Ungdom som ljuger

Här har vi en 15 åring med tillgång till att rida topphästar och en rutinerad världscuphäst, tillgång till proffs som kan hjälpa henne med ridningen. Hon kan komma och gå som hon vill, hon behöver inte jobba med saker som är tråkiga. Det ENDA hon behöver göra är att inte ljuga- och detta tycker ni i tråden är ett problem???

Buke i ett nötskal…

Till TS- mitt enda förslag är att hon inte lämnas oövervakad. Jag hade inte låtit en 15 åring rida ensam oavsett, men det är jag det.
Hon är uppenbarligen inte mogen för ansvaret. Då bör ts och arbetsgivaren backa.

Fast vi vet inte alls något om henne. Hon kanske tex inte vågar säga nej.
Eller så är hon oansvarig. Jag har också skrivit flera gånger att ljugande inte är okej.

Men -jag tycker att TS och arbetsgivaren verkar förvänta sig mkt av henne.
Och hon är uppenbart inte mogen för det som de vill ha av henne.
Jag tror säkert tjejen är mogen MEN jag tror hon har fått dåliga instruktioner av TS och TS:s arbetsgivare. Man borde tex informera tjejen om vad som blir kontentan om vissa uppgifter inte utförs

Fast vi vet inte alls något om henne. Hon kanske tex inte vågar säga nej.
Eller så är hon oansvarig. Jag har också skrivit flera gånger att ljugande inte är okej.

Men -jag tycker att TS och arbetsgivaren verkar förvänta sig mkt av henne.
Och hon är uppenbart inte mogen för det som de vill ha av henne.
Fast ärligt talat, inte vågar säga nej? Vågar hon inte säga nej så måste hon ändå göra det hon har sagt ja till att göra. Många gånger jag inte kan med att säga nej till saker och ting jag inte egentligen velat göra men det betyder inte att jag inte gör det. Jag har ju fått ta och göra det jag sagt ja till. Handlar inte om mogenhet utan handlar om att ta ansvar för sina åtaganden, frivilliga eller inte. Är hon 15 och fortfarande inte lärt sig kanske på tiden att hon lär sig.

Misstänker man nåt sånt dock så är ju isåfall det en lösning att man aldrig ber henne om någonting utan att hon får ringa och säga till när hon ska dit och vara där under uppsikt hela tiden.

Här har vi en 15 åring med tillgång till att rida topphästar och en rutinerad världscuphäst, tillgång till proffs som kan hjälpa henne med ridningen. Hon kan komma och gå som hon vill, hon behöver inte jobba med saker som är tråkiga. Det ENDA hon behöver göra är att inte ljuga- och detta tycker ni i tråden är ett problem???

Buke i ett nötskal…

Till TS- mitt enda förslag är att hon inte lämnas oövervakad. Jag hade inte låtit en 15 åring rida ensam oavsett, men det är jag det.
Eller hur! Många andra flickor är avundsjuka på henne här i grannstallet vilket hon har berättat för mig. Jag vet att hon är väldigt glad över att få komma och rida när hon känner för det.

Misstänker man nåt sånt dock så är ju isåfall det en lösning att man aldrig ber henne om någonting utan att hon får ringa och säga till när hon ska dit och vara där under uppsikt hela tiden.
Det där verkar ju vara en konstig väg att gå. Hur ska tjejen då kunna lära sig något. Man tar istället upp problemet till ytan och diskuterar egenom detta och förklarar för tjejen hur man vill att det ska gå till och varför det ska gå till så. Då får ju tjejen chans att lära sig något

Jag tror säkert tjejen är mogen MEN jag tror hon har fått dåliga instruktioner av TS och TS:s arbetsgivare. Man borde tex informera tjejen om vad som blir kontentan om vissa uppgifter inte utförs
haha du är bra rolig du, jag tror att du mest är ute efter att tjafsa på internet.

Jag kan intyga om att rutinerna är dem samma. Ingenting har förändrats över en helg och hon känner väl till dom eftersom hon påstod sig ha gjort uppgifterna.

"Som är viktigare att ta ut".. Det är det man kan kräva av en anställd.
Därför att det är märkligt att ha en 15-åring som ska tänka på vad som är viktigaste hästen att ta ut
Hon är inte anställd, det är inte hennes häst.
Då bör ni bara göra en deal som fungerar för båda parter.
Vilken häst som är viktigast att ta ur är ditt och arbetsgivarens ansvar.

Sen ska man inte ljuga..
Dig hade jag aldrig anlitat som exempelvis betalande medryttare med dina konstiga värderingar utav att inte ljuga och att kunna prioritera. Herregud vilket skräckexempel.

Vill hon inte rida den häst hon blivit tilldelad så behöver hon inte heller rida pensionären!

Och att dessutom ljuga att man vill rida men sen skiter i att göra det!

Ang tränset så vill jag inte avslöja hur jag upptäckte det, för då kanske hon bara smörjer tränset och hänger tillbaka det nästa gång.

(...) hon planerade ju ut hur hon skulle slippa rida den häst hon inte ville genom att vänta tills jag blivit klar med allt i stallet och sedan rida när jag åt mat.

Alltså, reflektera lite över vad du skriver. En person som hellre putsar en hästs persedlar än rider den. Planerar hur hon skulle slippa rida den hästen hon inte ville.

Varför försöka tvinga någon at rida en häst som de helst slipper? Och sen få rida den häst hon vill rida, som belöning?

Sådär på rak arm så känns det som det är nåt som inte stämmer. Ena stunden säger du att hon gärna kommer och rider, andra studen verkar hon göra just allt för att slippa. Påkommen försöker hon mörka det.

Jag undrar hur ni har lagt fram det egentligen, om det är ett underförstått krav att man måste motionsrida de andra hästarna för att få rida pensionären alls.

Så kan man inte göra eftersom hon varken är anställd och har lön
Är det bara som anställd man har ansvar?

Som människa finns det många tillfällen man måste följa regler som andra satt upp. För att få bada i badhuset ska du duscha och byta kläder. Vill du inte det blir folk irriterade och hade det varit ett privat badhus hade du i flrläbgningen inte fått bada eftersom du inte följer reglerna. Oavsett om du är anställd eller ej.

Samma sak att säga att om du vill rida här måste du följa våra regler. Inget konstigt.

haha du är bra rolig du, jag tror att du mest är ute efter att tjafsa på internet.

Jag kan intyga om att rutinerna är dem samma. Ingenting har förändrats över en helg och hon känner väl till dom eftersom hon påstod sig ha gjort uppgifterna.
Uppenbarligen är det brister i er tydlighet eftersom det inte har gått in i tjejens medvetenhet

Uppenbarligen är det brister i er tydlighet eftersom det inte har gått in i tjejens medvetenhet
Det är inte speciellt uppenbart... Hon kan mycket väl ha koll på vad som förväntas av henne. Sen om hon inte vågar säga nej/skiter i det eller något annat, det har vi ingen aning om.

Sådär på rak arm så känns det som det är nåt som inte stämmer. Ena stunden säger du att hon gärna kommer och rider, andra studen verkar hon göra just allt för att slippa. Påkommen försöker hon mörka det.

Jag undrar hur ni har lagt fram det egentligen, om det är ett underförstått krav att man måste motionsrida de andra hästarna för att få rida pensionären alls.
Lite så tänker jag. Deras rutiner verkar gå på lösa boliner

Det där verkar ju vara en konstig väg att gå. Hur ska tjejen då kunna lära sig något. Man tar istället upp problemet till ytan och diskuterar egenom detta och förklarar för tjejen hur man vill att det ska gå till och varför det ska gå till så. Då får ju tjejen chans att lära sig något
Jo, men jag tänker att om det är så nu att denna stackars tjej som känner att den måste rida inte kan med att säga nej så säger hon förmodligen inte att hon inte kan med att säga nej. Då är det ju ännu mera synd om stackarn om man ska förklara konsekvenserna för hästarna tex att inte få komma ut som dom ska osv och ge henne dåligt samvete också. Ifall man förklarar hur otroligt viktigt det är att hon gör det hon säger ja till. Det har inte tagit bort problemet ifall problemet är att hon inte kan säga nej, TS har ju redan frågat flera gånger om hon verkligen vill rida och hon har sagt ja.

Alltså, reflektera lite över vad du skriver. En person som hellre putsar en hästs persedlar än rider den. Planerar hur hon skulle slippa rida den hästen hon inte ville.

Varför försöka tvinga någon at rida en häst som de helst slipper? Och sen få rida den häst hon vill rida, som belöning?

Jag tror inte att hon har några problem med den hästen, det är hennes favorithäst, men hon ville kanske inte bara skritta eller trodde att det var onödigt. Vad vet jag???

Hon har ridit den hästen nästan varje gång hon är här, det är bara den hästen och en till som hon öht får rida utöver pensionären.

Tro mig, jag har varit med om en tjej som tog av en häst bandagen och bandagerade på nytt för att slippa rida. Så det baserar jag på mina egna erfarenheter!

Dig hade jag aldrig anlitat som exempelvis betalande medryttare med dina konstiga värderingar utav att inte ljuga och att kunna prioritera. Herregud vilket skräckexempel.

Vill hon inte rida den häst hon blivit tilldelad så behöver hon inte heller rida pensionären!

Och att dessutom ljuga att man vill rida men sen skiter i att göra det!
Du jag skötte själv ett stall redan som 14-åring och har tagit enormt mkt ansvar bl.a. Medryttarhästar.

Men en 15-årings hjärna är inte utvecklad. Först en bit efter 20 år kan man säga att konsekvenstänkande etc är utvecklat. Därför kan många tonåringar göra saker utan att tänka på konsekvenserna.
Sen kan det finnas variationer mellan individer. Men man får ge arbetsuppgifter som är anpassade efter tonåringens nivå.

Sen har jag massa gånger skrivit att det inte är okej att ljuga! Där gjorde hon fel och det bör TS prata med henne om.

Senast ändrad:
Du jag skötte själv ett stall redan som 14-åring och har tagit enormt mkt ansvar bl.a. Medryttarhästar.

Men en 15-årings hjärna är inte utvecklad. Först en bit efter 20 år kan man säga att konsekvenstänkande etc är utvecklat. Därför kan många tonåringar göra saker utan att tänka på konsekvenserna.
Sen kan det finnas variationer mellan individer. Men man får ge arbetsuppgifter som är anpassade efter tonåringens nivå.

Sen har jag massa gånger skrivit att det inte är okej att ljuga!
Haha, i stallet jag hade min häst i så var det en som hade en medryttare som var 19, varje gång när ägaren kom dagen efter och skulle mocka märktes klart och tydligt att medryttaren bara hällt på spån över det andra. Inte särskilt bra mockat alls. Trots det så hävdar denna stackars medryttare att jo, hon mockade minsann bra. Sköljdes hinken ur och tvättades varje gång den var där, nej. En hel del andra slarvgrejer under en längre tid så fick hon sluta.

Men då var kanske det för mycket arbetsuppgifter för denna stackars tjejen? Hon kanske inte var mogen för att ta ansvar för det hon faktiskt sa ja till att göra? Hon kanske inte kunde med att säga nej, hon blev trots allt tillfrågad om hon ville vara medryttare. Där har vi kanske förklaringen till hennes slarvande.

Jag tror inte att hon har några problem med den hästen, det är hennes favorithäst, men hon ville kanske inte bara skritta eller trodde att det var onödigt. Vad vet jag???
Precis du vet inte. Rutinerna är bristfälliga. Ta o prata med tjejen förklara varför man måste göra si o så och förklara konekvenserna om man inte gör det man lovar. Snällt o vänligt. Fråga på nytt om tjejen önskar förändring i hennes uppgifter. Fråga om hon tycker vissa uppgifter är lite läskiga och fråga om hon vill ha lite hjälp med vissa saker. Kommunicera, kommunicera, kommunicera hela tiden. Kanske hon har nått problem, en dold diagnos eller nått annat som hon brottas med.Hon ska ju lära sig saker tillsammans med er

Det låter som om många försöker hitta ANLEDNINGAR till varför ljugandet uppstått.Vilket jag kan tycka är relevant.

Men det är fortfarande inte en URSÄKT till att ljuga om så viktiga saker.

Jag tycker det är viktigt att hålla isär sakerna.

Anledningen till att personen ljuger kan vara precis vad som helst. För mycket ansvar, inte få det man vill, orkar inte just nu o.s.v.
Men det finns ingen ursäkt för någon att ljuga upprepade gånger. Då måste man sätta gränser.

Ni som vill få fram en anledning upplevs som ursäktande för lögnen, vilket jag inte kan se alls. Någon som ljuger för mig får ha vilken anledning som helst men faktum är att det är personens uppgift att tala om för mig innan lögnen kommer vad anledningen är. Om barnet är för ungt får föräldrarna förmedla det. Annars får man ta konsekvenserna för lögnen.

Är det bara som anställd man har ansvar?

Som människa finns det många tillfällen man måste följa regler som andra satt upp. För att få bada i badhuset ska du duscha och byta kläder. Vill du inte det blir folk irriterade och hade det varit ett privat badhus hade du i flrläbgningen inte fått bada eftersom du inte följer reglerna. Oavsett om du är anställd eller ej.

Samma sak att säga att om du vill rida här måste du följa våra regler. Inget konstigt.
Man kan tycka mycket. Men sedan finns det lagar och regler att förhålla sig till som väger tyngre än de egna privata reglerna.
De regler du nämner verkar vara stallregler och sociala regler. De kan vara olika för olika stall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 925
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar