Nu får du faktiskt ta och ge dig. Detta är ju bara spekulationer från dig.
Du har inte en aning om vad för veterinärer hon anlitat och varför det kanske inte blivit dom som hon velat ha.
Du säger att du inte är proffs, bete dig inte som ett sådant då heller. Har aldrig sagt att jag är något proffs om detta med föl, men jag har varit med om några vid det här laget.
Har dock aldrig varit med om detta som hände kompisens föl, och händer något sådant så är alla nybörjare första gången.
Högriskföl räknar man till sådana här, där stoet inte vill ta till sig fölet normalt. Då måste man vara betydligt mer beredd. Man kan faktiskt behöva tillkala vet när det är friskt i sådana fall.
Vilket ägaren gjorde och vet ansåg det inte nödvändigt att komma ännu.
Och veterinärer agerar ju oftast utifrån den informationen de får från den som ringer, eller hur?
Självklart. Ägaren redogjorde på ett fördömligt sätt hur det stod till och vet ansåg ändå inte att det var nödvändigt att komma. Skulle hon ha åkt och hämtat honom då eller. Ända vet som hade jour.
Och jo, du har sagt att råmjölken förmodligen var dålig pga att det runnit ganska länge före fölningen. Du skrev ganska rörigt om att fölet dels dött av den dåliga råmjölken (för få antikroppar alltså) och dels av uttorkning. Och det går ju liksom inte ihop.
Den frågan kan ju även du ställa till den berörda vet. Men du är inte den första att göra det. Både ägare och försäkringsbolag har redan ställt frågan. Men du kanske får ett bättre svar vad vet jag.
Man kan se/känna på juvret om fölet diat eller inte
Men jösses, det vet jag med. Hon hade diat.
Och det är lätt att kolla om fölet riskerar bli uttorkat genom att nypa det lätt i skinnet
Det vet både ägaren och jag också, vilket även gjordes, men ingen uttorkning märktes förren ca 30 minuter innan hon dog. Men du är väl vet proffs nu med så då kan ju du ge oss svar på allt.
Men nu kanske du ska berätta att det dessutom hade diarré? För det har du inte sagt nåt om innan...
Nej hon hade inte diaree, därför har jag inte sagt något. Även tarmbäcket släpptes precis efter konstens alla regler.
Och ärligt talat, ni verkar inte ha den kunskapen som krävs för att ta hand om ett föl som troligtvis kommer att bli sjuk av mammans mjölk
Men det har proffset FRANCESS,
Och jo, såna här saker KAN förutspås. Det är ju så man räddar fölen!
Kan DU förutspå att detta skall hända med ett föl innan det är fött, ja då är du nog ensam i världen om det. Då är det ju bara att säga grattis till dig. Att du fötts med denna gudagåva.
Och jag tycker det är lite dålig stil att skylla på veterinären så här efteråt. Men det är väl så enkelt att inte behöva ta något ansvar själv
Detta om vet har jag sagt hela tiden, och vad för ansvar skall jag behöva ta? Det var inte mitt sto. Men jag tog ett ansvar att försöka hjälpa henne så gott jag kunde.
Jag skulle dessutom fört journal över sakernas utveckling, vilka klockslag man mjölkade ur och gav fölet och hur mycket. Så det inte efteråt uppstår konstigheter om hur mycket och hur ofta
Det finns nerskrivet. Men eftersom jag inte mjölkade ur henne själv och inte heller vad med hela tiden så lyssnar man på ett halvt öra ibland. Men med genomgång med vet så hade den (mkt duktig avelsvet som bla föder upp själv samt är semin vet) så har hon (ägaren) inte gjort några fel.
Tyvärr var det ju inte denna vet som var där när fölet dog. Han hade inte jour då, utan den andra.
Haft noggrann koll på slemhinnor och hud. Ögonvitor blir tex snabbt gula vid gulsot
Ja det hade dom, ögonviterna blev gula efter att vet kommit ca 2 timmar innan fölet avled.
Jag skulle dessutom aldrig vänta i 12 timmar...det tycker jag handlar om sunt förnuft, inte att man är proffs eller inte.
Fattar du trögt eller. Dom väntade inte 12 timmar innan dom ringde vet. Dom ringde innan dess, men det tog 12 timmar innan dom fick fölet att börja dia av sig själv. Med tillåtelse av stoet. Under tiden flask matade dom henne.
Jag skulle dessutom sett till att det var en hästvan och allra helst avelsinriktad veterinär, vilket inte alla är. Nu är vi kanske lite bortskämda här...jag har tillgång till privat vet med avelsinriktning + hästinriktade distriktare
Men behöver du det?
Plus att vi har ca 30-40 min bilresa till både Helsingborgs och Slöinges Djursjukhus.
Det du har i minuter har vi i mil.
Jag står för det jag tycker och det är trist om inte mina åsikter passar
Bekommer mig inte ett dugg, utan det jag blir för... på är ditt sätt att anklaga om något som du inte vet mer än vad jag skrivit här om.