Tycker ni att detta är rätt??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag menade naturligtvis om uppfödaren höll sej med taggtråd som stängsel. ;)

Givetvis skall försäkringen gälla för sådana saker som skador som uppstår som du säger pga av att man kanske råkar rida rakt i en rulle mitt ute i skogen etc. ;)

Vad jag har förstått så togs ju tex inte veterinären ut förrän i just slutskedet. Inte förrän ni märkte att fölet redan var jättedåligt.

Inte brukar man ta ut vet om fölet är frisk. Själklart togs vet ut när vi märkte att fölet var dåligt.

Först hette det dessutom att när stoet inte ville veta av sitt föl

När fölet var nyfött och fram till det var ca 12 timmar tog hon inte till sig fölet och lät det dia.

av kanske förklarliga skäl??)

Och vad har du i åtanke här då??

så gav ni det lite mjölk

Under dom 12 första timmarna i livet fick hon 3 dl mjölk på nappflaska var 30 minut.

Sen så skylldes fölets död på dålig råmjölk,

Såvitt jag vet så har jag inte sagt dålig råmjölk, utan vi har diskuterat om det kunde varit något fel på den.

efter det på uttorkning

Detta har jag citerat efter vad vet har sagt, absolut inget jag eller ägaren sagt eller hittat på själva.

som inte borde kunnat ske OM nu fölet antingen diat ordentligt

Så du är proffs nu, och kan se att föl får i sig tillräkligt varje gång den diar?

alternativt blivit flaskmatad

Det blev hon.

Man blir nämligen inte uttorkad av råmjölk med sämre kvalitet!

Ingen som har påstått heller.

Först skrev du att ni ringde vet när stoet inte tog sin an fölet i början...men att h*n fick VÄNDA på väg dit, dvs kom aldrig ut och kollade

Citat från vet. Att det inte behövdes.

Sen tillkallades vet igen, när fölet redan var jättedåligt och då sa ju vet att det var försent!

Självklart tillkallas vet när fölet är dåligt, inte när det är friskt.

D*u skrev också att när veterinären väl kom ut kunde h*n inte sätta dropp pga uttorkade vener

Också citat från veterinär papperen som skrevs efter fölets död.

HUR kunde fölet bli uttorkat om det antingen diade ordentligt eller blev ordentligt flaskmatad???

Inte en aning faktiskt. Nappflask matad ordentligt blev hon. Efter konstens alla regler.

Det senaste är att det skylls på antikroppar i blodet...typ gulsot

Om du läst ordentligt hade du sett att det var Flyinges kommentar.

Men även det är rena spekulationer eftersom ni grävde ner fölet direkt efter det dött!!!

För det första så var jag INTE med och grävde ner det. Fick veta det många timmar efter det var gjort. Hade ägaren sagt något till mig på natten när fölet dog så hade jag avrått henne från det och sagt att hon skulle obducera.

Sen tycker ni att hingstägaren är dum som inte vill ge er rabatt på årets språngavgifter

Ingen som sagt att vi tycker dom är dumma, det var bara en fråga som ägaren ställde, och jag tyckte som hon att dom kunde ha varit lite tillmötesgående och åtminstonde gett henne någon form av rabatt.

Jo, jag tycker nog att det kunde skötts annorlunda från början till slut.

Eftersom du är ett proffs, så skulle jag vilja att du förklarar för mig VAD vi skulle gjort istället och HUR.

försäkringsbolaget som inte vill punga ut med mer pga oklarheterna.....

Som tidigare skrivits så berrodde det på vets papper.

Tex att man har ökad beredskap om man får ett högriskföl, som det här

Men snälla du, sådant vet man inte i förväg. Men jag hoppas på att du har en enorm beredskap nu när ditt föl skall komma. För jag önskar inte någon, inte ens min värsta fiende att detta skall hända dom.

Då ser man helt enkelt till att ta ut en veterinär direkt och åker in på klinik så snart som möjligt, om vet inråder till det

Vi följde vets inrådan hela tiden. Vet ansåg sig inte behöva komma ut och åka till klinik ansåg vet var totalt onödigt.

Man väntar INTE in i det sista och hoppas på det bästa

Vi väntade inte in i det sista, fortfarande tar man inte ut vet om fölet är friskt.

Det är nog just därför försäkringsbolaget inte anser att det gjorts tillräckligt för att rädda fölet.

Dom ansåg att VET inte gjort sitt yttersta när vet var där. Inte ägaren, då sådana här saker inte kan förutspås.

Högriskföl räknar man till sådana här, där stoet inte vill ta till sig fölet normalt. Då måste man vara betydligt mer beredd. Man kan faktiskt behöva tillkala vet när det är friskt i sådana fall.

Och veterinärer agerar ju oftast utifrån den informationen de får från den som ringer, eller hur?

Nu skriver du helt plötstligt att ni gav fölet nappflaska med 3 dl var 30e minut. Det är till att ändra sig hela tiden!

Och jo, du har sagt att råmjölken förmodligen var dålig pga att det runnit ganska länge före fölningen. Du skrev ganska rörigt om att fölet dels dött av den dåliga råmjölken (för få antikroppar alltså) och dels av uttorkning. Och det går ju liksom inte ihop.

Man kan se/känna på juvret om fölet diat eller inte. Det räcker inte med att konstatera att det står under magen på stoet och buffar. Och det är lätt att kolla om fölet riskerar bli uttorkat genom att nypa det lätt i skinnet. Dessutom kan man nästan utgå ifrån att det kommer bli problem vid såna här tillfällen.

Man behöver inte heller vara proffs för att inse att ett föl inte blir uttorkat om det får i sig tillräckligt med vätska. Det är enkel logik. Men nu kanske du ska berätta att det dessutom hade diarré? För det har du inte sagt nåt om innan...

Vg gulsot så handlade det inte bara om Flyinges kommentar, som du vill ha det till nu. Du antydde att även ni tyckte det lät som en bra diagnos, att det stämde. Vilket det kanske gör, sånt händer ju trots allt!

Men då väljer man en annan hingst nästa gång, för tar man samma så kommer det att hända igen. Och ärligt talat, ni verkar inte ha den kunskapen som krävs för att ta hand om ett föl som troligtvis kommer att bli sjuk av mammans mjölk... Sånt kräver veterinärvård. Trots att fölet verkar friskt när det föds.

Så du tycker det är bra med obduktion nu? Innan försvarade du nedgrävningen med att det var så dyrt att obducera...

Och jo, såna här saker KAN förutspås. Det är ju så man räddar fölen! Genom lite lyhördhet och känsla för det som händer. Och ja, jag har nog lite högre beredskap...mycket med tanke på att mitt sto är lite äldre (21) och just för att det är mitt första föl och allt. Och för att jag inte tror att jag klara allt själv, om något skulle inträffa.

Och jag tycker det är lite dålig stil att skylla på veterinären så här efteråt. Men det är väl så enkelt att inte behöva ta något ansvar själv...

Vad man kunde gjort annorlunda? Inte för att jag är något PROFFS precis men:

JAG skulle först och främst sett till att stoet, som var förstagångare och tydligen tryggast bara med matte, skulle fått fölat i lugn och ro under trygg övervakning. När fölet väl var framfött skulle sto och föl fortfarande fått ha det lugnt omkring sig. Jag skulle INTE låtit man, barn, kompis, dennes barn, bekant o t.o.m hund?! stått och hängt runt boxen för att kolla på fölet de första dagarna! DÅ hade nog stoet kunnat ta till sig fölet lite lättare.

Sen, iom att jag sett att det runnit konstant(?) ur juvret någon vecka före fölningen, skulle jag sett till att veterinär var införstådd med att det kunde bli problem pga sämre råmjölk (härom tvistar ju de lärde), just för att ha nån slags backup, tex vid behov av blodplasma från mamman till fölet. Kanske t.o.m. försökt köpa lite fryst råmjölk om i fall att, pga det rinniga juvret. 500kr/liter kan vara en liten summa i ett sånt sammanhang. Och behöver man sen inte den infrysta råmjölken, ja då kan man ju alltid sälja eller skänka bort den.

Jag skulle dessutom fört journal över sakernas utveckling, vilka klockslag man mjölkade ur och gav fölet och hur mycket. Så det inte efteråt uppstår konstigheter om hur mycket och hur ofta (som du sagt...har varierat mellan 1-3 dl, först en gång per timme men nu påstår du var 30e minut).

Haft noggrann koll på slemhinnor och hud. Ögonvitor blir tex snabbt gula vid gulsot. Men då finns det fortfarande tid att rädda fölet! OM det inte ligger för sig själv i boxen i samma ställning ett antal timmar...

Och, ja jag skulle insisterat på att veterinär skulle komma ut! Speciellt om stoet inte vill ta sig an fölet under så pass lång tid!!! Vet kan ge lugnande och en massa annat som kan underlätta, på ett helt annat sätt. Man måste kunna vara så pass ödmjuk att man inser att man inte klarar av det, att fölet behöver vård utöver ens egna kunskaper. Jag skulle dessutom aldrig vänta i 12 timmar...det tycker jag handlar om sunt förnuft, inte att man är proffs eller inte.

Jag skulle dessutom sett till att det var en hästvan och allra helst avelsinriktad veterinär, vilket inte alla är. Nu är vi kanske lite bortskämda här...jag har tillgång till privat vet med avelsinriktning + hästinriktade distriktare, kanske pga det stora förekomsten av just hästar i vårt län? Plus att vi har ca 30-40 min bilresa till både Helsingborgs och Slöinges Djursjukhus.

Jag står för det jag tycker och det är trist om inte mina åsikter passar. Men så är det ju ibland. Kanske jag inte ens har med allt det här att göra...du ville väl egentligen bara få lite sympatier för det som hände och lite medhåll om att hingstägaren borde varit mer tillmötesgående?

JAG skulle först och främst sett till att stoet, som var förstagångare och tydligen tryggast bara med matte, skulle fått fölat i lugn och ro under trygg övervakning. När fölet väl var framfött skulle sto och föl fortfarande fått ha det lugnt omkring sig. Jag skulle INTE låtit man, barn, kompis, dennes barn, bekant o t.o.m hund?! stått och hängt runt boxen för att kolla på fölet de första dagarna! DÅ hade nog stoet kunnat ta till sig fölet lite lättare

Ja det får jag väl lov att hålla med om. Ägaren och då shady som eventuellt stöd och hjälp hade varit max vad som skulle varit i stallet. De var alldeles för många. Detta påverkade ju stoet säkerligen vad det gäller att ta till sej fölet. ;)

Fast vad fölet egentligen dog av lär vi aldrig få veta tyvärr. :crazy:

Till shadys försvar får jag väl tillägga dock att jag vet att fölet var nergrävt innan hon fick vetskap om det...jag vet att hon sa till ägaren att fölet kanske skulle obducerats...men att de sa att de klarade inte av att se fölet. :(

men att de sa att de klarade inte av att se fölet

Verkar tyvärr vara många som reagerar så...hon som köpte mitt andra sto i höstas, med dräktighetsintyg, hon öppnade inte ens fostersäckarna när stoet sen kastade tvillingar efter jul...vilket inte hingstägaren var så glad över. H*n hade ju velat veta vilket kön o färg (skäckhingst ju) det var!

Jag fick intrycket att shady var med om nedgrävningen, dessutom försvarade hon den med att obduktion var dyrt = onödigt... I ena stunden är hon väldigt engagerad i det som hände men sen tar hon avstånd. Känns lite virrigt.

I ena stunden är hon väldigt engagerad i det som hände men sen tar hon avstånd

Jag tror det är som så att Shady inte backar för en obducering, men att hon samtidigt tycker att det är dyrt.

Nu får du faktiskt ta och ge dig. Detta är ju bara spekulationer från dig.

Du har inte en aning om vad för veterinärer hon anlitat och varför det kanske inte blivit dom som hon velat ha.

Du säger att du inte är proffs, bete dig inte som ett sådant då heller. Har aldrig sagt att jag är något proffs om detta med föl, men jag har varit med om några vid det här laget.

