Tycker ni att detta är rätt??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med!

Tycker att det är schysst av en hingstägare att låta ett sto som kastat tvillingar komma tillbaka gratis året efter, men det är en helt annan sak än ett föl som dör dagen efter födseln.

Skulle inte heller komma på tanken att jag skulle få någon rabatt om mitt sto hade råkat ut för samma sak!

När det gäller garantin i USA eller kostnaderna att betäcka i tex Tyskland är det väl ofta så att man betalar totala summan vid första semineringen, tex 1500-2000 Euro i Tyskland o that's it! Skulle stoet inte bli dräktigt eller om det händer nåt är det kanske inte konstigt att det går att förhandla om en ny omgång året därpå.

Tycker också att det är stoägaren som måste försäkra sin investering - alternativt ta risken. Det är inte konstigare än med nåt annat, man kan inte anklaga en bilsäljaren när man kört i diket....

Ploppi
Stuteri Stubbäng

:rofl:
Citat:
Det är inte konstigare än med nåt annat, man kan inte anklaga en bilsäljaren när man kört i diket....

Där kom det ett vettigt inlägg!!

AM

Däremot kan det ju diskuteras om det blir tvillingar (obs ultraljud skall användas) eller föl med tre ben och inget huvud... Då kanske hingstägaren kan vara lite bussig.

Om ett föl nu föds med tre ben eller utan huvud så hade jag ju knappast fortsatt avla på det stoet och den hingsten.. :o

Vill man ha "garantier" så kan man ju också välja en hingst där foster/fölförsäkringen ingår :D

Jag har egentligen inget svar på vad som är rätt eller fel.
Men jag håller med om att skulle det vara något genetiskt fel eller ett trebent föl eller liknande, dvs ovanliga defekter tycker jag att hingstägaren/hållaren skulle kan ge rabatt om de inte vill bjuda på någon avgift.
Vid sådanna defekter kan man ju inte skylla på stoägaren utan det har snarare med själva individerna dvs sto/hingst att göra.
Saker som virusabort odyl har ju inte ett skit (ursäkta språket) med hingsten eller dennas hållare/ägare så då tycker jag inte att denne har någon skyldighet att lämna någon rabatt.

Sedan tycker jag givetvis att Flyinge kunde ha skött det lite bättre och trevlig förklarat och dessutom inte ta för givet att man ska använda deras hingstar :)

Mitt sto är dräktig med en av Heliotrops hingstar och man får en "försäkring" på stoet om man skickar in ett 90-dygns intyg på stoet. Skulle någon hända faxar man in ett vet. intyg och slipper då betala 90 dgn avgiften på nästa betäckning, vet dock inte om man får välja annan hingst eller om man måste ta samma. Det är ju en typ av försäkrnig.
Dock så skulle jag inte våga låta mitt sto gå utan en foster och föl försäkring, första gången jag betäckte så va fölet döfött och efter det så vågar jag inte chansa, man betalar ju massa pengar för att få ett föl och sen blir man lurad på konfekten så vill man ju gärna kunna göra ett nytt försök, och utan försäkring får man ju ta ytterligare flera tusen ur sparkassan..igen.
Det har ingenting med att man är snål att göra tycker iallafall jag.

Nåja, väldigt synd att höra att bebisen inte klarade sig iallafall, hoppas verkligen att det går bättre i år.

Jo det låter väl riktigt på sitt sätt...

men låt oss säga så här då...om hon hade valt en hingst med avgift på 90 dygn då?...Då handlar det helt plötsligt om väldigt mkt pengar och alla kontrollerar inte på 90 dygn pga av att de inte vill utsätta stoet för ytterligare en smittorisk.

Är stoet inte kollat på 90 dygn så kan man inte heller teckna försäkring på fostret ju.Ska den personen ifråga då straffas för att man är mer rädd om sin häst och det kommande fölet? Ska man då inte ha chans till viss rabatt vid uppvisande av veterinärsintyg på vad fölet dött av och om detta inte är något som uppfödaren är skyldig till?

Nu är ju språngavgiften oftast den lilla biten...det som är dyrt är ju allt runt omkring.

Men låt oss säga om vi praktiserat mer som Tyskland...dvs en hög språngavgift med en gång och inget vid levande föl...låt oss säga tex 7500 kr i språngavgift.Skulle ni fortfarande säga att "det är något man bara får ta"...utan att kräva någon som helst rabatt inför nästkommande säsong eller garantierbjudande!?!Skulle ni våga det?

Jag bara vill veta hur ni funderar och tänker...för jag undrar om ni är medvetna om hur mkt ni egentligen skulle kunna påverka en del faktorer.

Sedan till en annan fråga...vilket skulle ni själv tycka bäst om?

1.språngavgift plus levande föl
2.språngavgift plus 90 dygnsavgift
3.Endast hög språngavgift(räkna med språngavgift motsvarande ungefär språng plus levande fölsavgift) med levande fölsgaranti(så som ofta praktiseras utomlands)och fri ombetäckning året därpå om stoet resorberar,kastar eller om fölet dör inom ett visst antal dygn pga av sjukdom).

Vilket skulle bli erat val?

Men behövs egentligen 90-dygns-kollen?
Kan du visa upp ett kastat foster eller ett dödfött föl så finns ju bevis nog för att stoet varit dräktigt på 90 dagar.
Däremot, kastar hon "i hemlighet" i hagen så är det naturligtvis svårare att bevisa dräktigheten, då hade papper från veterinären vid utförd 90-dygnskoll varit på sin plats.

Jag tycker att "försäkringen" man har iom levandefölavgift är bra nog. Det är det trots allt inte alla hingstar som har!

Jag tycker inte att man kan KRÄVA rabatt vid ombetäckning, men visst är det trevligt om man får det ändå. :)

Jag föredrar själv språng plus levande fölsavgift. :D

Detta är bara att jag vill se vad folk i allmänhet föredrar... ;)

Jag tänker inte plocka ut en veterinär som kanske varit bland sjuka djur för att kolla mina ston på 90 dygn...nej den risken tar inte jag

Fast nu tycker jag du är mer än lovligt enkelspårig. veterinärerna brukar ha ganska stort vett när det gäller dräktiga ston och smittsynpunkt. Så det är ju bara att se till att vet är 'ren' närhan/hon kommer.

Jag tycker nog inte att hon ska få någon annan rabatt. Det ÄR ju sådant som händer - damen på Flyinge var kanske sur och snäsig för att hon fått besvara många sådana samtal?

Jo men har man som rutin att få samma sorts fråga brukar man ju ha ett bra svar till hands och däremd inte behöva ta till ohyfsat tonläge :eek:....även om det är en fråga som kanske återkommer ofta.

Att vara trevlig när man svarar i telefon och om man har det som "sitt jobb"...då ska man också ha lite service-anda :smirk:.

Jag menar okej att de nekade rabatt...men man behöver ju inte vara otrevlig i sitt tonfall för det :mad:.

Tänkte på en sak...hur många utav er vet om at levande föl numera räknas vid 2 dygn och inte vid 10 dagar längre? :confused:

Är stoet inte kollat på 90 dygn så kan man inte heller teckna försäkring på fostret ju

Joho då, fast du kan inte teckna förrän du kollat stoet. Men du kan kolla det efter 100 dagar om du vill, elelr 150 eller.. *ja du fattar*

Om det handlar att skydda fölet om det dör i samband med födelsen ellerr kort därefter så kan du ju teckna försäkring ända fram till ganska nära fölningen (det finns en gräns men jag minns den inte).

Men du kan kolla stoet senare i dräktigheten om du vill. Jag funderade på att teckna foster/fölförsäkring på Keles mamma. Det var då dräktighetsmånad sju och det var nema problemas, bara jag presenterade ett högst veckogammal dräktighetsintyg (UL, blodprov eller manuell undersäkning) så var det grönt.

Så handlar det bara om att man inte vill kolla på 90 dygn så kan man ju vänta.

Men smittrisken tycker jag är överdriven, det är ju bara att se till att veterinären vidtar normala försiktighetsåtgärder? Och tar du det lite senare (kräver ju att du inte vill kolla i samband med 90-dygnsavgift dock) så kan du ta blodprov, kontakten med hästen är minimal då från veterinärens sida. Och som sagt, veterinärerna är inte helt döva och tappade bakom en vagn utan är fullt medvetna om smittrisken om man bara för fram sina farhågor.

Tänkte på en sak...hur många utav er vet om at levande föl numera räknas vid 2 dygn och inte vid 10 dagar längre?

Jag? ;) Fast det där är olika från hingst till hingst. Anledningen är ju att man numera kan införsäkra fölet enskilt på andra levnadsdagen. (Dock har man ju en karens för SJUKDOM i 8 dagar eller liknande (lite olika från bolagen).

Det blev nämligen en del intressanta fall där levandefölavgiften betalades till hingstäg på dag nio, fölet försäkrades på dag två och dog knall och fall på dag fyra. Då 'slapp' stoägaren att betala levandefölavgiften OCH inhämtade livförsäkringen på fölet. Dvs gick 'plus'.. Därför har man ändrat lvande föl.

Förvisso tycker jag att två dagar är en ganska 'bra' norm. MEN det finns ett problem.. Om fölet är SJUKT när det föds kan du inte försäkra det enskilt vid två dagar, och om det då dör dag tre så har du fått betala levande föl, men däremot inte fått ut på försäkringen. Men det är där foster/Föl-försäkringen kommer in ;)

Agria har ju förresten tagit bort den 'inbyggda' foster/föl delen i sin Agria MAximal (dvs motsvarande A1-försäkring). Så där har man INGET skydd om man inte tecknar separat försäkring längre. Kan bli en ganska otrevlig överraskning om man inte passar sig, för att inte tala om DYR om fölet behöver veterinärvård innan det försäkrats enskilt, eller om stoet dör/behöver vård i samband med fölningen..

veterinärerna är inte helt döva och tappade bakom en vagn

Jo tyvärr tycks den veterinären som jag tidigare använt vara det.Han skulle testa några J*vla NH metoder som han lärt sej på min fölis som då var 3 månader. :mad:

Han skulle bara kontrollera ett rivsår vilket hade gått alldeles utmärkt om han betett sej normalt och tittat som en "vanlig" veterinär. :crazy:

Nä...istället skulle han-okänd för fölet-lägga honom ner-för att titta på såret!!!Fölet blev ju helförskräckt och han är än idag skärrad och rädd för karlar.Han försökte alltså slänga omkull honom! :eek:

Jag hoppas verkligen inte att jag får någon otur och behöver ringa just honom i onödan.Hörde förresten att han gjort någon liknande bravur i ett annat stall...behöver jag tillägga att han där numera är portförbjuden!?! :smirk:

Sist jag behövde veterinär fick jag ringa och tigga mej till att en ATG-veterinär skulle komma...vilket han egentligen inte hade tid med. :(

En sak som jag skulle önska mej vore en veterinär som jag hade 100% förtroende för och som man kan nå nästan i ur och skur.Då hade jag känt mej lugn. :(

Ja, kollar man inte stoet på 90 dagar utan tror att det är dräktigt (om man har valt en hingst med det vilkoren) så från man skylla sig själv om den inte är även här.
Är man inte beredd att ta den häsr risken så ska man inte välja en ingst med dessa vilkoren heller.

Jag vet inte vad ni verkar ha för konstiga veterinär där ni bor, men mig veteligen har ingen veternär i våra trakter släpat omkring smitta från olika stall.

Som jag sagt innan det är tråigt det som hänt, men hur kommer det sig att alltid någon annan ska betala när det går fel??

Jo men som i detta fall...fölet dog för henne...och vill hon använda Wetano igen i år så finns han enbart på fryst= mycket dyrare.Förstår ni nu vart vi vill komma? ;)

Agria har ju förresten tagit bort den 'inbyggda' foster/föl delen i sin Agria MAximal (dvs motsvarande A1-försäkring). Så där har man INGET skydd om man inte tecknar separat försäkring längre.
Vadå? Senast jag kollade inbegreps fölet i moderns försäkring i trettio dagar efter fölningen.
Men det gäller veterinärvård, du kanske menar livförsäkringen?
För att ha ett komplett skydd för sitt föl bör man alltså både fosterochföl-försäkra och sedan teckna en vanlig försäkring när den är född.

Återigen, varför ska hingstägaren stå för en "gratisförsäkring"? Jättetråkigt att fölet dog, men kostnaderna blir ju ändå desamma som det hade blivit om stoet inte tagit sig trots många försök. Och som någon ovan sa, vill man inte ta hem veterinären för att dräktighetskolla så räcker det att kunna visa upp ett kastat foster för att få ut på försäkringen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 023
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka