Tycker ni att detta är rätt??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nu gällde ju det citatet du tog UR sitt sammanhanget ang att veterinärerna inte är döva och tappade bakom en vagn när det gäller SMITTRISKEN för dräktiga ston, spec inte om ÄGARNA talar om att de är rädda för smitta.

Idioter till veterinärer finns det, men inte ens vår ärkepuckade distriktare slår dövörat till när man nämner 'dräktigt sto' och 'smittrisk'...

Jag bara menar att när stoägaren gärna vill ha föl efter just den hingsten och när hingstägaren inte kan erbjuda denne på samma vilkor som innan(dvs färsk transportsemin) och måste erbjuda det dyrare och mer riskfyllda alternativet med enbart fryst semin.

Då tycker jag att någon typ av rabatt borde vara på sin plats...i allafall om man är rädd om sina kunder. :smirk:

Så om du köper en mobiltelefon och den går sönder, kräver du då att få köpa en dyrare variant till lägre pris bara för att den gamla inte finns längre?

Hade hon försäkret fostret hade hon ju fått tillbaka pengarna och kunnat betäcka "gratis" nästa år.

Du milde tid...vilken jämförelse! :eek:

Men jag kan ju berätta då om en bekant som hade en telefon som gick sönder...och ja efter 3 försök att laga den fick hon en helt ny telefon av samma märke men nyare och dyrare modell eftersom den gamla utgått. :smirk:

Jo hade hon tecknat fosterförsäkring...då kunde man sett det som "gratis". ;)

Vadå? Senast jag kollade inbegreps fölet i moderns försäkring i trettio dagar efter fölningen.
Men det gäller veterinärvård, du kanske menar livförsäkringen?
För att ha ett komplett skydd för sitt föl bör man alltså både fosterochföl-försäkra och sedan teckna en vanlig försäkring när den är född.

Det är BORTTAGET från 1 april i år. Så om man har årsförfallodag 1 april eller senare så har man inte skydd alls längre för fölet. Och det är vetvården jag talar om. Har man haft årsförfallodag innan 1 april så har man skydd ett år till. Men årsförfallodag 1 april eller senare nu i år och skyddet försvinner helt!

Ang Agria, detta är information från Agria angående förestående villkorsändringar från 1/4 2004 (jag har årsförfallodag 1/4 därför jag fått det)

"Foster- och fölförsäkringen är borttagen ur Agria MAximal Veterinärvård. Den finns numera i tilläggsförsäkringen Agria Avelsduglighet - Sto"

Och

"Funderar du på att betäcka ditt sto?
Se över stoets försäkringsskydd i god tid. Den begränsade foster och fölförsäkringen som tidigare ingick i Agria Maximal måste nu tecknas separat - då den inte längre ingår i Agria Maximal.
Teckna tilläggsförsäkringen Agria avelsduglighet - Sto."

Ang. när levande fölavgiftenskall betalas...
Det är nog olika från hingstägare till hingstägare.
De kritiska dygnen för fölet är just anpassningsperioden från dag 0 till dag 9.
Så jag har på min hingst att levande fölavgiften skall betalas vid dygn 9.
När den är betald skickar jag bet.rapporten till stoägaren/fölägaren.

Jag vet inte vad jag ska säga egentligen...men det står ju faktiskt hingsthållaren/ägaren fritt att lägga upp sina villkor som h*n tycker är lämpligt. Och det står oss stoägare fritt att välja hingst efter vad vi finner lämpligt, inkl villkoren. Har sett trevliga villkor även hos danska hingsthållare, men det är ju som sagt var upp till var och en!

Jag tycker inte "vi" håller MED hingstägaren alls. Jag tycker det är logiskt! Det var ju faktiskt inte hingstens fel att fölet dog. DET handlade ju till stor del om de inblandade personernas handhavande av stoet, fölningen, fölet och den tiden det levde, eller hur? Precis som vi har pratat om privat...

Naturligtvis hade det varit trevligt om hingstägaren var mer tillmötesgående, men man ju inte kräva det. Och det är ju synd att de valt ett annat betäckningssätt i år, men inte heller det kan man ändra på eller kräva något för. Även det är ju upp till hingsthållaren och inte heller tror jag att de gör så för att jäklas.

Och jag står för att jag tycker man får stå för risken själv som stoägare, om nu inte hingsten i sig erbjuder fosterförsäkring vid uppvisande av intyg på 90 dygn, som faktiskt vissa gör. Himla trevlig! Men om det inte finns såna villkor så får man ju helt enkelt punga upp med försäkringen själv. Och jag tycker inte det är nåt konstigt med det.

I det här fallet så slapp dessutom stoägaren betala levande fölavgiften och jag antar att det var en ansenlig summa? Låter som att de både vill äta kakan och ha den kvar!

Själv föredrar jag språng + levande fölavgift, men skulle ändå teckna fosterförsäkring. Fölet i sig har ju också ett värde som nog är lite högre än själva tillverkningskostnaden!

Hon har inte begärt att få något i gengäld, utan bara frågat. Endast för att se vad hon fick till svar.

men att ge sura miner för att den inte vill detta är inget jag förstår.

Har du drömt detta eller. Hon har absolut inte blivit sur. Däremot var dom dumma och sura mot henne på Flyinge.

Fostret var fortfarande försäkrat men hon får bara ut 300:- som jag skrev tidigare. Har inte hunnit prata med henne om vad försäkringsbolaget sagt om detta. Men så fort jag vet så återkommer jag med ett svar.

Jo naturligtvis är det upp till var och en av hingsthållarna.Idag verkar det enbart som att quarter och paintaveln använder sej av sådana avtal som jag talat om innan(inte alla dock).Alltså betäckningar med garantier.

Att betala och stå för språngavgiften...som jag sa innan...så är det ju den lilla summan i det hela. Men jag tycker nog att en hingstägare borde kunna visa lite hänsyn när denne person hör sej för om samma hingst men att denne då enbart finns på fryst...just i detta fall tycker jag inte det är "fair" mot stoägaren.Det är ju inte heller stoägaren som satt hingsten på fryst...om vi nu ska vända på pannkakan!Är det så fel att tycka synd om en person som drabbats?

Efter flertal diskussioner och jämförelse med händelseförloppet på fölet så tror Flyinge faktiskt att det berodde på fel antikroppar...dvs gulsot.Hela händelseförloppet talar för det.Dels hur länge fölet levde,konstig färg på slemhinnor,förhöjd puls...det är mycket som stämmer.Så där tycker jag mej se en rimlig förklaring som är överrensstämmande.

Jag kan i allafall lova att kommer det en gosse hit(hm ja du vet vad jag menar)...så blir det levande fölgarantier på honom i såfall.

Lånar din knapp:

Jag fattar inte varför ni hela tiden säger att hon har KRÄVT något. Det har hon inte, hon har bara frågat.

Frågar man inte så får man heller ej några svar.

Själv föredrar jag språngavgift och levandefölsavgift, det var det någon frågade om va?

Jaha... vilkor ändras från år till år, vad är det med det??

jag tycker fortfarande det är tråkigt det som hände, men hingsthållaren har inget som helst ansvar i det hela och ska inte behöva stå för några kostnader.

Det finns inga garantier med avel, det är som att tippa på lotto, om du har ett bra sto och anänvder en bra hiungt och så kommer det ut något som liknar en trebent åsna, ska du ha rabatt av hingstägaren då för att du inte fick det toppfölet du har förväntat dig då eller??

Ja du har ju ett mycket "fair" avtal med dina avgifter på hingsten och även vid levande föl. :bow: :bow: :bow:

Själv föredrar jag språngavgift och levandefölsavgift, det var det någon frågade om va?

Inte för att jag frågade men det gör jag också..

:confused: Men det var väl inte på ditt inlägg jag svarade eller? Måste ha varit francess, men spelar ingen roll. ;)

Får jag en trebent åsna...då blir jag ju miljonär!Jag kan ta inträde!*vrålflin* :rofl:

Men hallå eller, jag har väl inte påstått att du svarade på mitt inlägg utan jag skrev "Inte för att jag frågade..."

Men ursäkta så mycket jag lovar att aldrig svara på inlägg från dig som inte är direkt riktade till mig och jag lovar att aldrig håll med dig mer heller eftersom det inte passar dig. :mad:

Men om även Flyinge tycker det låter som gulsot, vilket jag också tycker låter rimligt, så är det väl inte så himla smart att ta samma hingst igen??
(om ägaren över huvud taget är beredd att ta det jobb, (och kostnad) som blir att ta fram ett sån föl.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 023
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka