TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

Sv: TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

Hej Sommarvind
Konstaterade fakta
1 Du har ingen rätt till hunden hur illa du än känner dig behandlad.
Jättetråkigt men sant.
2 Omplaceringshemmet lämnar inte ut de nya ägaruppgifterna - pga att det är en regel dom har - en del hundar är ju beslagtagna pga fängelsevistelser osv - kul om deras husse eller matte dyker upp på förstutrappen.
Här får du ett konstruktivt råd.
Skicka ett brev till omplaceringshemmet med ett kort trevligt brev adresserat till hundens nya ägare. Beskriv hunden, dess uppväxt, skicka kanske med ett foto på hundens mor eller tom ett valpkort - sånt man är jätteglad att veta som hundägare.
Skriv sedan att om något som helst skulle hända hunden så är du glad om du får ett vykort - ställ inga krav på att DU ska få nya ägarens adress.
Och skriv att i händelse av behov av nytt hem så är hunden ALLTID välkommen hos dig.

På detta sätt kommer du mkt längre än att skrika om förtal och bråka med folk som har lagen på sin sida.

:bow::bow::bow:

Till TS:

Som det har framgått i tråden så skulle hundhemmet ha kunnat ordna registreringen utan att ha kontaktat dig och då hade du förmodligen inte alls vetat att hunden var såld vidare.
Istället var de så pass renhåriga och öppna med det hela att de FAKTISKT kontaktade dig så att du fick veta vad som hänt med hunden.

Trots detta så mötte du dem med en negativ attityt, vägrade samarbeta och ska "sätta dit dem" för detta. NATURLIGTVIS vill de inte lämna ut nya ägarens namn och nummer eftersom de då bedömer risken som stor att du kommer höra av dig till dem och bråka, försöka kräva hunden tillbaka...? För det skulle du väl ha gjort om man tolkar dina inlägg här.

Den här hunden har fått en ny chans hos ägare som ville ha en hund så pass gärna att de inte bara köpte en valp "hos bonden på hörnet"... Hundhemmet intervjuar och frågar ut alla nya köpare, hunden ses över och får den vård/vaccinationer den eventuellt behöver, uppföljning görs i nya hemmet och sedan brukar hundhemmen alltid finnas kvar i bakgrunden och ha kontakt med nya ägarna.
Din hund hade tur som hamnade där, och inte bara slumpades ut på blocket som många andra...

Istället för att bråka med hundhemmet, var lite tacksam att det ändå var de som fick hunden.

De som köpte hunden av dig däremot hade lika gärna kunnat avliva den eller skänkt bort den hur som helst och du hade aldrig fått veta vad som hänt den.

Du har ingen möjlighet att få tillbaka hunden, annat än genom att (via hundhemmet) lägga ett bud på den hos nya ägarna och förklara omständigheterna.

visst har man rätt att bli både förtvivlad och förbannad, men för den sakens skull behöver man inte spy galla över folk som försöker göra det bättre för hundar som din. eller helt ur luften påstå att de snackar skit.

hundhemmet hon hamna hos är inget bra hundhem då de är ö-känt sedan år tillbaks. Ja vill absolut inte bråka med dom nya ägarna då dom är helt oskyldiga.

ja har inte påstått någonting. Sen skulle ja själv aldrig rekomendera de hundhemmet.

hundhemmet hon hamna hos är inget bra hundhem då de är ö-känt sedan år tillbaks. Ja vill absolut inte bråka med dom nya ägarna då dom är helt oskyldiga.

Jag har visst läst vad du har skrivit.

Om du inte vill bråka, skriv på för hundens skull.
Du äger inte hunden, så varför krångla?
Var glad att de vill att allt ska vara korrekt, är min åsikt.
Det är de som blir lidande, inte hundhemmet.
Du har inget att vinna på att inte skriva på.

Skicka ett brev till omplaceringshemmet med ett kort trevligt brev adresserat till hundens nya ägare. Beskriv hunden, dess uppväxt, skicka kanske med ett foto på hundens mor eller tom ett valpkort - sånt man är jätteglad att veta som hundägare.
Skriv sedan att om något som helst skulle hända hunden så är du glad om du får ett vykort - ställ inga krav på att DU ska få nya ägarens adress.
Och skriv att i händelse av behov av nytt hem så är hunden ALLTID välkommen hos dig.

Jättebra råd!

Angående att lämna ut nya ägarens uppgifter så är det väl så att dom får lämna ut detta oavsätt vad för policy dom har.
Jag har för mig det är ett brott mot PUL att göra så.

Man meddelar egentligen ingenting till SJV. Det är dumt att det heter ägarregister när det inte har någon med ägande att göra. Det är ett slags folkbokföringsregister för hundar. Det är också därför det är så lätt att skriva hunden någon annanstans. Det ska vara enkelt att flytta. Dock äger man inte huset bara för att man skriver sig där, så att säga.

I ditt fall har hunden inte flyttat, utan försvunnit, och då finns det ingen anledning att ändra.

Hej Sommarvind

På detta sätt kommer du mkt längre än att skrika om förtal och bråka med folk som har lagen på sin sida.

Du kommer med ett kanonbra råd tycker jag!
Verkligen! :bow:

Att trådskaparen inte ens svarar dig och tackar för rådet tycker jag är nedrigt och oförskämt!

TS borde skämmas!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix