Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad som sades i länken var väl mer än tydligt.
-Ta tills den ger efter! På en ej inriden häst.
var ligger fokus?
Jo att den ska "samla" sig innan den ens har kondition o ork.
Vad som sades i länken var väl mer än tydligt.
-Ta tills den ger efter! På en ej inriden häst.
var ligger fokus?
Jo att den ska "samla" sig innan den ens har kondition o ork.
Du har aldrig ngn åsikt o kan väl heller då inte ha ngn röd tråd i ridningen... om du anser att detta är OK.
Men man ser ju vad som pågår o att hästen inte lär sig att börja använda sina bakben där lederna böjs o motorn är på.
Titta på varenda bild o du ser att bakbenen sätts in helt raka o dessutom kort- ingen motor på. Den kommer då heller inte själv att ta i så mkt som krävs när man påbörjar lite samling.
Den är van att gå soft. Den är oxå för stel bak o blir ännu mer långsam när man behöver kvickheten för att de ska orka jobba korrekt. Då får du en häst som hittar på knep för att klara av sin ryttares önskan o börjar gå, lägga mer vikt fram osv.
Bakbenen måste böja sig vid vanligt arbete om den ska kunna göra så vid samling- eller så lättar den bak- studsar o man försöker lösa det genom att lägga på spöt på korset.
Ja man ser ju det man ser på filmen, men vi vet inte hur ryttaren jobbar vidare med hästen. Vi vet inte tankarna och planen kring hästens utbildning. Jag säger varken att detta är bra eller dåligt. Jag känner inte igen det och jag förstår det inte. Just därför skulle det vara intressant att få ställa frågor ryttaren. Det kanske skulle bli tydligare då? Detta kanske är ett sätt att arbeta som inte alls passar mig, men kanske passar denna ryttare och denna häst bra? Det vet ju inte jag. Att prata om samling efter att ha sett denna korta filmsnutt känns väldigt avlägset. Det är långt och mycket arbete kvar innan de kan börja arbeta med samling. Den här hästen håller väl på att grundutbildas, eller har jag fattat det så fel?
Ja, så ser jag det också, det lilla jag såg så fick jag den uppfattningen att det handlade om inlärning av hjälperna (cirkelrörelse med handen/tygeln) som en förberedelse för halvhalten, inte att dom tränade på själva halvhalten i sig. Jag känner heller inte igen denna teknik, men jag kan förstå tanken bakom, om det nu är som jag uppfattade. Precis som du tänker jag att man måste veta mer innan man dömer ut helt men jag skulle inte själv använda just den tekniken. Sen kan jag hålla med svea att det inte såg särskilt trevligt ut med ett bett i munnen...om det var det hon använde...
/.../ nu undrar jag om det är fler som kan berätta hur dom gör och kanske förklara syftet med det? (alltså vart är man om ett par månader med detta utgångsläget sas?) Jag vet ju hur jag utbildar, mål och syfte, hur gör ni här?
/.../
Fast som jag skrev, jag uppfattade det inte som att det var en halvhalt hon tränade på utan hon tränade/jobbade med hjälpen (cirkelrörelsen med handen/tygeln), alltså 1 ytte, pytte steg mot en halvhalt...sen har vi ju ingen aning om hur hon har ridit denna hästen innan, denna filmsnutt är ju förmodligen bara en liten, liten del av helheten,...jag utgår alltså ifrån att detta (filmen) inte var första gången hon satt på hästen.
Mm. Fast om den är riden och tränad så en lite längre period, tycker jag nog det är ännu värre att den reagerade så negativ på tygeltagen. Den var (eller såg ut att vara) irriterad, och gick emot tydligt. Var det första gången den reds sådär har jag större förståelse för att den var spänd. Oavsett vad nu tanken var.
http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ&feature=related
Ingrid Klimke tränar ryttare med fyraåring - lösgjorhet, lösgjordhet, lösgjordhet...