Sv: tygblöjor
Vi använder tygblöjor här hemma, i början när liten var riktigt liten kombinerade vi med engångs. Detta för att min stackars sambo som aldrig tagit i en bebis, än mindra en blöja, skulle få en chans att ta en sak i taget
Idag har vi dels vikblöjor, 75 grams från Imsevimse, som vi stoppar i Imse Fox Fibre velourbyxor (färgväxande och ekologisk bomull). På nätterna lägger vi en något större vikblöja i, + ett inlägg, då lillen kissar så mycket.
På dagarna varierar vi oss med Magicalls, de tar inte emot lika mycket som vikisarna, men det är väldigt enkla att byta, med tryckknappar på magen. De torkar ursnabbt på hängställningen, jag torktumlar någon enstaka gång när vi har bråttom bara.
Imses formsydda flanellblöja används också, fast inte av amsbon, för han tycker inte om dem när vi komemr hem.
Anledningen till att vi använder tygblöjor är:
*ekonomi, det är dyrt att köpa in dem, men sedan har man blöjor länge, och till nästa unge, och nästa.....
* miljön, jag tvättar bara full maskin, och doserar tvättmedel noga. Torktumlaren går inte ens en gång i veckan längre, kanske en gång på två veckor. Hänger i stort sett allt ute, så det får torka i uteluft.
*lillens rumpa mår så bra av tygblöjor, han är jättefin i stjärten, och så fort vi använder annat så blossar babianstjärten upp...
Vi använder alltså tygblöjor även när vi reser bort, och det fungerar bra. Bajs spolar vi av blöjan med bidéduschen, och förvarar blöjorna i en hink till det är tvättdags. är vi på stan har jag alltid en liten påse med att ta dem i till vi kommer hem, och sedan tar jag hand om dem.