Tycker ni att detta är rätt??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ärligt talat, jag litar också mer på den lilla fågeln än på dig! :D

Och det h*n berättat tror jag mer på än dina förvirrade och ständigt föränderliga inlägg. :devil:

Det får du så gärna göra om du vill det.

Men ta detta i akt innan du tror för mycket. Hon har INTE varit med och jag har INTE sagt allt till henne. Tror du börjar bli paranoid.

Hon har ett otroligt stort intresse samt kunskap i avel, som både DU och jag har och kommer att ha nytta av.

Men hon har fortfarande inte varit där och sett eller hört allt.

Inget illa menat till dig nu crazy, i och med detta inlägg.

Men Francess ta och lägg ner dina spekulationer nu, för det är var det är. Du har nog viktigare saker att se framemot än att gissa dig till vad som blev fel i detta fall. Du har en kommande fölning, som du behöver spara alla dina kraffter till.

Då är det ju tur att inte jag heller är helt ute och cyklar då. :) Som vissa andra vill ha det till.

Backa lite och gå tillbaka till den ursprungliga tråden och LÄS HELA TRÅDEN innan du slänger ur dig mer skit är du snäll.

svar till både shady och Francess:

Shady kan skriva ibland så man uppfattar en del saker precis tvärtom än vad hon menar....detta hänger ihop med dyslexin.Därför kan inläggen också vara förvirrande till viss del.Det har ju även kommit en förklaring på när fölet diat och när de flaskmatat...eftersom det rådde förvirring runt detta.Det enda jag själv inte får ihop är att det skulle vara 3 dl istället för 1,5-2 dl som jag trodde det var från början...

Fölet är dött och begraven.Förhoppningsvis är de som har deltagit runt omkring hela händelsen en erfarenhet rikare, om än att det var mycket tragiskt.

Jag tycker tråden ballat ur fullständigt.Nu är det bara påhopp från höger till vänster.Som shady skrev...JAG har inte själv varit med och kan ju därför inte veta exakt vad som hänt.

Det är med föl som med små barn...det krävs snabba beslut och ett snabbt handlande, men det kan fortfarande vara svårt att avgöra vad som är rätt att göra för tillfället...fölet kan ju vara piggt ena stunden för att på nolltid vända om helt och bli dålig...så som någon beskrev här innan.

Allt är inte svart och vitt i en sådan här tragisk historia.Om det var det där med fel antikroppar får vi ju aldrig veta...det var bara att det var många överrensstämmande faktorer runt omkring.Kanske hade fölet överlevt på djursjukhus...kanske inte.

Nu är det väl dags att lägga ner den här diskussionen...jag tycker inte den kommer längre.

Detta är mitt sista inlägg i tråden...

Det där med att köra in tvååringar tycker jag låter intressant, men är de verkligen tillräckligt utvecklade för det? (jag fattar ju att man inte ska hänga på skogsvagnen efteråt.... :))

Jag vet bara det crazy har berättat, det är sant. Och det hon har berättat är väldigt annorlunda mot det du har skrivit här i trådarna! Inga spekulationer från min sida med andra ord...såvida inte det bara varit spekulationer från *henne* från början till slut??? :confused:

Hmmm...jag blir lite fundersam crazy. Det känns lite mysko att läsa det du skriver här med tanker på vad du berättat för mig utanför forumet. Jag känner mig nästintill manipulerad! Det kan väl inte vara så att du har hetsat mig mot shady...av orsaker jag inte är mäniska att begripa?? Jag hoppas verkligen inte att det är så.

Om du nu inte kan stå för det du berättade för mig, då borde du nog inte ha berättat det. Du har ju dessutom varit väldigt positiv till mina inlägg och svar till shady i den här tråden!!

Känns inte bra alls det här. Besviken.

Varför skulle de inte vara det? Min åring kommer att köras in nästa år som två-åring. Allt i syfte med att stärka henne, förberedande inför inridningen och allmänt nyttig hatering + ökad användbarhet. Jag har aldrig heller fattat varför man inte ska kunna utbilda unghästar och köra in dem som två-åringar, det är ju inte meningen att de ska dra plogen! :D

Då är det ju tur att inte jag heller är helt ute och cyklar då. Som vissa andra vill ha det till.

Nu får jag nog skit, men NÅN har definitivt cyklat runt id en här affären. Det är en MASSA obesvarade frågor:

* Varför lyckades man inte hålla stoet still: Det jag läst så var stoet mammig mot fölet, hon motsatte sig uppenbart inte mjölkning övht. Men hon slog när fölet skulle dia. Bremsade hon och benet lyftes?
Varför fick hon inte oxytoxin?
Att vet vände vet jag, men jag undrar VAD som eg sas till vet för denna skulle vända? Men ffa hur etts to som är mammigt, lugnt med människor, lugnt låter sig mjölkas men ändå inte lyckas hållas och bremsas till att låta fölet dia?

* Hur kan fölet blivit uttorkat om det fick den mjölk det sägs (mängder och tidpunkter ändras ju dock)?

*Hur har mängderna fölet ansågs ha fått uppmätts? Jag har nappat både föl och kalvar och lamm och det är i början en MYCKET sölig procedur. Om man har 3 dl i flaskan ska man vara glad om en deciliter hittar ner i fölets mage. Det mesta slabbas runt (och det är lätt att få det i lungorna, men ffa så slabbas massor utanför i början).

*Varför gjordes inte ett immunologiseringtest när fölet nu fick i sig tveksamt med mjölk första 12 timmarna? Dvs varför ringde inte veterinären ut för att göra det enkla, effektiva 'on site' test som finns för att se om fölet fått tillräckligt med antikroppar?

*Varför är man så många människor hos ett förstagångssto?

Det finns massor av frågor som nogsamt undviks att besvaras. Och enligt mig finns det väldigt mycket som borde vara självklart att göra som INTE gjordes.

Och oavsett vad fölet dog av så känns uttorkningen och det att man inte i tid fick rätt på att fölet fått för lite antikroppar som väldigt onödigt.

Däremot kan jag mycket väl köpa att du med hudvecksnyp inte märkte uttorkningen förrän i slutskedet, men kollade ingen slemhinnorna på fölet?

Det där med att köra in tvååringar tycker jag låter intressant, men är de verkligen tillräckligt utvecklade för det? (jag fattar ju att man inte ska hänga på skogsvagnen efteråt.... )

En normalt utvecklad halvblodstvååring har inge problem att dra en lätt vagn i tempon som är med eftertanke. Men man får ju vara medvetet om att det är lätt körning i lugnt tempo och korta pass. Men många sitts in och skrittas och travas litegrann som 2½-åringar och skillnaden är eg inte så stor, tvärtom är det lättare för dem att dra en lätt vagn än balansera en ryttare (inte vikten av ryttaren som är det kniviga utan balansera).

Sen finns det ju de som är 'sena' och inte klara, men generellt och sålänge det görs rätt så är det inte mycket som skiljer att dra en liten lätt vagn mot att bli tömkörd =)

Jag vet inte egentligen, tycker själv att logiken säger att det måste vara ett jättebra sätt att vänja dem vid hantering och att komma ifrån stallet en stund. Jag har väl egentligen aldrig haft att göra med yngre hästar än treåringar, så det är lite okänd mark för mig! :)

Nu är det så här att crazy och jag har suttit i ett antal timmar idag och pratat igenom detta som uppstått mellan dig, mig och henne.

Vi har även diskuterat ALLT som jag har sagt till henne om fölningen samt ALLT som hon sagt till dig.

Resultatet som vi kom fram till var att du absolut inte fattat vad hon menat med vad jag har sagt. Sedan har du lagt till och dragit ifrån det du själv velat.

Besviken säger du att du är, men det är bara förnamnet på vad crazy är på dig nu. Du skall veta att det är en person som är otroligt svår att få sur, men du lyckades.

Jag har under min 10 år som jag känt henne aldrig lyckats med det. Så det är bara att gratta dig.

Sedan är du så jä... simpel att du inte ens svarar på varken mail,PM eller på messenger när hon söker dig. Det är dåligt.

Visst jag kunde ha PM:at dig men eftersom du totalt vägrar svara crazy så varför skulle du svara mig?

Sedan tycker jag faktiskt att dom andra här i tråden skall få se hur du betett dig gentemot oss. 10 års riktigt bra vänskap bryter man inte genom att lära känna en annan person på Internet.

För det är det jag tror du faktiskt försökt göra här, skillja crazy och mig åt, men du lyckades inte och kommer heller ej att göra det.

Har precis genom messenger övertalat crazy att fortsätta vara här på Buke, då hon tänkte skriva till Gunnar och be honom ta bort hennes användar konto.

Snälla, kan ni inte ta den här typen av diskussioner under en annan rubrik än avel eller varför inte helt privat?

Förstår att det finns många trådar som startar med en koppling till rubriken o sen övergår till olika uppfattningar mellan människor. Att vara avelsintresserad o gå in o se om nåt nytt dykt upp i en tråd o ständigt mötas av konflikter mellan människor gör bara att trådarna blir ointressanta. Lite synd när det nu finns ett bra forum för att diskutera o byta erfarenheter.

Ser fram mot fortsatta intressanta avelstrådar.
Mvh, Ploppi
Stuteri Stubbäng

Jag blir inte sur. Skall försöka att förklara ordentligt för dig också. Har som sagt va ganska svårt att förklara mig i skrifft men här kommer ett försök

* Varför lyckades man inte hålla stoet still

Vi backade in henne i ett hörn höll henne i grimma och ägaren höll i ena bakbenet, det som var mot fölet. Men det hjälpte inte, hon sparkade ändå samt snurrade iväg.

Det jag läst så var stoet mammig mot fölet, hon motsatte sig uppenbart inte mjölkning övht.

Nej så länge det var ägaren och inte fölet.

Men hon slog när fölet skulle dia

Ja

Bremsade hon och benet lyftes?

Ja på båda.

men jag undrar VAD som eg sas till vet för denna skulle vända

Ägaren berättade exakta läget och vet ansåg att det inte var nödvändigt att komma. Vet ville avvakta ännu ett tag då vet inte ansåg det vara ett akutläge. Hörde inte själv vad ägaren sa då jag höll på att ta ut alla människor från stallet som absolut inte ville fatta att dom inte kunde vara där.

Men ffa hur etts to som är mammigt, lugnt med människor, lugnt låter sig mjölkas men ändå inte lyckas hållas och bremsas till att låta fölet dia?

Inte en aning faktiskt men så var fallet.

Hur kan fölet blivit uttorkat om det fick den mjölk det sägs (mängder och tidpunkter ändras ju dock)?

Fotfarande ett vet utlåtande. Anledningen till att jag kanske har ändrat mängd var att jag inte mjölkade henne utan höll bara i och då är det lite svårt att uppskatta mängden på håll. Tiden däremot vet jag faktiskt inte att jag sagt något annat än var 30 minut. Men jag kan ha fel.

Var själv bara med fölets 2 första timmar i livet sedan en stund på dagen efter.

Hur har mängderna fölet ansågs ha fått uppmätts? Jag har nappat både föl och kalvar och lamm och det är i början en MYCKET sölig procedur. Om man har 3 dl i flaskan ska man vara glad om en deciliter hittar ner i fölets mage. Det mesta slabbas runt (och det är lätt att få det i lungorna, men ffa så slabbas massor utanför i början).
Var gradering på nappflaskan så där av att vi vet. Vet också att det KAN slabbas en del men definitivt inte hos alla. Fölet hade en enorm sugreflex så hon drack som hon skulle.

Men kommer det ner endast en liten del i lungorna så börjar dom hosta och sugreflexen försvinner, vilket inte hände.

Varför gjordes inte ett immunologiseringtest när fölet nu fick i sig tveksamt med mjölk första 12 timmarna? Dvs varför ringde inte veterinären ut för att göra det enkla, effektiva 'on site' test som finns för att se om fölet fått tillräckligt med antikroppar?

Fortfarande ansåg inte vet att det var någon fara.

Varför är man så många människor hos ett förstagångssto?

Överlycklig man i huset som inte kunde hålla telefonen från örat. Men dom åkte ut när jag kom. Ägaren hade förklarat för sin man hur läget var men han var nog för glad att fatta.

Sedan är det ju också så att alla ston reagerar inte lika dant. Mitt sto ser gärna att både jag och mina barn är med när hon fölar. Hon vill absolut inte vara ensam. Bara en parentes i allt.

Det finns massor av frågor som nogsamt undviks att besvaras

Som vad?

Och enligt mig finns det väldigt mycket som borde vara självklart att göra som INTE gjordes.

Som vad?

Däremot kan jag mycket väl köpa att du med hudvecksnyp inte märkte uttorkningen förrän i slutskedet, men kollade ingen slemhinnorna på fölet?

Jo ägaren kollade samt vet. När vet kom var dom ok men det gick väldigt fort sedan. Var själv ej med då på natten när fölet dog. Hade jag varit det så hade den inte blivit nergrävd.

Hoppas du har fått lite mer klarhet i detta nu. Vill du veta mer så fråga.

Skulle mer än gärna svara henne via PM men när hon inte svarar och jag vill att hon läser vad jag skrivit så fanns det inte något annat sätt. Hemskt ledsen om jag gjorde dig upprörd.

Men kommer det ner endast en liten del i lungorna så börjar dom hosta och sugreflexen försvinner, vilket inte hände.

Det där stämmer i och för sig inte.. Det är mer än ett nappat föl som av misstag fått en hel dle mjölk/mjölkersättning i lungorna vilket märks när det får lunginflammation. Samma sak med andra djubäbisar..

I övrigts er jag inte vad det ger att kommentera eftersom du säger en av tre saker: inte vet jag, det var så bara/Jag var inte där/Det var någon annan som gjorde resp sa resp tyckte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 023
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar