Jag blir inte sur. Skall försöka att förklara ordentligt för dig också. Har som sagt va ganska svårt att förklara mig i skrifft men här kommer ett försök
* Varför lyckades man inte hålla stoet still
Vi backade in henne i ett hörn höll henne i grimma och ägaren höll i ena bakbenet, det som var mot fölet. Men det hjälpte inte, hon sparkade ändå samt snurrade iväg.
Det jag läst så var stoet mammig mot fölet, hon motsatte sig uppenbart inte mjölkning övht.
Nej så länge det var ägaren och inte fölet.
Men hon slog när fölet skulle dia
Ja
Bremsade hon och benet lyftes?
Ja på båda.
men jag undrar VAD som eg sas till vet för denna skulle vända
Ägaren berättade exakta läget och vet ansåg att det inte var nödvändigt att komma. Vet ville avvakta ännu ett tag då vet inte ansåg det vara ett akutläge. Hörde inte själv vad ägaren sa då jag höll på att ta ut alla människor från stallet som absolut inte ville fatta att dom inte kunde vara där.
Men ffa hur etts to som är mammigt, lugnt med människor, lugnt låter sig mjölkas men ändå inte lyckas hållas och bremsas till att låta fölet dia?
Inte en aning faktiskt men så var fallet.
Hur kan fölet blivit uttorkat om det fick den mjölk det sägs (mängder och tidpunkter ändras ju dock)?
Fotfarande ett vet utlåtande. Anledningen till att jag kanske har ändrat mängd var att jag inte mjölkade henne utan höll bara i och då är det lite svårt att uppskatta mängden på håll. Tiden däremot vet jag faktiskt inte att jag sagt något annat än var 30 minut. Men jag kan ha fel.
Var själv bara med fölets 2 första timmar i livet sedan en stund på dagen efter.
Hur har mängderna fölet ansågs ha fått uppmätts? Jag har nappat både föl och kalvar och lamm och det är i början en MYCKET sölig procedur. Om man har 3 dl i flaskan ska man vara glad om en deciliter hittar ner i fölets mage. Det mesta slabbas runt (och det är lätt att få det i lungorna, men ffa så slabbas massor utanför i början).
Var gradering på nappflaskan så där av att vi vet. Vet också att det KAN slabbas en del men definitivt inte hos alla. Fölet hade en enorm sugreflex så hon drack som hon skulle.
Men kommer det ner endast en liten del i lungorna så börjar dom hosta och sugreflexen försvinner, vilket inte hände.
Varför gjordes inte ett immunologiseringtest när fölet nu fick i sig tveksamt med mjölk första 12 timmarna? Dvs varför ringde inte veterinären ut för att göra det enkla, effektiva 'on site' test som finns för att se om fölet fått tillräckligt med antikroppar?
Fortfarande ansåg inte vet att det var någon fara.
Varför är man så många människor hos ett förstagångssto?
Överlycklig man i huset som inte kunde hålla telefonen från örat. Men dom åkte ut när jag kom. Ägaren hade förklarat för sin man hur läget var men han var nog för glad att fatta.
Sedan är det ju också så att alla ston reagerar inte lika dant. Mitt sto ser gärna att både jag och mina barn är med när hon fölar. Hon vill absolut inte vara ensam. Bara en parentes i allt.
Det finns massor av frågor som nogsamt undviks att besvaras
Som vad?
Och enligt mig finns det väldigt mycket som borde vara självklart att göra som INTE gjordes.
Som vad?
Däremot kan jag mycket väl köpa att du med hudvecksnyp inte märkte uttorkningen förrän i slutskedet, men kollade ingen slemhinnorna på fölet?
Jo ägaren kollade samt vet. När vet kom var dom ok men det gick väldigt fort sedan. Var själv ej med då på natten när fölet dog. Hade jag varit det så hade den inte blivit nergrävd.
Hoppas du har fått lite mer klarhet i detta nu. Vill du veta mer så fråga.