TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

Sv: TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

Dom vill nu i efterhand ha min underskrift vilket ja inte går med på då ja anser att detta inte gått rätt till. Dom nya "ägarna" som hmmet sålt vidare hunden till är ju givetvis helt oskyldiga men de är ju dom på hemmet som man vill sätta åt.

? Sätta åt ?
Du och den köpare har gjort fel och inte ändrat ägarregistret som enbart är ett address register till en ägare. Felet som begåtts är erat, ni skulle ändrat detta.
Djuhemmet försöker nu vad jag förstår vänligen rätta till detta felet. Och då vill du sätta åt dem?
De är helt oskyldiga i detta och jobbar nog bara för att hunden skall komma till ett bra hem.
Det är väl trevligt att de kontaktade dig så du ändå fick kännedom om att hunden sålts. En "vanlig" lätt ointresserad privatperson bryr sig nog inte om detta. Du missade ju det en gång tidigare.
Rikta din ilska åt rätt håll. Den köpare som du valde ut var inte den du trodde den var. Djuhemmet har ingen skuld i detta, de jobbar för att se till att hunden får ett bra hem.

Senast ändrad:

Släpp saken o inse att du inte är ägare till en hund du sålt o skrivit kvitto på!!!!
PL

Du vet helt enkelt inte vad du snackar om!
Men varsegod, försök gärna ta det till rätten. Du kan gott få lov att betala advokat för att få reda på samma sak som du fått här.
Det är inte mina pengar som kastas i sjön.

???????????????????????
Anser du eller anser du inte att du är rättmätig ägare till hunden o på vilka grunder?
Nu vet jag inte rassammansättningen på dina valpar men det kan ju eventuellt vara så att det är en svår kombination.
PL

Senast ändrad:

Juridik eller inte så förstår jag dig precis, att se "sitt" djur och allra helst sin uppfödning fara runt överallt och inte ha kontrollen är för jävligt. Och att inte andra bl a uppfödare fattar dig är beklämmande.

Men det är ju dom förra ägarna som brustit i er uppgörelse.

Juridik eller inte så förstår jag dig precis, att se "sitt" djur och allra helst sin uppfödning fara runt överallt och inte ha kontrollen är för jävligt. Och att inte andra bl a uppfödare fattar dig är beklämmande.

Men det är ju dom förra ägarna som brustit i er uppgörelse.

Folk fattar nog hur det känns, även uppfödare. Är bara att tråden handlar inte om det.
Spelar ingen roll hur mycket känslor som spelar in, sålt är sålt.

Frågan var om hon har rätt att ta tillbaka hunden och om hon är den "rättmätiga ägaren" och på detta är svaret nej, det har hon inte och nej, det är hon inte!

Vad som är juridiskt rätt har ingenting med känslor att göra dessvärre..

Visst kan jag förstå att det känns jobbigt, men man får som uppfödare inte fara och ta tillbaka de valpar man sålt.

Man bör som uppfödare veta vilka regler som gäller innan man parar en tik och säljer valparna!

Folk fattar nog hur det känns, även uppfödare. Är bara att tråden handlar inte om det.
Spelar ingen roll hur mycket känslor som spelar in, sålt är sålt.

Men vart tog den "ärliga" uppfödaren vägen då? Det som blandrasuppfödare alltid får skit för? Att inte följa upp sina uppfödningar ? Varför ska man följa upp om man ändå inte kan hjälpa djuret óm det far illa ?

Tråden handlar lite om det "ansvaret" tycker jag. Du har inte varit direkt otrevlig mot TS men många idiotförklarar henne, och jag kan förstå hur maktlös hon känner sig och att hon gärna vill hjälpa "sin" hund. Dessutom hade hon ju en muntlig ( som en del säger väger lika tungt som skriftlig) uppgörelse om att hundens ägare skulle ta kontakt med henne först om ompl skulle komma på tal.

Nu kanske hunden får det jättebra hos den nya ägaren, vem vet ? Men bara för att det går genom ett hundhem så garanteras det inte att hunden får det bra.

..mitt köpekontrakt stod det att uppfödaren alltid skulle kontaktas om når hände med hunden så den ex skulle omplaceras. Gäller inte det då om jag har köpekvitto ? Isåfall är det ju en värdelös klausul.

vad har rassammansättningen med detta att göra? Ja tycker detta är totalt vrickat i vilket fall som helst. Tar man emot en hund till ett hundhem utan att genom gå hunden överhuvudtaget dvs kolla chip mm. Det verkar riktigt oseriöst. Hunden kan ju lika gärna vara stulen de kan dom ju omöjligt veta när dom inte bryr sig om att kolla chippet förän i efterhand. Då finns de ju överhuvudtaget ingen meningen med att chippa hunden de räcker ju att nån främmande kan ha knatat ihop ett hemmagjort kvitto och skrivet under på det.:smirk:

det känns ju skönt att de är överhuvudtaget någon som förstår precis hur ja känner det. Jag har lagt ner hela min själ i denna hunden. Hon hamnade ju helt olcyckligt i fel händer första gången ja sålde henne. jag fick kämpa som en blådåre för att få kunna köpa tillbaks hunden. Tog hem henne till mig bygde upp hennes självförtroende på nytt hittade sedan ett hem som ja verkligen tyckte verkade kanon. Det må hända att hon haft de bra där också men dom som köpte henne visste hur hon hade haft de innan och att ja var SÅ noga med att hon skulle få ett livslångt hem. Det är just de som gör mig totalt gråtfärdig.

Men vart tog den "ärliga" uppfödaren vägen då? Det som blandrasuppfödare alltid får skit för? Att inte följa upp sina uppfödningar ? Varför ska man följa upp om man ändå inte kan hjälpa djuret óm det far illa ?

Tråden handlar lite om det "ansvaret" tycker jag. Du har inte varit direkt otrevlig mot TS men många idiotförklarar henne, och jag kan förstå hur maktlös hon känner sig och att hon gärna vill hjälpa "sin" hund. Dessutom hade hon ju en muntlig ( som en del säger väger lika tungt som skriftlig) uppgörelse om att hundens ägare skulle ta kontakt med henne först om ompl skulle komma på tal.

Nu kanske hunden får det jättebra hos den nya ägaren, vem vet ? Men bara för att det går genom ett hundhem så garanteras det inte att hunden får det bra.

Nu fattar inte jag. Hade TS följt upp hunden hade kanske inte detta hänt. Vad har det med den "ärliga" uppfödaren att göra? Hon säger att ägaren bara försvann. Med skyddad identitet eller? Får går ju hitta folk väldigt lätt nu för tiden.
Har man bra kontakt med sina köpare så får man respons tillbaka.

Jag förstår också att hon blir maktlös, men tyvärr är det så som uppfödare att du har inte så mycket rätt kvar när du sålt din hund. Eller inte någon rätt kan man säga.
Det man skriver i ett kontrakt att säljaren ska ha förköpsrätt gäller inte, det är en bra grej att skriva. Men vill ägaren strunta i det så får den göra det.

..mitt köpekontrakt stod det att uppfödaren alltid skulle kontaktas om når hände med hunden så den ex skulle omplaceras. Gäller inte det då om jag har köpekvitto ? Isåfall är det ju en värdelös klausul.

Vill du vara helt säker på att den ska gälla. Så får du lägga till i klausulen att om hunden säljs utan vetenskap så får säljare böta tex 20 000. Då har du något att komma med om du vill gå till domstol. Annars, vad har du att komma med?

Har frågat en jurist om detta som kan detta med försäljning av djur.

jag har haft en jättebra kontakt med ägaren under de första levnadsåret hade även tänkt att ha fortsatt kontakt men denna ägaren har som sagt bara gått upp i rök haft hemligt nr och flyttat från den adressen hon då bodde på. Vad mer skulle ja kunna ha gjort? Det borde ju även ligga i hennes intresse att få alla papper färdiga innan hon går upp i rök eller hur?

Självklart vill hon hjälpa sin hund. Men i min värld gör man inte det genom att "sätta dit" någon som inte gjort fel utan bara gjort sitt jobb. Som dessutom igen hjälpt henne få kontakt med hunden.
Hunden är såld, de säger hon ju själv.

Till TS, jag tror det bästa du nu kan göra är att skapa en god kontakt med hundhemmet och den som de tänkt ut som ny ägare. Som jag har förstått det så hjälper inte "återköpskontrakten" som skriv in i köpekontrakten. Om du har ett sådan så kolla upp om det lagligt fungerar.
Annars är det nog bara att jobba på en bra kontakt med nya ägare. Så att de känner sig trygga med dig och kontaktar dig om det blir något strul igen.

Så jag förstår hur du/hon känner sig, men jag har tolkat inläggen som skrivits negativt eftersom jag tyckt att ilskan riktas år fel håll.

som ja skrev förut så behåller hon dom nya ägaruppgifterna för sig själv. Vilket gör att ja absolut INTE vill skriva under på nåt som ja inte har nån som hellst aning om

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix