Underhållsbidrag/stöd

Sv: Underhållsbidrag/stöd

Jo fast du får väl barnbidraget, eller tänker jag fel nu?

Fast å andra sidan, varför ska underhållet beräknas på inkomst eg, det är ju lite kokko kan jag tycka iaf.

Barn kostar ju vad de kostar oavsett inkomst ( baskostnad ) för den som har barnet på heltid.

Nja jag räknar inte som att JAG får barnbidraget utan att den går till "barnkassan" precis som underhållet och så får jag lägga till 1273 till barnkassan jag också. Det är så man räknar. har sett det flera gånger på buke tex att folk räknar så. Det jag har funderat på är ju att det inte är så i praktiken då pappan betalar efter inkomst, medan mamman inte gör det! Pappan får alltså "bidrag" upp till 1273 kr av försäkringskassan för att kunna försörja barnet med hans del medan barnets mamma måste punga ut med hela den summan själv, även fast hon kanske är arbetslös osv.

Det är ju just inkomstdelen jag hängt upp mig på :D

Jo jag skrev ju det under ;)

Att det är bra kokkilokki att pappan ( i ditt fall ) får underhållet beräknat på sin inkomst ( som i ditt fall är högre än din ) och resten står FK för..

Jo jag skrev ju det under ;)

Att det är bra kokkilokki att pappan ( i ditt fall ) får underhållet beräknat på sin inkomst ( som i ditt fall är högre än din ) och resten står FK för..
Visst är det löjligt!?
Jag tror inte jag kan hålla mig!
*biter på fingrarna för att de inte ska nå tangenterna...*

Nej, fan, kan inte hålla mig:

DET ÄR ORÄTTVIST att det är så!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:mad::mad::mad:

* Puh! Nu vart det sagt i alla fall! :D*

Det borde inte vara baserat på inkomst utan på hur ofta/sällan de träffar barnet! Som i mitt fall, det är 8 månader sedan nu, vilket borde betyda ett rätt högt underhåll till mig! :D Som straff mot att skaffa barn och sedan inte bry sig!

Om ditt ex tjänar betydligt mer än du, kan du få ett domstolsbeslut på att han ska betala mer än 1273.

Han tjänar rätt så mkt mer än mig, iaf i dagsläget när han jobbar 100% & jag 50%. Han får ut ca 18 tusen efter skatt och jag ca 9 tusen.

knapplån

Känns som om det kanske är säkrast att ta detta genom FK? Han säger ju redan nu att han inte kommer ha råd att betala underhåll, hur ska jag då vara säker på att jag kommer & dom pengarna? Han tjänar ju ändå såpass bra & det är ju inte mitt fel att han snusar & dricker så mkt som han gör & är slarvig med pengarna. Våra barn ska ju inte bli lidande av det.

Ja ta det genom FK för annars ser du inte röken av några pengar, kanske att han på sin höjd köper kläder som han anser ska vara hos honom.....

Har man 18 000 ut så är det klart att man har råd att betala max 1000 per barn och månad. Om inte får man prioritera om i sitt liv.

Allvarligt, säger han att han inte kan betala 1273 x 2 i månaden?

Jag har så svårt att förstå detta, förstod han inte när han skaffade barn att dom KOSTAR?

Nej ta detta igenom FK så slipper du stå utan underhåll, då får han en skuld om han väljer att inte omprioritera.

Lycka till nu med allt :)

/ C som blev lite sne

Barn ska vara folkbokförda där de bor, så bor de hos dig ska de också vara skrivna hos dig.

Det enda man som förälder enligt lag är skyldig mot sina barn är att försörja dem. Det kommer man inte undan även om man aldrig träffar sina barn.

Man kan komma överens om att man sköter underhållsbetalningen själv om han kommer hyffsat överens. Gör man inte det är det FK som gäller. Underhållet är alltid minst 1273:- per barn och månad, men man kan ju förstås komma överens om andra summor om man sköter det själv. Tar man det via FK och den föräldern som ska betala underhåll inte kan betala så mycket som h*n ska blir h*n skyldig FK.
På det du skrivit låter det som att ni bör ta det via FK så att du kan vara säker på att era barn får det som de ska ha.

Han tjänar rätt så mkt mer än mig, iaf i dagsläget när han jobbar 100% & jag 50%. Han får ut ca 18 tusen efter skatt och jag ca 9 tusen.

Jag tror också att det bästa är att ta det genom FK i ert fall. Om han nu är lite omoget dålig på att sköta pengarna. Och även om han inte är det - du ska slippa bråka med honom om pengar, när det nu faktiskt finns en myndighet som gratis och enkelt sköter detta åt dig.

Betalar han inte till FK, får du pengarna ändå och han blir skyldig FK. Den här delen av det hela kallas underhållsstöd, om jag fattat rätt.

Underhållsbidraget kan bli högre än så och kan då fastställas av domstol, här kan du läsa på lite.

Visst är det löjligt!?
Jag tror inte jag kan hålla mig!
*biter på fingrarna för att de inte ska nå tangenterna...*

Nej, fan, kan inte hålla mig:

DET ÄR ORÄTTVIST att det är så!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:mad::mad::mad:

* Puh! Nu vart det sagt i alla fall! :D*

Det borde inte vara baserat på inkomst utan på hur ofta/sällan de träffar barnet! Som i mitt fall, det är 8 månader sedan nu, vilket borde betyda ett rätt högt underhåll till mig! :D Som straff mot att skaffa barn och sedan inte bry sig!

Jag håller med om att det är orättvist och värre än så. Det är horribelt, helt enkelt.

Varför i hela friden hjälper samhället i form av FK föräldrar som inte har sina barn boende hos sig att komma undan så billigt som ingen förälder som faktiskt tar hand om sina barn kan göra??

Det finns inget sätt för boendeföräldern att ens hålla barnen vid liv för så lite pengar som den underhållsskyldige i vissa fall får betala till FK.

Barn kostar mycket mer än så i drift (precis som vuxna) och det är helt orimligt att inte alla föräldrar har ett ordentligt ekonomiskt ansvar för sina barn. Jag tycker att samhället kräver på tok för lite av tex Elins pappa!

En del människor klagar på att andra utnyttjar bidrag på ett felaktigt sätt, men jag tycker tammefan att FK:s sponsring av underhållsskyldiga föräldrar (oftast pappor) är det mest felaktiga av alla bidrag som finns!

Därför att FK försöker värna om barnet istället för att se till föräldrarnas beteende.

Tanken är att boendeföräldern ska betala lika mycket som den som är underhållsskyldig vilket ihop med barnbidraget blir över 3 500:- vilket anses vara en summa som ska räcka till barnet.

Därför att FK försöker värna om barnet istället för att se till föräldrarnas beteende.

Jo, jag förstår det. Det är iofs jättebra. Men jag kan ändå inte acceptera att underhållsskyldiga har så litet ansvar. Om då tex Enyas Elins pappa betalar 500 och FK resten, så är det ju inte så att Enya betalar 500 kr och FK resten. Enya lägger väl vad som krävs för att livet ska funka. FK skyddar alltså barnet mot den underhållsskyldiges begränsade ekonomi, men inte mot boendeförälderns begränsade ekonomi. Visst är det liiite skumt? Visst får man en liiiiten känsla av att inte bara barnet skyddas, utan också den underhållsskyldige, även om det inte direkt är avsikten?

I mitt eget fall innebar de där 1273 som pappan betalade via FK att det var en mycket liten andel av pappans totalekonomi som gick till barnet, själv lade jag en betydligt större andel av mina samlade resurser på barnet (både om man räknar i kronor eller i procent). I en familj med hyfsad "medelklassekonomi" så motsvarar väl underhållet vad det kostar att ha barnet med på semestrarna under året... jag tycker inte att det är synd om sådana familjer, inte alls. Bara att ansvaret är ojämnt fördelat.

Senast ändrad:

Personligen tycker jag att det är värre att föräldrar inte har någon skyldighet att ta hand om sina barn, bara betala för dem.

I mitt jobb stöter jag med jämna mellanrum på förtvivlade boendeföräldrars sorg över att den andra föräldern inte vill träffa barnen och får höra om barnens reaktioner på det. Eller att umgängesföräldern inte sköter sitt umgänge utan ställer in med kort varsel.

Har nu pratat med FK och dom vill ju helst att man ska försöka lösa detta på egen hand. Jag vet inte om vi ska prova till en början & se om det går? Han kommer ju inte undan, det vet han & det måste väl vara bättre att betala direkt till sina barn varje månad ist för attbli skyldig FK. Vi ska ta ett ordentligt snack om detta, osams eller så är vi som sagt inte. Men han har svårt att hålla i pengar osv. Dock får han ju betala underhållet direkt samma dag som han får lön så jag vet att jag får det.

Räknade på FK hemsida och enligt den tabellen när jag fyllde i alla in/utgifter om han/mig & barnen så är han skyldig att betala 1600.- per barn/månad. Kan det bero på att han tjänar såpass mkt mer än mig eller? Det känns saftigt, det kommer jag nog inte att kräva honom på, det blir 1237.- per barn/månad, samma summa som när det går genom FK.

Är farcinerad av att underhållsstödet från FK fortfarande bara är på 1273;- har under hela min uppväxt fått underhålls stöd och det var på 1173:-. Mitt sista underhålls stöd fick jag för 8 år sedan och det har bara höjts 100:-!!!???!!!

Ps om den förälder som ska betala underhåll har tillräckligt dålig ekonomi så kan han slippa betala helt, det fick min pappa... han hade en så stor skuld hos FK för sina 3 tidigare barn att han ansågs oförmögen att betala in något - så han slapp...

Personligen tycker jag att det är värre att föräldrar inte har någon skyldighet att ta hand om sina barn, bara betala för dem.

Jag håller naturligtvis med dig om det, och jag tänkte på det medan jag skrev.

I den frågan handlar det ju ännu tydligare om barnets rätt än när det gäller pengarna - och jag fattar inte hur man överhuvudtaget ska kunna förvalta barnets rätt till god omvårdnad när en förälder förvägrat det rätten till föräldrakärlek.

Det är svårt att se hur en juridiskt tvingande skyldighet skulle se ut, och det är inte säkert att det skulle kännas lättare att lämna barnet till en förälder som bara tar hand om det pga lagligt tvång och det är inte säkert att barnet skulle känna sig äkta välkommet.

Det ekonomiska kan man reglera i lag, och man reglerar det redan i lag, men på sätt som jag tycker är för snällt mot den underhållsskyldige.

Umgänge utan kärlek är meningslöst, pengar utan kärlek funkar ändå att betala med. Det är väl det som är skillnaden, kanske?

Jag kan inget om sånt här men reagerade bara på att han hade svårt att hålla i pengar osv och gärna festade upp dom?

DÅ får han nog lära sig att lägga pengarna på viktigare saker för ja kan inte tänka mig att någon går in och hjälper han med pengar när han har pengar men lägger dom på en massa skit?

Nej lyssna inte på FK , sök bidraget på en gång. Även om ni skulle fortsätta att vara vänner så har du ett problem mindre, att be om pengar varje månad. Och jag lovar att han skulle ha miljoner ursäkter att skjuta upp det varje månad.

Ge honom en chans att visa att han kan sköta sig. Säg att om det inte funkat med pengar fram till årets slut så kommer du att kontakta FK och se till att det sköts därigenom. Vissa människor kan ändra sig väldigt efter en separation, vi får hoppas att han tillhör dem.

Jag har själv inte kollat tabellerna på FK, min kollega brukar sköta det:o , men jag antar att summan blir som den blir p g a era skillnader i inkomster.

*kl*

Ursäkta TS att jag slänger in en fråga som inte rör din fråga egentligen - hoppas det är ok? Känns dumt att skapa en ny tråd om det.

Om tex min sambo går bort - har jag någon hjälp av få från FK? Jag har väldigt dålig inkomst då vi valt att jag är hemma mycket för barnens skull. Men min tillvaro börjar kännas lite pressad då jag ibland oroar mig för vad som skulle hända om han avlider.....

Någon som vet?

(Självklart försöker jag skaffa ett jobb om det händer honom något, men ibland kan det vara svårt att få jobb ;) )

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 277
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar