Ulvlek - Robinson Buke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ulvlek - Robinson Buke

Måste bara fråga, brukar ni alltid räkna andraröster som strömröster? Eller gäller det bara när fler röstar på samma efteråt? Om ingen mer hade röstat på Shaggy efter mig, hade min röst fortfarande varit en strömröst då, eller blev den det när fler la röster? Jag menar, jag kunde ju omöjligt veta hur folk skulle rösta efter mig...

Nej inte alltid det beror på läget i leken vad som skrivits tidigare osv.

I första lynchen ser jag det dock oftast som strömröster undantaget är väl när någon kommer med en egen vettig teori. Vad som är en vettig teori kan det givetvis finnas olika åsikter om.

Jag måste tydligen gå nu, så kommer rösta nu för säkerhetsskull. Och eftersom Hedinn är den jag reagerat mest på hittills... Sasse röstar på Hedinn. Kommer in senare om jag kan.

Nej men va, hur tänkte du nu?

För de onda är det bäst om demonen överlever så länge som möjligt eftersom det då blir svårare för de goda att lista ut vem som blev demonad om det gott kort tid i leken efter demonandet. Det funkar ju på samma sätt som att det är svårast att lista ut vilka som är onda första dagen eftersom det då finns minst att gå på.

Men va? nu hängde jag inte med alls. Om det finns många kvar så är det ju bättre ur demonsynpunkt än om det är få kvar? Säger du inte emot dig själv här?

Nej, det tycker inte jag heller är troligt.

Det är väl ingen omöjlighet att du kunde vetat det. Shaggys teori mot dig var lite underlig och Myrten, Niyama (och kanske fler?) reagerade på detta snabbt. Kanske inte helt omöjligt att fler skulle ha reagerat likadant och röstat pga Shaggys teori?

Jag brukar nog räkna strömröster efter andra rösten. Men nej, det hade inte heller varit en strömröst om inte fler hade röstat sas. En strömröst innebär att flera röstar, inte ett par stycken.

Ja precis det var lite det jag menade med att det beror på läget i leken, om det finns skäl att tro att det kan inkomma fler röster när en andra röst läggs så kan räknas det som strömröst.

Men va? nu hängde jag inte med alls. Om det finns många kvar så är det ju bättre ur demonsynpunkt än om det är få kvar? Säger du inte emot dig själv här?

Nej, jag tänker som så att ju senare i leken demoniseringen sker desto kortare tid har ju de goda på sig att avslöja demonen innan leken tar slut.

Nä, där håller jag med GA. En bit in i leken har man ju oftast några man sätter lite mer åt det goda hållet (eller åtminstone inte misstänker) och om då en sån helt plötsligt blir ond kan det vara svårt att upptäcka, till skillnad om en person spelar ond hela tiden och du kan gå tillbaka och se ett mönster.

Nä, där håller jag med GA. En bit in i leken har man ju oftast några man sätter lite mer åt det goda hållet (eller åtminstone inte misstänker) och om då en sån helt plötsligt blir ond kan det vara svårt att upptäcka, till skillnad om en person spelar ond hela tiden och du kan gå tillbaka och se ett mönster.

Ja precis det är så jag menar även om jag inte lyckades få ner det i text.

Nej, jag tänker som så att ju senare i leken demoniseringen sker desto kortare tid har ju de goda på sig att avslöja demonen innan leken tar slut.

Nu är jag med på hur du menar, jag fick inte ihop din första tanke om demoningen på något bra sätt. Jag får funderar lite mer på hur jag tänker kring den delen. Jag tror att detta kan vara min första lek med demonen.

Det låter vettigt. Allteftersom leken pågår så bildar man ju uppfattningar om de andra deltagarna. Att du tro att någon är god trots att den helt plötsligt blivit ond...

Som sagt tror jag att detta är den första leken jag är med i med en demon.

TILLÄGG: tack för info om DL.

Senast ändrad:

Nej men va, hur tänkte du nu?

För de onda är det bäst om demonen överlever så länge som möjligt eftersom det då blir svårare för de goda att lista ut vem som blev demonad om det gott kort tid i leken efter demonandet. Det funkar ju på samma sätt som att det är svårast att lista ut vilka som är onda första dagen eftersom det då finns minst att gå på.

Ja? Självklart är det bäst för onda om demonen överlever så länge som möjligt. Det är även bäst om inte kärleksparet lynchas om en ond ingår. Sen är det även bra om ängeln lynchas dag ett och någon roll med siarförmåga käkas. Men det är sällan möjligt att styra leken så mycket :p

Det jag menar är att det är viktigare att rädda en vanlig ulv än sig själv, om man själv drar med sig en god. Om den andra ulven är demon, skulle jag dock hellre försöka rädda mig själv för det är inte lika illa att en demon lynchas som att en vanlig ulv lynchas.

Ja? Självklart är det bäst för onda om demonen överlever så länge som möjligt. Det är även bäst om inte kärleksparet lynchas om en ond ingår. Sen är det även bra om ängeln lynchas dag ett och någon roll med siarförmåga käkas. Men det är sällan möjligt att styra leken så mycket :p

Det jag menar är att det är viktigare att rädda en vanlig ulv än sig själv, om man själv drar med sig en god. Om den andra ulven är demon, skulle jag dock hellre försöka rädda mig själv för det är inte lika illa att en demon lynchas som att en vanlig ulv lynchas.

Jag hade tyckt att det vore värre om en demon lynchas än en vanlig ulv, ivarje fall i det här läget i leken så där tycker vi olika.

Sen huruvida det är viktigare att rädda en vanlig ulv beror på en massa omständigheter i övrigt. I det här fallet så tror jag att om Mammas inte hade försökt rädda shaggy så hade nog shaggy tyckt det varit konstigt och börjat misstänka Mammas.

Vad som är smartast att göra i ett läge beror ju på övriga omständigheter och inte bara på situationen som sådan.

I det här fallet så tror jag att om Mammas inte hade försökt rädda shaggy så hade nog shaggy tyckt det varit konstigt och börjat misstänka Mammas.

Hm? Shaggy visste väl att hon var i par med Mammas, och måste ju då förstått att Mammas var ond? Med tanke på antalet onda i leken + en demon verkar det ju helt orimligt att dessutom ha ett kärlekspar som består av två goda.

Hm? Shaggy visste väl att hon var i par med Mammas, och måste ju då förstått att Mammas var ond? Med tanke på antalet onda i leken + en demon verkar det ju helt orimligt att dessutom ha ett kärlekspar som består av två goda.

Enligt LL var de slumpvis ihopparade, så det bör inte ha varit nån garanti att det var en ond och en god?

Enligt LL var de slumpvis ihopparade, så det bör inte ha varit nån garanti att det var en ond och en god?

Var inte det en text kopierad från rollbeskrivningarna? Jag vet inte hur Paddan gör, men hade jag varit LL så hade jag garanterat inte parat ihop två goda när fördelningen är som den är. Sen hade jag dock inte låtit någon veta säkert hur det var, utan skrivit att det kan vara två goda eller en ond och en god (fast jag hade ju inte skrivit slumpvis då).

knappar mej själv

Kom nyss hem från gymet, måste kasta ut hundarna och kastar mg in sen!

Nej jag tycker inte det är orimligt jag räknade lite nu för att se om jag tänker knasigt, Paddi skrev att det var slumpvis( se nedan) så jag antar att hon lottade och då borde det vara drygt 42% chans (jag använde miniräknaren och slog :p )att två goda blev kärlekspar. Jag kan ioförsig ha gjort en tankevurpa när jag räknade för jag är krasslig och hjärnan fungerar lite segt.

Paddi skrev att alla goda hade specialroller så det borde vara 8 goda och då blir det 4 kvar som borde vara onda så jag tog 8/12 gånger 7/11 för att få fram sannolikheten att båda skulle bli goda, det blev 42% om man avrundar.

Extra Extra!!

Robinson Buke har fått sitt första kärlekspar!!!

Man har knappt hunnit starta sändningen innan Aftonblaskan släpper bomben: Två av deltagarna har funnit kärleken i varandra – men vilka två deltagare är det? Både deltagare och tittare bläddrar febrilt igenom tidningen men hittar ingen ytterligare ledtråd.

Kärleksparet - Är två slumpvis ihop-parade deltagare (kan alltså bli en ulv och en bybo), som får veta om varandra, men inte varandras roller, och de får inte prata privat. Dör en ur paret så dör även den andra automatiskt! Detta gör att man måste skydda sin partner, även om man misstänker den för ulveri.

Var inte det en text kopierad från rollbeskrivningarna? Jag vet inte hur Paddan gör, men hade jag varit LL så hade jag garanterat inte parat ihop två goda när fördelningen är som den är. Sen hade jag dock inte låtit någon veta säkert hur det var, utan skrivit att det kan vara två goda eller en ond och en god (fast jag hade ju inte skrivit slumpvis då).

Mycket möjligt, men det är det enda som står i leken. Vet ju inte om kärleksparet själva fick mer information?

Jag förstår hur du tänker men om det står slumpvis så utgår jag från att det är slumpvis.

Nu kan jag tycka att det spelar mindre roll vi kan ju bara gissa om hur shaggy tänkte/eventuellt skulle tänkt och även om vi skulle gissa rätt så känns det inte som om vi kan dra några direkta slutsatser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 638
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar