Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon känner några tjejer som flängrider en hel del och har sina hästar i det andra stallet (på samma anläggning), den ena har en haflinger och den andra en noriker som egentligen är körhäst. Så hon hängde med dom på kaféet och det är helt ok, såklart.Bra att du fikar, ger henne lektioner mm! Vet hon hur man mockar, om hon aldrig behöver göra det? Hon kanske bara skippat ut, alltså tagit nån hög som kommit efter att man mockar ordentligt. Du måste kanske visa hur du brukar göra, utan att göra så stor grej av det.
Tycker du ska fråga henne hur hon hittade stallet och började rida, kan vara bra att veta vem hon känner mm.
Är det fler ungdomar i stallet/ridhuset som hon gärna hänger med? Och din chef, rider inte den personen? Låter som att du är ensam hela dagarna om hon inte är där?
Verkar trist...
Nej, det gör hon inte eftersom jag inte bor i Sverige och hon inte ens vet att buke existerar samt inte pratar svenska.Hoppas att denna stackars 15-åring inte finns på buke och får se en gnälltråd där hon blir fullständigt nergjord av en vuxen (?) som påstår sig ha en bra relation med henne.
Det får min chef ta med hennes föräldrar, jag känner att det är att ta vatten över huvudet för mig.I ditt läge hade jag sagt att antingen får hon ta sin stallvistelse på allvar och sluta ljuga eller så kan hon inte vara hos er längre. Om det inte hjälpt hade jag ringt hennes föräldrar och förklarat läget, sagt att hon inte kan vara hos er längre för att hon ljuger osv osv, och förklarat att så länge hon gör så, får hon inte vara och rida hos er. Risken är annars att hon åker hem, är arg för att ni "avskedat" henne och sen får ni ett argt samtal från en förälder senare för att hon har kokat ihop någon hitte-på historia till sina föräldrar.
Skönt att höra.Nej, det gör hon inte eftersom jag inte bor i Sverige och hon inte ens vet att buke existerar samt inte pratar svenska.
Du har uppenbarligen inte läst hela tråden!Skönt att höra.
Men jag förstår inte vad du vill få ut av en tråd med en massa detaljerat gnäll om en ung, oavlönad tjej som hjälper till i stallet och som ljugit för dig EN gång om 15 minuters ridning. Du får väl säga till chefen att det inte funkar och så får hen anställa någon.
Well, det är chefen som insisterar på att hon kan hjälpa mig med två utav hästarna, för att han tror att det blir enklare för mig, och visst, det sparar tid när det görs, men handlar det om att jag bara har en häst kvar och hon vill rida men inte vet när, så vill jag inte sitta och vaka över henne i stallet, utan då gick jag hem och åt mat och somnade.Hela upplägget verkar konstigt om hon varit ännu slarvigare och ändå fått fortsätta rida... låt henne rida pensionären och sen gör du ditt jobb, utan att förvänta dig eller be henne göra nånting. Då kan du ändå få sällskap och ha lite trevligt utan att du måste konfrontera henne öht. Det kan ju va nog så trevligt om hon sitter på en pall i stallet och surrar med dig när du pysslar med hästarna.
Behövs hjälp under tävlingar så bör chefen ha all kontakt med henne om det hon ska göra, men ännu hellre ta in nån pålitlig person eller låta frugan sköta hästarna.
Vilket land är du i och hur gammal är du?
Knappt ett år har jag varit här och det är ett heltidsjobb.Kul att veta bara, tänkte du kanske var yngre och hade mer gemensamt med tjejen.
Har du det här som heltidsjobb eller jobbar du på fler ställen också? Du har inte heller varit där så länge om jag förstår dig rätt?
Fast jag rider alla hästarna, utom pensionären.Det är nån hake nånstans. Han har topphästar, en anställd, 5 hästar. Du har 2-3 hästar att rida om dagen plus pensionären, som inte behöver ridas varje dag. Att ta hand om dem är inget jättejobb för en person. Förstår inte vad det skulle avlasta dig med en tonåring som inte vill/orkar göra det hon ens lovat? Undrar vem som fått honom att ta sig an henne? Måste va en dotter till nån släkting eller nån han är i beroende ställning av... skumt... eller hur?
Om ni inte alls behöver henne så är det väl alla gånger bättre att göra arbetet själv (eller anställa en till som någon var inne på) än att ha en opålitlig slarver?
Jag hade aldrig velat jobba under de premisserna. Sällskap kan man få av en katt eller radion.
Hoppas att denna stackars 15-åring inte finns på buke och får se en gnälltråd där hon blir fullständigt nergjord av en vuxen (?) som påstår sig ha en bra relation med henne.
Men vad är det du inte förstår?
Det behövs ingen hjälp egentligen, utan hon kommer max 2 dagar i veckan för att hon vill ha en häst att rida!!!
Hon betalar inte och behöver inte göra massa skitgöra som en medryttare får göra, jag klarar mig lika bra utan henne, men när hon vill komma och ber om en häst att rida så säger jag inte nej.
Att anklaga mig och min chef för att utnyttja minderåriga som gratis arbetskraft är helt jävla bisarrt!! Vad fan grundar du det på?
Jag har redan pratat med henne, och hon säger förlåt men står fast vid att hon red på en skitig häst i 15 min utan att göra ren hästen eller använda träns. Jag valde att inte ta upp hur jag upptäckte att hästen inte varit ute, utan sa bara att han var smutsig. Jag vet inte riktigt vad jag skulle säga till hennes föräldrar, hon är vuxen nog att kunna vara ärlig. När jag var i hennes ålder så hade jag egen häst som jag tog hand om varje dag efter plugget. Jag tog tåg och var dessutom tvungen att även fodra och mocka på kvällen.
Jag funderar på om hon verkligen tycker om att rida elelr kanske håller på att växa ifrån ridningen?
Om ni inte behöver någon hjälp egentligen så borde svaret vara enkelt: villkora hennes ridning.
"Ja, du får rida men då måste du sköta A, B och C. Sköter du inte de sakerna så får du inte rida mer."
Jag kan förstå dem som reagerat över att ni verkar utnyttja tjejen, utifrån hur du formulerat dig i tidigare inlägg.
Det ser ut som om du och/eller chefen lägger en del ansvar och "beting" på en väldigt ung tjej. Bland annat verkade du ju upprörd över att hon hade glömt eller struntat i att ta ut hästar när ni var på tävling och chefens fru i stället "tvingades" åka och fixa det.
Därmed låter det inte riktigt som en frivillig medryttare som bara kommer när hon tycker att det är roligt.
Fast vill hon ens hjälpa dig med någon syssla? Tex promenera med häst?Han vill inte att hon slutar komma hit för då får han ingen hjälp om inte vikarien kommer när jag har är ledig, för dom dagarna är han och hans fru själva med alla hästarna och det går betydligt fortare om man är tre, men för min del så kvittar det om hon kommer eller inte, eftersom 5 hästar är väldigt enkelt att fixa själv i mina ögon.
Jag har mailat frun nu (hade även smsat henne tidigare ang detta och sagt vad som hände) och så får vi se vad som händer på tisdag när tjejen kommer igen. Jag tror att tipsen om att jag ska rida mina tävlingshästar själv och hon får hjälpa mig med någon syssla, typ promenera med en häst i grimma och SEN rida pensionären, är ett väldigt bra tips.
Dags att sova nu! God natt