Har dock aldrig varit med om detta som hände kompisens föl, och händer något sådant så är alla nybörjare första gången.

Högriskföl räknar man till sådana här, där stoet inte vill ta till sig fölet normalt. Då måste man vara betydligt mer beredd. Man kan faktiskt behöva tillkala vet när det är friskt i sådana fall.

Vilket ägaren gjorde och vet ansåg det inte nödvändigt att komma ännu.

Och veterinärer agerar ju oftast utifrån den informationen de får från den som ringer, eller hur?

Självklart. Ägaren redogjorde på ett fördömligt sätt hur det stod till och vet ansåg ändå inte att det var nödvändigt att komma. Skulle hon ha åkt och hämtat honom då eller. Ända vet som hade jour.

Och jo, du har sagt att råmjölken förmodligen var dålig pga att det runnit ganska länge före fölningen. Du skrev ganska rörigt om att fölet dels dött av den dåliga råmjölken (för få antikroppar alltså) och dels av uttorkning. Och det går ju liksom inte ihop.
Den frågan kan ju även du ställa till den berörda vet. Men du är inte den första att göra det. Både ägare och försäkringsbolag har redan ställt frågan. Men du kanske får ett bättre svar vad vet jag.

Man kan se/känna på juvret om fölet diat eller inte

Men jösses, det vet jag med. Hon hade diat.

Och det är lätt att kolla om fölet riskerar bli uttorkat genom att nypa det lätt i skinnet

Det vet både ägaren och jag också, vilket även gjordes, men ingen uttorkning märktes förren ca 30 minuter innan hon dog. Men du är väl vet proffs nu med så då kan ju du ge oss svar på allt.

Men nu kanske du ska berätta att det dessutom hade diarré? För det har du inte sagt nåt om innan...

Nej hon hade inte diaree, därför har jag inte sagt något. Även tarmbäcket släpptes precis efter konstens alla regler.

Och ärligt talat, ni verkar inte ha den kunskapen som krävs för att ta hand om ett föl som troligtvis kommer att bli sjuk av mammans mjölk

Men det har proffset FRANCESS,

Och jo, såna här saker KAN förutspås. Det är ju så man räddar fölen!

Kan DU förutspå att detta skall hända med ett föl innan det är fött, ja då är du nog ensam i världen om det. Då är det ju bara att säga grattis till dig. Att du fötts med denna gudagåva.

Och jag tycker det är lite dålig stil att skylla på veterinären så här efteråt. Men det är väl så enkelt att inte behöva ta något ansvar själv

Detta om vet har jag sagt hela tiden, och vad för ansvar skall jag behöva ta? Det var inte mitt sto. Men jag tog ett ansvar att försöka hjälpa henne så gott jag kunde.

Jag skulle dessutom fört journal över sakernas utveckling, vilka klockslag man mjölkade ur och gav fölet och hur mycket. Så det inte efteråt uppstår konstigheter om hur mycket och hur ofta

Det finns nerskrivet. Men eftersom jag inte mjölkade ur henne själv och inte heller vad med hela tiden så lyssnar man på ett halvt öra ibland. Men med genomgång med vet så hade den (mkt duktig avelsvet som bla föder upp själv samt är semin vet) så har hon (ägaren) inte gjort några fel.

Tyvärr var det ju inte denna vet som var där när fölet dog. Han hade inte jour då, utan den andra.

Haft noggrann koll på slemhinnor och hud. Ögonvitor blir tex snabbt gula vid gulsot

Ja det hade dom, ögonviterna blev gula efter att vet kommit ca 2 timmar innan fölet avled.

Jag skulle dessutom aldrig vänta i 12 timmar...det tycker jag handlar om sunt förnuft, inte att man är proffs eller inte.

Fattar du trögt eller. Dom väntade inte 12 timmar innan dom ringde vet. Dom ringde innan dess, men det tog 12 timmar innan dom fick fölet att börja dia av sig själv. Med tillåtelse av stoet. Under tiden flask matade dom henne.

Jag skulle dessutom sett till att det var en hästvan och allra helst avelsinriktad veterinär, vilket inte alla är. Nu är vi kanske lite bortskämda här...jag har tillgång till privat vet med avelsinriktning + hästinriktade distriktare

Men behöver du det?

Plus att vi har ca 30-40 min bilresa till både Helsingborgs och Slöinges Djursjukhus.

Det du har i minuter har vi i mil.

Jag står för det jag tycker och det är trist om inte mina åsikter passar

Bekommer mig inte ett dugg, utan det jag blir för... på är ditt sätt att anklaga om något som du inte vet mer än vad jag skrivit här om.

dessutom försvarade hon den med att obduktion var dyrt = onödigt

= Onödigt är dina ord inte mina kom ihåg det. Att det var dyrt står jag för och absolut då inte försäkringsbolagen går in och betalar någon del av priset.

Men jag hade helst sett att fölet blivit obducerat så dom hade vetat exakt vad det dog av.

Fick en fölunge förra året som vi fick avliva när hon var 2 månader pga lösa benbitar.

Jag skrev då ett brev till flyinge och berättade vad som hänt + skickade dit journalerna, (djurkliniken bedömmde att detta var något hon fötts med) och bad om att jag skulle slippa levande fölavgiften. Först gick dom inte med på det alls, men dagen efter jag betalt så ringde dom och sa att jag skulle slippa att betala.så jag fick tillbaka fölavgiften.Jag tror att när dom väl läst journalen (vilket jag inte tror att dom hade gjort första gången jag ringde)så insåg dom nog hur mycket fel det var på lilla fölis. (för det var det)
Det uppskattade jag väldigt mycket!
Tyvärr så är det ju så att man lägger pengar på språngavgifter, stationsavgifter, seminavgifter mm mm och blir stoet inte dräktigt så förlorar man det, samma gäller om dom kastar. om man då inte är försäkrad.

Mvh Hanna

Mvh Hanna

Så dessa lösa benbitar och alla fel (?) nedärvdes endast från hingstens blodslinjer (sa Flyinge det?), och ditt sto och hennes blodslinjer är alltså helt friröntgade i flera led bakåt?

Vill hemskt gärna veta fakta ;)

Rena spekulationer? Kanske det...eller så har en liten fågel viskat i mitt öra om hur saker och ting gick till... ;)

Och då känns det lite magstarkt att läsa vissa grejer du har skrivit här. Det är allt jag har att säga. :devil:

Det skrevs i en annan tråda att lösa benbitar uppstår om bägge föräldrarna har anlaget har jag för mej.Alltså lika mkt beroende på hingsten som på stoet.Om nu detta stämmer? :confused:

Tyvärr verkar ingen veta hur det ligger till med ärftligheten av lösa benbitar etc, vilket jag tycker är synd och skam. Tex travsporten, där det förekommer så mycket och så många unghästar opereras, med den ekonomin de har så borde de ju kunnat lägga lite pengar på forskning! Konstigt att ingen varit intresserad av att samla statistik mm...inte ens försäkringsbolagen. :confused:

Och det är lätt att kolla om fölet riskerar bli uttorkat genom att nypa det lätt i skinnet

NJae... Det är lätt att nypa dem i skinnet ja, men det ska gå ganska långt innan man via hudvecksnyp ser en uttrokning på föl. När man märker det via att nypa hudveck är de ganska rejält uttorkade. Föl har mer elastisk hud etc än vuxna. Bättre är att kolla SLEMHINNORNA.

Diskuterade det där med vet ang min lilla (och fick tipset via buke med av rut. uppfödare) när min stod med lunginflammation. Lilla fölis måde tillsynes finfint, sen när hon var ute och sprang i hagen så kom det gult snor i ena näsborren. Tog in, väntade tills hon vilat och tempade sen och hon hade förhöjd temp. varvid jag ringde vet, som INTE tänkte komma ut utan tyckte att han skulle ringa in hippotrim. Varvid jag sa att "nej, hippotrim har jag hemma så det behövs inte" och sen satt och tittade på klockan i tre timmar tills det blev jourtid och angränsande DV-distrikt tog över och ringde dem som sa att "treveckorsföl med feber och snor, och inte komplikationsfri fölning. Jag är påväg!". Och då 'berömde' de att jag märkt det så tidigt innan det hunnit utvecklats så långt (och därför kunde hon också behandlas i hemmiljö). Iaf så diskuterade vi ju lite kring närmsta kommande dagarna och bland annat det där att jag skulle hålla koll så hon diat och även om hon verkade dia så hon inte blev uttorkad (dvs om hon stod och 'slabbade' med juvret bara och tömde det men utan att få I sig mjölken) och då varnade vet flera gånger att man inte ska förlita sig med huvecksnyp på föl. Samma sak sa Ultuna och Strömsholm (som jag pratade med de tre timmarna när jag väntade på att jourtiden skulle börja).

Så det är inte alls orimligt att Shady hudvecksnypt och inte märkt uttorkningen förrän den var rejäl, just för det inte är tillförlitligt med huvecksnyp på småttingar. Hade slemhinnorna kollats hade nog dock uttorkningssymptomen märkts tidigare.

Sen är det ALLTID himla lätt att vara efterklok, fast jag tycker nog att man när det gäller för, som väl alla vet att det går FORT utåt med, de visar inte speciellt mycket förrän det är allvarligt och då brinner det i knutarna, så bör man se till att ta second opinions när en veterinär tycker 'äsch, ingen panik' om det inte är en veterinär man VET kan föl och man helt litar på. Hade JAG gått på första DV:s linje och gett hippotrim och avvaktat över helgen hade min fölis akut fått åka till Strömholm (en resa på tre timmar) och där behövt ganska omfattande vård. NU godtog jag inte första DV:s bortviftning utan ringde dels Ultuna och Strömsholm (att det blev båda var för jag först inte fick tag på vet på Ultuna men sen ringde de upp) och båda de ansåg att fölet skulle ha vård direkt, men inte borde utsättas för resan om det inte var nödvändigt. Och gav även väldigt mycket tips om vad jag kunde/skulle be DV göra ( t ex bakterieodling, immunologiseringstest och att sätta in behandling på alla fronter direkt, dvs både hippotrim och penovet). Så såhär i efterhand så tycker jag att har man inte fått stoet att acceptera att fölet diar på 12 timmar borde man nog inhämta råd från djursjukhus el liknande. Men det är ALLTID lätt att vara efterklok.. Och det som är självklart för en är trams för en annan (jag fick en hel del pikar om 'överbeskyddande fölägare' ang min lilla när jag - som folk tyckte - panikringde vet 'bara' för att fölis had elite temphöjning och lite snor och lät lite illa ibland när hon andades. Hon var ju pigg, glad och diade. Så för mig var det självklart att ringa direkt, för andra var det hysteriskt trams..

Tyvärr verkar ingen veta hur det ligger till med ärftligheten av lösa benbitar etc, vilket jag tycker är synd och skam.
Exakt min åsikt!

Och att det lika gärna kan uppstå p.g.a. uppväxtproblem.. foder - motion - närmiljön etc. nämns knappt alls offentligt, enligt de flesta stoägare så är alla problem som uppstår med föl ett 100%-igt arvsanlag från hingstarna!!! :crazy:

enligt de flesta stoägare så är alla problem som uppstår med föl ett 100%-igt arvsanlag från hingstarna

Hehe, ja och enligt vissa (många?) hingstägare så är alla problem med dräktigheter o sjukdomar hos fölen etc pga stona, medan allt som går bra är hingstens förtjänst!

Jag tror nog att det är många aspekter som måste vägas in. Och jag tror att många unghästar föds upp för snabbt, lite a la broiler. För mycket bra mat och för lite rörelse? Många verkar tro att föl/unghästar inte ska röra på sig förrän de fyllt tre... Lösdrift i all ära, men jag tror det behövs mer än så för att stärka och härda och utveckla skelett, muskler, leder, senor o ligament. Men vad vet jag? Jag är ju bara en glad amatör! :D

Jag tror nog att det är många aspekter som måste vägas in. Och jag tror att många unghästar föds upp för snabbt, lite a la broiler. För mycket bra mat och för lite rörelse? Många verkar tro att föl/unghästar inte ska röra på sig förrän de fyllt tre... Lösdrift i all ära, men jag tror det behövs mer än så för att stärka och härda och utveckla skelett, muskler, leder, senor o ligament. Men vad vet jag? Jag är ju bara en glad amatör!

Det där med rörelse.. Jag höll på att ge ett stycke 'känd' veterinärprofessor hjärtslag en gång ;) Var in med valacken för erlichiosbehandling och vet förhörde sig ju om hästens historia. Och jag sa ju att "Ja, han är sent tagen pga att han hade hunnit bli 'problemhästklassad' och hade grav sadelfobi när han kom till mig, så han är inriden på hösten som femåring och sen sparsamt riden' (Detta var på hösten som sexåring). veterinärstackaren bleknade sju nyanser och såg skräckslagen ut och fick fram "Fem år, men..men..alltså..jag hoppas du bara ridit rakt fram i skogen och inte på bana då..och fem år.. *bekymrad min*".

Sen kom vi att diskutera det där med rörelse under uppväxt. När missförstånden var utredda och jag förklarat att hästen inte hade stått i en hage tills den var fem, utan var uppvuxen på lösdrift, regelbundet promenerad i skogen sen han var ett år, regelbundet tömkörd sen han var två år och sedan longerad, tömkörd och gått lite som handhäst när han var tre och gått MASSOR som handhäst och tömkörts när han var fyra och fem (fram tilld en lyckade inridningen) så såg veterinären MYCKET lättad ut, andades ut och sa 'jamen DÅ är det ju ingen fara, det är ju utmärkt' och sen kom vi att prata om det där med unghästar och träning.

Och vet ansåg att det är citat 'ett förbannat oskick' slut citat det här med att vänta med ridhästarna tills de är fyra år. Det gör inget om man inte rider in dem förrän de är fyra, men de ska ut och röra på sig, de ska promeneras, tömköras, löshoppas, gärna köras in etc. För det är när de växer som man har en chans att skapa en hållbar häst genom att med försiktig belastning stärka senor, leder och ligament. Och att lösdrift är jättebra MEN inte TILLRÄCKLIGT om man inte har en sådan stor lösdrift med en såpass väl sammansatt flock att de dels leker mycket (men inte för mycket elelr för lite, vilket är svårt atts tyra för alla individerna) och är såpass stor och kuperad att de verkligen 'tränar' i den. Han gjorde en rätt bra liknelse..'Det är en himla skillnad på att i två timmar gå och strosa i skogen och leta efter svamp och att ta en halvtimmes rask promenad'. Dvs det är skillnad på när de 'lallar' i hagen och när mans krittar dem vid hand i en halvtimme. Och att det ideal är BÅDE lösdrift och lagom träning.

Sen halkade vi över på travhästar, som ju oftast körs in som åringar. Och vet tyckte att ridfolket borde ta efter det där och inspireras av det och iaf köra in sina tvååringar och köra dem lätt framför lätt vagn fram till inridning. Som han sa 'det är inte den tidiga starten som förkortar travarnas livslängd, det är för snabb träningsupptrappning i jakten på matpengarna'.

Och jag är faktiskt också av den åsikten att lösdrift är jättebra, men inte fullt tillräckligt utan ett par - tre gånger i veckan bör även småttingarna komma ut och 'jobba' lite. När de är åringar handlar det ju om promenader, när det är två lite mera osv. Istället för 'lalla i hagen i tre år och sen på tre månader ställer du om från lekis till gymnasiet'

Gå in på Travsport: Webbplats, vidare till forskningsinfo så kan du se vad som framkommit hittills angående lösa benbitar på travhästar.

/// ghost

Den lilla fågel vet vi ju både du och jag vem det är, och i detta läget litar jag mer på henne än dig. Så du får en sådan tillbaka :devil:

Samtidigt vet inte din lilla fågel allt, så du kan ju forfarande sitta och spekulera då om du inte har något bättre för dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 023
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka