S

snusisgirl

Hej! Har en 3,5 årig unghäst som jag börjat hoppa så smått. Hon tittar inte på något, "hoppar" allt som kommer i hennes väg så det är väl egentligen bra. Men hon går nästan bara över hinderna. Ute i terrängen flyger hon över stockar o annat. Är det detta som kallas hinderklok? Att hon inte hoppar mer än hon behöver. Har glömt en massa. Typ 10 år sedan jag hade en unghäst och min andra hoppar hus:) Någon som har någon bra ide??
Mvh Anna

Sv: Unghäst!

kommer att förlja denna tråd för att jag har också en 3,5 åring som jag har börjat hoppa så smått

Det verkar ju inte som om någon kan svara på våran tråd:confused:
Hoppas på svar

Jag förstår inte problemet? :confused::confused::confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte heller problemet direkt men ett tips är att börja lugnt, även om du tror att hästen har väldigt stor kapacitet (vilket den säkert har) men ta det lungt och börja sakta. Ge hästen tid och hoppa lågt så att den får bra teknik och använd markbommar som hjälp så får hästen till ett bättre språng.
Lycka till!

jag har oxå två i samma ålder som jag börjat lite smått med.
Båda fick bra på 3 årstestet men hoppar inte spec bra uppsuttet , går på allt men tycker de är ganska ointressant när de är lågt.
Sett samma tendens i löshoppningen så jag tror helt enkelt de blir bättre dels med mera träning o att odm lär sej hålla balansen trots ryttare. Sen med mera ork o i takt att man höjer hindren längre fram i utbildningen.

Hon hoppar jättebra i löshoppning och på naturhinder. Men när man försöker hoppa henne över små skutt på ridbanan så traskar hon över dem som ingenting. Bryr sig överhuvudtaget inte om ifall hon inte lyfter på benen o släpar med sig bommarna. Kan det vara så att det e som någon annan skriver att hon är ointresserad så länge det är så lågt? Men man måste ju böja någonstans ju. Hon är ju knappast rutinerad nog för att hoppa några högre höjder.:confused::confused:

ja du får nog börja där trots att hon inte bryr sej så mkt om bommarna.
rid mkt markbommar i både trav o galopp.
prova att lägga upp de som på löshoppningen..alltså bom ,ett språng,hinder.
Kontakta en tränare som har erfarenhet av unghästträning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 629
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 262
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 563
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 264
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård