TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

Sv: TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

ja är en förtvivlad hundägare som inte vill att hunden skall behöva valsa runt.

Förstår inte hur nån kan sälja en hund utan den ordinarie ägarens underskrift. hunden kan ju lika gärna vara stulen.

Du äger inte hunden!!

Du har ju sålt den och skrivit kvitto på försäljningen, så hur kan du tro att du äger den??

sommarvind skrev:
Det enda som skrevs då var ett litet handskrivet kvitto (hemma gjort) där de står att ja har tagit emot en köpsamma för valpen

Svart på vitt: Du har sålt hunden och är alltså inte längre ägare av den. Det kvittot du skrev är det enda juridiskt bindande ägarbevis i denna soppa... Av det kvittot framgår tydligt att du inte längre är hundens juridiska ägare!!

anser de ja.. är ja skriven på huden så är ja ju det. Förstår inte hur nån kan sälja en hund utan den ordinarie ägarens underskrift. hunden kan ju lika gärna vara stulen.

Begriper du dåligt? Vem som står som ägare på chipet (och pappret som medföljde) GÄLLER INTE SOM ÄGARBEVIS.

TITTA då på ett sådant papper som medföljer chippreggningen.
Där står det svart på vitt att det inte gäller som ett bevis på äganderätten.

Du har sålt hunden. De har sålt den vidare. Du kan inte göra någonting åt det.
Så enkelt är det.

*kl*
måste passa på att fråga, jag har fått min hund helt gratis och han är skriven på mig.. jag har inga papper som styrker att jag har fått honom.
är då den gamla ägaren fortfarande ägare va?

Ni har väl ett muntligt avtal om att du fått överta hunden med full äganderätt?

Det gäller och är lika bindande som ett skriftligt avtal, men är svårare att bevisa om det skulle bli en tvist om ägarskapet.

Men det är ju samma som på häst. Jag står fortfarande som ägare på min gamla häst som jag har sålt, inte kan jag komma och ta tillbaka henne, jag har ju ett köpekontrakt/kvitto på att jag sålt och tagit emot pengar.

Håller med övriga "sålt är sålt och kommer aldrig mer tillbaka" (är väl ordspråket:confused::angel:)

Du får väl helt enkelt hålla kontakten med dom nya ägarna istället. Vem säger att dom är dåliga? Tycker att du drar alla över en kant, du vet ingenting om dom nya ägarna som vill ha din hund, var glad att det är någon som vill ha hunden istället. Ibland måste man släppa taget.

nej ja begriper inte dåligt. Gör du?

Jag förstår inte vad det är du inte förstår??
KVITTOT är den ENDA juridiska handlingen som finns på hunden!!
Därimot förstår jag inte varför dom vill ha din underskrift:confused:
DET kan någon insatt få förklara:)
//C

Har även jag noterat:cool:

Brukar inte många uppfödare ha "återköpsrätt"?
Då kryssar man väl i någon ruta i köpavtalet som säger att om jag får för mej att sälja min valp/hund så har uppfödaren "första tjing"?
Så tror jag att det varit/är för samtliga mina hundar...
Så fall borde det ju vara en bra lösning om man vill ha kontroll över sina valpar :smirk:

Då kryssar man väl i någon ruta i köpavtalet som säger att om jag får för mej att sälja min valp/hund så har uppfödaren "första tjing"?
Så tror jag att det varit/är för samtliga mina hundar...
Så fall borde det ju vara en bra lösning om man vill ha kontroll över sina valpar :smirk:

Nej det fungerar inte så. Det enda som den rutan innebär är att om du kryssat i den så måste du ta tillbaka hunden om de du sålt den till vill det - oberoende om du just för tillfälet har möjlighet till det eller inte - du måste också betala tillbaka den summa för hunden som SKK bestämt (ålder osv spelar in). Däremot kan ju valpköparna välja att istället sälja hunden till någon helt annan och som uppfödare har man (tyvärr) inget att säga till om.

Nej, det du beskriver är ett hembuds-avtal.

Jag förstår inte vad det är du inte förstår??
KVITTOT är den ENDA juridiska handlingen som finns på hunden!!
Därimot förstår jag inte varför dom vill ha din underskrift:confused:
DET kan någon insatt få förklara:)
//C

Anledningen till att de vill ha en underskrift är att hunden då kan skrivas på sina nya ägare i registret. Väldigt praktiskt om hunden kommer bort. Sälja hunden kan de göra ändå, men det är ju bra om hela ledet ställs till rätta.

Till trådskrivaren:
Som alla här inne har sagt är du inte ägare till hunden. Det enda registret talar om är vem som står att kontakta om hunden blir upphittad utan att man vet vem ägaren är. Normalt sett är det ägaren, men i det här fallet är det förrförra ägaren - Du. För att göra saker och ting så smidigt som möjligt bör du skriva på papprerna och se till att skapa en god relation till de nya ägarna. Det må inte vara det du önskar, men hade du velat behålla kontrollen över hunden skulle du ha låtit bli att sälja henne.

Hoppas det löser sig ändå! Förstår att du inte vill att hunden ska komma till fel hem. Men då andra sidan kanske det blir ett bra hem..;)

För snart två år sedan fick ja en kull valpar som ja sedan sålde. En av valparna gick de sämre för först hamna hon i ett hem där hon blev misskött:crazy: Då köpte ja tillbaks henne fick ordning på henne sålde henne sedan till ett annat hem. Ja trodde allt va frid och fröjd och allt har verkat så bra under den första tiden sen har ja inte hört något förän NU:smirk: Iag får ja ett telefon samtal av en hem för omplaceringshundar där dom säger att dom behöver ha min underskirft på ett "kontrakt" för att dom skall kunna sälja henne vidare till ett par. Anledniingen till att de inte blev att ja fyllde i nån ägar ändring när ja sålde henne beror på att dom hade svårt att betala allt på en gång sen har de t glöms bort. Det enda som skrevs då var ett litet handskrivet kvitto (hemma gjort) där de står att ja har tagit emot en köpsamma för valpen ....... ja är så fruktansvärt besviken på dom ja sålde henne till att dom inte hört av sig till mig innan dom valt att placera ut henne på ett sk "hundhem" har försökt få tag på människan men utan resultat. I vilket fall som hellst så Vill ja inte att hon skall placeras vidare genom detta hundhemmet. Jag vill ta hem henne ja har trots allt hennes mor och bror. ja vill inte lämna hennes öde till nån ja inte vet vem de är och är totalt livrädd för att hon skall hamna i ett nytt hem IGEN. därför vill ja ta hem henne då hon har bott här och är mer hemmastadgad här: Nu till min fråga: Har ja rätt att ta tillbaks hunden? Eftersom ja fortfarande står kvar som ägare på chippet? Jag har ringt hundregistret och dom menar på att det inte är nån juridisk handling?:eek: Va skall de då vara bra för? Jag börjar få panik och ont i magen för detta , kan dom sälja henne vidare om ja vägrar skriva under? För hundhemmet i sin tur kanske har nån form av kvitto? Men borde inte ett chipp säga mer än ett kvitto? HJÄLP mig.:cry:
fast jag tror du kan vara ganska lugn. dom brukar ju vara ganska noga med vilka dom omplacerar hundarna till. så jag tror den får ett jättebra hem. dom brukar ju även följa hunden under tiden för att se så allt fungerar.

Meningen med registret är faktiskt att man skall kunna hitta ÄGAREN.
Det var därför jag menade att ett fel begåtts när det inte ändrades.
Men som sagt registreringen är inget bevis på ägande utan där är det köpehandlingar som gäller, dvs även ett litet handskrivet kvitto(riktat till TS)
PL

Nej det fungerar inte så. Det enda som den rutan innebär är att om du kryssat i den så måste du ta tillbaka hunden om de du sålt den till vill det - oberoende om du just för tillfälet har möjlighet till det eller inte - du måste också betala tillbaka den summa för hunden som SKK bestämt (ålder osv spelar in). Däremot kan ju valpköparna välja att istället sälja hunden till någon helt annan och som uppfödare har man (tyvärr) inget att säga till om.

Okej, då är jag med.. Kanske vore bra att veta vad jag själv har för avtal på mina hundar :angel::D
Men då förstår jag...
Men OM jag vore uppfödare så skulle jag nog vilja ha möjlighet att köpa tillbaka mina valpar om det inte fungerar i 1:a hemmet.
Men å andra sidan så har jag svårt att tänka mej att jag skulle kunna lämna ifrån mej nån valp överhuvudtaget ;)

ja ångrar verkligen att ja inte skrev nåt riktigt kontrakt med dom ja sålde henne till. men men man lär sig av sina misstag:smirk: Ja förklara precis som de va för dom ja sålde henne till att nu är de så här att skall hon ha ett till hem så skal hon få stanna där livet ut. Annars hade ja hellre avlivat henne. Vi kom övrens om detta muntligt då tyvärr och om nåt skulle hända skulle dom höra av sig till mig vilket dom inte gjort dom har bara gått upp i rök. Jo man tycker ju de att de minsta man kan begära är att få reda på vilka dom nya ägarna är men det lämnar dom inte ut på detta hundhemmet trots att de är en offentlig handling. Nu när de råkar vara så att ja fortfarande står på hunden så ville ja ta hem henne då hon har bott här innan och ja vill inte att hon skall flacka runt som en annan påse. Ja har riktigt svårt att smälta att dom sålt en hund utan att ta reda på vem som står på registreringen.Dom vill nu i efterhand ha min underskrift vilket ja inte går med på då ja anser att detta inte gått rätt till. Dom nya "ägarna" som hmmet sålt vidare hunden till är ju givetvis helt oskyldiga men de är ju dom på hemmet som man vill sätta åt.

Eftersom du sålt hunden har du ingen bestämmanderätt över vad som händer med den. Det är det ägaren (=den du sålde hunden till) som har!

Det är totalt egalt ur juridisk synpunkt vem som är ägarregistrerad på hunden. Den som köpt hunden äger hunden till 100 %.

Du äger inte hunden på något vis
och de behöver inte ditt tillstånd för att sälja hunden vidare om de så vill. De är heller inte skyldiga att sälja den tillbaka till dig!!

ja ångrar verkligen att ja inte skrev nåt riktigt kontrakt med dom ja sålde henne till. men men man lär sig av sina misstag:smirk: Ja förklara precis som de va för dom ja sålde henne till att nu är de så här att skall hon ha ett till hem så skal hon få stanna där livet ut. Annars hade ja hellre avlivat henne. Vi kom övrens om detta muntligt då tyvärr och om nåt skulle hända skulle dom höra av sig till mig vilket dom inte gjort dom har bara gått upp i rök. Jo man tycker ju de att de minsta man kan begära är att få reda på vilka dom nya ägarna är men det lämnar dom inte ut på detta hundhemmet trots att de är en offentlig handling. Nu när de råkar vara så att ja fortfarande står på hunden så ville ja ta hem henne då hon har bott här innan och ja vill inte att hon skall flacka runt som en annan påse. Ja har riktigt svårt att smälta att dom sålt en hund utan att ta reda på vem som står på registreringen.Dom vill nu i efterhand ha min underskrift vilket ja inte går med på då ja anser att detta inte gått rätt till. Dom nya "ägarna" som hmmet sålt vidare hunden till är ju givetvis helt oskyldiga men de är ju dom på hemmet som man vill sätta åt.

Hemmet vet nog precis vilka regler som gäller. Så dom kan du inte sätta åt.
Spelar ingen roll vad du säger här, för du har fel i detta.

Hur mycket kontakt har du själv haft med de förra ägarna? För säga att de ska höra av sig om något händer och de kanske inte hört något från dig på länge, då vet inte jag om jag skulle höra av mig heller.
Som uppfödare är jag noga med att hålla kontakt. bara via mail eller t o m skickar något vanligt brav. Bara så de vet att jag finns här. jag har också varit noga med att tala om att jag alltid ställer upp om de vill ha hundvakt, eller om de inte kan ha kvar hunden så ska de inte känna ågren utan jag förstår precis om de inte vill eller kan ha kvar hunden.
Och jag får väldigt fin respons tillbaka.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix