Ulvlek - Historieätarna

Märkligaste maträtter, jag undrar när man egentligen kom på tanken att göra korv, vi tar sånt vi inte äter och mal ner det, häller i en tarm och äter? Alltså hur kom man på idén? Korv kan för all del vara gott, men att komma på tanken? Nån måste ha varit först? Och vad sa alla andra?
Korv är väl en ganska så genialisk uppfinning! Att man mosar ner allt, även delar man inte vet vad man ska göra av med och får ut det igen och kan grilla, steka eller koka - perfekt 👌
 
Jag blir lite bekymrad över pratet om vem ängeln ska skydda första natten.
@Poisonous tog upp det först, @karamelldrottningen instämmer att det nog är mest troligt att ängeln skyddar sig själv.
@glömmerallt tycker det verkar troligt att både ängel och ulvar kommer välja bm första natten.
Jag tror inte du behöver vara så bekymrad. Mitt inlägg var mest en input till @Poisonous funderingar ;)
Ser inget konstigt i att man funderar över olika roller - även goda. Speciellt om man inte spelat på ett tag.
 
En grej som känns betydligt mer bekymmersamt är hur 17 ska man kunna få fram en vettig borgmästare redan till första dag DL?!
Och en undran vilken roll ska helst få detta uppdrag? En bybo? En specialroll?
Och hur påverkar det leken om en ond skulle bli borgmästare?
 
Ursäkta de nördiga mat inläggen, men maträtter och historia intresserar mig. Tex det som idag kallas Husmans kost, finnes ingen husman som hade råd med de ingredienser som ingår i dessa rätter. Hade han tur, kunde han blanda i lite potatis, potatisskal och mald korn i sin vattensoppa, förutom de örter och växter han hittade på väg hem efter avslutad dagsverk hos husbond, självklart hade han sin egna lilla jordplätt att sköta om hemmavid, (fru och barn fick sköta den) men den gav oftast inte tillräckligt att ge mat åt familjen och kon/geten husbond välvilligt hade gett dem, Lägg där till att husbond och präst krävde närmare 50% av årets avkastning från jordplätten/torpet så förstår man varför husmännen med familj sällan uppnådde den aktningsvärda ålder av 40-45 år.
 
En grej som känns betydligt mer bekymmersamt är hur 17 ska man kunna få fram en vettig borgmästare redan till första dag DL?!
Och en undran vilken roll ska helst få detta uppdrag? En bybo? En specialroll?
Och hur påverkar det leken om en ond skulle bli borgmästare?

Det vet vi ju inte om det blir en Trump eller Biden, hoppas ju på en Biden/ Obama, men även om det skulle bli en Trump/Åkesson tror jag nog vi skulle klara av att vinna.

Vad jag kan läsa ut ur rollistan kan BM bara ändra på resultatet 2 gånger, och då genom aktiv inverkan.

Borgmästaren: Borgmästaren kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vid DL, genom att pm:a LL. Borgmästaren har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. När borgmästaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona hen”. Detta kan alltså bara ske en gång. Om det blir oavgjort i en röstning, har borgmästaren utslagsröst, och lotten faller på den deltagare borgmästaren röstat på. Har borgmästaren inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning. Borgmästarens krafter kan inte stjälas av ficktjuven.

BMs röst räknas däremot dubbelt vid oavgjord lynch, och den BM röstat på åker ut.

Rätta mig gärna om jag har fel, så att även jag blir lite klokare.
 
Det vet vi ju inte om det blir en Trump eller Biden, hoppas ju på en Biden/ Obama, men även om det skulle bli en Trump/Åkesson tror jag nog vi skulle klara av att vinna.

Vad jag kan läsa ut ur rollistan kan BM bara ändra på resultatet 2 gånger, och då genom aktiv inverkan.

Borgmästaren: Borgmästaren kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vid DL, genom att pm:a LL. Borgmästaren har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. När borgmästaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona hen”. Detta kan alltså bara ske en gång. Om det blir oavgjort i en röstning, har borgmästaren utslagsröst, och lotten faller på den deltagare borgmästaren röstat på. Har borgmästaren inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning. Borgmästarens krafter kan inte stjälas av ficktjuven.

BMs röst räknas däremot dubbelt vid oavgjord lynch, och den BM röstat på åker ut.

Rätta mig gärna om jag har fel, så att även jag blir lite klokare.
Haha kul att du tar upp USA 🇺🇸 presidenterna i en historieätarlek :D

Ok, lättast är ändå ni lottar ut nån vettig - förslagsvis mig :laugh:

Så var det inte mer med den saken 🤷‍♀️
 
Haha kul att du tar upp USA 🇺🇸 presidenterna i en historieätarlek :D

Ok, lättast är ändå ni lottar ut nån vettig - förslagsvis mig :laugh:

Så var det inte mer med den saken 🤷‍♀️

Fast Polkagrisar ger ju bara hål i tänderna och tandvärk, bättre ni röstar på mig. Hö, havre och klöverbete är hälsosam kost som ger styrka och uthållighet i längden. (PS: Alla vet ju att lotter endast gynnar säljaren, då vinsten på lotterna sällan överstiger 2% av säljvärdet) :p Typisk Trumpig sak att göra i ett val :angel:
 
Ja alltsa, det ar val atminstonde ett par ar sedan jag spelade aktivt och hade koll. Angeln ar ju i princip den enda roll jag har koll pa som ar samma. Forutom bybor och ulvar.
Sa jag kan inte spekulera sa mycket om de andra rollerna eftersom jag inte har nagan koll. Angel vet jag iallafall hur de funkar :D
 
Så här stora lekar är så extremt svåra. Jag hoppas att jag överlever tills den blir hanterbar. Vem som ska vara borgmästare är så svårt det är en utsatt position som diskuterats tidigare.

Jag har fortfarande lite svårt att fatta mastermind rollen, men en sak som ser klar ut är att gissning får bara ske en gång? Det är alltså inte en återkommande förmåga?
 
Så här stora lekar är så extremt svåra. Jag hoppas att jag överlever tills den blir hanterbar. Vem som ska vara borgmästare är så svårt det är en utsatt position som diskuterats tidigare.

Jag har fortfarande lite svårt att fatta mastermind rollen, men en sak som ser klar ut är att gissning får bara ske en gång? Det är alltså inte en återkommande förmåga?
Tror det. Såhär skrev @Artline

"Ond mastermind får gissa på tre ulvar medan en god får inte gissa samma roll på flera deltagare.

Mastermind måste gissa på fyra deltagare.

Mastermind får svar efter valfri DL."
 
Puh, ja det är en stor lek denna gången, och idag behöver jag rösta tidigt eftersom jag ska jobba ikväll...
Det är ju en del att sätta sig in ibned de nya rollerna också, men hoppas att det ger sig efterhand leken rullar på.
 
Jag är här, har fått roll och svara på den obligatoriska frågan:

Kröningstjur. En tjur stoppad med fågel (med huvudena på utsidan) och helgrillad. Varför liksom???

Och blir det inte typ en tredjedels chans att vi får en ulv som borgmästare? Det kan ju bli kul :cautious:
Chans? Inte risk då? Jag menar, är man god så borde man se en eventuell ond BM som en risk, Inte chans.

Därför
BLACKSMITHFARM röstar på elo
Hittat hit och fått roll :) Känns som att jag kommer vara ännu mer förvirrad i denna leken :rofl: Men hoppas jag fattar hur alla roller fungerar innan leken är slut :p

Obligatoriska frågan: Att fermentera saker och sen äta det tycker jag känns rätt äckligt överlag, både typ surströmming, ägg och valkött osv!
Valet av BM känns knivigste, drt har ju diskuterats fram och tillbaka ang vad som kan hända beroende på om en god eller ond blir framröstad osv. Men välja måste man oavsett .

Därför, för att jag håller med ceta om att fermenterad mat är konstig
BLACKSMITHFARM röstar på ceta som borgmästare.


 
Vad synd att inte @Paddington är med så jag kan nominera henne till Borgmästare 😅

Jag nominerar @Madalitso till BM för alla gånger som hon fått heta Madagaskar 😄
Är det ditt sätt att försöka få mig att förlåta dig för alla olika namn du gett mig? :rofl:

Jag kanske ska nominera LenaH då, hon brukar alltid vara noga med att skriva rätt och en bra borgmästare måste väl ha koll på alla sina invånare? :idea:
 
Jobbar idag trots röd helgdag men vill hojta på @Lobelia som jag tror är den enda som inte hittat leken än? Hittar inga inlägg av henne under ”vilka svarade ” iaf :)

försöker hinna läsa mellan varven och återkommer lite senare i eftermiddag/kväll med mitt val till bm och tankar och röst osv
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 459
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 310
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 409
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 975
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp