Unghästridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Unghästridning?

Vad som sades i länken var väl mer än tydligt.
-Ta tills den ger efter! På en ej inriden häst.
var ligger fokus?
Jo att den ska "samla" sig innan den ens har kondition o ork.
 
Sv: Unghästridning?

Vad som sades i länken var väl mer än tydligt.
-Ta tills den ger efter! På en ej inriden häst.
var ligger fokus?
Jo att den ska "samla" sig innan den ens har kondition o ork.

Fast allvarligt, var får du det ifrån att det skulle handla om samling?

Det lilla jag hann titta, innan länken försvann, så uppfattade jag det som att det var inlärning av hjälperna det handlade om, och att lära hästen att ge efter för tryck, istället för att gå emot. Men jag kanske missuppfattade helt.
 
Sv: Unghästridning?

Vad som sades i länken var väl mer än tydligt.
-Ta tills den ger efter! På en ej inriden häst.
var ligger fokus?
Jo att den ska "samla" sig innan den ens har kondition o ork.

Nej jag förstår inte heller, men det betyder ju inte att det automatiskt är fel. Jag skulle vilja ställa frågor till ryttaren och gärna se ekipaget ett halvår senare.
 
Sv: Unghästridning?

Du har aldrig ngn åsikt o kan väl heller då inte ha ngn röd tråd i ridningen... om du anser att detta är OK.
 
Sv: Unghästridning?

Du har aldrig ngn åsikt o kan väl heller då inte ha ngn röd tråd i ridningen... om du anser att detta är OK.

Oj, i vanliga fall får jag höra här att jag har för mycket åsikter. ;)
Men en röd tråd i ridningen är A och O. Utan det skulle det inte gå att träna och komma framåt (för mig i alla fall)
Jag har inte sagt att detta är ok. Jag skrev mina åsikter om filmen direkt efter jag sett den. Jag har sade bland annat att filmen skapade flera frågeställningar hos mig. Skulle vilja fråga ryttaren flera saker och gärna se dem igen längre fram. Bara för att jag inte känner igen och förstår vad jag ser på filmen betyder inte det automatiskt att det måste vara fel. Det är en liten del vi såg på filmen och hur det hänger ihop med helheten i hästens utbildning vet inte jag. Jag vill vara öppen för att det säkert finns något för mig att lära även av detta. Att döma av en filmsnutt finns ingen vinning i för mig. Då låser jag mig bara och begränsar mig. Det vill jag inte. Det är ju upp till alla att göra som de vill.
 
Sv: Unghästridning?

Men man ser ju vad som pågår o att hästen inte lär sig att börja använda sina bakben där lederna böjs o motorn är på.

Titta på varenda bild o du ser att bakbenen sätts in helt raka o dessutom kort- ingen motor på. Den kommer då heller inte själv att ta i så mkt som krävs när man påbörjar lite samling.
Den är van att gå soft. Den är oxå för stel bak o blir ännu mer långsam när man behöver kvickheten för att de ska orka jobba korrekt. Då får du en häst som hittar på knep för att klara av sin ryttares önskan o börjar gå, lägga mer vikt fram osv.
Bakbenen måste böja sig vid vanligt arbete om den ska kunna göra så vid samling- eller så lättar den bak- studsar o man försöker lösa det genom att lägga på spöt på korset.
 
Sv: Unghästridning?

Men man ser ju vad som pågår o att hästen inte lär sig att börja använda sina bakben där lederna böjs o motorn är på.

Titta på varenda bild o du ser att bakbenen sätts in helt raka o dessutom kort- ingen motor på. Den kommer då heller inte själv att ta i så mkt som krävs när man påbörjar lite samling.
Den är van att gå soft. Den är oxå för stel bak o blir ännu mer långsam när man behöver kvickheten för att de ska orka jobba korrekt. Då får du en häst som hittar på knep för att klara av sin ryttares önskan o börjar gå, lägga mer vikt fram osv.
Bakbenen måste böja sig vid vanligt arbete om den ska kunna göra så vid samling- eller så lättar den bak- studsar o man försöker lösa det genom att lägga på spöt på korset.

Ja man ser ju det man ser på filmen, men vi vet inte hur ryttaren jobbar vidare med hästen. Vi vet inte tankarna och planen kring hästens utbildning. Jag säger varken att detta är bra eller dåligt. Jag känner inte igen det och jag förstår det inte. Just därför skulle det vara intressant att få ställa frågor ryttaren. Det kanske skulle bli tydligare då? Detta kanske är ett sätt att arbeta som inte alls passar mig, men kanske passar denna ryttare och denna häst bra? Det vet ju inte jag. Att prata om samling efter att ha sett denna korta filmsnutt känns väldigt avlägset. Det är långt och mycket arbete kvar innan de kan börja arbeta med samling. Den här hästen håller väl på att grundutbildas, eller har jag fattat det så fel?
 
Sv: Unghästridning?

Ja man ser ju det man ser på filmen, men vi vet inte hur ryttaren jobbar vidare med hästen. Vi vet inte tankarna och planen kring hästens utbildning. Jag säger varken att detta är bra eller dåligt. Jag känner inte igen det och jag förstår det inte. Just därför skulle det vara intressant att få ställa frågor ryttaren. Det kanske skulle bli tydligare då? Detta kanske är ett sätt att arbeta som inte alls passar mig, men kanske passar denna ryttare och denna häst bra? Det vet ju inte jag. Att prata om samling efter att ha sett denna korta filmsnutt känns väldigt avlägset. Det är långt och mycket arbete kvar innan de kan börja arbeta med samling. Den här hästen håller väl på att grundutbildas, eller har jag fattat det så fel?

Ja, så ser jag det också, det lilla jag såg så fick jag den uppfattningen att det handlade om inlärning av hjälperna (cirkelrörelse med handen/tygeln) som en förberedelse för halvhalten, inte att dom tränade på själva halvhalten i sig. Jag känner heller inte igen denna teknik, men jag kan förstå tanken bakom, om det nu är som jag uppfattade. Precis som du tänker jag att man måste veta mer innan man dömer ut helt men jag skulle inte själv använda just den tekniken. Sen kan jag hålla med svea att det inte såg särskilt trevligt ut med ett bett i munnen...om det var det hon använde...
 
Sv: Unghästridning?

Ja, så ser jag det också, det lilla jag såg så fick jag den uppfattningen att det handlade om inlärning av hjälperna (cirkelrörelse med handen/tygeln) som en förberedelse för halvhalten, inte att dom tränade på själva halvhalten i sig. Jag känner heller inte igen denna teknik, men jag kan förstå tanken bakom, om det nu är som jag uppfattade. Precis som du tänker jag att man måste veta mer innan man dömer ut helt men jag skulle inte själv använda just den tekniken. Sen kan jag hålla med svea att det inte såg särskilt trevligt ut med ett bett i munnen...om det var det hon använde...

Fast i inridningsmomentet? Först lär man ju in start och stopp,hästen måste ju bjuda framåt från bakbenen för att det ens skall vara ide´att börja lära den halvhalter. I det här fallet blir det bara handridning/ridning framifrån och bak. Tekniken är väl fransk? PK möjligtvis?
 
Sv: Unghästridning?

/.../ nu undrar jag om det är fler som kan berätta hur dom gör och kanske förklara syftet med det? (alltså vart är man om ett par månader med detta utgångsläget sas?) Jag vet ju hur jag utbildar, mål och syfte, hur gör ni här?
/.../


Det tycker även jag vore intressant! Just levad (eller trickstegring...:p), och piaff är långt ifrån både min och hästens vardag. Däremot grunderna återkommer ju hela tiden, hur man arbetar i det inledande skedet för att bygga upp unghästen - hur man fortsätter från steg ett, till steg två, steg tre, etc...för att slutligen komma till samling. Antingen vid inridning, vid omskolning, eller vanligt uppbyggande arbete för sin häst.

Nyss framgooglad träning av unghäst, klassiskt/akademiskt ekipage enligt goggle. Rids på volt:
http://www.youtube.com/watch?v=Ca2jcb0-OAo

Likaså nyss framgooglad träning av först galoppen på TR-tränad unghäst. Longeras:
http://www.youtube.com/watch?v=pff4S_C4p_A&feature=related

Annan unghäst, en som kommit något längre, på träning. Även denna hämtad från tuben idag:
http://www.youtube.com/watch?v=GcrN1EPtzdk

Det finns en massa exempel, kanske bättre än dessa? Ingen av ryttarna verkar vara direkta proffs, det är vardagsträning. Har inga uppföljande filmer. DET vore riktigt intressant - här är Brunte vid 3 år, vid 4 år, vid 5,6,7...
 
Sv: Unghästridning?

Fast som jag skrev, jag uppfattade det inte som att det var en halvhalt hon tränade på utan hon tränade/jobbade med hjälpen (cirkelrörelsen med handen/tygeln), alltså 1 ytte, pytte steg mot en halvhalt...sen har vi ju ingen aning om hur hon har ridit denna hästen innan, denna filmsnutt är ju förmodligen bara en liten, liten del av helheten,...jag utgår alltså ifrån att detta (filmen) inte var första gången hon satt på hästen.
 
Sv: Unghästridning?

Observera att TS vill veta hur man tränar en unghäst på AR-vis.
De filmer du länkar till är utmärkta exempel på hur man gör traditionellt, men får nog anses som lite OT i den här tråden.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Unghästridning?

Fast som jag skrev, jag uppfattade det inte som att det var en halvhalt hon tränade på utan hon tränade/jobbade med hjälpen (cirkelrörelsen med handen/tygeln), alltså 1 ytte, pytte steg mot en halvhalt...sen har vi ju ingen aning om hur hon har ridit denna hästen innan, denna filmsnutt är ju förmodligen bara en liten, liten del av helheten,...jag utgår alltså ifrån att detta (filmen) inte var första gången hon satt på hästen.


Mm. Fast om den är riden och tränad så en lite längre period, tycker jag nog det är ännu värre att den reagerade så negativ på tygeltagen. Den var (eller såg ut att vara) irriterad, och gick emot tydligt. Var det första gången den reds sådär har jag större förståelse för att den var spänd. Oavsett vad nu tanken var.
 
Sv: Unghästridning?

Mm. Fast om den är riden och tränad så en lite längre period, tycker jag nog det är ännu värre att den reagerade så negativ på tygeltagen. Den var (eller såg ut att vara) irriterad, och gick emot tydligt. Var det första gången den reds sådär har jag större förståelse för att den var spänd. Oavsett vad nu tanken var.

Men hur länge den är riden/tränad så det vet vi ju inte, det är ju det som är själva poängen. Sen kan det ju mycket väl vara första gången det övades på just "den" signalen...
 
Sv: Unghästridning?

Ja - alla utom den första filmen är traditionell träning.

Tänkte att de traditionella länkarna var intressanta ändå, för att jämföra. Jag googlade på academic ridning+young horses men fick inte upp så mycket. Gissar finns AR-ryttare här som har bättre koll på var man kan hitta filmsnuttar med unghästar. Bara "XX på AR-lektion" kändes inte så aktuellt.
 
Sv: Unghästridning?

Tekniken är fransk. Antingen feltolkad från barocktiden eller möjligen PK.

Halvt/helt kl iom att du redan vet hur det funkar..

PK vet jag inte hur han utbildar unghästar. Är ingen jag imponeras av och inte satt mig in i hur han gör där.
Men är det det gamla franska systemet så har iaf jag tolkat det som att det där är finlir för den skolade hästen. Alltså är den inriden och dessutom på det skolad.
Man använder det för att lossa det sista lilla på hästen som redan nått hög form genom att bakdelen sänkts. Inte genom att höja halsen separat.

En ung häst har inte styrkan att förmå lyda signalen.
Men viktigast av allt: den har inte skolats till att förstå svikt i lederna bak och böja dem. Effekten uteblir då av det där tygeltaget. För att det ska funka måste hästen vara ihopkopplad och förstå och förmå böja bak så att reflexen att göra det slås på. För mig är det att sätta hästen i skiten och skapa problembeteenden om den är känslig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 210
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 275
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp