Ungdom som ljuger

Men hon red ju inte? Och ljög om att hon hade ridit?
Varför gjorde hon det om hon vill rida?
För att hon hellre ville rida pensionären, trots att jag sa att det viktiga var att rida den häst som var kvar att rida och pensionären kan hon rida OM hon har tid. Men hon struntade i det tråkiga.

Jisses, du ser allt som gratisjobb eller??? Allt är inte en börda, även on du kanske tycker att det är tråkigt att rida, hon TYCKER OM att rida och VILL komma hit och är mån om att få stanna kvar. Problemet är att man inte kan lita på henne när man inte ser vad som görs. Trots att hon vet vad som ska göra, klart och tydligt!
Men om det händer tjejen en arbetsplatsolycka vem blir skyldig och vem står för ersättningen. Dessutom är det allvarligare med en minderårig

Varför ska du gissa och lägga din egna negativa värdering i det jag skriver? Du får väl för tusan ta och utgå från att min version stämmer? Misstror du allt som folk säger till dig?

Hon tycker om mig och har tillförtrott andra saker till mig som hon tex aldrig skulle säga till chefen.
Men det är ju ett diskussionsforum det här och lägger du ut dina problem så får du finna dig i att få svar som kanske inte passar dig

Om hon har tid?
Tycker fortfarande det låter som en konstig deal.
Dvs först ska hon rida en annan häst? Varför ska hon rida hästar hon inte vill?
Vad är det som är konstigt? Att man har en häst som är viktigare att ta ut än att ta pensionären?
Hon sa dessutom att hon hade tid med bägge två. Vill hon rida så får hon faktiskt lyssna på det man säger också, annars finns det ingen mening att ha henne i stallet! Det är tom farligt om hon ljuger om saker.

Jaja, det är löst nu!

Tack ni som kom med bra tips på hur man ska reda ut det hela med henne framöver och få henne att inse hur viktigt det är med ärlighet i stallet. Speciellt tipset med att ifrågasätta att hon "red" på skitig häst i 15 min.

Vi får ta nya tag och jag får hålla koll på henne igen helt enkelt och bara låta henne rida om jag är med i ridhuset.

Vad är det som är konstigt? Att man har en häst som är viktigare att ta ut än att ta pensionären?
Hon sa dessutom att hon hade tid med bägge två. Vill hon rida så får hon faktiskt lyssna på det man säger också, annars finns det ingen mening att ha henne i stallet! Det är tom farligt om hon ljuger om saker.
"Som är viktigare att ta ut".. Det är det man kan kräva av en anställd.
Därför att det är märkligt att ha en 15-åring som ska tänka på vad som är viktigaste hästen att ta ut
Hon är inte anställd, det är inte hennes häst.
Då bör ni bara göra en deal som fungerar för båda parter.
Vilken häst som är viktigast att ta ur är ditt och arbetsgivarens ansvar.

Sen ska man inte ljuga..

Jag har sagt till henne att varför borstade du inte hästen om du nu red 15 minuter? För hon vet klart och tydligt att vi alltid borstar hästarna före och efter ridning, samt att hovvården är viktig. Hon sa förlåt flera gånger och sa att hon ska bli bättre med att rida länge, men vill inte erkänna att hon inte ridit den hästen alls.
Men varför inte ta upp att tränset var orört, hur ska hon förklara det? Hon ljuger dig liksom rätt upp i ansiktet. Eller är det så att du är osäker ändå på om hon red dom 15 min eller inte?

Det är sånt som händer, och jag tar det härifrån. Jag visar absolut inte att jag blir arg på henne, utan säger det på ett lugnt och förklarande sätt varför det är viktigt att vara ärlig med vad man gjort och inte gjort.
Varför inte bli arg på henne? Jag hade blivit förbannad om jag visste att någon ljög och fortsätter att ljuga mig rätt upp i ansiktet när den blir påkommen. Visst bör man ändå förklara vikten av ärlighet. Men det är inte fel att bli arg på folk som medvetet ljuger, hon är liksom 15 år, hon vet mycket väl om vad hon gör.

Här har vi en 15 åring med tillgång till att rida topphästar och en rutinerad världscuphäst, tillgång till proffs som kan hjälpa henne med ridningen. Hon kan komma och gå som hon vill, hon behöver inte jobba med saker som är tråkiga. Det ENDA hon behöver göra är att inte ljuga- och detta tycker ni i tråden är ett problem???

Buke i ett nötskal…

Till TS- mitt enda förslag är att hon inte lämnas oövervakad. Jag hade inte låtit en 15 åring rida ensam oavsett, men det är jag det.

Jag tror att det blir svårt för dig att "lära 15 åringen tala sanning". Beteendet att ljuga måste hon få hjälp med att sluta med, hon tycker/tror i nuläget att lögnerna fungerar

Jag tycker du kan säga till henne att du veta att hon inte gör alla sysslor som hon har tagit på sig
Du behöver inte fråga eller anklaga, du behöver bara konstatera att sysslan inte är utförd

I fortsättningen tycker jag att tjejen inte ska ha ansvar över mer än hon klarar av, så att hon slipper ljuga

"Som är viktigare att ta ut".. Det är det man kan kräva av en anställd.
Därför att det är märkligt att ha en 15-åring som ska tänka på vad som är viktigaste hästen att ta ut
Hon är inte anställd, det är inte hennes häst.
Då bör ni bara göra en deal som fungerar för båda parter.
Vilken häst som är viktigast att ta ur är ditt och arbetsgivarens ansvar.

Sen ska man inte ljuga..
Fast även om man är 15 år, säger man att man har tid och lust att rida så gör man det! Anställning har inte med saken att göra, måsten har inte med saken att göra. Hon kunde sagt att jag vill inte, därför gör jag det inte. Ingen hade klandrat henne för det. Finns ju inga måsten med i det hela alls vad jag förstått, bara frågan om hon vill och hon har sagt ja.

Det är inte fel med att kräva att en 15 åringen håller det den säger.

Men varför inte ta upp att tränset var orört, hur ska hon förklara det? Hon ljuger dig liksom rätt upp i ansiktet. Eller är det så att du är osäker ändå på om hon red dom 15 min eller inte?

Varför inte bli arg på henne? Jag hade blivit förbannad om jag visste att någon ljög och fortsätter att ljuga mig rätt upp i ansiktet när den blir påkommen. Visst bör man ändå förklara vikten av ärlighet. Men det är inte fel att bli arg på folk som medvetet ljuger, hon är liksom 15 år, hon vet mycket väl om vad hon gör.
Så kan man inte göra eftersom hon varken är anställd och har lön

Ang tränset så vill jag inte avslöja hur jag upptäckte det, för då kanske hon bara smörjer tränset och hänger tillbaka det nästa gång.

Men iom att jag inte kommer låta henne vara själv så kanske jag tar upp det trots allt, vi får se.

Ja, hon fyller eller har fyllt 16 dessutom, gammal nog och hon planerade ju ut hur hon skulle slippa rida den häst hon inte ville genom att vänta tills jag blivit klar med allt i stallet och sedan rida när jag åt mat.

Men jag vill inte bli arg på henne, eller iaf inte visa det eftersom jag tror att man enklast löser problem genom att förklara saker och ge konsekvenser, dvs dra in all tillit och ge henne enbart pensionären att rida framöver. Imorgon kommer hon och jag har redan pratat med henne på telefon att nu får hon tyvärr inte rida ensam mer, och får bara rida en häst när jag är med, resten tar vi imorgon n'r hon är här.

Det första hon sa när jag ringde upp henne idag var "förlåt". Så nog tusan vet hon att hon gjorde någonting dåligt.

Fast även om man är 15 år, säger man att man har tid och lust att rida så gör man det! Anställning har inte med saken att göra, måsten har inte med saken att göra. Hon kunde sagt att jag vill inte, därför gör jag det inte. Ingen hade klandrat henne för det. Finns ju inga måsten med i det hela alls vad jag förstått, bara frågan om hon vill och hon har sagt ja.

Fast vi vet inte alls något om henne. Hon kanske tex inte vågar säga nej.
Eller så är hon oansvarig. Jag har också skrivit flera gånger att ljugande inte är okej.

Men -jag tycker att TS och arbetsgivaren verkar förvänta sig mkt av henne.
Och hon är uppenbart inte mogen för det som de vill ha av henne.

Precis! Tack för att du förstår vad jag blir upprörd över.

Jag kräver inte att hon ska rida, men OM hon inte rider så måste hon ju TALA OM det för mig, annars ä'r det katastrof ifall jag tex inte listat ut det hela! :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 924
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 143
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar