Ulvlek - Paradise Hotel vs Farmen

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Lenis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 540
  • Visningar Visningar 44 928
Eftersom min huvudmisstänkte inte tycks få nån mer röst så ändrar jag till en av de jag misstänker som i alla fall har en röst:
Niyama ändrar röst till LenaH
enligt tidigare teorier, att hon "försvarade" Paddington, att hon missade detaljen om säkert käk osv.

Röstlista DL2

11.09 cirkus röstar på LenaH
18.03 Niyama röstar på Lobelia
18.30 Paddington röstar på Killaloe
18.58 fio röstar på Cirkus
20.22 Killaloe röstar på cirkus
20.41 Hedinn röstar på Quarter4ever
20.56 bollen__ röstar på quarter4ever
21.08 Mirtai röstar på bollen
21.11 LenaH röstar på Killaloe
21.17 quarter4ever röstar på bollen__
21.21 Lobelia röstar på bollen__

Okej, dags att rösta. Obs att jag som vanligt inte kan kolla nya inlägg under tiden jag skriver så det är möjligt att jag missar en del inlägg på slutet.

Märkligast för mig idag är Lobelia. Citerar mina tidigare inlägg:
Nu har ju LL redan svarat på frågan visserligen och förtydligat att det finns minst en ulv med "L" i namnet, så då faller ju ditt resonemang på det. Jag tolkade rollen på samma sätt som LL tänkt sig, men kan hålla med om att det inte var helt entydigt i rollbeskrivningen, så ett lättantagande att göra. Ser att det hela redan diskuterats en hel del under natten och jag kan instämma i @Hedinn s tanke om att det från ditt perspektiv borde varit lika chans om du visste att du själv var god.
Jag vill ändå ta upp en punkt där ditt resonemang känns konstigt. Ja, sannolikhetsräkningen stämmer baserat på antagandet att enbart 1 av 4 deltagare är god. Chansen att hitta en ulv bland "L"en vore alltså något lägre sett gentemot helheten. MEN om vi hade hittat denna ulv så hade vi ju i så fall på köpet fått TRE godförklarade spelare! Det måste ju vara värt en del? I mina ögon överväger det helt klart de 8+ procentenheternas svårighetsökning (25%-33.33%). Jag tycker det är märkligt att du tar upp sannolikheten men missar den delen O_o Du borde väl varit extra pigg på att trycka på den aspekten och leta ulvar i den gruppen eftersom det ju hade kunnat godförklara dig om du var god?

Det är ju ändå enklare att hitta en ulv av 4 spelare än att hitta 4 av 13, helt enkelt eftersom det blir ett mer begränsat material att gå igenom. Sannolikhetsmässigt blir det jju inte det, men intellektuellt kan man ju inse att det blir lättare med ett mindre antal spelare tänker jag.
Alltså vore det fortfarande smart av henne att få oss att vända blicken mot helheten istället för mot de med L bara, just för att det är enklare att gömma sig i mängden.
Så min misstanke mot Lobelia ligger kvar, men huruvida hon är ensam ulv med L eller inte låter jag vara osagt :)

För att försöka sammanfatta. Igårkväll skrev Lobelia en sannolikhetsuträkning som byggde på antagandet att det var enbart en ulv med L i namnet. Fine, lätt missförstånd att göra. Utifrån det kom hon fram till att det vore bättre att leta bland alla istället för bland "L"en, eftersom 4/13 var bättre odds än 1/4. Jag har två invändningar mot det resonemanget, och eftersom Lobelia brukar vara logisk och analyserande och verkar ha koll på sannolikhetslära så anser jag dessa misstag vara rätt grova, även om klockan var mitt i natten.
1. Hon utgick från att det var en ulv med L. Hade man hittat den så fick man alltså automatiskt 3 godförkarade. Detta borde hon som god tyckt var jättebra och uppmuntrat folk att leta bland "L"en istället för tvärtom. Det skulle då godförklarat henne själv och 2 till vilket borde vägt upp de ca 8 % som skiljde i oddsen.
2. Visst, rent objektivt statistiskt är 33+% chans bättre än 25 %. Men i det här fallet är det enklare att hitta 1/4 ändå, eftersom urvalet är mindre. Det är mycket svårare för en ulv att gömma sig i en liten begränsad grupp än för flera ulvar att smälta in i en större grupp.
Om Lobelia vore god så tycker jag alltså hon borde kastat sig över de andra "L"en, med tanke på att hon utgick från att det bara var en ulv med L hade det varit det självklara valet, att få 1 ulv OCH 3 godförklarade.

Därför tror jag hon är ond

Idahoe röstar på Lobelia

(Och om du nu inte är ond så måste du varit väääldigt trött igår :p)

Röstlista DL2

21.26 Niyama ändrar röst till LenaH
21.27 Idahoe röstar på Lobelia
21.29 Niyama ändrar tillbaka till Lobelia

bollen__ 3
Lobelia 2
Killaloe 2
cirkus 2
quarter4ever 2

När jag vet att du är ond ja!
Fast roligt att du upplever det så, jag tänker snarare att jag sällan går i clinch med dig förrän jag vet! :p

Fast nu börjar det kännas OT. :)
Nja, jag tycker du brukar vara rätt på hugget mot mig även när du inte vet. Att du nu känns så lugn och inte alls är på mig gör mig skitnervös.

Det hade ju känts bättre om folk i alla fall misstänkte MIG lite för det jag skrev, liksom försökte slå hål på mina teorier och tyckte jag var lite skum som drar upp x och y. Men detta loja överslätande?! Och du är alldeles för lugn för att vara god!

Fast jag misstänker faktiskt dig ....du fattade ju precis som alla andra att snurris hade en viktig roll efter hennes försök att rädda sig själv .. du såg chansen och röständrade och satte upp paddington för lottning för att rädda snurris som du påpekade. Du väljer att käka henne för att avslöja hennes roll och voila så har du skaffat dig ett perfekt alibi när hennes roll blev känd som sia

Fast jag misstänker faktiskt dig ....du fattade ju precis som alla andra att snurris hade en viktig roll efter hennes försök att rädda sig själv .. du såg chansen och röständrade och satte upp paddington för lottning för att rädda snurris som du påpekade. Du väljer att käka henne för att avslöja hennes roll och voila så har du skaffat dig ett perfekt alibi när hennes roll blev känd som sia

Haha, tack! :D Fast jag fattade inte alls att Snurris hade en viktig roll, jag bara trodde på henne som god och när det stod mot en jag misstänkte så ville jag försöka rädda henne.

Röstlista DL2

21.26 Niyama ändrar röst till LenaH
21.27 Idahoe röstar på Lobelia
21.29 Niyama ändrar tillbaka till Lobelia

bollen__ 3
Lobelia 2
Killaloe 2
cirkus 2
quarter4ever 2
pst @LenaH du HAR faktiskt en röst du också!

Men om "alla" fattade att Snurris hade en viktig roll är det ju jäkligt märkligt att inte fler försökte rädda henne?

läst väldigt fort nu men känner att jag vill rösta nu och eventuellt ändra rösten om jag finner att det verkar vettigt
Jag reagerade nog mest på bollen__ idag av alla de med L i namnet
Det är främst för att hon inte kommer med direkt något om någon annan med L i namnet efter jag taggade henne.Känns som att hon inte vill rösta på någon i det gänget för att
a) den/ de kan vara lyakamrater till henne
b) vill inte riskera att en ev god med bokstaven L i namnet blir misstänksam mot henne
Egentligen gäller samma resonemang även för Killaloe om man ska hårddra det
så lite ole dole doff vem man ska lägga rösten på!
men
quarter4ever röstar på bollen__
pga ovanstående
Men du har ju inte direkt kommit med något mer än det som redan skrivits i leken mot de med L i namnet så varför ska jag det? Hur menar du att jag ska kunna hitta något mer om ingen annan i leken gör det? Ytterst lätt motivering av dig, har verkligen svårt att se att du är god..

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 476
Senast: qitis
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 200
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 804
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 345
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka