TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

Sv: TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

vet inte om du har läst allt ja skrivit men några nya ägaruppgifter lämnar hon inte utav därav den stora anledingen att ja inte skriver under. Ja tycker de är svinigt och deras rykte blir allt sämre.

:D Jag är lite upprörd nu....I mina ögon verkar det helt stolligt.

Tänk om man inte har en stamtavla då ? Som Pepsi, han har ju ingen..

Jo, jag tycker också detta är lite för enkelt mm.

Utan stamtavla, då finns köpekontraktet :)

Jo det vet jag och det är bra, MEN.....kan jag få min hund tillbaka, eller är det den personen som ställt sig som ägare på min hund som "äger" den eller är det jag som blivit bestulen ?

Eftersom det rör sig om ett djur kan förlikning komma ifråga.

Jag hade en gång en katt som blev stulen av grannen, vilket polisanmäldes. Hon vägrade att lämna ifrån sig katten, och eftersom det tar lång tid för rättvisans kvarnar att mala varnade juristen mig för att en rättsprocess skulle kunna utmynna i att jag inte fick tillbaka katten trots att jag var rättmätig ägare. Detta pga den tid som djuret tillbringat i sitt nya hem. Jag tog detta till mig och begärde 10.000:- för katten, vilket jag fick, och så var katten såld till grannen. Katten fick det inte dåligt, grannen fick betala ordentligt för en vanlig "bonnkatt", och jag fick någon sorts kompensation även om jag hellre velat ha tillbaka katten.

Jag skulle kunna tänka mig att scenariot är likartat när det gäller hund.

absolut det är mycket möjligt att hon på hundhemmet spritt ut falsk ryktesspridning om mig. Men ja skulle avråda henne från att göra det Då hon kan åka dit för ärekränkning.

Knapplån.

Det är kanske på sin plats att tänka efter vad det är som sker när man reggar sin hund hos Jordbruksverket. Anledningen är ju att myndigheterna ska veta vem som är ansvarig för hunden. Varför är det så viktigt, jo det finns något som heter ägaransvar. Läs vad som står i jordbruksverkets broschyr om märkning.

Citat:

"Ägaransvar

Som hundägare har du ett så kallat strikt hundägaransvar. Det innebär att du ansvarar för vad din hund gör, oavsett vems felet är.
Alltså kan du ställas till svars om din hund skadar en annan människa, en annan hund eller andra djur. Ett av syftena med att alla hundar skall vara ID-märkta och ägarregistrerade är att det ska gå att fastställa vem som är ansvarig , om en hund uppträder aggressivt eller skadar människor eller djur." slut citat.

Av den anledningen så ska man fort som attan skicka in och meddela om hunden försvunnit eller sålts eller av annan anledning inte är kvar. Juridiskt så åker man dit om något händer om man inte fått registreringen ändrad. Jordbruksverket har ingen skyldighet att jaga luddiga transaktioner med hundar fram och tillbaka. Det är den reggade ägarens ansvar att anmäla förändringar, annars är han enbart ansvarig för skador som kan uppkomma.

Om Peppsi är din hund har du väl ett kontrakt och/eller ett kvitto på att du köpt honom? Det är ägarbeviset, inte stamtavlan eller vem som står reggad hos SJV. :idea:

vet inte om du har läst allt ja skrivit men några nya ägaruppgifter lämnar hon inte utav därav den stora anledingen att ja inte skriver under. Ja tycker de är svinigt och deras rykte blir allt sämre.

Men du kan be att de lämnar ditt namn och nummer till de nya ägarna.
Jag kan faktiskt förstå att de inte tvingar de nya ägarna att inte ha kontakt med uppfödaren eller gamla ägaren, eller att de inte lämnar ut uppgifter.
Det finns ju hundar som kommer på dessa hem pga att de blivit omhändertagna pga olika saker. Ska då de nya ägarna vara tvingade att lämna ut sitt namn till en sån här person som inte skött hunden tidigare?

Jag vet inte om DU har läst allt jag skrivit. Du kan inte ställa några krav, du kan bara visa dig välvillig och hoppas på att de nya ägarna vill kontakta dig. Är du vrång har du inte en chans att få kontakt med de nya ägarna.

Jag fick beställa en ny stamtavla av skk,(inte samma sak som sjvregistet) det kostade en slant. Nu är jag inte hemma, men jag är tämligen säker på att det finns en text på den
"ersättningstamtavla" "kopiastamtavla" eller ngt liknade. Den ursprunliga ägaren har alltså kvar orginalstamtavlan, men den jag har är den som är "giltig". Jag minns inte om det krävdes ngn kopia på köpebeviset eller inte. Köpebeviset är för övrigt mellan mig och hundstallet. Inte den ursprungliga ägaren. (hundarna omhändertogs via polis pga djurskyddskäl, och hundstallet fick vårdnaden)

Min erfarenhet gjordes 01, då registret var sprillans nytt och skk hade hand om det.

Jag skulle akta mig för att gå omkring och hota folk med stämningar till höger och vänster om jag inte hade riktigt, riktigt torrt på fötterna! Om någon gick på mig med sådanna hot utan att ha mer att komma med än en misstanke att jag skulle berättat för någon hur du uppträtt i det här sammanhanget skulle jag inte tveka att polisanmäla! :devil:

Varför skulle de behöva göra det? Det finns ingen lag som säger att de måste göra det. Det görs i de flesta fall bara om den nya ägaren vill det.
Du är inte ens den ägare som sålt hunden till omplaceringstället.
Och med det intrycket du gjort på mig så förstår jag om de inte vill att du ska få reda på deras uppgifter.

Jag skrev lite fel. De ville jag skulle skicka med stamtavla eller dyligt där man tydligt kunde se hundens id-märkning "stämplad"

Eftersom det rör sig om ett djur kan förlikning komma ifråga.

Jag hade en gång en katt som blev stulen av grannen, vilket polisanmäldes. Hon vägrade att lämna ifrån sig katten, och eftersom det tar lång tid för rättvisans kvarnar att mala varnade juristen mig för att en rättsprocess skulle kunna utmynna i att jag inte fick tillbaka katten trots att jag var rättmätig ägare. Detta pga den tid som djuret tillbringat i sitt nya hem. Jag tog detta till mig och begärde 10.000:- för katten, vilket jag fick, och så var katten såld till grannen. Katten fick det inte dåligt, grannen fick betala ordentligt för en vanlig "bonnkatt", och jag fick någon sorts kompensation även om jag hellre velat ha tillbaka katten.

Jag skulle kunna tänka mig att scenariot är likartat när det gäller hund.
Ja, vi hade ju en tråd för ett tag sedan då besittningsrätten tydligen var så stark att den ursprungliga ägaren inte kunde få tillbaka hunden.

Något som kan underlätta är nog att lagen "om köpt i god tro" inte gäller längre.

ursäkta mig men det är ja som är hundens uppfödare, ja har skött henne till punkt och prickar och vart SÅ in i helve***te noga med vart hon skall hamna. Jag har till och med KÖPT tillbaks henne då hon hamnat fel i sitt första hem. Sedan haft henne hemma hos mig en längre tid INNAN ja till slut hittade ett nytt hem till henne. Sen att dom här ägarna sedan ljög mig rakt upp i ansiktet. Så jämför inte mig med dom grisarna som köpte henne är du gullig.:eek:

Knapplån.

Det är kanske på sin plats att tänka efter vad det är som sker när man reggar sin hund hos Jordbruksverket. Anledningen är ju att myndigheterna ska veta vem som är ansvarig för hunden. Varför är det så viktigt, jo det finns något som heter ägaransvar. Läs vad som står i jordbruksverkets broschyr om märkning.

Citat:

"Ägaransvar

Som hundägare har du ett så kallat strikt hundägaransvar. Det innebär att du ansvarar för vad din hund gör, oavsett vems felet är.
Alltså kan du ställas till svars om din hund skadar en annan människa, en annan hund eller andra djur. Ett av syftena med att alla hundar skall vara ID-märkta och ägarregistrerade är att det ska gå att fastställa vem som är ansvarig , om en hund uppträder aggressivt eller skadar människor eller djur." slut citat.

Av den anledningen så ska man fort som attan skicka in och meddela om hunden försvunnit eller sålts eller av annan anledning inte är kvar. Juridiskt så åker man dit om något händer om man inte fått registreringen ändrad. Jordbruksverket har ingen skyldighet att jaga luddiga transaktioner med hundar fram och tillbaka. Det är den reggade ägarens ansvar att anmäla förändringar, annars är han enbart ansvarig för skador som kan uppkomma.

Ja, det var just det jag skrev. Varför skulle man vilja vara ansvarig för ngt man inte har i sin besittning. Å andra sidan så kan den som bara lånat hunden och det händer ngt åka dit. Jag vet ett fall då en granne tyckte så synd om en alkishund som itne fått komma ut alls, så han bad att få gå ut med hunden - på vägen ut biter hunden en annan person. Grannen som rastade hunden var den som åkte dit, inte ägaren.

nu får väll iallafall DU ta och kyla ner dig en aning. Här har inte hotats någonting. Ja sa bara vad falsk ryktesspridning innebar och de tror ja dom flesta med något inför pannbenet är klara över. ;)

du får ha precis vilka uppfattningar du vill. Det spelar mig ingen roll du är för mig ganska ointressant i denna diskussion då du bara vrider å vänder på precis allt de man säger.

ursäkta mig men det är ja som är hundens uppfödare, ja har skött henne till punkt och prickar och vart SÅ in i helve***te noga med vart hon skall hamna. Jag har till och med KÖPT tillbaks henne då hon hamnat fel i sitt första hem. Sedan haft henne hemma hos mig en längre tid INNAN ja till slut hittade ett nytt hem till henne. Sen att dom här ägarna sedan ljög mig rakt upp i ansiktet. Så jämför inte mig med dom grisarna som köpte henne är du gullig.:eek:

jag skrev bara hur det kunde vara.
Sen är det så att du som uppfödare kan inte kräva att få hålla kontakten med en såld hund. Visst är det bara i att strunta att sälja till någon som inte vill ha kontakt, men du vet inte vad de gör när de står där med köpekontraktet i handen.
Du kan inte kräva något, bara för du är en uppfödare.
Sen att en uppfödare kallar köpare för grisar, det säger allt tycker jag. Oavsett vad man tycker, så säger man inte sånt. Vilket bra rykte man får.

nu får väll iallafall DU ta och kyla ner dig en aning. Här har inte hotats någonting. Ja sa bara vad falsk ryktesspridning innebar och de tror ja dom flesta med något inför pannbenet är klara över. ;)

Och du fantiserar att de sprider rykten. Eller vet du att de gör det?
Anmäl då, då har du ju något på fötterna...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix