TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

Sv: TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

därför att alla kontrakt dom lämnar ut från de här hundhemmet i alla dom kontrakten står de att köparen inte behöver ha nån kontakt med dom förra ägarna . Det kontraktet har inte ja skrivit under.

Vilket hund"hem" är det ?
Jag har en del kontakter med en del då jag hjälpt till med både sponsring och jourhem.....

därför att alla kontrakt dom lämnar ut från de här hundhemmet i alla dom kontrakten står de att köparen inte behöver ha nån kontakt med dom förra ägarna . Det kontraktet har inte ja skrivit under.

Naturligtvis inte, då det inte är du som är ägare till hunden..

Men köparna får ju ha det om dom vill, och även om dom inte vill det menas det ju inte att det är "hemligt" vilka som köper hunden eller?

Det är väl klart att det går att få reda på vad det är för köpare till hunden?
Om dom inte har någon policy som säger att dom inte lämnar ut, men det verkar ju lite konstigt.

Undar också vad det är hund hundhem!

Senast ändrad av en moderator:

För att ändra ägarregistreringen hos sjv, som många redan upplyst dig om inte är bevis på ägarskap...

Nu har jag läst hela tråden, och det här börjar ju bli jobbigt. Med risk för att låta hård, men vad är det du inte förstår !? DU är INTE ägare till hunden längre och enda anledningen till att de vill ha din underskrift är för att ändra ägarregistrering (= adressen tex) av den enkla anledningen för att du inte äger hunden längre (ska jag upprepa det igen? Du äger inte hunden längre!) !

Det kanske är helt olika regler ang häst- och hundförsäljning, men om jag t ex vill sälja en av mina löphästar och skriver in i avtalet att den aldrig mer sska starta inom galoppen så är detta INTE juridiskt bindande.

Om man skulle skriva in att vid ev ompl av hunden SKA uppfödaren tillfrågas först (inte klausulen där uppfödaren är tvungen att ta tillbaka hunden alltså) är den bindande, eller är det upp till var och en hur ärlig man är?

Om man skulle skriva in att vid ev ompl av hunden SKA uppfödaren tillfrågas först (inte klausulen där uppfödaren är tvungen att ta tillbaka hunden alltså) är den bindande, eller är det upp till var och en hur ärlig man är?

Egentligen är ju alla avtal bindande men det är lite mer komplicerat än så. Är det en näringsidkare som säljer hunden (det tvistas om NÄR man räknas som det) till en privatperson så är det konsumentköplagen som gäller och den är tvingande till köparens fördel. Alltså är avtal som är till nackdel för köparen inte giltiga. Att tvinga en hundköpare att sälja tillbaka hunden till den som han köpte den av är ju en klar nackdel juridiskt sett och alltså inte giltigt.

Är det däremot en privatperson som säljer till en annan privatperson så är det köplagen som gäller och då får man egentligen avtala om vad man vill. Däremot är ju den klausulen ganska verkningslös (att hunden SKA säljas tillbaka till uppfödaren t ex) om det inte finns någon vitesklausul dvs VAD händer OM köparen väljer att sälja till någon annan. Finns inget skrivet händer inget. Han har brutit mot avtalet men än sen? Därför bör man i sådana fall skriva t ex att "Köparen är medveten om att hunden ej får säljas till annan än uppfödaren vid vite om t ex 20.000 kr. Då får han alltså böta 20.000 kr om han väljer att bryta mot avtalet. Dock krävs det i sådana här fall att uppfödaren då stämmer den som bröt mot avtalet och att det blir en domstolsprocess.

Om du så gärna vill ha hem henne så får du nog KÖPA tillbaka hunden,jag menar,om jag förstog det rätt så är den ju endå till salu?

du behöver inte upprepa va andra har sagt. Ja förstår ganska mycket men vissa saker tycker ja e helvrängda!

nej dom har skaffat enn annat hem till henne hon har alltså lämnat hundhemmet och nu vill dom på hundhemmet ha min underskrift.

Säg åt dom på hundhemmet då att du inte tänker skriva på det,men tror ändå inte att dte gör nån skillnad...

Japp. Jag skulle precis skriva det.
Det är bara att skicka in papprena och få det fixat. Behövs ingen underskrift från tidigare ägaren.
Jag vet, för jag gjorde det för ett par år sedan.

nä skriver på det de gör ja bara inte.

Snacka om att du är vrång. Det gör bara att du inte har en chans att få kontakt med hunden vidare. Hade du skrivit på hade du kunnat be hundhemmet vidarebefodra ditt tel.nr så att nya ägarna hade en chans att ta kontakt om de vill.

Nåväl, det är ju ditt val. Precis som Gnist säger går det utmärkt att ändra ägarregistreringen utan din påskrift, så du slår bara hål i luften med ditt vevande. Det var ju bra av hundhemmet att försöka ordna det den bästa vägen, men det är lika enkelt att köra vidimerad kopia på kontraktet och skicka in ägarregistrering.

Snacka om att du är vrång. Det gör bara att du inte har en chans att få kontakt med hunden vidare. Hade du skrivit på hade du kunnat be hundhemmet vidarebefodra ditt tel.nr så att nya ägarna hade en chans att ta kontakt om de vill.

Nåväl, det är ju ditt val. Precis som Gnist säger går det utmärkt att ändra ägarregistreringen utan din påskrift, så du slår bara hål i luften med ditt vevande. Det var ju bra av hundhemmet att försöka ordna det den bästa vägen, men det är lika enkelt att köra vidimerad kopia på kontraktet och skicka in ägarregistrering.

Jag behövde inte ens göra det.:angel:
Jag bara ringde, förklarade mitt ärende och skickade in papprena. Det var 01.
Sen fick jag ioförsig betala en slant till skk med, för att få ut en ny kopia på stamtavlan. Men det har inte med frågan att göra egentligen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix