Ungdom som ljuger

Hon känner några tjejer som flängrider en hel del och har sina hästar i det andra stallet (på samma anläggning), den ena har en haflinger och den andra en noriker som egentligen är körhäst. Så hon hängde med dom på kaféet och det är helt ok, såklart.

Chefen rider en till två hästar varje dag, men nu har han semester så jag är själv.

Chefen litar inte heller på henne, men han säger att det är ok att hon rider 2 utav tävlingshästarna. Resten är för svåra för henne.
Kan det ändå inte vara så att det är pga sina kompisar och umgänge som gör att hon åker till stallet och därför gärna är i cafeterian och umgås?
Att hon egentligen inte är så intresserad av att hjälpa till, men har svårt att säga nej.
Inte har kunskap om vad och hur saker ska utföras?

När du jobbar är det ditt ansvar att sakerna blir gjorda. Tror du är lite arg på dig själv kanske, eftersom du inte hade koll på att hon inte red. Oavsett hennes anledning. Det var du som inte fick ditt jobb gjort, som du var ansvarig för. Pinsamt. Och så får 15 åringen skulden för att hon inte gjort det hon tagit på sig, trots att det var för mycket för henne. Trots att det var ditt jobb. Det är två sidor på myntet.

Om hon bara är där en dag i veckan kan det väl inte vara så jobbigt att hålla reda på henne. Sen är det chefens ansvar att hålla reda på henne när du är ledig. Ta reda på vad det är han vill att hon ska få lära sig, och lär henne det. Och låt henne erbjuda sig att rida eller göra andra saker. Be henne aldrig, och gå inte från stallet förrän allt arbete är gjort.

Det är inte längre som när vi här i tråden var unga. Man kan inte jämföra det med hur det är nu. Och själv är bäste dräng.

Men vad är det du inte vill förstå? Du får sluta lägga in dina egna påhitt i det jag skrivet! Tjejen BER om att få rida här de dagar hon kommer och det är knappast att så att hon blir tvingad till att komma hit!

Jag har mycket eget ansvar och sätter planeringen och träningen för hästarna eftersom jag har stor erfarenhet och kunskap utav tävlingshästar på den här nivån, chefen litar fullt ut på mig och vi har ingen hierarki här och jag tjänar lika mycket här som jag gjorde när jag arbetade på kontorsjobb i Sverige, jag arbetar vitt och det här jobbet är ett drömjobb med lagom arbetsuppgifter.

Chefen är för snäll är bra med barn och ungdomar, han är professor och ingen som bråkar eller jagar runt folk, så alla dina fördomar om hästmänniskor kan du slänga i papperskorgen DIREKT.
Bara för att man är professor behöver man väl ändå inte vara bra med ungdomar? :grin:
Sedan så reagerar jag på hur du hugger på de kommentarer du får här... Svarar du 15-åringen lika när denne inte kommer med rätt svar förstår jag att denne ljuger. :idea:

Bara för att man är professor behöver man väl ändå inte vara bra med ungdomar? :grin:
Sedan så reagerar jag på hur du hugger på de kommentarer du får här... Svarar du 15-åringen lika när denne inte kommer med rätt svar förstår jag att denne ljuger. :idea:
Det är bara nyttigt att TS får lite mothugg här. Dessutom är det onödigt att diskutera andra personer negativt här när dessa inte kan vara här och försvara sig :meh:

När du jobbar är det ditt ansvar att sakerna blir gjorda. Tror du är lite arg på dig själv kanske, eftersom du inte hade koll på att hon inte red. Oavsett hennes anledning. Det var du som inte fick ditt jobb gjort, som du var ansvarig för. Pinsamt. Och så får 15 åringen skulden för att hon inte gjort det hon tagit på sig, trots att det var för mycket för henne. Trots att det var ditt jobb. Det är två sidor på myntet.

Om hon bara är där en dag i veckan kan det väl inte vara så jobbigt att hålla reda på henne. Sen är det chefens ansvar att hålla reda på henne när du är ledig. Ta reda på vad det är han vill att hon ska få lära sig, och lär henne det. Och låt henne erbjuda sig att rida eller göra andra saker. Be henne aldrig, och gå inte från stallet förrän allt arbete är gjort.

Det är inte längre som när vi här i tråden var unga. Man kan inte jämföra det med hur det är nu. Och själv är bäste dräng.
Allvarligt talat så blir jag lite rädd över hur ungdomar idag alltid ska behandlas som barn som inte har något ansvar eller skylidigheter alls. 15 år- då är det väl dags att börja bli behandlad som en vuxen person i många lägen.
Man utnyttjar inte vuxna personer så det är inte vad jag menar. Men att ha en 15 åring drällande i ett stall utan att kunna be om hjälp med sysslor låter konstigt tycker jag. Ser jag en 10 åring utan nåt att göra i stallet frågar jag absolut om de vill hjälpa till med något.

Är man 15 ska man stå för vad man lovar - man kan faktiskt lära sig att antingen säger man nej jag hinner/vill/vågar inte skritta den hästen. Eller så säger man ja och gör det.
Sen är de ju tydligt att just denna 15 åringen kan inte jobba självständigt och överlag är ensamarbete inget positivt. Så där håller jag med alla om att bara låta henne rida och ta hand m hästar när det finns någon annan på plats.

Vi i tråden har ingen aning om vem den här tjejen är och vad hon har i sitt bagage. Så länge man inte vet hur hon funkar, mår och vad hon klarar av ska man inte ge henne det ansvar hon uppenbarligen inte klarar av. Och vi kan inte döma henne för det. Däremot TS har nog fått redovisa vad hon går för, och får betalt för det, men TS är ingen psykolog. Tycker det är konstigt om flickan inte får betalt om hon jobbar ensam över helgen.

Men grejen är ju att tjejen inte kan försvara sig här
Det är inte alltid nödvändigt för att den som startar trådar som denna för att få fler perspektiv till "problemet". Ofta räcker det med flera kloka bukefalisters inlägg för att man kan se saken med nya ögon och därmed är man ofta en bit på vägen att hitta en lösning, eftersom det är ju den TS som startar tråden som har ett problem. Inte alltid har den andra parten som tråden handlar om problem med relationen.

Det är inte alltid nödvändigt för att den som startar trådar som denna för att få fler perspektiv till "problemet". Ofta räcker det med flera kloka bukefalisters inlägg för att man kan se saken med nya ögon och därmed är man ofta en bit på vägen att hitta en lösning, eftersom det är ju den TS som startar tråden som har ett problem. Inte alltid har den andra parten som tråden handlar om problem med relationen.
Kan ju vara så att tjejen visst har problem med TS. Men som jag sa så kan ju inte tjejen försvara sig här. Hade hon kunnat det så kanske TS hamnat i ett helt annat läge och det kanske inte alls varit lika kul

Kan det ändå inte vara så att det är pga sina kompisar och umgänge som gör att hon åker till stallet och därför gärna är i cafeterian och umgås?
Att hon egentligen inte är så intresserad av att hjälpa till, men har svårt att säga nej.
Inte har kunskap om vad och hur saker ska utföras?
Det tror jag inte, eftersom hon blir ledsen när det inte finns någon häst att rida och hon kommer hit. Hon kommer hit för att rida.

Eller så får man tala om vilka svar man vill ha och inte ha
Jisses, du ser allt som gratisjobb eller??? Allt är inte en börda, även on du kanske tycker att det är tråkigt att rida, hon TYCKER OM att rida och VILL komma hit och är mån om att få stanna kvar. Problemet är att man inte kan lita på henne när man inte ser vad som görs. Trots att hon vet vad som ska göra, klart och tydligt!

Vi i tråden har ingen aning om vem den här tjejen är och vad hon har i sitt bagage. Så länge man inte vet hur hon funkar, mår och vad hon klarar av ska man inte ge henne det ansvar hon uppenbarligen inte klarar av. Och vi kan inte döma henne för det. Däremot TS har nog fått redovisa vad hon går för, och får betalt för det, men TS är ingen psykolog. Tycker det är konstigt om flickan inte får betalt om hon jobbar ensam över helgen.
Vad menar du med att hon arbetar ensam över helgen??? Hon arbetar knappast, hon rider för nöjes skull, max två hästar en dag eller ibland två dagar i veckan. Det enda "arbete" hon måste göra är att sköta om den häst hon rider, dvs borsta, tvätta benen och kratsa hovar samt rengöra den utrustning hon har använt! Och givetvis att hon rider de hästar hon säger att hon ska rida, eller iaf talar om ifall hon inte hinner.

Det är oerhört frustrerande med folk som vägrar fatta att hon inte alls behöver mocka massa boxar, fodra, göra massa annat stallgöra!

Nu (vid upptäckten) frågade jag henne varför hon inte sa till mig att hon inte hade ridit hästen, för att jag såg att han inte varit ute efter att jag lämnat, varpå hon kommer av sig och säger något i stil med "Oj, förlåt, men jag red 15 minuter!" jag säger att det är viktigt att du talar om för mig om du inte hinner med eller orkar/har lust att rida, och förklarar varför det är så viktigt. Men hon upprepar säkert 5 gånger att hon red i 15 min. Jag tog inte upp att tränset var orört (jag har bra bildminne och memorerade exakt hur det hängde innan jag gick upp, just för att kolla det när jag kom ner senare) och hans förbygel hängde allra längst in, dvs den har inte tagits ut alls idag, och hovrna var grusiga och leriga, samt hästen var obostrad och täcket var knäppt som jag alltid gör det med skavskydd som jag fäster på ett speciellt sätt.

Det är ganska jobbigt att kolla efter henne och ibland måste jag vänta med att rida eftersom jag vill se att hon verkligen tvättar benen, kratsar hovarna osv, men utöver det så hjälper hon alltid med att putsa tränsen, även mina, och att kunna ta med henne upp i skogen för backträning underlättar enormt efter ridning tex. Jag sparar ibland 3 timmars ridning och har sällskap, vilket gör det till ett känsligt läge. Det är svårt att då bara kasta ut henne, när hon dessutom bara kommer ibland, och inte är en daglig börda att kontrollera så att säga ;)
Jag förstår inte riktigt varför du inte säger att du vet att hon inte ridit pga att det syns? Säg att det inte är okej, att det är bra att hon vill hjälpa till men att det fungerar inte eftersom hon inte är pålitlig. Så får hon ta det som hon vill tycker jag.

Fungerar det bra med att ha henne med vid backträning osv så ha henne bara med där. Att vill hon rida får hon rida när andra är med för hon är inte trovärdig.

Jag förstår inte riktigt varför du inte säger att du vet att hon inte ridit pga att det syns? Säg att det inte är okej, att det är bra att hon vill hjälpa till men att det fungerar inte eftersom hon inte är pålitlig. Så får hon ta det som hon vill tycker jag.

Fungerar det bra med att ha henne med vid backträning osv så ha henne bara med där. Att vill hon rida får hon rida när andra är med för hon är inte trovärdig.
Jag har sagt till henne att varför borstade du inte hästen om du nu red 15 minuter? För hon vet klart och tydligt att vi alltid borstar hästarna före och efter ridning, samt att hovvården är viktig. Hon sa förlåt flera gånger och sa att hon ska bli bättre med att rida länge, men vill inte erkänna att hon inte ridit den hästen alls.

Men nu blir det tyvärr så att hon inte får rida den hästen mer utan får hålla sig till en häst per gång hon är här och enbart rida i mitt sällskap. Dessutom får hon bara rida om hästen redan varit riden tidigare.
Jag vet att hon förstår allvaret i att ljuga mycket väl, men hon räknade inte med att jag skulle komma på henne.

Det är sånt som händer, och jag tar det härifrån. Jag visar absolut inte att jag blir arg på henne, utan säger det på ett lugnt och förklarande sätt varför det är viktigt att vara ärlig med vad man gjort och inte gjort.

Kan ju vara så att tjejen visst har problem med TS. Men som jag sa så kan ju inte tjejen försvara sig här. Hade hon kunnat det så kanske TS hamnat i ett helt annat läge och det kanske inte alls varit lika kul
Varför ska du gissa och lägga din egna negativa värdering i det jag skriver? Du får väl för tusan ta och utgå från att min version stämmer? Misstror du allt som folk säger till dig?

Hon tycker om mig och har tillförtrott andra saker till mig som hon tex aldrig skulle säga till chefen.

Jisses, du ser allt som gratisjobb eller??? Allt är inte en börda, även on du kanske tycker att det är tråkigt att rida, hon TYCKER OM att rida och VILL komma hit och är mån om att få stanna kvar. Problemet är att man inte kan lita på henne när man inte ser vad som görs. Trots att hon vet vad som ska göra, klart och tydligt!
Men hon red ju inte? Och ljög om att hon hade ridit?
Varför gjorde hon det om hon vill rida?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 915
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 143
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024