Tyglarna glider ur händerna på mig!

Lina123

Trådstartare
Har ett jättestörigt problem när jag rider, det är att tyglarna glider ur händerna på mig, dem blir liksom längre och längre hela tiden.
Så störande, och det stör väldigt mycket i ridningen och arbetet med hästen. Jag får korta tyglarna säkert 1-2 ggr/minut. Just nu rider jag med tyglar som är gummi på ena sidan och läder på andra, tycker dom är jättebra i övrigt. Har även ridit med andra tyglar, men det har varit likadant..
Håller jag hårdare tag i tyglarna så känner jag mig så hård och stum i handen.

Någon som har något "mirakel"-tips eller finns det några bra och extra klistriga vantar kanske? :)..Eller är det bara att öva, öva, öva? Kom gärna med tips!

Sv: Tyglarna glider ur händerna på mig!

Nr. 1 är om hästen hänger i handen på dig så att tyglarna glider, se till att aktivera hästen och få den att bära sig själv.

Om tyglarna glider ändå för att du inte kan hålla i dem (inte blå-hålla, utan få ett bra grepp), träna grepstyrka. Jag hade svårt med greppet i min ena hand, det tränade jag med hjälp av en boll som är till för att träna just händerna (ser ut som ett ägg, finns olika hårda, finns i sportaffärer), men det funkar även med bollar som är till småbarn eller kattleksaker.

Detta är det primära, att hästen bär sig själv och att du har förutsättningar för att få ett bra grepp om tygeln, speciella handskar eller tyglar döljer ett problem. Men en tillfällig hjälp på traven kan vara att ta sadelklister på lädertyglar, om man har halkiga tyglar eller kassa handskar.

Jag brukar tänka att jag ska hålla i tygeln, stadigt. Men för att inte bli hård i handen så brukar jag tänkta på att slappna av i armbågarna,. Slappnar du av i armbågarna så blir automatiskt avslappnad i resten utav armen ocskå, och blir på så sätt inte hård i handen.
Tänk också på att ha burna händer. För låga händer kan lätt göra en arm stel och hård.

Prova att rida med tyglar med stoppare? Då kan man rikta in sig på att hålla vid stopparen, vilket gjorde allafall mig påminnd om jag släppt tygeln. Rider nu med Roekl och lädertyglar med stoppare.

Ofta hänger sig hästen i tygeln något och ger ett ständigt tryck där, vilket gör att den glider. Om så är saken är det bara att få hästen lättare i munnen.

Hoppas något av det kan hjälpa dig :)

Detta är det primära, att hästen bär sig själv och att du har förutsättningar för att få ett bra grepp om tygeln, speciella handskar eller tyglar döljer ett problem. Men en tillfällig hjälp på traven kan vara att ta sadelklister på lädertyglar, om man har halkiga tyglar eller kassa handskar.
Sant!
Det är nog litegrann så också att han inte riktigt bär sig alla gånger, plus att jag gärna tjoffsar runt i munnen på honom istället för att arbeta bakifrån om man säger så.

Det där med armbågarna ska jag tänka på!

Tack för era tips, vilken tur att buke finns ibland :)

jag har det problemet i hoppningen på min ena häst. Har reinbows som är helt super. Rekomenderas verkligen!

Eltejp.

Skritta på kort tygel, så du ser var din hand borde vara. Sätt två vita tejpbitar precis bakom handen på själva tygeln.
Du ser snabbt när tejpbiten inte syns, då har tygeln blivit för lång.

Knyt handen... Jätteenkelt att säga, svårare att genomföra... ;) JAg är själv hopplös på att låta tygeln glida, men efter snart 2 års tjat från tränaren så har jag börjat kunna knyta handen, höja handen och slappna av i armarna... ;)

Vanliga gammaldags tygtyglar med stoppar!! Det finns sånna med tätare stoppar också som är ännu bättre.

Jag hade samma problem innan, trots att jag red med buren, omvriden och stängd hand. Jag gillar inte att rida med handskar och alla tyglar blev hala. Nu går det hur bra som helst :D

Finns någon undersökning också att vanliga tygtyglar är de som man som ryttare är mjukast i handen med. Antagligen då man inte behöver hålla så hårt för att inte glida...

Har precis samma problem! Blev tipsa om att slå en knut på tygeln efter framridning. Fungerar toppen! Dock kommer man dock inte till botten med problemet, men jag som har extremt svaga och överrörliga fingrar har svårt att greppa saker på ett bra sätt. Detta gör att även om tyglarna glider så blir dom inte förlånga!

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 949
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits