempel på hur man utbildar hästar efter klassiska principer, kan jag tycka.

Fast i första inlägget skriver TS detta:
Är nyfiken på hur man utbildar unga hästar inom AR (eller vad man nu väljer att kalla det). Hur rider man det allra första?

I det du citerade skriver h*n ju att h*n själv utbildar hästar efter de klassiska principerna :p
 
Sv: Unghästridning?

TS kan säkert bäst förklara vad TS vill veta, men mitt intryck var att TS efterfrågade allmänna synpunkter på unghästridning som faller inom det stora paraplyet "klassisk", och inte bara AR.

Det som var på filmen var ju t ex varken klassiskt eller AR i mina ögon, utan bara konstigt.
 
Sv: Unghästridning?

Jag håller med dig, och jag hoppas att TS fått svar från personen som red unghästen på filmen. Det är väl bara personen ifråga som kan förklara varför h*n gjorde si eller så.

Och nu känns det lite konstigt att fortsätta diskutera filmen eftersom länken är borttagen.

Jag stänger därför tråden. Den som vill fortsätta diskutera unghästridning kan starta en egen tråd i ämnet.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 212
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 280
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp