TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

Sv: TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

du behöver inte upprepa va andra har sagt. Ja förstår ganska mycket men vissa saker tycker ja e helvrängda!

Men spelar ju ingen roll om du tycker vissa saker är helvrängda. Är reglerna så, så är dom.
Jag tycker många saker är helvrängda med både det ena och det andra. Men det är bara att gilla läget.
Just nu förstör du ju bara för dig själv och de nya ägarna har säkert redan fått en negativ bild av dig.

Spelar noll roll, eftersom nya ägaren kan regga sig som ägare på hunden hos sjv ändå..

Bara att ringa och förklara läget liksom :cool:

Precis, jag gjorde det med labben jag tog hand om. Och det är bara för några månader sedan, så det är ju inte ändrat :D

På det ägarintyg man får utav SKK vid ägarbyte står det med tydlig text " Detta intyg ej kan användas som bevis för äganderätten till hunden" . Iaf på mitt ..:angel:

Jag har gjort samma sak.

Det är tydligen rätt vanligt:D.

Vi glömde i känslosvallet som blev när jag köpte tillbaka en "valp" (1,5 år ;) )skriva på även den lappen. Hon var bara tillbaka i sverige tillfälligt för att lämna över hundan och bodde i övrigt utomlands. Då ville SKK att jag skickade med en kopia på köpeavtalet. Sedan var de inga problem.

Jag antar att anledningen till att det är så lätt att ändra ägarerregistreringen är för att det viktiga är att hunden är reggad där den bor om något skulle hända. Det är ju dem man vill få tag på.

Ägartvister får man gör upp om i domstol.

Jag behövde inte ens göra det.:angel:
Jag bara ringde, förklarade mitt ärende och skickade in papprena. Det var 01.
Sen fick jag ioförsig betala en slant till skk med, för att få ut en ny kopia på stamtavlan. Men det har inte med frågan att göra egentligen.

kl

Men ärligt HERREGUD :eek:
Tycker folk inte själva att det är lite VÄL enkelt att skriva över sig på en hund som ägare?

Tror jag ska gå ur SKK... Så ni menar alltså att ett ägarbevis inte duger som just ägarbevis ??????

Min hund som försvan för några år sen...nån kan alltså ha stulit honom, ställt sig som ägare på honom och allt är LUGNT ??????

kl

Tycker folk inte själva att det är lite VÄL enkelt att skriva över sig på en hund som ägare?

Tror jag ska gå ur SKK... Så ni menar alltså att ett ägarbevis inte duger som just ägarbevis ??????

Min hund som försvan för några år sen...nån kan alltså ha stulit honom, ställt sig som ägare på honom och allt är LUGNT ??????

Men det gäller ju inte som ägarbevis. Ägarbeviset är köpekontraktet.
SKK har ju inte med detta att göra. De har tjänsten fast de inte behöver det. "Ägarändringen" gör man hos sjv egentligen. Men som sagt är det för se vart hunden bor om den hittas. Inte vem som äger den.
Vad är det som är så konstigt? Det står klart och tydligt på "ägarbeviset" att det inte gäller som äganderätten till hunden.

Senast ändrad:

kl

Som jag skrev rätt tidigt, det står på pappet man får ifrån skk/jbv att det inte gäller som bevis på äganderätten. Tydligen har de blivit lite striktare sedan jag bytte ägare på min och man behöver skicka in en kopia på köpebeviset.
Ägarregistert är väl inte bara för att hitta ägaren om hunden har rymt, utan även för att hitta den som ska kunna ställas ansvarig ifall det händer ngt.
Så varför skulle nån vilja vara ansvarig för något som de inte har i sin besittning? Det är kanske därför det ska vara lätt att ändra ägare?

Köpebeviset är det som gäller, skulle tro att det beror på att hunden jämställs som "vara" precis som tvapparater eller en soffgrupp.

Senast ändrad:

kl

Nä, det är inte LUGNT. Du är ju fortfarande ägare till hunden eftersom det inte finns något köpekontrakt.
Om du tror så har skett är det ju bara att söka på din hund i registret.

så då kan jag som escodobe bara ringa in o säga att jag köpt din hund? Sen är det upp till dig att bevisa att så inte är fallet och jag säger att jag FICK den av dig och det var muntligt. Blir det då en ägartvist mellan dig och mig ? Rent teoretiskt så verkar det ju bara vara o ringa in och ställa sig som ägare på en hund.

( nu är det ju inte vad tråden handlar om)

Tror jag ska gå ur SKK...

Isåfall får du nog gå ut svenska samhället också eftersom jordbruksverkets register är lika enkelt att ändra, och de ska registrera alla hundar.

På plussidan så kan du ju faktiskt HITTA din stulna hund om en ny ägare har registrerats. Du har ju hundens ID-nummer och kan då få reda på var den finns. Om hunden har en annan ägare reggad som inte visas på nätet i SKKs databas får du gå via polisen, men är den stulen är det ju rätt väg att gå iallafall.

Isåfall får du nog gå ut svenska samhället också eftersom jordbruksverkets register är lika enkelt att ändra, och de ska registrera alla hundar.

På plussidan så kan du ju faktiskt HITTA din stulna hund om en ny ägare har registrerats. Du har ju hundens ID-nummer och kan då få reda på var den finns. Om hunden har en annan ägare reggad som inte visas på nätet i SKKs databas får du gå via polisen, men är den stulen är det ju rätt väg att gå iallafall.

Jo det vet jag och det är bra, MEN.....kan jag få min hund tillbaka, eller är det den personen som ställt sig som ägare på min hund som "äger" den eller är det jag som blivit bestulen ?

Eftersom det inte gäller som bevis på äganderätten, så skulle jag tro att det du får göra är att göra en polisanmälan om stöld. Sedan får det utredas.

så då kan jag som escodobe bara ringa in o säga att jag köpt din hund? Sen är det upp till dig att bevisa att så inte är fallet och jag säger att jag FICK den av dig och det var muntligt. Blir det då en ägartvist mellan dig och mig ? Rent teoretiskt så verkar det ju bara vara o ringa in och ställa sig som ägare på en hund.

I domstol skulle den vinna som har ett skrivet kontrakt. Det blir väldigt dyrt att försöka sno en hund på det viset då förloraren får betala rättegångskostnaderna....

Av mig krävde skk inget. Men sjv ville ha kopia på stamtavlan. Är ju sjv som är det statliga och det "riktiga". Det som man måste anmäla till.
Du blir nog inte trodd om du först säger du köpt hunden av mig och sen ändrar dig och säger du fick den ;)
Nä, lite skämt, men jag förstår hur du menar.
Men jag har iallafall stamtavlan och köpekontraktet kvar om du tar min hund. Och stamtavlan den måste följa med hunden när hunden byter hem, även om hunden inte är färdigbetald.

Ok, men om du ringt in o "förklarat" att du äger en hund och det är så enkelt, så jag är tvungen att polisanmäla och dra upp till rätten för att en människa såpass enkelt sm bara genom ett telefonsamtal kan "stjäla" min hund ?? Tycker du själv inte att det låter konstigt ?

:D Jag är lite upprörd nu....I mina ögon verkar det helt stolligt.

Tänk om man inte har en stamtavla då ? Som Pepsi, han har ju ingen..

ja du säger det men då undrar ja hur dom kan veta att hunen inte är stulen. Vem som hellst kan skriva ett kvitto.

Med förfalskad namnteckning i så fall. Bara att anmäla...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix