Tycker ni att detta är rätt??

Status
Stängd för vidare inlägg.
I övrigts er jag inte vad det ger att kommentera eftersom du säger en av tre saker: inte vet jag, det var så bara/Jag var inte där/Det var någon annan som gjorde resp sa resp tyckte.

Nu är det ju så att det var på detta sättet. Fölet var inte mitt utan en kompis, därför har jag ingen rätt att gå in och säga att hon är tvungen att göra så här eller så här.

Jag kunde bara tala om för henne vad jag skulle sagt/gjort. Sedan är det ju upp till ägaren eller hur?

Hade det nu varit så att det varit mitt föl så hade detta fall behandlats på helt annat sätt i många frågor.

Sedan hostar faktiskt både föl och andra djur bäbisar i dom flesta fall när dom får ner vätska i lungorna. Alltså visas det inte enbart genom lunginflammation. Har kollat med ett djursjukhus för häst om det samt att jag fick lära mig det när jag gick Lantbruksutbildningen.

Men nu får ni väl ge er! Ni har ju inte alls skickat varken pm eller mejl! Och crazy har dessutom mitt telefonnummer (både hem o mobil)... Det enda pm jag fått av er var från crazy och det har jag precis svarat på, direkt jag loggade in. Jag loggade ut direkt efter mitt senaste inlägg och har inte loggat in förrän nu...har som sagt annat att göra med! Och jag har inte bredband här ute på landet, så min dator står inte på hela tiden. Varför ljuger ni så här rakt upp i ansiktet på alla??? Om det är några som är simpla så är det ni i så fall.

Ni får gärna prata så länge ni vill! Och jag har INTE missförstått crazy och varken dragit till eller lagt ifrån. Ni har ett väldigt mysko förhållande... Och som sagt, jag totalvägrar inte att svara någon!!! Jag har bara inte varit online sedan mitt senaste svar. OM nu crazy ville prata med mig hade hon kunnat slå en signal, mycket enkelt.

Och en sak till (som nästan fick mig att skratt högt), jag försöker INTE sära på er eller er vänskap! Ganska fånigt att tro nåt sånt, ärligt talat. Varför skulle jag vilja det? Eller är du bara avundsjuk på att crazy har andra vänner förutom dig??? Som sagt, ni har ett mysko förhållande...

Och så en sista sak. Jag har sparat alla mina MSN-chattar med crazy, som textfiler. Av den enda anledningen att vi pratade om annat också, inte bara det här med fölet. Och jag ville ha hennes råd om fölningar mm på pränt. MEN samtidigt finns ju allt annat med...skulle vara intressant om jag kopierade in vissa bitar kanske?? Så kan vi ju se vem som ljuger. Eller varför inte pm:et jag fick av henne nu när jag loggade in???

Crazy: du får ursäkta, men efter allt du berättat om så många olika saker...du har hejat på och tyckt mina svar till shady var så bra så...sen tycker du inte att jag ska få försvara mig??? I ditt ENDA pm är du besviken över att jag inte bara la mig ner och lät shady trampa på mig pga er kompicerade relation. Varför ska JAG ta emot en massa skit efteråt? Jag kan mycket väl föreställa mig ditt o shadys samtal, där du nekar till allt för att inte rubba era cirklar. Uppenbarligen tar du avstånd till allt du sagt och det är helt ok, det är helt upp till dig och något DU får stå för själv. Men dra inte in mig mer i det! Kom INTE till mig och berätta en massa absurda saker igen! Som sagt, våra MSN-chattar finns sparade på textfil. MINA händer är rentvådda! Hur ser era ut egentligen?

Det är ingen idé Alexandra. Du ser ju själv vad hon/de skriver. Och fölet är ju dött så det kan ju kvitta nu. Jag orkar inte bry mig mer, uppenbarligen var det ingens fel och ingens ansvar, jo veterinärens tydligen. Och kanske jultomtens?

Nu är det ju så att det var på detta sättet. Fölet var inte mitt utan en kompis, därför har jag ingen rätt att gå in och säga att hon är tvungen att göra så här eller så här.

Jag kunde bara tala om för henne vad jag skulle sagt/gjort. Sedan är det ju upp till ägaren eller hur?

Hade det nu varit så att det varit mitt föl så hade detta fall behandlats på helt annat sätt i många frågor.

Nu kanske jag fått ALLT om bakfoten, men hästägaren (Crazy?) ringder dig 'halvt hysterisk' när stoet fölat och du åker dit, och du rådfrågas fortlöpande under de närmsta dygnen. Och du har ingen talan? DU har ingen bestämmanderätt? Som jag har fattat det både i den här tråden och i den andra så var DU den som ägaren vände sig till för råd? Menar du att ägaren bad dig om råd och sen struntade i dem? Det här blir ju en värre och värre soppa och mer och mer motsägelsefullt och förvirrat? :confused:

Om jag anser att 'det här saknar jag kunskap för att klara på egen hand' och ringer någon om råd så GÖR jag ju som den personen jag vänder mig till säger och LYSSNAR på den. hela grejen med att jag bad om råd var ju för att JAG inte visste hur jag skulle/kunde handskas med situationen själv?

T ex så har jag varit med om ganska många fölningar, men aldrig som 'ensamt ansvarig' förrän Kele föddes. Jag visste att jag med största sannolikhet skulle vara HELT själv när stoet fölade. Och eftersom det var första gången med 'ensamt ansvar' så såg jag till att jag hade kunniga backuper (i form av en mycket, mycket rutinerad uppfödare) jag kunde ringa OM något skulle gå snett elelr jag kände att 'hjälp, det här klarar jag inte' eller 'hjälp, jag vet inte vad jag ska göra nu'. Nu hände det ingenting som gick utanför min kompetens trots att det inte var en okomplicerad start för den lille. Men om jag ringt min backup och halvhysteriskt tyckt "Hjälp, det är såhär och såhär och jag vet inte vad jag ska göra?" och backupen sagt att 'du ska omedelbart lassa in fölet i baksätet på bilen och slå hastighetsrekord till Strömsholm, och du ska göra det NU. Skit i stoet, henne kan du köra sen, men åk med fölet NU!" så hade jag ju slängt på luren och ringt farbror blå och sagt att nu tänker jag åka mellan plats X och plats Y med ett sjukt, nyfött föl i bilen och jag tänker inte följa några hastighetsbegränsningar' och åkt. OAVSETT om JAG hade tyckt att 'nää, men det verkar ju ganska piggt fölet, varför ska det till djursjukhuset för?". Utan min backup LITAR jag ju på. Jag skulle ju som sagt var inte tycka att 'äh, hon har säkert fel'.

Och du var ju helt uppenbart 'backupen' eller 'expertisen' i det här fallet, men ändå menar du att ägaren INTE lyssnade på dig och struntade i vad du sa? :confused:

Svarar på sista..

Jag har följt denna diskussion (och den förra) om det aktuella fölet och jag måste säga att jag är häpen!

Det verkar som om det är en massa oklara saker, folk som inte vet vad som hänt eller vet vad de sagt! Ska man ljuga ihop en historia så är det ju en fördel om man kan hålla sig på en linje, det är mer trovärdigt då liksom.. Som det är nu så börjar man ju undra...Är detta en seriös uppfördare som håller på såhär? Ljuger och försöker tracka ner på annan användare som försöker att förstå historien och pussla ihop alla bitar. Mycket dålig stil av en som kallar sig seriös och tycker att alla andra som inte instämmer i vad denne tycker oseriösa(syftar här på den förra debatten om försäljningskontrakt).

Ta inte åt dig Francess! Jag förstår precis hur du tänker i denna fråga, tror att många fler gör det, men kan hända att de inte vill svara pga av att det blir sådant hallå!

Märklig historia detta, tragiskt för fölet o dess mor.

Slutligen så! Jag tycker inte att hingstägaren ska stå för en gratis ombetäckning i detta fall!

Louelle: Trevligt att höra att det är fler som inte får ihop det! Började tro att jag (och Alexandra) var ensamma om det...

Jag försöker att inte ta åt mig, trots att stämningen har blivit väldigt otrevlig nu (vilket jag iofs har en viss del i efterom jag inte kunde/ville släppa det...har förgäves försökt få ihop alla detaljer i det här konstiga pusslet, men lär väl aldrig lyckas).

...har förgäves försökt få ihop alla detaljer i det här konstiga pusslet, men lär väl aldrig lyckas).
Samma frustration hos mig Francess!!!
Det har ju under 'resans gång' infunnit sig ganska många omförklaringar och ofullständiga uppgifter, så det är ett jättepussel som inte går att lägga :crazy:

Jag har ändå skrivit ut massor av sidor i båda trådarna för att i lugn & ro läsa och kunna komma fram till ETT svar.. men det går inte!

Självklart ska du inte ta åt dig.. tvärtom, alla uppfödare behövde dessa trådar som 'lärdom'.. trots att vi inte fick slutsvaret på den sorgliga händelsen!!!

:bow: :) :bow:

Frustrerande är verkligen rätt ord! :crazy:

Det var just därför jag insisterat med mina frågor (från början i alla fall)...för kunskapens skull, dels min egen men jag vet ju också att vi är fler nybörjare som läser allt här inne! :)

Jag är nyfiken och kunskapstörstande av naturen och kan aldrig nöja mig med en fråga eller ett svar, speciellt inte om det sen inte går ihop. Efterhand har det ju tyvärr utvecklats mer och mer personligt...tydligen får man inte ställa för många frågor till eller ifrågasätta "etablerade och seriösa uppfödare". Tydligen ska man bara nöja sig och sen hålla tyst och inte komma med följdfrågor, trots uppenbara inkonsekvenser och rena spekulationer (som när fölet helt plötsligt till slut anses ha dött av gulsot!). :eek:

Den privata biten i det hela, att jag av en person efterhand fått helt annorlunda information än den som trådskaparen valt att lägga ut och jag även agerat efter...får man kanske försöka bortse ifrån. Jag har åtminstone försökt hålla mig ifrån personliga angrepp och hånfulla tillmälen, som vissa tydligen har lätt att ta till när det passar. :(

Men, men. Om man sig i leken ger får man leken tåla! Så jag får väl helt enkelt skylla mig själv som har insisterat! Men det kan jag leva med. :D

Däremot tycker jag det är mycket tråkigt att inte fölets olyckliga död utretts bättre. Vem vet, det hade kanske kunnat hjälpa någon annan att inte göra samma misstag? EN sak har i alla fall JAG lärt mig av det hela...att det är *mycket* viktigt vem man väljer att lyssna på för goda råd/experthjälp, som nybörjare. :mad:

Skönt att även du har förstått hur jag tänkt och delar min frustration! :)

Hehe Francess glöm inte hingstägaren........ H*n har ju också fel tydligen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 023
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar